Spelrum
| Giraffen | 21 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 8 |
| Inloggade | 29 |
Mobilspel
| Pågående | 19 161 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Rultatultan | 2013-07-27 22:15 | |
![]() | En Gud som inte tåls att prövas är inte värdig att kallas Gud. | |
| Rultatultan | 2013-07-27 22:16 | |
![]() | Måste man nödvändigtvis ha en dödslängtan om man tror på Jesu återkomst? | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2013-07-27 22:16 | |
![]() | Ok, Titti. Min reflektion är nog att många av de som tror har släppt kravet på att existensen av Gud ska bevisas innan de kan tro. De verka grunda sin tro mer på känsla än på intellekt, men det är säkert olika det med och det ena är inte sämre än det andra. Tror att jag läste någon gång att f.d. biskopen Hammar hade haft sina tvivel på Gud, men att han sedan bestämde sig för att släppa resonerandet och bara tro? Eller är jag ute och cyklar nu? Det är nog svårt för intoleranta ateister att acceptera att troende bara kan acceptera religion utan att det finns vetenskapliga bevis. I den här tråden verkar bara de skriva som är kristna eller ateister? Men jag har inte läst alla inlägg, så jag kanske har missat agnostikerna. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-07-27 22:17 | |
![]() | inan jag blev frälst så prövade jag honom,jag sa Om du finns Jesus så vill jag att du leder mig till Kristen tro och det gjorde han | |
| SämstpåBeta | 2013-07-27 22:17 | |
![]() | Om alla ska gå med Jesus, vad många promenader han måste göra, kanske man ska komma med Foppatofflor och hälsalva som en icebreaker liksom? | |
| Gunilla _ | 2013-07-27 22:17 | |
![]() | Rultatultan; "Angående helande: Jag tror att Gud kan hela både kroppsligt och själsligt. Men att han inte alltid gör det. Återupprättar människor som vänder sig till honom gör han dock alltid. Jag tror också att han gråter över alla människor som lider. Varför skulle han inte göra det? Han har blött för vår skull. Varför han inte alltid ingriper; tar bort allt lidande och helar allt som gör ont - det vet nog bara han." - finns han så har han en beklämmande syn på människor... Finns han inte så har ni det... | |
| Gunilla _ | 2013-07-27 22:18 | |
![]() | Rultatultan; "Måste man nödvändigtvis ha en dödslängtan om man tror på Jesu återkomst?" - jag fick det intrycket eftersom du längtar efter att träffa honom... | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-07-27 22:19 | |
![]() | jag har inget behov av att bli asepterad av atteister,vill dom inte aseptera mig så är det så | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2013-07-27 22:19 | |
![]() | Tack, Rultantultan. :-) | |
| Rultatultan | 2013-07-27 22:22 | |
![]() | @Gunilla Jag har en dödsdiagnos hängande över mitt huvud as we speak. Jag kan GARANTERA dig att jag inte har någon längtan att dö! Det är mycket vi inte vet här i livet, men att vi alla ska dö, det är säkert. Att jag ser fram emot att träffa min frälsare när den dagen kommer innebär inte att jag har någon lust att förkorta mitt liv. Det är fantastiskt (nåja, inte alla dagar) jag njuter av varje dag (nåja, inte alla bitar) och är tacksam för varje minut! (ja, varje minut) | |
| NicerTrouser - Ej medlem längre | 2013-07-27 22:22 | |
![]() | Gud kan hela både kroppsligt och själsligt precis som ett sockerpiller. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-07-27 22:24 | |
![]() | pm Rulltan | |
| Rultatultan | 2013-07-27 22:24 | |
![]() | @Sämstpåbeta Du skrev: "Om alla ska gå med Jesus, vad många promenader han måste göra, kanske man ska komma med Foppatofflor och hälsalva som en icebreaker liksom?" Jaaa! Varje liten gåva uppskattas säkert! Fast som icebreaker tror jag att det funkar bättre om du ger tofflor och salva till de människor som har såriga fötter. | |
| Kuralo | 2013-07-27 22:25 | |
![]() | Gunilla Du bad om en replik på nåt du skrivit som jag glömt, och inte orkar scrolla tillbaka för att läsa. Men det handlade väl som vanligt om att Gud inte finns, sorry:) | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-07-27 22:27 | |
![]() | Bästpåbeta. På Wikipedia står det så här om Darwin. "Jag kan inte låtsas kasta det minsta ljus över sådana dunkla problem. Mysteriet med alltings början är olöslig för oss; och jag för min del måste nöja mig med att förbli agnostiker." Min fråga är: Anser du att det är fel? En agnostiker betyder ju inte direkt att han är ateist? (Jag frågar dig eftersom du säger att du läst mycket om Darwin) | |
| Gunilla _ | 2013-07-27 22:28 | |
![]() | Kuralo, du får den igen; "Och jag vill, återigen, påstå att även om har han skapat hela baletten så är det ändå ingen som helst anledning att dyrka honom. Att han får enskilda personer att tro att han helar, lyssnar och förlåter ursäktar ingenting av det som sker i världen. För varför skulle han hela ttiittiis fot när han skiter i svältande (troende) människor runt om i världen. Egotripp någon..?" - och det var alltså om han finns. Sorry ;) | |
| Rultatultan | 2013-07-27 22:36 | |
![]() | @mönjelilja Jag tror det ligger en hel del i dina reflektioner där. Det stämmer iaf ganska bra in på mig. Ang Hammar så vet jag inte, men det låter inte otroligt. Jag resonerar nog lite så jag med: jag har vågat släppa taget och tror på det ögat inte ännu ser med en visshet inombords som kommer av Gud. | |
| SämstpåBeta | 2013-07-27 22:46 | |
![]() | Ärligt tror jag faktiskt att de flesta kristna, inte alla, men de flesta kristna inte har sett storskaligt lidande med egna ögon. Jag har sett och jag har jobbat med det. Efter det blir de flesta ateister. Jag har bott i Afrika och i Asien. Sett människans fulaste ansikten, ondskan är definitivt mer påtaglig än godheten. Jag har aldrig funderat på en Gud förrän jag upplevde några händelser i Afrika, efter det blev jag övertygad om att någon Gud har aldrig funnits, sedan dess får jag det varje dag bekräftad oxå! | |
| NicerTrouser - Ej medlem längre | 2013-07-27 22:48 | |
![]() | Avnjuter en kall Trocadero och tänker att Gud kanske finns trots allt. | |
| Rultatultan | 2013-07-27 22:49 | |
![]() | @sämstpåbeta Jag tror det gäller ateister också. Storskaligt lidande eller lidande på personlig nivå - ansiktet är lika fult, att gå igenom det lika fruktansvärt. Jag förstår att upplevelser av lidande (andras eller eget, stort eller litet) kan leda till slutsatsen att det inte finns någon Gud. | |