Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 462

Forumkategorier

Användare Inlägg  
apbur2009-04-29 22:42
Antal inlägg: 9699

pion, ja, men ingen annan får påtala den, inte ens om man inte har en riktig person man talar om utan uttalar sig generellt? Märklig logik.

pion ekrot2009-04-29 22:48
Antal inlägg: 3340

Frågan är väl vilken relevans man anser att det har egentligen, där ser det olika ut, likaså vad gäller vilka slutsatser man drar av den delaktigheten. Inte så märkligt.

strom90302009-04-29 22:50
Antal inlägg: 120

Om man graderar en våldtäkt utifrån offrets eget agerande, betyder det i så fall att offret blivit mindre våldtagen? Är det kanske till och med så att det offret upplever att våldtäkten var mindre hemsk än vad ett annat våldtäktsoffer som spelat enligt det oskrivna sociala regelverket gör? Hur menar du apbur?

Risotto - Ej medlem längre2009-04-29 22:51
Antal inlägg: 3069

SuperMac, det där var det mest spännande inlägget i debatten på mycket länge, kan du göra den uppställningen är du snäll. En våldtäkt är givetvis en för mycket men ditt påstående vänder upp och ner på den här debatten om det visar sig att det stämmer.

JaapConrad - Ej medlem längre2009-04-29 23:02
Antal inlägg: 1788

Risotto, till skillnad från vad författarna till den rapport som florerat i media så säger den svenska anmälningsstatistiken väldigt lite om hur många våldtäkter som faktiskt ägt rum. Jag drar mig till minnes en kartläggning som unicef gjorde för ett tag sedan. Exempelvis tycker 75 procent av alla kvinnor i Somalia att det är okej att mannen spöar sin fru under vissa omständigheter. (www.childinfo.org/at..._ data.php)

Självklart toppar inte Sverige någon riktig våldtäktslista.

MaadMaxx2009-04-29 23:03
Antal inlägg: 349

apbur. Har jag uppfattat dig rätt om jag tror att du tycker scenario 1 klassas som en "hemsk våldtäkt" och scenario 2 som en "mindre hemsk våldtäkt"?

scenario 1. Lena 11 år är hemma hos farmor och farfar, hon har jeans, skjorta och T-shirt på sig. Hennes 9år äldre kusin är också där på besök, de ska sova över där. Lenas farmor och farfar går och lägger sig tidigt, Lena och hennes kusin sitter och tittar på TV. Kusinen börjar pilla på Lena som sitter som fastfrusen och han talar om för henne att det är hennes fel att han gör så här, för hon är så fin. Det hela leder till en regelrätt våldtäkt.

scenario2 Lena 18år är på en camping och festar. Hon har kjol och linne på sig. Hon följer med ett gäng grabbar, som hon träffat tidigare på kvällen till en pub som finns på campingen. När de sitter på puben bjuder en av killarna Lena på en öl. Fyra timmar senare vaknar Lena med blod rinnandes utför låren.

apbur2009-04-29 23:05

strom9030, man kan inte döma utifrån vad offret själv upplever som hemskt. Det är helt individuellt och går inte att mäta.

Om du får en smäll på käften för att du pekat finger åt någon, betyder det att du inte får lika ont som när du får en likadan smäll fast utan fingerpekande?

Jag anser att den oprovocerade smällen är värre, sen skiter jag faktiskt fullständigt i hur du möjligtvis upplevde den.

strom90302009-04-29 23:23

apbur...varför fråga om du ändå skiter i det?
Ja, du kanske skiter i det mesta för övrigt och det är ju trist.

I synnerhet då du själv tycks mena att ett våldtäktsoffer till viss del har sig själv att skylla pga att hon/han gett "felaktiga signaler" och därmed kan betraktas som delaktig till den våldtäkt hon/han utsätts för.

Jag har lite svårt att se parallellen mellan en smäll på käften och en våldtäkt, men det skiter du säkert också i och slutsatsen blir att du menar att en våldtäkt inte alltid är en våldtäkt.

pion ekrot2009-04-29 23:29

Vad skulle kunna motsvara ett fuck you i ett våldtäktsammanhang? Vad som är provocerande är också individuellt och svårt att mäta. De allra flesta som går över andras gränser hävdar att de gjort detta p.g.a något som den andra gjort - och det gäller både individer och stora nationer. Vart leder detta? Det är för mycket fokus på offren, var är förövarna? För mig är det betydligt mer intressant och relevant att undersöka varför vissa våldtar UTAN att genast föra över fokuset på offret.

strom90302009-04-29 23:35

Det är konstigt pion, den frågan har jag upprepat ett antal gånger i den här tråden. Varför våldtar män (+några få kvinnor)? Jag kan tillägga att inte en kotte har velat komma med teorier om den saken. Hoppas någon reagerar för jag håller med dig, det är mer intressant att försöka förstå vilka mekanismer som triggar en våldtäkt och eventuella metoder att komma till rätta med eländet.

pion ekrot2009-04-29 23:46

storm: Ja, det verkar vara en svår uppgift. Jag minns någon som arbetat länge med dömda våldtäktsmän och rehabilitering/terapi som sa att han fortfarande efter flera år inte hade någon egentlig teori om hur det kommer sig att män (o kvinnor) våldtar. Men vad som var väldigt vanligt var att de i början av terapin inte riktigt förstod eller ville förstå vad de hade gjort, och att det var vanligt med diverse direkt skuldöverförande på offret. Att offret gjort något som visat på att h*n egentligen ville, o.s.v. Andra talade om black outs, att allt bara blivit svart och att de inte minns något.

fåntrattis2009-04-29 23:48
Antal inlägg: 352

pion ekrot och strom9030:

Har det inte redan framkommit flera påstådda orsaker till våldtäkt? Förvisso är de av det vanliga slaget: "Utmanande klädsel, kroppsspråk" "otydligt ställningstagande" et cetera. Det känns förvisso som att det finns en djupare orsak till förövarens beteende.

Vad har ni själva för teorier?

MaadMaxx2009-04-29 23:49
Antal inlägg: 349

Jag kommer inte ihåg vad boken heter nu, men det finns en fortsättning på en bok som heter "Flickan och skulden", där författaren intervjuvar unga män/pojkar som blivit dömda för våldtäkt. I den boken har jag för mig att många av de hävdade att det var grupptryck..

mrperfect2009-04-29 23:51
Antal inlägg: 11437

grupptryck....eftersom man använder uttrycket så ofta så blir det som en självuppfyllande profetia, vart tog eget tänkande vägen ?

dudeniro - Ej medlem längre2009-04-29 23:52
Antal inlägg: 6214

Strom, den som kan ge ett kassaskåpssäkert svar på den frågan hade antagligen löst hela problemet, inte sant? Det finns väl inget enkelt svar, man kan väl bara spekulera fritt...:

1. Inlärd syn på sexualitet och kvinnan som någon man kan kontrollera
2. Makt - det handlar inte om sex utan att "dominera" och "erövra" en person (freud: sin egen mor?!)
3. Det skulle kunna handla om överdriven och "avvikande" sexualdrift
4. Hämd för egen oförrätt (själv offer för övergrepp)
5. Alla män är "vilddjur" och potentiella våldtäktsmän (radikalfeministisk teori, det är bara självkontroll och yttre faktorer som håller oss män ifrån att våldta).
osv.

Strom, anledningen till att du inte fått någon teori om detta är för att listan kan göras lång.

Jag tror att det är individuellt. Våldtäkt, liksom i princip alla andra brott (förutom barnamord?) begås till en majoritet av män. Den som kommer på varför MÄN BEGÅR brott har nog lösningen, det är inte bara något som handlar om våldtäkt.

apbur2009-04-29 23:55

Hoppla, nu vågade sig männen fram när de inte riskerade att få penis avbiten.

JaapConrad - Ej medlem längre2009-04-29 23:55
Antal inlägg: 1788

"Våldtäkt, liksom i princip alla andra brott (förutom barnamord?) begås till en majoritet av män. Den som kommer på varför MÄN BEGÅR brott har nog lösningen,"

Gåtan blir ännu mer besynnerlig när man betänker att det är mest män som stiftat våra lagar...

pion ekrot2009-04-29 23:58

fåntrattis: Jag tycker det är intressant att INTE föra över fokus på offret för att försöka förklara varför någon våldtar. Har ingen teori, men jag har flera olika tankar om saken.

skitlångatår - Ej medlem längre2009-04-29 23:59
Antal inlägg: 560

Maad, jag tror det är "En riktig våldtäktsman" du menar.

dudeniro - Ej medlem längre2009-04-29 23:59
Antal inlägg: 6214

Ja, apbur tänkte att jag skulle ge mig in i den här diskussionen nu sent om sider...

tråden har ju inte direkt handlat om "varför våldtar män" så i ärlighetens namn har jag inte varit inne på att diskutera det :)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?