Spelrum
| Giraffen | 7 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 7 |
Mobilspel
| Pågående | 19 583 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| micro113 | 2013-06-06 15:23 | |
![]() | Måns_E Du hittar alltså inget i materialet som syftar till annat än att väcka medlidande och styra barnen i en riktning, du heller... ? | |
| Gunilla _ | 2013-06-06 15:38 | |
![]() | Hur jag än vrider och vänder på detta så kan jag omöjligt se någon som helst indoktrinering. ALLT värdegrundsarbete utgår från människans välbefinnande och det SKA skolan arbeta med. Inte ur negativa aspekter utan givetvis positiva. Det må handla om kön, klädsel, flyktingar, intressen eller vad som helst. micro113; förringar du alltid ungdomars förmåga att vara starka i sina åsikter, eller är det bara du som är duktig på att aldrig ändra dina? Och igen - vad anser du om idrott- och hälsa-ämnet i skolan? | |
| micro113 | 2013-06-06 15:43 | |
![]() | Gunilla _ Det är inte jag som förringar ungdomars förmåga att bilda sig en uppfattning -- det är de som ger sin rekommendation baserat på att unga svara fel.. | |
| micro113 | 2013-06-06 15:45 | |
![]() | Gunilla _ När det gäller idrott/hälsa så framhålls inte idrott som något som kan utövas utan att man faktiskt tar hänsyn till skaderisker. | |
| Gunilla _ | 2013-06-06 15:47 | |
![]() | Du menar att man i skolan tar upp riskerna med det som utövas? Och låter barnen, om de känner sig oroade, slippa vara med? | |
| micro113 | 2013-06-06 15:55 | |
![]() | Gunilla _ Ja, inom idrottslära så ingår också att lära barnen att tänka på/förebygga risker och skador. Mig veterligen så äger faktiskt inte skolan rätten att tvinga elever att delta i idrott - har du hört något annat? Jag vet att elever bland annat sluppit både simundervisning och att delta i blandade grupper på gymnastiken ..... | |
| Måns_E | 2013-06-06 16:12 | |
![]() | Att slippa simundervisningen innebär ju knappast att man slipper ifrån all idrott. Vad nu det har med saken att göra. micro, jag hittar inget i materialet som syftar att styra överhuvudtaget. Det handlar snarare om kunskap, och kunskap i sig är knappast något farligt. Vad är det värsta som kan hända? Att ungarna fattar genomtänkta beslut? | |
| Gunilla _ | 2013-06-06 16:13 | |
![]() | micro113; "Mig veterligen så äger faktiskt inte skolan rätten att tvinga elever att delta i idrott - har du hört något annat?" - ingen tvingar någon att vara med på matten eller samhällskunskapen heller. Så vad ville du ha för respons på detta? Vad jag ville få fram är att ex. idrott- och hälsa i högsta grad är ett ämne som borde få dig att gå i taket vad gäller indoktrinering. Elever blir fetare, svarar i undersökningar att de idrottar mindre och mindre och ändå har skolan det på schemat enbart i syfte att förändra deras syn på och öka deras idrottande. Upprörande va? ;) Vad har att slippa blandade grupper med att avstå från idrott att göra? Vi hade delade grupper så gott som hela högstadiet. De flesta badhus har idag möjlighet att erbjuda tjejer att simma med bara tjejer - vilket erbjuds till fler och fler elever då efterfrågan ökat. | |
| Måns_E | 2013-06-06 16:13 | |
![]() | Dessutom så är det som sagt var ett uttalande från en representant för den ideella och politiska obundna stiftelsen friends. Som ju knappast skriver skolplanen, vilket du väl borde veta? | |
| ingson | 2013-06-06 16:14 | |
![]() | Jag förstår inte problemet. en intresseorganisation med ett tydligt syfte uppmanar skolorna att undervisa på ett sätt som intresseoganisationen finner lämpligt. Konstigt? | |
| Måns_E | 2013-06-06 16:15 | |
![]() | Nej inte det minsta. Och i det här fallet så faller det ju dessutom innanför de ramar som skolan redan har för sin undervisning. | |
| Sote | 2013-06-06 16:17 | |
![]() | Dagens ros går till Måns och Gunilla för att ni aldrig ger upp utan oförtröttligt fortsätter diskutera!!!!!Heder åt er!! | |
| micro113 | 2013-06-06 16:20 | |
![]() | Gunilla _ I idrott och hälsa ingår fortfarande inte att okritiskt dubba eleverna - De får ta del av både negativa och positiva konsekvenser. Det var för övrigt du själv som tog upp frågan om tvång/valfrihet - vilket jag besvarade. | |
| micro113 | 2013-06-06 16:21 | |
![]() | ingson Nej, det är inte konstigt att en intresseorganisation vill att skolan bär fram just deras budskap. Det är däremot fel om skolan faktiskt gör det. | |
| Måns_E | 2013-06-06 16:25 | |
![]() | Då har jag två invändningar micro, Ett: Har skolan på något sätt omsatt friends önskan i praktiken? Två: Har det i så fall varit med ett ensidigt material ifrån Friends i syfte att politiskt omvända elever? | |
| Måns_E | 2013-06-06 16:27 | |
![]() | Först efter att både ett och två har inträffat så skulle jag kunna förstå dina invändningar. Innan dess så verkar det mest handla om dina egna fördomar och inbillningar. | |
| Gunilla _ | 2013-06-06 16:28 | |
![]() | micro113; "I idrott och hälsa ingår fortfarande inte att okritiskt dubba eleverna - De får ta del av både negativa och positiva konsekvenser." - Åh jo, hela lågstadiet är ett evinnerligt spelande, springande och testande av olika idrotter - helt utan lärande om eventuella konsekvenser (förutom de lär sig av egen erfarenhet). Har inte du och dina barn gått i skolan? "Det var för övrigt du själv som tog upp frågan om tvång/valfrihet - vilket jag besvarade." - och som jag beskrev just idrott- och hälsa-ämnet skulle jag vilja ha ett icke "goddag yxskaft"-svar. Går det att ordna? | |
| micro113 | 2013-06-06 17:10 | |
![]() | Gunilla _ Mina barn har alltid fått en genomgång om vad de skall tänka på - risker och att förebygga skador. Jag har svårt att tänka mig att någon skola faktiskt missar detta. | |
| Gunilla _ | 2013-06-06 17:19 | |
![]() | Du är rolig på ett irriterande men ändå naivt vis. Och andra frågan micro113? | |
| micro113 | 2013-06-06 17:21 | |
![]() | Gunilla _ Andra frågan är redan besvarad. | |