Spelrum
| Giraffen | 21 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 8 |
| Inloggade | 29 |
Mobilspel
| Pågående | 19 161 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| stuvelsberg | 2013-07-28 09:33 | |
![]() | Ja, haha, den var bra,dock inget svar oavsett på varför han skapat ondska etc. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-07-28 09:48 | |
![]() | Stuvel. Nu har du ställt den frågan här i snart 3 månader och han (gud) har ännu inte svarat. Han kanske inte är medlem på Betapet. För om det finns en gud så är det väl bara han som kan svara på varför det finns ondska? | |
| stuvelsberg | 2013-07-28 09:49 | |
![]() | Varför kan inte ni som är troende det?Allt gott vet ni ju kommer från gud?? | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-07-28 09:51 | |
![]() | Dom säger ju att dom inte vet. Då kvarstår endast gud, eller hur? | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2013-07-28 10:01 | |
![]() | Men varför måste Gud ha skapat ondskan? Varför kan den inte finnas i människan ändå? Gud kanske bara skapade förutsättningarna för liv. Sedan är det upp till oss själva. | |
| stuvelsberg | 2013-07-28 10:06 | |
![]() | Nu är det ju så att gud har skapat allt, han är allsmäktig,allvetande,out grundlig, övernaturlig etc. så det s.k. teodiceproblemet är i allra högsta grad relevant. | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2013-07-28 10:28 | |
![]() | Teodeciproblemet är väl bara ett problem om man tror på att Gud är allsmäktig och god? Man kan ju skilja på vad de kristna säger att Gud är, vad som står i bibeln och hur man kan resonera intellektuellt och/eller naturvetenskapligt. | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2013-07-28 10:31 | |
![]() | Jag vill tillägga att jag har svårt för bokstavstroende kristna, muslimer etc. Jag tror på tolerans mellan religiösa, agnostiker och ateister. | |
| NicerTrouser - Ej medlem längre | 2013-07-28 10:36 | |
![]() | Tror inte den genomsnittlige kristne personen att "Gud är allsmäktig och god"? | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2013-07-28 10:38 | |
![]() | Så är det nog, men det behöver ju inte vara ett hinder för någon. Man behöver inte tro på allt. | |
| NicerTrouser - Ej medlem längre | 2013-07-28 10:41 | |
![]() | Eftersom den genomsnittlige kristne personen tror att "Gud är allsmäktig och god" är nog Teodicéproblemet ett problem tros allt. Ett ganska stort problem t.o.m. Men visst finns det vägar runt det. | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2013-07-28 10:44 | |
![]() | "Hur kan Gud vara god och inte göra något åt världens elände och ondska?" Ja, det lär vara en klassisk existentiell fråga länge till... | |
| krysopras | 2013-07-28 11:10 | |
![]() | Men är man religiös så kommer man runt det väldigt enkelt genom att hävda att allt ont beror på människan, att Gud gav oss fritt val så vi kan välja att vara onda eller goda. Numera kan t o m naturkatastrofer skyllas på människan i om de sk klimatförändringarna. Det känns helt meningslöst att diskutera med religiösa. Gud har sagt så mycket konstigheter och de kan man inte ifrågasätta eftersom Gud har sagt dem och han är per definition allvetande och allsmäktig. Därmed inte sagt att jag inte är väldigt glad att Tiittiii tror på Jesus, eftersom hon i annat fall skulle ägnat sig åt att mörda och lura folk. Och kanske dessutom hänga på krogen, dricka sprit och åka till Thailand och knulla osv. Och det vore ju inte alls trevligt. | |
| Kuralo | 2013-07-28 11:44 | |
![]() | Trodde inte att det skulle behöva sägas MEN har ni glömt att människan blev utslängd ur paradiset. Nu ber jag er att inte bara läsa bokstav för bokstav utan se innebörden och i ett större perspektiv. Vi lever på jorden i kött, vi är utelämnade till oss själva när vi är här. Men Gud har visat oss en väg som går via Jesus, som kan befria oss från "ondska" om ni så vill kalla det. Sen är det upp till oss själva. | |
| chupa - Ej medlem längre | 2013-07-28 11:55 | |
![]() | Om vi är utelämnade till oss själva här på jorden och allt krig och elände och ondska och svält skall tillskrivas människan (vilket den till stora delar skall göras) så är vi även lika ansvariga för allt gott som sker här. Då ska vi väl inte heller påstå att gud gör mirakel på jorden? | |
| Gunilla _ | 2013-07-28 12:40 | |
![]() | Aha, vi sköter partyt och gud håller i för- och efterfesten? Ouch, den sistnämnda vet vi ju hur den brukar sluta... | |
| Gunilla _ | 2013-07-28 12:43 | |
![]() | Glömde :) | |
| stuvelsberg | 2013-07-28 13:06 | |
![]() | Gud har skapat ondska,sjukdomar, naturkatastrofer(som inte beror på människan) etc., ingen speciellt trevlig gud, och långt ifrån gränslöst god, man kan då notera att dom som tror på att guds påverkan för att hela människor är ironi så det sprutar om det. Varför skapa sjukdomar över huvud taget? När nån blir botad som har den religiösa läggningen frå t.ex. cancer så tillskriver man detta gud?? Den typ av cancer vi idag kan bota gick inte för bara ett 20-30 tals år sen, var befann sig gud då?? Och som sagt,varför skapa sjukdomar över huvud taget?? Ju mer man ser på religionen och dess budskap desto mer orimligt inser man att det är med en gudstro. | |
| Rultatultan | 2013-07-28 13:59 | |
![]() | @Sämstpåbeta Tack <3 Jag ska hålla er uppdaterade ;) Och nej, inte prostatan. Har inte en sån. Det var faktiskt lite läskigare - men det tar vi inte här. Min gudstro ger mig faktiskt styrka. Den tar inte bort smärtan, oron eller ångesten - men jag känner mig inte ensam och vet att Gud håller sin hand över mig mitt i allt eländet! | |
| Rultatultan | 2013-07-28 14:01 | |
![]() | @kryso Du skrev: "Det känns helt meningslöst att diskutera med religiösa" Men varför gör du det då? | |