Spelrum
Giraffen | 17 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 24 |
Inloggade | 41 |
Mobilspel
Pågående | 20 426 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Rhotheta | 2014-10-17 16:22 | |
![]() | Jag har inte läst nationalekonomi. Men jag har sett många ekononomer presentera pinsamma samband som ofta går ut på att de lineariserar och extrapolerar ett de facto exponentiellt förlopp för att de endast studerar marginaleffekter. Men jag var ute efter något mer komplicerat, nämligen förväntad ackumulerad effekt av marginalförändringar som görs i dag. Det är egentligen det mått som avgör framgång eller ej. Om du inte håller med om detta ser jag fram emot ett litet resonemang för att vinna över mig. | |
Moose72 - Ej medlem längre | 2014-10-17 16:23 | |
![]() | Rotheta Så att välkomna flyktingar och invandrare det är som att dela hela sin ekonomi och sitt boende med dem? Du behöver inte ha invandrarna i ditt hem förstår du eller ge dom alla pengar du har. Tror du missuppfattat hur man hjälper till | |
Rhotheta | 2014-10-17 16:27 | |
![]() | Som tur är finns det även en del klyftiga ekonomer, vilket behövs i något så oförutsägbart som nationalekonomi. De går dock nästan alltid in i fällan att de börjar räkna på sin modell i stället för verkligheten. (I verkligheten finns det t.ex. inte informerade rationella aktörer. Det finns bara en massa primater som just klättrat ner från träden och som bor i ett hav av desinformation.) | |
Rhotheta | 2014-10-17 16:29 | |
![]() | Så du menar att man kan sätta upp gränser mot omvärlden och låta dem släpa sig fram i ett värre armod än man själv utan att man tycker att de har ett lägre människovärde än man själv? Vilket var den poäng jag ville framföra. | |
limpan__2 | 2014-10-17 16:42 | |
![]() | Jo det förstod jag men om du skulle läsa på lite ser du snabbt att du ofta lyssnat till fel ekonomer. En hel del politiskt färgade ekonomer övertolkar gärna datat för att få stöd för sin poäng, bland annat då de som missat skillnaden mellan netto och brutto och därför skriver rapporter om att invandringen kostar 250 miljarder. Fast han var iofs företagsekonomom jag minns rätt... | |
skrutta00 | 2014-10-17 16:45 | |
![]() | Mycket bra inlägg Finpralin:) | |
kovikstippen | 2014-10-17 17:07 | |
![]() | Fin Pralin. Det tycker inte jag heller Sverige ställa upp på. Men om vi gav tydliga regler för vad vi förväntar oss av alla som bor här och faktiskt verkligen drev dessa regler tror jag integrationen skulle ske smidigare. Klara regler. Tydliga sanktioner. Inga undantag. Men då måste först vi ordna med bra förutsättningar att lyckas. Vi måste faktiskt lösa ekvationen med jobb, bostad, undervisning mm. Detduger inte att hela tiden ducka för detta och börja diskutera ekonomisk teori eller numerologiska resonemang om nåfot annat. Jobb, Bostäder och Utbildning | |
skrutta00 | 2014-10-17 17:11 | |
![]() | Jobb ..bostäder...jobb och utbildning för hela Svenska folket då närmar vi oss lösningar:) | |
Rhotheta | 2014-10-17 18:02 | |
![]() | Det är ett lite snårigt område måste jag säga. Rena offentliga utgifter såsom skola, transfereringar och vård ser jag inte vitsen att räkna om till nettokostnad, så länge man även anger övriga samhällsfunktioner i bruttokostnad. Den skulle då vara 1800 Mdr årligen och en vettig måttstock för samhällsbelastning. BNP kan ju gömma sig var som helst, t.ex. hemma hos de rikaste 10% eller hos företag som egentligen ägs av utlandet. (Rätta mig där jag tänker fel) Den summas skulle då vara 125 Mdr årligen Resterande 125 Mdr handlar om undanträngningseffekter och där är jag mycket mer öppen för en omräkning. Jag har dock inte klart för mig hur dessa ser ut. Om person A är arbetslös pga undanträngning liknar det de första 125 miljarderna. I fall där person A blir utan bostad är bilden mer oklar. Jag är sålunda inte redo att försvara eller utmana dessa siffror ännu. Har du någon input du tror är till hjälp är den välkommen. | |
RambleTamble - Ej medlem längre | 2014-10-17 18:05 | |
![]() | Vore fint om curlingföräldrar kunde lära sina kids detsamma som förväntas av invandrare. De invandrare vi har på jobbet är 50 ggr. så angelägna om att arbeta, lära sig och smälta in som svenska ungdomar. | |
RambleTamble - Ej medlem längre | 2014-10-17 18:06 | |
![]() | Ingen av dem kan stava eller räkna heller. I alla fall inte tillnärmelsevis lika bra som de invandrare vi har. | |
jellyflower | 2014-10-17 18:19 | |
![]() | Den svenska skolan lämnar mycket övrigt att önska. Man önskar vi vore ett rikt land som hade råd med en bra skola. | |
RambleTamble - Ej medlem längre | 2014-10-17 18:21 | |
![]() | Visst. Skolan är allt. Föräldrar har inget ansvar. Varken att läsa läxor eller kolla barnens eventuella kunskap. | |
Rhotheta | 2014-10-17 18:23 | |
![]() | De är ena rackare på att cykla enhjuling också de där... invandrarna. Tro mig, jag har sett det med egna ögon. Bra på isländska är de också. Och stjäl som korpar. Och lagar god sån där ... invandrarmat. Rutten val, knödel, falafel, enchiladas... du vet... typisk invandrarmat. | |
RambleTamble - Ej medlem längre | 2014-10-17 18:24 | |
![]() | Efter att ha varit i länder som är fattiga på riktigt kan jag säga att vi är ett rikt land. | |
_abc_ | 2014-10-17 20:14 | |
![]() | jellyflower, till skillnad från dig anser jag är det är högst relavant till diskussionen. Det handlar nämligen om identitetstillhörande som orsakar såväl rasism som andra vi-mot-domkänslor. När vi ser på flyktingar som vi, medmänniskor som lider, då har vi kommit extremt längre än var vi befinner oss nu. Nu ser vi flyktingar med främmande utseende, främmande kultur etc. framför oss istället mer som medmänniskor precis som oss själva. | |
_abc_ | 2014-10-17 20:16 | |
![]() | Att börja med att känna igen oss mer med dessa "Invandrare" luckrar vi samtidigt upp vår inneboende rasism och främlingsfientlighet. Att minska segregration och separation som t ex inom Internationella bekantskaper, leder till ett starkare band mellan "oss" och "dom". | |
_abc_ | 2014-10-17 20:20 | |
![]() | Perosnlingen hade jag velat se att folk fick jobba på direkten, för hur systemet fungerat nu har misslyckats. Jag kan tyvärr krasst se att den svenska skolmelodin med 9 års grundskola etc inte funkar i praktiken för vuxna analfabeter och människor som av olika anledningar ligger efter så mycket akademiskt jämförtr med svenskar. Jag hade velat se att de skulle kunna få praktiska yrken parallellt medan de studerar svenska men att de så fort som möjligt hade kunnat få "simplare" jobb där det då inte skall krävas att kunna bra svenska innan man kan jobba. Alla är inte lämpade för utbildning på det sättet jag försöker beskriva, desmindre hög utbildning. Man kan inte utgå ifrån att det bästa är att ge alla människor samma förutsättningar som resten av befolkningen när säg en 25 årig människa som inte kan vare sig läsa eller skriva på något språk, ska gå igenom grundskola i vuxen ålder innan denne kan komma in i samhället. | |
limpan__2 | 2014-10-17 22:43 | |
![]() | Eftersom vi är ett av de rikaste länderna, och satsar nästan mest av av alla på skolan är det nog annat som felat. Troligtvis används pengarna helt fel men inte heller det är rimligen invandringens fel. Låga betygsnitt kan iofs kanske till viss del orsakas av många svaga studieplan elever. Och jag är som nämnts övertygad om att utbildningsområdet är nyckeln till en lyckad integration. Alternativet är att vi accepterar ett mycket mer segregerade samhälle där de med lågproduktiva jobb står utanför samhället, typ USA. | |
Rhotheta | 2014-10-17 23:20 | |
![]() | De låga skolresultaten har förutspåtts i två decennier utan att ta med invandring som en faktor. Den förklarar naturligtvis en del, lokalt ibland jättemycket, men mindre än vad många säkert gissar om man ser till hela riket. | |