Spelrum
| Giraffen | 41 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 37 |
| Inloggade | 78 |
Mobilspel
| Pågående | 19 726 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| mamman - Ej medlem längre | 2008-04-20 10:05 | |
![]() | Då måste jga få komma in och skriva att vad jag mest reagerade på (förutom tonfallet och många fruktansvärt dåliga ordval, som troligtvis bara var där för att uppröra) var att hon baserade det mesta på ett program hon sett på Oprah. När jag sedan frågade så fick jag inget svar på fler ställen (möjligtvis "snygg naken" , men det kan ha varit någon annan som skrivit). Argumentationstekniken var väl inget att applådera tror jag. Annas så tycker jag också att man måste försöka balansera lite... Att se ut som de på cat-walken är, för många, inte ens möjligt. Man måste kunna gilla sig själv även om man inte är perfekt. Sedan är det också som budalv skrivit att fler är överviktiga eller feta och det är ju inte bra helst inet för deras/vår hälsa... | |
| Budalv - Ej medlem längre | 2008-04-20 11:15 | |
![]() | Hittills är det enbart det västerländska synsättet som diskuterats. Tjock, smal, banta eller äta, storlek, självbild och acceptans av andra. Kan man inte få tänka att utsidan speglar de inre organens status? Det är så grovt förenklat att allting kommer an på kost och att all fetma är samma fetma och all undervikt samma undervikt. Fick höra att jag hade dålig lever och dåliga njurar av en kinesisk läkare som kollade på mitt ansikte (seriös läkare på ett stort sjukhus i Beijing, ingen kvackare). Är ju skitsamma om jag täcker det blå under ögonen med täckstift eller ej och huruvida jag är nöjd eller missnöjd med att se glåmig ut. Levern blir ju inte ett dugg bättre av att jag accepterar symtomen, mörk under ögonen. Bättre försöka lägga om kosten. Fast vem ids det, när det finns Betapet och kaffe? :) | |
| MissT | 2008-04-20 11:16 | |
![]() | Det är en myt att man inte kan vara tjock och hälsosam. En tjock människa kan vara precis lika hälsosam som en smal! | |
| Budalv - Ej medlem längre | 2008-04-20 11:24 | |
![]() | Precis! Alla är individer. Kan inte hitta igen artikeln nu, men det finns en undersökning som har visat att de som har BMI strax över idealiskt BMI har bäst hälsa, lever längre o.s.v. De riktigt underviktiga var enligt den studien de som löpte störst risk för livshotande ohälsa. Fast jag vet inte om de tagit med svältande människor, vilka länder o dyl. Intressant dock. | |
| Budalv - Ej medlem längre | 2008-04-20 11:27 | |
![]() | Passar på att slå hål på myten att en tjock människa inte kan lida av näringsbrist eller anorexi när vi ändå är igång. | |
| MissT | 2008-04-20 11:45 | |
![]() | Tack Budalv! Det är så lätt att dra förhastade slutsatser om tjocka människor. jag hör dit och jag hävdar ebstämt att jag är frisk som en nötkärna, tränar aerobic och rör på mig, är aktiv och äter normalt. En smal människa kan ju vara ohälsan själv men bara för att h*n är smal så "syns" det inte.... | |
| mia 1 | 2008-04-20 12:07 | |
![]() | Visst kan man förstå att det inte känns så lockande att föda barn om man bara tänker på sig själv och sitt utseende, men men..... när man får barn mognar man ( förhoppningsvis ) och börjar prioritera lite annorlunda. Det är en känsla av att ens kropp faktiskt är värdefull, den ger ju liv åt ett annat liv, den är inte bara nåt att titta på. Skit samma sen om man har hängbröst eller inte ( man kan ju faktiskt använda BH....) Vi är alltför utseendefixerade idag, tänk vad mycket kvinnokraft som går i spillo bara för att vi lägger så mycket energi på vårt utseende. Skulle vi göra något vettigt istället med all tid och alla pengar som går åt till vår yta så skulle kanske världen se lite annorlunda ut.....? | |
| UffeUppsala - Ej medlem längre | 2008-04-20 12:12 | |
![]() | Trådens skapare är ju inte ens medlem längre | |
| mamman - Ej medlem längre | 2008-04-20 13:46 | |
![]() | tror att jag någonstans i tråden också dkrivit att BMI 26 är "bäst"... alltså något överviktig. Sen kan jag också hålla med om att många tjocka människor är undernärda. De äter så fel och blir mätt och tjock, men få itne den näring de behöver.... | |
| Lionnea | 2008-04-20 14:07 | |
![]() | BMI är ett ointressant begrepp att använda på individ nivå som ett mått på hälsa eftersom det bara är ett mått på förhållandet mellan vikt och längd, BMI säger inget om muskelmassa t.ex. Därför lämpar sig BMI bäst i studier (stora populationer) eller tillsammans med andra mått som midje-höftkvot och triceps skinfold. | |
| mamman - Ej medlem längre | 2008-04-20 14:08 | |
![]() | se tidigare i tråden där det finns en BMI-diskussion | |
| dVb - Ej medlem längre | 2008-04-20 15:47 | |
![]() | det är så underbart jävla härligt att provocera folk här på beta :) folk blir så upprörda. | |
| Budalv - Ej medlem längre | 2008-04-20 16:08 | |
![]() | dVb: Råkade googla mig rakt in i en diskussion på communityt Zoonen som handlade om akvariefiskar. Kan inte med ord beskriva lynchstämningen. Gå in där med ett kontroversiellt påstående om ciklider och du kommer inte levande därifrån. Skrev en hel del i ett annat djurforum förut, men törs inte logga in längre för man får så mycket spö. | |
| mantikoran | 2008-04-20 16:10 | |
![]() | Är det SANT att många djurnerdar hatar människor?! =D | |
| Budalv - Ej medlem längre | 2008-04-20 16:14 | |
![]() | JA! Jag är en djurnörd och jag hatar människor i perioder, men jobbar på att bättra mig. | |
| asboi | 2008-04-20 17:55 | |
![]() | människan är ett djur | |
| DennisPlz | 2008-04-21 00:51 | |
![]() | www.youtube.com/watc...iF -61bCBpA | |
| Little_Red - Ej medlem längre | 2008-04-22 00:57 | |
![]() | Angående ett av Budalvs tidigare inlägg om viktuppgång och P-piller, anti-depressiva mediciner... Jag är en sån som alltid fått otroligt mycket biverkningar av P-piller, spelar ingen roll vilka sorter eller vilka märken, och jämt fått rådet att "du måste acceptera att ditt liv kommer vara så" tills jag kände fan heller och slutade. Appropå vad som är en riktig kvinna så tycker jag att Guldlock är ute och cyklar men samtidigt lever vi i en värld som vill kemiskt ändra kvinnors kroppar och det manliga P-pillret är som alltid "10 år in i framtiden" så det är ganska intressant fundera på vad som är en riktig kvinna ur en kvinnas synpunkt och ur en mans | |
| manilj | 2008-04-22 01:09 | |
![]() | Jag blir så ledsen när kvinnor själva säger att andra kvinnors kroppar är fula och äckliga. Räcker det inte med att den mansstyrda mediavärlden prackar på oss information om hur vi "ska" se ut? Systrar! Ta hand om varandra istället för att hugga varandra i ryggen! Om vi kvinnor var lika bra på att hålla varandra om ryggen som männen är, skulle maktfördelningen i världen se annorlunda ut och vara på lika villkor. Kvinnor runt om i Sverige, kom ihåg att ni är så jävla vackra, hur ni än är, precis som ni är! | |
| oceano - Ej medlem längre | 2008-04-22 01:10 | |
![]() | Mycket bra talat manilj!! Håller med dej fullkomligt. | |