Spelrum
Giraffen22
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
5
Inloggade27
Mobilspel
Pågående19 592

Forumkategorier

Användare Inlägg  
stol2012-11-18 16:45
Antal inlägg: 1015

ttiittii.
Om du inte är helt vriden så kan du med lätthet utläsa av mina tidigare inlägg att empati det har jag i överflöd.
Men att vara empatisk i absurdum det är något helt annat. Stanna upp låt Gud vila en stund och fundera i din ensamhet utan att han lägger sig i dina tankar. Tänk och tänk kanske du fattar.

stol2012-11-18 16:50

De som aldrig har möjlighet att komma hit det är dom som ska komma hit de har det värst mycket värre än de som har lyckats ta sig till Sverige.
Har man pengar till biljetten kan de inte vara mer svältande än de som inte har pengar till biljetten. För biljettpengarna kan mat köpas.

Minta2012-11-18 16:57
Antal inlägg: 20042

Det är nog bäst att du läser på lite mer. Man måste inte vara i akut hungersnöd för att ha rätt till asyl. Människor som får syl flyr sina hemländer pga. krig, förtryck, förföljelse, dödshot mm. De ser således inga möjligheter till ett värdigt liv eller ett liv överhuvudtaget för sig och sina barn i sitt hemland, åtminstone inte så länge dessa förhållanden råder. Om du skulle sälja ditt bohag, hur länge skulle du kunna äta då?

stol2012-11-18 16:59

Minta
Klart att vi kan åka ner och hämta hem fattiga svältande mäniskor. Det har Sverige råd med.
SAS kommer att gå i konkurs, det blir en hel drös med flygplan som kommer att stå på backen. Det är bara att tanka och åka ner å hämta.

ingson2012-11-18 17:04
Antal inlägg: 4285

Ingson blir lätt lite skeptisk till debattörer som i sin argumentation gärna vill understryka att de själva är genomgoda eller väldigt empatiska

stol2012-11-18 17:04

Minta
Jag kan upplysa dig att det är oändligt och oändligt många fler som dör av svält än av de orsaker du uppger.
Hur tror du en morsa mår i ett läger som håller ett barn i famnen med en mage stor som en boll och ser detta barn bara tyna bort. Fan vad naiv du är.

slånbär2012-11-18 17:05
Antal inlägg: 5539

Bara för att man tex bodde i Syrien och levde ett medelklassliv med hyfsad inkomst så betyder väl inte det att man inte riskerade att dö i kriget? Självklart tar dom som kan chansen att köpa sin väg till ett land i trygghet undan kriget. Det är ju inte så att dom som inte har medel att ta sig därifrån är mer eller mindre "värda" att få chansen att överleva men det är just för människorna som lever i flyktingläger som kvotering är till för. Länder som aktivt ser till att människor utan medel får hjälp ut. Dom som själva har medel tar självklart chansen om den kommer. Det skulle väl vem som helst göra? Jag förstår verkligen inte snacket om att dom som inte har pengar att ta sig ut är dom som verkligen behöver det. I krig är allas liv ett helvete oavsett vad man gjorde innan. Bomber och galningar med gevär skiljer inte på om du är rik eller fattig-dom tar allt i sin väg.
Vad gör det för skillnad för oss vilka det är som kommer? För er som gnäller om att dom som kommer är en sådan belastning borde ju det vara mer positivt om dom som kommer hit redan har utbildning och på så sätt snabbare kan komma i arbete? Eller vad handlade den här tråden om från början?

Minta2012-11-18 17:07

Precis, stol tycks tycka att bara de allra fattigaste förtjänar att slippa dö i krig. Hur mycket skänker stol till svältande barn i världen? Jag har ett fadderbarn, en droppe i havet men ändå något.

Minta2012-11-18 17:13

Jag tycker förstås inte att jag är genomgod och empatisk för det.

stol2012-11-18 17:14

Minta, slånbär, ttiittii och alla andra skenheliga. Jag tror inte på något, ingen religion jag är trolös men skänker pengar det gör jag, jag har råd att göra det.
Återigen en förutfattad mening från skenheliga gänget.

slånbär2012-11-18 17:24

Stol-jag betackar mig för dina tillmälen. Du har ingen som helst anledning att kalla någon för namn bara för att du har en annan uppfattning. Jag talar enbart om sådant jag faktiskt känner till och som jag själv har sett och hört i första hand så vad gäller skenhelighet så är du helt ute och cyklar. Erfarenhet däremot , det kan jag dela med mig av. Du skulle nog behöva lite av det själv verkar det som.

stol2012-11-18 17:27

Läs S-K:s rapporten som är gjord på beställning av regeringen där står allt svart på vitt.

stol2012-11-18 17:30

Oj det var känsligt. Men jag ska tåla alla påhopp allt från att vara rasist till lögnare.

Minta2012-11-18 17:31

Har vi kallat dig rasist och lögnare, var då?

slånbär2012-11-18 17:31

Jag kan läsa en massa rapporter men det jag väljer att berätta om är sådant som jag faktiskt vet av egen erfarenhet. Jag vet också att det finns väldigt mycket som inte fungerar bra med integrationen och i invandrartäta områden men det jag vill lyfta fram i den här tråden är att det faktiskt finns positiva saker också. Och det vet jag av erfarenhet att det gör. inte genom någon rapport.

stol2012-11-18 17:32

Vi är ungefär lika gamla och när det gäller erfarenhet så har jag definitivt minst lika mycket som du har. Med eller utan skenhelighet.

blue_moon2012-11-18 17:40
Antal inlägg: 9713

Stol, det där var ett kategoriskt uttalande. Erfarenhet har inte bara med ålder att göra utan snarare med upplevelser och vad slags liv man levt.

pabster12012-11-18 17:57
Antal inlägg: 707

Vi har en av världen högsta skatter som går till att skänka välstånd åt andra. Svaga sjuka handikappade arbetslösa bostadslösa äldre osv dit skattepengarna egentligen var avsedda där ökar misären avsevärt.
Vi säljer dessutom ut kommunala elbolag bostadsbolag osv... så kommunernas balansräkning består av gigantiskt hål i form av pensionsskulder. Svenskar är inte några über mensch som kommer klara konkurrensen när resten av världen kommer ikapp. Tvärtom står vi sämre rustade då vi inte längre är ägare till våra industrier och svenskarna är ett av världens mest skuldsatta folk relativt till inkomsten. Ni kommer ändra åsikt allihopa om det så dröjer tills ni sitter på ålderdomshemmet med en lätt nerpissad blöja som inte byts för den fortfarande väger för lite.

Porla - Ej medlem längre2012-11-18 18:00
Antal inlägg: 1471

Stol. Den där rapporten du hänvisar till. Du har ju inte förstått ett dugg. Jag har läst dina länkar och väntar fortfarande med spänning på vad du ska svara Måns.

corlini2012-11-18 19:25
Antal inlägg: 3172

jag tycker det är väldigt trist och beklagligt att man ofta blir kallad rasist, främlingsfientlig eller liknande bara för att man tycker att segrationen i samhället ger en negativ effekt på såväl individnivå, rasismen, arbetsmarknaden, stadsdelarnas utveckling och att vi borde se över vår invandring och vår integrationsplan.

har vi tex inte resurser att integrera, har vi inte inkomstbringande sysselsättning att erbjuda så skulle jag gärna se att de korvören det handlar om kommer våra gamla till lags medans vi arbetar fram ett bättre och fungerande system. det är människors liv, framtid och en hel samhällsbild vi leker med och beter oss som svin mot för att få känna oss lite duktiga en kort stund.

det är inte varken rasistiskt eller främlingsfientligt att våga påstå att vi har ett system som inte funkar och att vi borde sätta stopp nu medans vi löser detta och under tiden omfördelar resurserna till att integrera de som redan finns här men är helt utanför. att integrera i alla samhällsklasser, alla yrken och i näringslivet och få det till att fungera skulle reducera rasismen väldans.

att fortsätta som vi gör får den att frodas. detta är ett faktum, så de som gapar rasism så fort någon har något negativt att säga om invandringen biter sig själv i arslet pga sin egen präktighet när den vägrar backa för att begrunda.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?