Spelrum
| Giraffen | 47 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 26 |
| Inloggade | 73 |
Mobilspel
| Pågående | 19 816 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ingson | 2013-01-28 12:56 | |
![]() | gnagelram. Förvisso är jag hemma dunderförkyld och med feber, sur för att jag fått ställa in viktiga möten och kanske inte riktigt klartänkt, så ja, lite djävulens advokat. På tal om spekulation. Tiden har sprungit ifrån dagspressen. Vemsomhelst kan beträffande snaskiga brott gå in på valfri (nästan) internetsida och få namn och adress och ofta bild på misstänkt gärningsman. Lite en teknik och demokratifråga är det alltså. Jag är för en fullödig omfattande publicering eftersom alternativet är sämre. Attsen ansvarig utgivare ibland kommer att få på tafsen är en annan fråga | |
| apbur | 2013-01-28 13:10 | |
![]() | Min fråga är seriöst ställd. Jag började fundera på vad allmänintresse innebär. Jag har ett intresse av att veta om det går en inbrottsvåg i mitt närområde för att kunna förhindra inbrott. Jag har ett intresse av att delges stora konflikter, nationellt som internationellt. jag har ett intresse av att veta vad som försiggår inom politiken. Men varför har jag ett intresse att få reda på brott som är kopplat till specifika individer och inte berör mig en millimeter? Intresset bland allmänheten finns naturligtvis, men är det ett intresse som är rimligt att ta hänsyn till? | |
| ingson | 2013-01-28 13:35 | |
![]() | Aapbur Det du kallar allmänintresse behöver inte vara samma sak för någon annan. Vill du att det som inte faller under en fastslagen definition allmänintresse inte ska få publiceras? Hur ställer du dig till Hänt i veckan , Hänt Extra m.fl? Förbud? | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2013-01-28 13:44 | |
![]() | Allvarligt, skriver jag så jädra dåligt att en rimlig tolkning är att jag förfäktar en "sovjetmodell" eller vill ta bort all information för att "inte trampa någon på tårna"? Helt otroligt. En fullständig, nyanserad publicering med ordentlig analys inklusive alla fakta är naturligtvis jättebra. Men så fungerar ju nu inte varken internet- eller gammelmedia. De jobbar med snabba snuttar, och då blir det väldigt viktigt vilka snuttar man faktiskt tar med. | |
| apbur | 2013-01-28 13:49 | |
![]() | ingson, nej, jag menar dagstidningar och media som utger sig för att hålla människor underrättade och rapportera nyheter som kan vara av seriöst intresse för allmänheten mer än intresset för skvaller som Hänt Extra livnär sig på. Kanske den formen av brott som jag tog upp passar bättre i Hänt Extra? | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2013-01-28 13:50 | |
![]() | Jag tror apbur spekulerar över vad som är allmänintresse generellt? Alltså, vad är vi i behov av att veta kontra vad vill vi veta. Någon vill veta nationalitet på förövaren, någon hårfärg, någon kön, någon var brottet skedde. Är vi däremot mer i behov av att veta att ett brott har begåtts av en man i en stad 50 mil bort, eller av att få en mer detaljerad bild av ett brott som begåtts 50 meter hemifrån och där förövaren är på fri fot? | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2013-01-28 13:51 | |
![]() | Shit, vad dåligt skrivet det där blev. | |
| apbur | 2013-01-28 13:59 | |
![]() | Precis. Jag tänker på själva grundtanken med medias rapportering till allmänheten. Den tredje stadsmakten. Sen finns det ett väldigt stort (allmän)intresse att läsa skvaller annars hade den formen av media inte sålt. Men dessa intressen börjar glida in i varandra mer och mer och ser man långsiktigt kan det vara ett hot mot det som massmedia har till uppgift. En viktig uppgift. | |
| ingson | 2013-01-28 13:59 | |
![]() | Hm gnagelram och apbur Jag har nog felaktigt tolkat era inlägg som "ska" istället för "bör" Mitt fel | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2013-01-28 14:01 | |
![]() | En anledning kan ju vara att "gemene man" är så dåligt påläst och ointresserad av att lära sig mer om världen så att i hans värld blir en Marockan, en Iranier, en Rumän eller en Indones bara "en utlänning". Medans en norrman är en norrman, en fransos är en fransos och en dansk är en dansk. Om man delar upp ursprunget sådär så blir ju begreppet och "känslan" "utlänning" mycket större eftersom man vill veta om det är en svensk eller en utlänning men sen inte bryr sig nämnvärt om det är en Marockan eller Iranier. Det blir samma homogena grupp. Däremot skiljer man ut tex norrman (i sitt huvud) från övriga utlänningar för det är inte samma sak. Fortsätter man sådär så blir ju begreppet urholkat och skevt och då måste man återigen fråga sig (som jag gjorde tidigare) vad som är utlänning (i negativ bemärkelse), vad som är typ utlänning (norrman, finne, tysk) och vad som är svensk (Lasse som är född här, Özil som är född här av invandrade föräldrar eller Karim som kom hit som 10-åring)? | |
| Minta | 2013-01-28 14:02 | |
![]() | Det är nog lite på skvallerkontot att rapportera hudfärg, nationalitet, hårfärg, längd osv. men antagligen har vi behov av det för att det ska bli greppbart. En hen som begått ett brott ger inte näring åt fantasin. Eller så gör det det. | |
| ingson | 2013-01-28 14:09 | |
![]() | Alldeles riktigt Minta. Om apbur (och gnagelram?) får som hon vill kan Hänt Extra nå nya rekordupplagor medans DNs sjunker | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2013-01-28 14:09 | |
![]() | Själv är jag inte intresserad i det enskilda fallet att sätta en etikett på förövaren, det är eg egalt var han eller hon kommer ifrån geografiskt som så. Det som är intressant och viktigt att kunna diskutera är ev mönster i brottslighet, och kulturella skillnader som kan vara bakomliggande för en uppfattning om rätt eller fel; eller åtminstone olika grad av fel. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2013-01-28 14:10 | |
![]() | Är det det apbur vill? Isf fattar jag helt fel. | |
| apbur | 2013-01-28 14:16 | |
![]() | Nu hamnade vi ju på ett rejält sidospår om media här men min önskan är väl att dagstidningarna ska hålla sig ifrån svaller så mycket som möjligt och jag tror ändå att folk i allmänhet har ett intresse av mer seriös nyhetsrapportering så tror inte DN hade förlorat massa läsare till Hänt Extra. Jag hoppas åtminstone att det inte är så. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2013-01-28 14:19 | |
![]() | Det sidospåret förstår jag inte ens, jag är totalt ointresserad av att läsa skvaller i dn. Eller någon annanstans heller för den delen. | |
| Kokonut | 2013-01-30 09:11 | |
![]() | Men frågan kvarstår. Vad är rimligt för ett straff tycker ni.? Visst har juh själva betydelsen hur brottet utföres.. I vissa länder verkar det bli dödsstraff.... | |
| siwu | 2013-01-30 10:05 | |
![]() | Jag hade önskat att han fick sitta inlåst, där skulle han sittta tills han insåg vilken skada han gjorde mig och uppriktigt kunde be om förlåtelse. När han väl insett sitt brott skulle han ut i skolor och föreläsa om vad han gjort i förebyggande syfte. När han blir bedömd som riskfri släpps han fri och sänds till Antarktis. Att sända förövare till Antarktis är ju inte möjligt, men offret vill sällan se sin förövare på gatorna igen. Tycker det låter vettigt! | |
| fengur | 2013-01-30 18:08 | |
![]() | Jag tycker att en del brott motiverar dödsstraff. | |
| apbur | 2013-01-30 18:19 | |
![]() | För att svara på frågan så borde väl våldtäkt vara likvärdigt med misshandel från mildare till grov på skalan. | |