Spelrum
Giraffen16
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
8
Inloggade24
Mobilspel
Pågående19 167

Forumkategorier

Användare Inlägg  
micro1132010-06-10 18:27
Antal inlägg: 17542

Bulls_Eye_1
Reuters artikel tycker jag att du läser lite noggrannare faktiskt, den uttrycker inte riktigt det du tror att den uttrycker.

Den andra är ju bara ett stort skratt. Kunde du inte lika gärna ha skrivit ihop något själv?

Minta2010-06-10 19:11
Antal inlägg: 20042

Vem bröt fredsavtalet 1968?

micro1132010-06-10 19:38

Minta
Talar du om det här?

Den 22 november 1967 antog FN:s Säkerhetsråd resolution nummer 242, vilken kräver ett israeliskt tillbakadragande från mark som landet tagit i den aktuella konflikten.

Så har väl aldrig skett från Israels sida?

Vilket innebar att det 1973 utbröt ett nytt krig då Egyptien och Syrien försökte återta mark från Israel. Vilket de misslyckades med.

Minta2010-06-10 19:57

Det brukar sägas att gränserna skulle fått bestå som de var 1968.

Men det här står om olika årtal då "araber" attackerat Israel (jag vet ingenting om källans kvalitet):

The Arab assaults and aggressions against Israel in 1948, 1956, 1967, 1968, and 1973 had nothing to do with Palestinians. The Palestinian terror campaign would itself be easy to suppress today and eradicate if the Middle East conflict were really a Palestinian-Israeli conflict. Israel would simply obliterate the terrorists and expel their supporters to Syria and Lebanon. The Middle East war continues because it is really an Arab-Israeli war, not an Israeli-Palestinian conflict. It is also in large part a war between barbarism and civilization. In many ways an Islamic religious jihad against the Jews.

Crazy Monday2010-06-10 20:22
Antal inlägg: 421

Stefanpbb, jag undrar verkligen varför just Israel har rätt att terrorisera folk, och importera vapen i stora mängder, men inte palestinierna. Vad är skillnaden enligt dej?

Varför har bara Israel rätt att försvara sig, men inte Palestinierna.

Det är ju ändå Israel som är angreppsstaten och ockupant. Förstår inte riktigt logiken.

Minta2010-06-10 20:25

Om Israel ser det som en väpnad konflikt, vilket de gör, har de antagligen den rätt de tar sig. Vinna eller försvinna tänker de kanske.

stefanpbb2010-06-10 20:38
Antal inlägg: 565

Lite om fredsavtalet 1968
Vad har då parterna i konflikten gjort för att uppfylla Osloavtalet?
Israel har:

1. Omgrupperat i Hebron.
2. Släppt palestinska fångar, varav flera begått mycket grova brott.
3. Överfört ekonomiska medel till de palestinska myndigheterna.
4. Genomfört den första av tre omgrupperingar på Västbanken.

Sedan har man förhalat vissa frågor, eftersom man inte anser sig ha fått garantier för landets inre säkerhet plus att man dessutom kräver att palestinierna t ex skall uppfylla punkt 7 nedan, innan fredsprocessen kan gå vidare. Men i princip har inte Israel brutit mot någon punkt i Osloavtalet. Det omskrivna bostadsbygget i Har Homa, utanför Jerusalem, bryter inte mot avtalet. Det handlar om att bygga nya lägenheter i det snabbt växande Jerusalem. De planerade 2 500 lägenheterna kommer att fördelas proportionellt mellan judar och araber (70 procent till judar och 30 procent till araber, vilket ar proportionerna mellan dessa båda grupper i Jerusalem). Marken har inte stulits från araberna, vilket också hävdas i svenska massmedia. Den ligger inte heller på arabiskt område, utan helt inom Jerusalems stadsgränser. I själva verket har 75 procent av marken exproprierats från judiska landägare och 25 procent från araber. En fullständigt normal procedur som rutinmässigt tillämpas i Sverige. Marken köptes till marknadsmässiga priser. En del markägare, även judar, protesterade, vilket också är normalt. Även om området befinner sig utanför gränserna från 1967, så har Israel både Geneve- och Haagkonventionen på sin sida när de bygger på vad dessa konventioner kallar "annekterat område".

Palestinierna:

1. lovade att hålla högst 400 poliser i Hebron. De har minst 1 500 där. För övrigt har de mångdubbelt fler poliser än vad Osloavtalet tillåter. Dessutom vet man att de palestinska myndigheterna regelbundet anställer terrorister som poliser. Enligt israeliska källor så arbetar t ex 21 framträdande terrorister från Hamas och Islamiska Jihad inom den palestinska poliskåren.
2. lovade att samla in illegala vapen — det har ännu inte gjorts så vitt jag vet.
3. lovade att sätta in krafttag mot terrorister från Hamas och Islamiska Jihad. Detta har inte gjorts. I stället har man gång på gång släppt gripna terrorister (plus anställt terrorister som poliser).
4. har öppnat flera officiella kontor i Jerusalem — trots ett uttryckligt förbud mot detta i avtalet.
5. De palestinska ledarna har undvikit att fördöma terrordåden mot Israel på arabiska och i arabiska media. Man har således fördömt vissa terrordåd (om än vagt) på engelska, för att det skall se bra ut i västerländska massmedia. Men i arabiska media talar man ett helt annat språk.
6. lovade att avhålla sig från uppviglande propaganda. I stället har de spridit antiisraelisk och antisemitisk propaganda i alla typer av media, inklusive officiella palestinska radiokanaler. Den 12/9 1997 höll t ex Arafats mufti Ikrama Sabri ett tal under fredagsbönen i Al-Aksamoskén där han bl a betecknade USA som en terroriststat och bad till Allah att han skulle krossa Amerika. Han sade t ex, "Oh Allah, krossa Amerika, hennes agenter och allierade. Allah hissa flaggan över Al-Aksamoskén, Jerusalem och Palestina..."
7. lovade redan 1993 att upphäva det Palestinska Nationella Fördraget (antogs i juli 1968), som talar om att Israel skall utplånas. Fördraget har ännu inte upphävts. Där sägs bl a:

Palestina är, med de gränser det hade under det brittiska mandatet, en odelbar territoriell enhet. ...den väpnade kampen är enda vägen att befria Palestina. ...det arabiska-palestinska folket, som uttrycker sig genom den väpnade palestinska revolutionen, förkastar alla lösningar som är ersättningar för den totala befrielsen av Palestina.
Fördraget talar således klart och tydligt om Israels utplånande.

stefanpbb2010-06-10 20:46

Crazy : Kan bara skaka på huvudet åt dig. Har du inga fakta alls från vad som hännt sedan Israels bildande ? Israel har sedan bildandet varit i försvarsposition och utatts för mångder av terror atacker från de du så varmt försvarar .Tydligen är du en av få spm missat detta! Ja menar, Hamaz , IHH och resten av grabbarna är ju stolta över den terror de sprider över Israel . Hur har du lyckats missa det?Att konflikten startades av Israels grannländer är ju svårt även för enögda att blunda för.

Crazy Monday2010-06-10 20:47

Så i praktiken menar du att det inte gör något, att Israel bryter mot resolution efter resolution, mördar tusentals civila, bombar sönder infrastrukturen, röjer upp i flyktingläger o.s.v men palestinierna får inte ens försvara sig.

Crazy Monday2010-06-10 20:50

När Israel bildades tömdes hela städer och byar på folk. Var tror du alla miljoner i flyktingläger kom ifrån.

stefanpbb2010-06-10 20:52

Crazy ;I praktiken menar jag att du borde plugga på bättre och inte komma med idotiska påståenden.Mycket har hännt sedan Israel bildades och fel har begåtts även av Israel under ären.Men att komma med sånt uppenbart trams som du leder inte ngn vart.

Crazy Monday2010-06-10 20:56

Du kanske också har missat att själva bildandet av Israel är sjukt som det är. Köra bort en massa folk som bott där, i alla fall längre än dom 50 år som Israel existerat. Dom är så duktiga, fick man lära sig som liten. Dom har fått öknen att blomma. Som om det inte bodde folk där i sina tusenåriga olivlundar-

Minta2010-06-10 20:58

I en väpnad konflikt frågar man inte efter vem som har rätt till vad. Det är en hållbar fred som måste till. Om det överhuvudtaget är möjligt.

stefanpbb2010-06-10 21:15

Crazy: Enligt mitt resonemang skulle din kunskap om det du debatterar här öka betydligt om du tog reda på fakta kring Israels bildande och historia.Det är ett gott råd.För övrigt har jag fört dem diskutionen i en annan tråd här på beta och ser ingen anledning att starta om den från början igen.

micro1132010-06-10 21:35

Minta
Det man brukar tala om och det FN slog fast var att gränserna skulle flyttas tillbaka till före 1967 års krig.

"Den 5 juni 1967 klockan 5 attackerade Israel Egypten och Syrien, som ett svar på vad Israel menade var krigshandlingar och ett planerat krig mot landet. Israel ockuperade därvid Sinaihalvön, Golanhöjderna, Västbanken och östra Jerusalem. Kriget har kommit att kallas sexdagarskriget. Den 22 november 1967 antog FN:s Säkerhetsråd resolution nummer 242, vilken kräver ett israeliskt tillbakadragande från mark som landet tagit i den aktuella konflikten."

Det är de landområden som Israel vägrat avträda och som Egyptien och Syrien försökte ta till baka 1973.
De gränser som låg 1968 har inte accepterats.

Crazy Monday2010-06-10 22:03

skit i det då, men jag kan tala om att är det nåt jag är påläst om så är det just den här frågan, och du verkar ju vara helt ute och cykla, dessutom har jag inte fått några ordentliga svar.

Mouche - Administratör2010-06-11 12:59
Antal inlägg: 24193

Jag började att rensa den här tråden men gav upp!

Jag får tillbringa hela eftermiddagen med att städa upp i tråden, ta bort oförskämdheter, rent nonsens etc. Kolla vilka svar som hört ihop med borttagna inlägg och radera dom med mera.
Nej, det har jag definitivt ingen lust med så jag tar helt enkelt och stänger tråden.

Om någon önskar debattera ämnet, på ett seriöst sätt, så står det var och en fritt att starta en ny tråd.
Lägg gärna en sådan tråd under den Seriösa fliken.

Jag kan också passa på att upplysa den person som mer eller mindre "tuggat sönder" hela den här tråden att hans/hennes uppträdande inte är något vi önskar se mer av här på Betapet.
OM det skapas en ny tråd i detta brännande ämne och det blir en upprepning av alla förolämpningar och rent svammel som förekommit här så stänger jag utan vidare prut av kontot för den person det gäller.

Mouche

Diskussionen är arkiverad och ej öppen för nya inlägg.
Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?