Spelrum
| Giraffen | 26 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 18 |
| Inloggade | 45 |
Mobilspel
| Pågående | 19 170 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Rultatultan | 2013-07-27 21:11 | |
![]() | @Gunilla Du skrev: " så gräsligt otaktiskt att pådyvla någon detta dravel... " Pådyvla? Det var väl ingen som tvingade dig att läsa bloggen? | |
| SämstpåBeta | 2013-07-27 21:11 | |
![]() | Det är intressant ur ett vetenskapligt seende! Och detta är vad vetenskapen svarar på Teodiceproblemet: 1. Om Gud finns existerar ett väsen som är allsmäktigt, allvetande och allgott. 2. Om ett väsen av typ1 existerar skulle inget onödigt lidande förekomma. 3. Onödigt lidande förekommer. 4. Slutsats: Gud existerar inte Detta är vad som tänks bland forskare idag. Men Epikuros paradox fanns redan för 3000 år sedan och hans slutats är ungefär detsamma. | |
| Rultatultan | 2013-07-27 21:12 | |
![]() | @ingson Jag visste inte att det var en av grundstenarna i den kristna tron. Jag trodde fundamentet var Jesu egna ord i TS inlägg... ...men jag kan ju ha helt fel. | |
| Gunilla _ | 2013-07-27 21:13 | |
![]() | Rultatultan; "Pådyvla? Det var väl ingen som tvingade dig att läsa bloggen?" - jag syftade naturligtvis på att Kristian blir pådyvlad! Jösses... | |
| Rultatultan | 2013-07-27 21:16 | |
![]() | @Gunilla Åhå! Å andra sidan, har man sina kommentarer öppen för alla får man räkna med...vad var det någon sa...mothugg. Eller i det här fallet pådyvling. (om det finns något sånt ord) | |
| SämstpåBeta | 2013-07-27 21:18 | |
![]() | Teodiceproblemet är underbart och slår så fint och exakt rakt i magen på alla religiösa! Grejen vara bara det att grekerna hade redan ett svar på det! Det är ju ett grekiskt ord för det första! | |
| Rultatultan | 2013-07-27 21:19 | |
![]() | @sämstpåbeta Du skrev: "Teodiceproblemet är underbart och slår så fint och exakt rakt i magen på alla religiösa!" That speaks volumes about you som det så fint heter på utrikiska. För det viktiga här i livet är ju att platta till folk så snart man kan. | |
| rien de neuf - Ej medlem längre | 2013-07-27 21:23 | |
![]() | Word. Så mycket hätskhet, så lite substans. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-07-27 21:27 | |
![]() | nono,SmB, inget slår eller ingen slår kristna vi kan inte bli slagna av någonting,vi har valt väg för länge sedan det är klart fullbordat inget kan rubba oss i vår Kristna tro och så är det bara,Herren är min Herde mig skall inget fattas | |
| SämstpåBeta | 2013-07-27 21:36 | |
![]() | Men om man hävdar att det trots Teodiceproblemet finns en Gud så tycker jag att man skarpt ska beakta och försöka svara på dessa frågeställningar. 1. Gud skulle kunna skapa människor som hade en tendens att göra goda saker i mycket mycket större utsträckning. Detta skulle inte hota vår fria vilja som Gud också har gett oss. 2.Gud skulle kunna göra oss tåligare mot fysisk skada samt ändra naturlagarna och höra det svårare för oss att skada varandra, vilket inte skulle hota heller vår fria vilja. 3. Gud skulle kunna låta oss utföra vår fria vilja , men förhindra dåliga resultat med gudomlig kraft. 4. Är Gud indirekt ansvarig för att ondska existerar, då händelseförloppet är något han styr över. Det underbara med Teodiceproblemet är att allt blir serverat på silverfat för ateisten. För summan är detta. Ateister kan förklara ondskan utan att blanda in en massa mysterier. Vi kan förklara onda handlingar psykologiskt, sociologiskt och historiskt. Vi kan också förklara naturligt ont, som naturkatastrofer, utan att blanda in mysterier. | |
| ingson | 2013-07-27 21:36 | |
![]() | Rultantultan 21:12 Ja, den här gången är det du som har fel. Vem talar och hänvisar ständigt denne Jesus (som många av dagens kristna blivit så fixerade vid) till?. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-07-27 21:40 | |
![]() | det är det som är själva grejen! Att vi vill gå med Jesus | |
| Rultatultan | 2013-07-27 21:42 | |
![]() | @ingson Sig själv och därigenom indirekt om Gud Fadern? (och KONSTIGT att kristna är fixerade vid Jesus...heh) | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-07-27 21:45 | |
![]() | Andra är fixerade vi Darwin,har hört att han blev frälst på slutet,Rultan vist är det märkligt | |
| SämstpåBeta | 2013-07-27 21:46 | |
![]() | Hur går du med Jesus. Sitter inte han och väntar på dig? (Provocerande ironi :))! | |
| Rultatultan | 2013-07-27 21:47 | |
![]() | @ttittii Inte det minsta märkligt - Jesus har en förmåga att slingra sig in överallt - i synnerhet i hårda hjärtan <3 | |
| ingson | 2013-07-27 21:51 | |
![]() | Just det Rultantultan Men under de senaste hundra åren har det i många kristna kretsar skett en förskjutning (källa saknas) från dyrkandet av gud till upphöjandet av Jesus. Min gissning är att det beror på att Jesus kan framställas som en välvillig figur medans gud (inte minst i bibeln) är obegriplig och ofta elak. Och ändå är det samma figur? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-07-27 21:52 | |
![]() | Rultan inte ett dugg märkligt,Saliga är de som tror fast de inte ser.Tackar Gud att han sände sonen till Jorden han kommer tillbaka det har han lovat, | |
| ingson | 2013-07-27 21:55 | |
![]() | Hur Darwin var som person är ointressant, vad han tyckte och tänkte. Däremot är hans forskningsresultat intressanta | |
| Rultatultan | 2013-07-27 21:56 | |
![]() | @ingson Det är samma sak. Jesus ÄR Gud. Det är inte PERSONEN (den fysiska gestalten) Jesus vi dyrkar utan gudomen Jesus. Jag tror du har helt rätt - vi har lättare att se Gud i Jesus än vad vi har i en Gud som aldrig har synts. Fast det har han ju nu. I Jesus. Men ja, det är samma figur. Fast ändå olika. Jag håller fast vid min lite haltande liknelse om H2O. @ttittii Amen! Och måtte han komma snart! Eller är det egoistiskt att tänka så? | |