Spelrum
Giraffen8
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade8
Mobilspel
Pågående19 583

Forumkategorier

Användare Inlägg  
micro1132013-05-27 12:59
Antal inlägg: 17540

Minta
Att trassla in sig är när man försöker använda USA som exempel på att det inte existera olika folkgrupper - eftersom USA faktiskt definierar människor utifrån vilken folkgrupp de tillhör.

pink ribbon - Ej medlem längre2013-05-27 13:01
Antal inlägg: 2906

Skrattar men tämligen glädjelöst när jag tänker på hur vissa "helyllesvenskar" har betett sig i generationer. Våld och tyranneri, incest och pedofili. Samma svenska svenskar som försvarar sin svenskhet.
Kräks nästan.

Sangria2013-05-27 13:06
Antal inlägg: 504

Vill bara påpeka att rent juridiskt så är man svensk om man är svensk medborgare. Det är bara i viss statistik som man talar om andra gen. Invandrare. Sen att vissa tycker att det krävs x antal generationer av rent blod för att räknas som svensk har ju ingenting med lagen att göra.
För övrigt så skulle ju Sverige som sportnation få det rejält jobbigt om man skulle gå på Micros linje och inte ha med några andra än " ursprungssvenskar" eller vad man nu ska kalla det. Det är väl bara inom vissa sporter vi skulle klara oss hyfsat bra men friidrott och fotboll går ju bort direkt. Ute i den stora världen så räknas i allafall Zlatan som Svensk. Där spelar hans föräldrars bakgrund mindre roll.

gnagelram - Ej medlem längre2013-05-27 13:07
Antal inlägg: 1646

Micro: i så fall vet jag inte varför du trasslade in dig i huliganvärlden och att den var kopplad till utlandet och invandrare. Men då ser jag det som att du accepterar att meningslöst våld mot polisen (som vid matchen igår) kan begås av såväl pursvenska som invandrade skitungar (och åtminstone i fotbollsfallet även av vuxna)

micro1132013-05-27 13:08

pink ribbon
Varför tror du att det är "samma" svenskar?

Och ja- enskilda begår brott, vem har nekat till det?

Vill du att vi skall gå igenom brottsstatistiken, samt hur fängelsepopulationen ser ut i förhållande till befolkningen i övrigt?

Då medvetna om att tredjegenerations invandrare i den statistiken faktiskt räknas som svenskar enligt definitionen född i Sverige av svenskfödda föräldrar.....

boffertomte2013-05-27 13:11
Antal inlägg: 1128

micro, du är faktiskt enligt definitionen svensk om du är född i Sverige och har en svenskfödd förälder. Det är inte jättelängesedan man ändrade från två svenskfödda föräldrar till en. Det fick invandrarpopulationen i Malmö att minska i rent hejdundrande grad. Men brottsligheten påverkades förstås inte.

micro1132013-05-27 13:11

gnagelram
Huliganism uppstod i England i slutet av artonhundratalet, och kom till Sverige under 1970-talet.
Ingen särskilt svensk uppfinning alltså.

Ja, bland sporthuliganer ser du både svenskar och invandrare. Huliganismen är dock inte samma företeelse som vi nu ser i förorterna. Huliganism handlar om viljan att angripa motståndarna och kravaller uppstår när de hindras från att nå varandra...

En helt annan typ av skeende med andra ord.

micro1132013-05-27 13:15

boffertomte
Den definitionen har jag redan tagit upp i massor av inlägg.

Det är dock skilt från att tillhöra gruppen "svenskar" som folkslag räknat.

pink ribbon - Ej medlem längre2013-05-27 13:15

Jag ger inte svenskar en kollektiv skuld. Det som slog mig är att några av de ruttnaste svenskar jag vet är de som pratar mest om svenska traditioner.

Well, det här är ju inte riktigt rätt tråd kanske, men känner du för att presentera korrekt brottsstatistik och medborgarskap så kör i vind.

boffertomte2013-05-27 13:17

Jag tycker föräldrar bör hållas ansvariga för sina omyndiga barns illgärningar. Det är väldigt rimligt att man tar ansvar för sina barn. Klarar man inte av det ska man förstås kunna få hjälp, men då efter att man själv tagit initiativ till att få sådan hjälp. Om man noterar att det börjar barka på fel håll, s a s, borde man kunna få hjälp med sitt föräldraansvar INNAN ens telningar demolerat ett helt kvarter. Om man inte söker sådan hjälp, då ska man också stå där med ett ekonomiskt ansvar.

Idag är folk otroligt motvilliga att ta ansvar. Allt är någon annans fel. Man ska inte skuldbelägga osv. Men det innebär ju också, hur gulligt det än är tänkt, att man frånkänner folk möjligheten att själv påverka sitt öde. När allt är någon annas fel, då är du ju helt chanslös och vilka val du än gör är helt och hållet meningslösa eftersom det ändå är någon annan som har din framtid i sina händer.

Minta2013-05-27 13:18
Antal inlägg: 20042

Det är du som trasslar in dig. Jag har inte sagt att det inte finns folkgrupper, jag har sagt att det är svårt att ringa in svenskhet, att svenskhet förändras av verkligheten, att svenskhet inte är detsamma nu som för 100 år sedan och inte kommer att vara det om 100 år. Det beror inte minst på nya medborgare.

Minta2013-05-27 13:18
Antal inlägg: 20042

Jag tycker att USA är ett bra exempel, man alar om folkgrupper men inte om olika grader av amerikanskhet.

pink ribbon - Ej medlem längre2013-05-27 13:18

Boffertomte, hur är det med "min" lilla flicka adopterad från Vietnam då? Får hon vara så svensk som hon känner sig och är enligt medborgarskapet?

Sote2013-05-27 13:23
Antal inlägg: 3557

Pink ribbon. Din flicka är så svensk som hon själv känner sig. Även i lagen mening. I viss statistik kommer även hennes barn räknas som andra generationens invandrare. Har det någon betydelse? Inte om man själv inte tycker det men för en del verkar det vara oerhört viktigt att ha den definitionen.

boffertomte2013-05-27 13:27

Ja, enligt min mening är man svensk om man vill vara svensk. Det jag skrev handlade om hur man från myndighetshåll definierar svenskhet. Det är ingen hemlighet att Malmö har en hög brottslighet som är tydligt förankrad i invandrartäta områden. Men att man skulle ha kommit åt problemet genom att ändra definitionen av indvandrare/svensk, det tycker jag mig inte ha sett.

micro1132013-05-27 13:28

pink ribbon
Nej, jag "känner" inte för att presentera brottsstatistik, men vill du hävda att brott vissa brott skulle vara kopplat till svenskhet så bör du kanske ta del av den.

Några av de med ruttnast åsikter jag känner är anti-rasister och rasister. Båda lika hårdnackat onyanserade på sitt vis. Båda sorter lever i tron att "svensk" är något som står över andra folkgrupper och som det är viktigt att vara...

micro1132013-05-27 13:29

pink ribbon
Om du har ett adopterat barn från ett annat land, är det inte din uppgift som förälder då att låta henne känna sin bakgrund och faktiskt vara stolt i det hon är?

Vad tjänar hon på att låtsas att den inte finns?

micro1132013-05-27 13:31

Hon är ju nu "ditt" barn - innebär det att du anser att hon skall betrakta sig som född av dig?

Eller låter du henne vara trygg i att vara född av någon annan, men älskad och fostrad av dig?

Locomondo - Ej medlem längre2013-05-27 13:57
Antal inlägg: 3768

Micro:
"Huliganism uppstod i England i slutet av artonhundratalet, och kom till Sverige under 1970-talet.
Ingen särskilt svensk uppfinning alltså."

Matematik är inte heller en svensk uppfinning. Inte en hel del kirurgiska ingrepp heller.
Ska vi inte sätta stopp för det också?

pink ribbon - Ej medlem längre2013-05-27 13:58

För att förtydliga så är det inte mitt barn i exemplet utan en släktings.
Naturligtvis vet hon att hon är född av en annan kvinna i ett annat land men hon känner ingen samhörighet med det landet.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?