Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade4
Mobilspel
Pågående18 986

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ttiittii - Ej medlem längre2011-09-29 12:24
Antal inlägg: 37631

vetenskapen gör ingen lycklig,Gudsvinden bär

Resurrection - Ej medlem längre2011-09-29 12:32
Antal inlägg: 11463

Gudsvindeln?

Xhaviera2011-09-29 12:36
Antal inlägg: 2

Gud finns och lever i alla människor på hela jorden, även de som inte har tagit emot Honom i sitt hjärta än. Han gav oss en fri vilja för att Han inte vill förslava oss som Han ser som sina barn. Gud har samma rätt att straffa oss när vi gjort fel som en förälder har rätt att straffa sina barn när de gjort fel. Han har straffat mänskligheten flertalet gånger genom historien, men har insett att bestraffningarna inte har hjälpt. Därför har han ändrat inställning i och med att han sände sin köttsliga son till oss för att ta på sig våra fel och synder. Han har på så sätt gjort en uppoffring för att visa oss hur mycket han älskar oss och att vi för att leva ett bra liv måste ändra sättet vi lever på nu. Jorden är fortfarande fylld avlidande som skulle kunna försvinna om alla började leva ett bra liv där man följer Gud i både hjärta och handling.

Jag vet och tror att Gud finns
Jag vet och tror på att Jesus har vandrat på denna jord, dött och uppstått
Jag är Kristen, och
Jag är stolt över det

Xhaviera2011-09-29 12:43
Antal inlägg: 2

Jag VET alltså att för mig så FINNS Gud och Jesus.

Blom632011-09-29 13:00
Antal inlägg: 825

Har ni inte hört den om fröken som frågade sina elever om någon visse var gud fanns?
Kalle räckte ivrigt upp handen, ja Kalle, sa fröken.
-På vår toa, sa Kalle.
-Vad är det för dumt prat svarade fröken irriterat.
Kalle: -När mamma öppnade dörren till toan i morse, sa hon. Men Herre Gud sitter du här.......

Incidental - Ej medlem längre2011-09-29 13:02
Antal inlägg: 7958

Jo, den har vi hört

clinton2011-09-29 13:31
Antal inlägg: 283

"Jesus sa :jag är sanningen vägen och livet ingen kommer till Herren förutom genom mig"
...låter som en mytoman med storhetsvansinne

slånbär2011-09-29 13:43
Antal inlägg: 5539

Håller med clinton jag.
Finns ju egentligen ingen som helst anledning att ha den här diskussionen eftersom det handlar om just tro och ingenting annat. För dom som köper det hela så finns ju gud och för oss andra som tycker att det är självklart att det inte finns någon sorts gud så är det sanningen. Vi kommer aldrig att mötas i något sorts samförstånd och ingen kan få mig att ändra min åsikt oavsett vad som sägs. Det finns helt enkelt inga bevis men alltför mycket som talar emot det. Men det är min åsikt.

dracena2011-09-29 15:28
Antal inlägg: 459

difkepan
"Jag ser det inte som ett offer, jag vill försöka leva det kristna livet och än så länge är det mesta roligt. "

Byt ordet 'kristna' i meningen ovan mot 'påtända'.
Spelar ingen roll hur du ser det, du måste ge upp någonting för att bli och förbli kristen, sen kan du rationalisera genom att ta bort vikten av vad du offrar så att du kan säga "men jag offrar inget".Det minsta du måste göra är att ge upp en del av din humanitära sida för att rationalisera en guds tortyr av miljarder människor och andra djur.

"Du får det, eller som Paulus säger: Allt är tillåtet, men allt är inte nyttigt". Jag tror att en god andligt hållning är nyttigt och lika nödvändig som motion för att ha en hyfsad fysik. Helvetesteorierna har jag ingen bestämd uppfattning om, men jag tror inte att Guds dom är hård på det viset. Att inte följa kärlekens lag får dock konsekvenser, precis som det får konsekvenser att hopp nerför ett stup. Det finns många lagar i detta universum.
Det verkar som om du tolkar kristnas tolkningar av Bibeln och då är det klart att det blir lite fel."

Inte alls, det finns och har funnits 30 000 olika denominationer, jag väljer ofta att helt enkelt utgå ifrån vad det faktiskt står i bibeln istället för att tolka.Ta bara det faktum att ju fler som lär sig vad modern naturvetenskap säger, ju fler kristna säger t.ex. "ja men genesis ska ju inte läsas bokstavligt"...

"en kvinnas försök att dölja att hon varit otrogen mot sin man tog alltför stora proportioner ;)".
" Vad menar du?"
Maria blev antingen artificiellt inseminerad med en ektoplasmisk spermie, eller så var hon otrogen mot sin man.Vilket är mest troligt?

"Eller är du färgad av vad du ser som pessimism."

Nä, jag anstränger mig för att ha en rationell hållning till hur lidande är distribuerat och hur kosmos så uppenbarligen inte är anpassat för liv.

www.youtube.com/watc...Sg 6j7BF02Q

"I sin helhet kan man väl ändå påstå att Alltet i sin helhet är en fantastisk skapelse med förhållandevis små brist. Och då menar jag inte att bristerna är obetydliga, tvärtom. T.ex är lidandet ofantligt på jorden, denna lilla svarta droppe sprider sig och gör livet surt för många, som flugan i soppan i megaformat. Men i grunder så har jag en possitiv syn på livet och min uppfattning är att allt fungerar bättre än jag tror att någon människa förstår. Och hur kan jag säga så då, hur vet jag det? Det vet jag inte, det är bara min personliga uppfattning. Det finns inget som vet hur allt förhåler sig eller kan vara helt objektiva inför vad det än må vara."

Visst, alla måste akta sig för 'konfirmeringsbias', att välja en objektiv hållning istället för antingen pessimism eller posivitism gör det lättare. sv.wikipedia.org/wik...er ingsbias

"Jag med. Hur illa de kan fungera, men jag fokuserar p trons kärna och vill skilja den från den stora massa som missbrukat GUds plan i alltför stor utsträckning."

Du menar det du tror är guds plan.

"Håler med, man ska ha ett sekulärt samhälle i grunden. Gud kallar vem han vill och vi som tror på Honom har till uppgift att upplysa människor om den sunda läran, så de får välja själva. Precis som hälsomänniskor måste upplysa folket om vikten av att träna och ät rätt etc. Sen får man välja om man vill leva på Mc Donald's-mat och chokladkakor. Valen är dock inte så lätta för alla, så tålamod och rätt stöd krävs."

Och här ser jag religiösa som de som ignorerar sundhet och vräker i sig godis o annat.Det är ni som har valt något som egentligen är ett, ofta skadligt, placebo, och för att göra det måste ni offra olika stora delar av er rationalitet.Det är skeptikerna, precis som hälsomänniskorna i ditt exempel, som uppmärksammar verkligheten istället för att blunda för obehagliga konsekvenser.

dracena:"Jepp, och sanningen är att en personlig gud finns inte".
dif:"Hur vet du det , du som verakr var vän av objektiviteten.

Jag skrev personlig gud, inte gud.Det är inte bara frånvaron av bevis, det är också alla bevis som talar för motsatsen som gör att jag har ballar (eller snarare äggstockar haha) att säga det.
Om du vill ha länkar till sådana bevis så fråga.

" Inte ens vettiga vetenskapsmän menar sig veta det."
Fel, beror på vem du frågar:
"50 renowned academics speaking about God"

www.youtube.com/watc...p; index=18

"Det är din uppfattning och är det verkligen rätt att du ska mena vad andra tycker är meningsfullt."

Nej, det har jag inte sagt heller.Men jag anser mig ha rätt att kritisera vad jag vill.Dåliga ideer existerar för att förstöras.

" Vad ska vi göra med våra liv då, om du får bestämma?"

Skapa förutsättningar för att människor ska kunna leva utan religiösa kryckor.

"Jag vet inte riktigt om du inte själv är lite arrogant här och dissar andra människors uppfattning om vad livet går ut på."

Om jag kommer att anses som arrogant av en del för att jag ägnar tid åt att avslöja religion och tro på övernaturlighet för det humbug det är så är jag helt okej med det, det offrar jag gladeligen.

"Om du tycker dig ha rätten att hjälpa folk att hålla sig ifrån ett självbedrägligt beteende, så låter det inte som om du förespråkar ett sekulärt samhäller."

Wow, så att jag använder yttrande friheten för att säga vad jag vet och tycker om religion etc. samtidigt som jag erkänner andras rätt att använda yttrande friheten till att säga tvärtom är inte förenligt med sekulära värden?
Sekularitet: www.youtube.com/watc...2y 8Sx4B2Sk

"Lite trött och har säkert forulerat mig fel här och där, men du förstår väl andemeningen o.s.v.."

Jepp.

ttiittii - Ej medlem längre2011-09-29 22:33

Dracena att vara kristen är frihet

Måns_E2011-09-29 22:42
Antal inlägg: 12028

Nej

(i dubbel bemärkelse?)

Grundsnygg - Ej medlem längre2011-09-29 22:47
Antal inlägg: 3451

39 Sidor av idioti.

dracena2011-09-29 23:52
Antal inlägg: 459

"Dracena att vara kristen är frihet"

Visst, och krig är fred.

difkepan2011-09-30 01:46
Antal inlägg: 161

Hej Dracena.

"Det minsta du måste göra är att ge upp en del av din humanitära sida för att rationalisera en guds tortyr av miljarder människor och andra djur." Hur menar du nu? Kan du ge exempel på det?

"Du får det, eller som Paulus säger: Allt är tillåtet, men allt är inte nyttigt". Jag tror att en god andligt hållning är nyttigt och lika nödvändig som motion för att ha en hyfsad fysik. Helvetesteorierna har jag ingen bestämd uppfattning om, men jag tror inte att Guds dom är hård på det viset. Att inte följa kärlekens lag får dock konsekvenser, precis som det får konsekvenser att hopp nerför ett stup. Det finns många lagar i detta universum.
Det verkar som om du tolkar kristnas tolkningar av Bibeln och då är det klart att det blir lite fel."
"jag väljer ofta att helt enkelt utgå ifrån vad det faktiskt står i bibeln istället för att tolka.". Då förstår jag om du har problem med bilden av Kristna, Bibeln innehåller en mängd liknelser. Ja, det är faktiskt en av bokens styrka att den till stor del bygger på det och just därför tror jag t.ex. inte bokstavligen på ett Brinnande Gehenna.

"Ta bara det faktum att ju fler som lär sig vad modern naturvetenskap säger, ju fler kristna säger t.ex. "ja men genesis ska ju inte läsas bokstavligt"...". Ja, det är inte konstigt att vi lär av varandra, vetenskapen utesluter inte ett annat högre liv i Universum.

"en kvinnas försök att dölja att hon varit otrogen mot sin man tog alltför stora proportioner ;)".
" Vad menar du?"

Det finns undanta från regler, och är det någon gång man kan ödmjuka sig och möjligen tänka sig att det har skett mirakler, så är det väl i samband med att Gud var så närvarande som Han ju var vid just det här tillfället som du beskriver. Jag vet att det kräver en stor portion fantasi och här känns det lite skönt att luta sig mot Einstein ord: "Fantasi är viktigare än kunskap". Kunskapen är begränsad, det är inte fantasin och den har hjälpt mänskligheten att pröva nya vägar, som till en början verkat omöjliga, men som visat sig framgångsrika. Till och med sanna faktiskt. Livet är fullt av paradoxer och just kyrkan slog ju bakut när Galileo påstod att jorden var platt. Det var den naturligtvis inte. Det var ju helt uppenbart, det var bara att titta ut över det medeltida landskapen! Men kyrkans män hade fel. Det kan finnas andra möjligheter hur existensen är beskaffad, än vad vi kan uppfatta innan vi förstått bättre, och då är Gudsteorier relevanta. Tycker jag. Jag respekterar att männsikor menar sig inte tro på Gud, men att säga att man vet att en högre makt och intelligens inte skulle finnas i Universum och att vi inte är sammanlänkade med den på detta påtagliga sätt, är lika drygdumt som att på ett dogmatiskt sätt slå andra människor i huvudet med en Bibel.

"Nä, jag anstränger mig för att ha en rationell hållning till hur lidande är distribuerat och hur kosmos så uppenbarligen inte är anpassat för liv." bra, ansträng dig mer och se det fantastiska med livet och hur osannolikt det är att vi finns just här och nu i just denna livsform. Slår det dig aldrig eller?

"www.youtube.com/watc...S g" Länk okänd, det kan vara någon bokstav fel? Ta om den.

"I sin helhet kan man väl ändå påstå att Alltet i sin helhet är en fantastisk skapelse med förhållandevis små brist. Och då menar jag inte att bristerna är obetydliga, tvärtom. T.ex är lidandet ofantligt på jorden, denna lilla svarta droppe sprider sig och gör livet surt för många, som flugan i soppan i megaformat. Men i grunder så har jag en possitiv syn på livet och min uppfattning är att allt fungerar bättre än jag tror att någon människa förstår. Och hur kan jag säga så då, hur vet jag det? Det vet jag inte, det är bara min personliga uppfattning. Det finns inget som vet hur allt förhåler sig eller kan vara helt objektiva inför vad det än må vara."

"Visst, alla måste akta sig för 'konfirmeringsbias', att välja en objektiv hållning istället för antingen pessimism eller posivitism gör det lättare."

Ja, men en objektiv hållning kan göra att man "slipper" söka vidare. OM man ska pröva Bibeln, så måste man ju försöka tro på den. Det är ju möjligt att inte ett motsatt förhållande råder, att du klamrar dig fast vid teorier som du vill ska stämma och omedvetet finner svar på de frågor du ställer dig i detta sammanhang. Hur kan du vara så säker på din egen objektivitet och dessutom argumentera mot mig i frågor där jag inte ens tycker annorlunda än du. Är du bara anti i största allmänhet mot sådana här frågor eller har du verkligen satt dig in i det och skapat dig en bild som både bygger på kalla fakta och empiriska kunskaper? Har du bett någon gång? Om inte, funkade det inte?

"Du menar det du tror är guds plan." Precis.

"Håler med, man ska ha ett sekulärt samhälle i grunden. Gud kallar vem han vill och vi som tror på Honom har till uppgift att upplysa människor om den sunda läran, så de får välja själva. Precis som hälsomänniskor måste upplysa folket om vikten av att träna och ät rätt etc. Sen får man välja om man vill leva på Mc Donald's-mat och chokladkakor. Valen är dock inte så lätta för alla, så tålamod och rätt stöd krävs."

"Jepp, och sanningen är att en personlig gud finns inte". Så det finns möjligheter även för dig att eventuellt tro på en Gud, även mo du inte anser att han är personlig. Känns som om vi närmar oss varandra.

Har du studerat teologi eller andra närliggande områden, det känns om du är väldigt intresserad av ämnet, trots allt. Humanist?

" Inte ens vettiga vetenskapsmän menar sig veta det."
Fel, beror på vem du frågar:
"50 renowned academics speaking about God". Det är sant och det beror på hur man frågar det. Humanisterna hade en mycket dålig kampanj med frågor som på något sätt skulle ge svar på om man tror på Gud eller inte. Eller rättare sagt, på om Gud finns eller inte. Gud finns nog inte, tror de. Skönt med det där "nog", lite ödmjukhet...och kanske en smula sarkasm. Jag vet inte.

www.youtube.com/watc...p; index=18

"Nej, det har jag inte sagt heller. Men jag anser mig ha rätt att kritisera vad jag vill. Dåliga ideer existerar för att förstöras." Så de ideér som du tycker är dåliga, ska förstöras?

"Skapa förutsättningar för att människor ska kunna leva utan religiösa kryckor." Jag vill också det och det kommer in många människor med kryckor i kyrkorna som går ut utan dem. Tro med, det finns så många slags kryckor här i världen. Vanföreställningen om att vi tror oss veta väldigt mycket och vår existens, är en annan, enligt min mening.

"Jag vet inte riktigt om du inte själv är lite arrogant här och dissar andra människors uppfattning om vad livet går ut på."

"Om jag kommer att anses som arrogant av en del för att jag ägnar tid åt att avslöja religion och tro på övernaturlighet för det humbug det är så är jag helt okej med det, det offrar jag gladeligen." Men det är inte vad du säger, utan hur du uttrycker dig ibland...kategoriskt och lite nedsättande faktiskt...man kan inte veta och det förstår allt - inte ens i frågor som rör Gud.
"Om du tycker dig ha rätten att hjälpa folk att hålla sig ifrån ett självbedrägligt beteende, så låter det inte som om du förespråkar ett sekulärt samhäller."

"Wow, så att jag använder yttrande friheten för att säga vad jag vet och tycker om religion etc. samtidigt som jag erkänner andras rätt att använda yttrande friheten till att säga tvärtom är inte förenligt med sekulära värden?" Jo, självklart.

Difkepan.

difkepan2011-09-30 01:57

"Wow, så att jag använder yttrande friheten för att säga vad jag vet och tycker om religion etc. samtidigt som jag erkänner andras rätt att använda yttrande friheten till att säga tvärtom är inte förenligt med sekulära värden?" Jo, självklart. Man du uttrycker din ståndpunkt både på ett felaktigt och ibland en smula kränkande sätt, tycker jag.

Jag vill tydligt säga att jag ändå känner respekt för ditt engagemang, och eftersom som Voltaire har sagt en så bra sak som passa i sammanhanget, så citerar jag honom: "Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för din rätt att framföra dem.".

Slut för idag från den trötte Blåranden.

difkepan2011-09-30 01:57

Gäsp!

ingson2011-09-30 08:26
Antal inlägg: 4285

Intressant diskussion mellan difkepan och dracena.

difkepan talar om mirakel när Maria blev på smällen. Så Jesus har inte kommit från ett ägg från Marias äggstock som befruktats av en spermie (från vem) som sedan vuxit Marias livmoder?

Alltså man kan ju inte utesluta mirakel, men det får väl finnas gränser för vad någon med rudimentära kunskaper i biologi kan svälja med hull och hår

ttiittii - Ej medlem längre2011-09-30 09:46

det är människor som skapar krig,Jesus säger vänd andra kinden till

slånbär2011-09-30 09:56
Antal inlägg: 5539

Ja det har ju verkligen kyrkan anammat också genom århundradena. Inkvisitionen, korstågen, kristnandet av ursprungsbefolkningarna i kolonierna, Katolska kyrkans övergrepp genom århundraden( inte bara sexuella då), div kristna samfund världen över som tolkar bibeln på sitt eget lilla sätt och skapar sina små världar som oftast gynnar några få m.m. m.m. För att inte tala om alla problem i mellanöstern som grundar sig i religionen och dom senaste årens terror i Allahs namn. Listan kan göras lång på övergrepp som sker och har skett i guds/Allahs/Jehovas namn. Finns säkerligen en och annan husgud också som ligger bakom div oroshärdar i världen.

ttiittii - Ej medlem längre2011-09-30 12:29

och utanför kyrkan har det hänt mer en så,det är lika dumt som att inte handla på Lidl för lLidl är tyskt och tyskar var nazister för länge sedan,knappast rår Tyskar i dag för vad som hände då,det går inte att kriga i Guds namn,vad människor gör mot varandra får stå för dom,Bibeln är just Bibeln och är man kristen går det inte att kriga

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?