Spelrum
Giraffen | 5 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 1 |
Inloggade | 6 |
Mobilspel
Pågående | 20 105 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
micro113 | 2010-04-11 14:08 | |
![]() | *används inte | |
Egenskap - Ej medlem längre | 2010-04-11 14:11 | |
![]() | Jag har nog aldrig hållit med krill_master så mycket som nu. | |
krill_master - Ej medlem längre | 2010-04-11 14:12 | |
![]() | det finns länkar till allt i hela världen och man kan både styrka och motsäga vad man vill via länkar. jag litar mer på sunt förnuft än länkar. vill jag veta mer detaljerat hur högt iso värde ett speciellt fönster har kan en länk vara bra, men om ett enstaka ord ryckt ur sitt sammanhang är kränkande eller inte kan vi inte få svar på via länkar. enbart genom sunt förnuft. och man kan inte förbjuda personer av en viss hudfärg att nyttja ett ord som andra får nyttja ensamma enbart pga sin hudfärg. | |
Minta | 2010-04-11 14:15 | |
![]() | Krill_master, du kan väl inte bestämma hur ett ord ska uppfattas. Om väldigt många uppfattar det som negativt laddat så spelar det ingen roll hur neutral eller "välmenanden" du är. Du kan inet ensam bestämma hur ett ord ska uppfattas och vilken laddning det ska ha. Du säger att ordet inte är kränkande mm. Är det en objektiv sanning? | |
Minta | 2010-04-11 14:17 | |
![]() | Du är inte förbjuden att använda ord. Det finns ingen ordens förbudsbok. Men alla människor är i någon mån medvetna om att ord kan ha negativ eller positiv laddning. Möjligen har personer med vissa diagnoser svårare för det, men normalt förstår vi det. | |
ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-04-11 14:43 | |
![]() | Ordet "neger" ligger bra i mun och det är synd att det ska vara så tabubelagt att använda. Att säga "vit" om oss ljushyade verkar ju inte vara några problem? Man skulle önska folk kunde ta till sig ordet i stället och vända det till något positivt precis som de homosexuella har gjort med ordet "bög". Jag citerar Wikipedia: "['Bög'] Har gått från att vara en rent nedsättande förolämpning till att medvetet användas som en neutral benämning av homosexuella män på sig själva som ett sätt att avdramatisera och bryta ner tabun kring homosexualitet." | |
Snoosy | 2010-04-11 14:51 | |
![]() | Säger fortfarande negerboll. Men kommer varje gång på mig själv med att det är fel. Eller inte? Det var okej att säga det när man var liten. Tills någon skapade allt negativt kring ordet. Visserligen för ordet ''nigger'' till slavhandel av afrikaner i usa. Men dom som är negrer i usa kallar sig själva för niggers. Så det borde ju inte vara tabubelagt? | |
Snoosy | 2010-04-11 14:54 | |
![]() | ..Däremot så kan jag tycka det är lite sjukt att titta i gamla barnböcker med afrikaner i. Där målades dom helt svarta. Vilket inte alls stämmer överrens med verkligheten. | |
Bitte - Administratör | 2010-04-11 14:54 | |
![]() | Usa hit och Usa dit, Afrika hit och dit ,,visst bor och lever vi i Sverige,, och om man orka läsa flera av länkarna så ser vi att de själva INTE tycker att ordet är ok Bitte | |
ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-04-11 15:04 | |
![]() | Bitte, har du ett bättre ord för "mörkhyad människa från Afrika" på lager? | |
Dödmetalörn - Ej medlem längre | 2010-04-11 15:12 | |
![]() | EE: Kenyan kan man säga om någon från Kenya, "Kille från Zaire" kan man säga om en kille från Zaire osv. Är det viktigt för diskussionens fortgång att säga att han är svart så kan man säga att han är svart. Världen är alltså full av möjligheter. Varför ska folk "ta till sig" ett ålderdomligt ord som av många upplevs som kränkande när det finns massor av alternativ? Varför är det så viktigt? Ord försvinner, det är naturligt. Jag säger heller aldrig "Han är en vit europeé". Gör du det när du pratar om bekanta från Frankrike eller kändisar från Italien? Troligen inte. | |
Minta | 2010-04-11 15:17 | |
![]() | ElectricEye, ja det kan bli så och olika grupper av svarta för söker göra ordet till sitt och ge det en annan betydelse än den vita gett det. Det kan mycket väl bli på samma sätt med detta ord om det lyckas. | |
ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-04-11 15:21 | |
![]() | Jag kan inte förstå varför "svart" skulle vara bättre än "neger" när de i allt väsentligt betyder samma sak. Och "zairier" kallas man om man kommer från Zaire, inte "kille från Zaire". Fast numera heter landet Kongo-Kinshasa och vad invånarna kallas där törs jag inte svära på. | |
ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-04-11 15:22 | |
![]() | Tack Minta, precis som du säger finns det stora grupper av speciellt färgade amerikaner som åtminstone internt använder sig av "nigger" som väl får betraktas som snäppet värre än "neger". | |
ramsay - Ej medlem längre | 2010-04-11 15:31 | |
![]() | nigger används av vita och svarta i usa som ett nedsättande epitet på både svarta och vita. om uttalat mot vit så är det naturligtvis fortfarande kränkande mot den afroamerikanska populationen. man jämställer en vit med en "nigger" helt enkelt. det är varken värre eller bättre, det är engelska. | |
ramsay - Ej medlem längre | 2010-04-11 15:32 | |
![]() | när jag bodde i usa så tog det en stund innan jag fattade vidden av ordens laddning. den kan inte underskattas! | |
Mouche - Administratör | 2010-04-11 15:45 | |
![]() | Fyra inlägg raderade. Håll er till ämnet så är ni snälla. Andra saker får diskuteras i andra trådar eller via PM/mail. Mouche | |
lennerborn | 2010-04-11 16:40 | |
![]() | Jag tycker att en av de ursprungliga frågorna är av stort intresse; varför är det helt ok och skojigt när en färgad komiker drar rasistiska skämt när det motsatta är så tabubelagt? Om man med neger i sammanhanget menar svart amerikan så hade de rätt/tanke/syfte med det under medborgarrättsrörelsen på 60-talet. Men innebär 400 år av förtryck att de med automatik har rätten att vara rasister de kommande 400? Personligen välkomnar jag den dag när rasistiska skämt-åt alla håll- blir rumsrena. En något kontroversiell åsikt, jag vet. Min tanke är att verklig jämlikhet är uppnådd först när man kan kan skämta om varandras olikheter utan att ens reflektera över att man därför har olika värde. Att vi har långt kvar dit visas av att själva begreppet "ras" är infekterat när det gäller människor, och bara människor. jag har 4 katter, varav en är en angora, de övriga korthåriga bondkatter. Jag ser mig inte som rasist för att jag konstaterar att det är olika kattraser. Jag ser mig lika lite som rasist för själva konstaterandet att afrikanska, europeiska och asiatiska människor tillhör olika raser. Det innebär inte att jag anser mig vara överlägsen bara för att jag har ljus hudfärg, lika lite som min angorakatt har ett högre värde för att hon har lång päls. Man kan när det gäller rasistiska komiker dra en parallell till manligt/kvinnligt, ett alltid lika kärt ämne. Under de årtionden när kvinnors frigörelse och kamp för rättvisa tog fart hade man troligen blivit bannlyst för grova offentliga skämt om kvinnor och deras roller. Idag är det ok, liksom motsatsen. I mina ögon ett tecken på ett sundare samhälle, på väg åt rätt håll. Samma sak med gayskämt. Sedan behöver man inte i det vardagliga livet dra allt till sin spets varje gång, och som tidigare sagt, ords laddning ska inte underskattas. Om jag vet att någon tar illa upp av att jag använder ord som neger eller bög finns det ingen anledning att göra det bara för att framhäva en åsikt, och jag gör det inte heller. | |
Syntax-Fe | 2010-04-11 17:10 | |
![]() | Negerkyssar är mitt favoritgodis och negerbollar är jättegott, ser inget rasistiskt i något som är positivt! | |
Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-04-11 17:20 | |
![]() | "Jag ser mig lika lite som rasist för själva konstaterandet att afrikanska, europeiska och asiatiska människor tillhör olika raser." Hur konstaterar du det? | |