Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 18 865 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| slånbär | 2011-01-16 00:43 | |
![]() | pichi-jajamen och jag mår som en prins. Apbur- att jag skrev att man skjuter björn och varg var mest för att påpeka att allt vilt behöver regleras även björn o varg. | |
| pichipichi - Ej medlem längre | 2011-01-16 00:47 | |
![]() | OK slånbär. Men tror du att det är vanligt med sådana mängder av mjölkprodukter hos den vuxna delen av befolkningen? Visst jobbar du i något kök? Då kanske du har rätt så bra koll på det där? | |
| fleetwood | 2011-01-16 00:48 | |
![]() | Jag har varit köttätare i hela mitt liv, tills för två år sen då jag fick nog av flera anledningar. Jag har aldrig någonsin fått försvara mitt val att äta kött, ingen har ställt frågan; varför äter du kött? eller försökt övertyga mig att deras sätt att äta är det bästa. (Då har jag ändå både vegetarianer och veganer i min umgängeskrets). Men nu..gah...jag är så j-a less på att jag varje dag på jobbet måste stå till svars för att jag är vegetarian! Det enda alla dessa argument om varför det är så dåligt att inte äta kött har bidragit till är att jag är mer övertygad om att jag valt rätt. Har ju varit tvungen att läsa på för att se om det ligger någon sanning bakom dem och nä, jag kommer inte dö i proteinbrist, snart se ut som ett skelett, föda utvecklingshämmade barn?! och ja, aminosyrorna sitter där de ska och tänderna oxå! Har aldrig hackat på nån köttätare över deras matval men många av dem ska fan ha en känga för att vara jobbiga!! | |
| apbur | 2011-01-16 00:53 | |
![]() | slånbär, som det ser ut idag anser man att man behöver reglera viltet men det är ju för att man sett till att de naturliga rovdjuren minskat och nästintill utrotats i Sverige. Man ska nog inte se det som att jägarna kommer med en hjälpande hand när stackars moder natur befinner sig i obalans. I vinter har man matat hjortdjuren för att man är rädd att beståndet ska vara så litet efter vintern att man inte kan skjuta av en stor mängd. För att minska beståndet. Ja, ni förstår säkert själva. | |
| le-lou | 2011-01-16 01:31 | |
![]() | fleetwood - du ska förmodligen tacka köttet människan har ätit genom tiderna för dina aminosyror, tänder och att du ser ut som du gör i kroppen. Sen att du vill göra en u-sväng i evolutionen .. tja. faktum är att om människan inte hade ätit just detta hemska hemska kött så hade vi inte ens suttit här och knattrat. | |
| le-lou | 2011-01-16 01:44 | |
![]() | ni som alltid tar upp att man kan få i sig protein från andra källor än kött - ni inser vilke mängder "andra källor" som gäller om ni ska få samma mängd och framförall tätheten i näringen för att uppnå samma nivå som i kött? det finns inget som kan ersätta animaliskt protein, men Hälsans kök och allt vad nu heter tjänar storkovan på hela den här vågen av dumheter - för den största dumheten är att människor kroppar inte skulle vara gjorda för att äta kött. Och det är det enda motivet man behöver för att motivera köttätande. Varenda vegetarian och vegan jag känner behöver käka näringstillskott för att överhuvudtaget fungera - om nu människan skulle må så bra av helvegetarisk kost, varför behöver de äta tillskott och varför rekomenderas just det till veggisar? Skit i köttet om ni inte vill äta det av moraliska skäl men sluta dilla om att människan inte är gjord för kött för det är ren dynga och inget annat. | |
| belsebus | 2011-01-16 11:52 | |
![]() | jag har aldrig tagit tillskott i nagon form har varit vegetarian i sen jag var 11 (fyller snart 27) och mar bra... tycker det ar sa enkelt att snacka om det har med att fa i sig proteinen och att kottatande ar det basta sattet... det ar sa latt att snacka om just detta i diskussioner nar nastan ingen kottatare (i alla fall i min omgivning) tanker pa att fa i sig ratt mangd av det ena eller det andra och TROR att dem ater en perfekyt kost, BARA for att dem ater kott. jag kan saga att min mamma som ar en gedigen kottatare, har t.ex. brist pa B12 (vitamin som normalt satt veganer/ vegetarianer har brist pa)och hon ater tillskott.. Dessutom tror jag att just veganer/ vegetarianer ar mer medvetna om sin kost och vad man maste fa i sig, anb kottatare, som tror att bara for dem ater kott sa far dem i sig allt naringsrikt. sen far val var och en gora som man vill. kanns bara lojligt att behova tacka det ena och det andra for att man ar byggd som man ar och har tander som man har... | |
| Challe_B - Ej medlem längre | 2011-01-16 12:24 | |
![]() | Det är patetiskt att använda "argumentet" evolutionen för att försvara djurhållningen. | |
| Challe_B - Ej medlem längre | 2011-01-16 12:25 | |
![]() | och "gjord för att äta kött" | |
| le-lou | 2011-01-16 12:26 | |
![]() | Vadå tror? Äter man blandat, kött och vegetariskt så äter man faktiskt en perfekt kost på pappret rent näringsmässigt. Sen kan man vara köttätare och trycka i sig mcdonalds mat annat skräp - visst 17 är sån mat inte hälsosam men det är heller inte det vi pratar om här. Det går alldeles utmärkt att äta sunt och vara köttätare, en sund blandkost levererar bättre förutsättningar för vår kropp än en helt vegetarisk. vad gäller din mammas b12-brist så är det troligen så att hon har en tarmstörning i så fall, äter man kött och ändå lider brist på b12 så handlar det om att tarmen inte tar upp det. Har inget med ämnet i sig att göra. | |
| le-lou | 2011-01-16 12:27 | |
![]() | challe b- jag försvarar rätten att äta kött, har inte snackat ett ord om djurhållning. Försök skilja på de två sakerna tack. | |
| Challe_B - Ej medlem längre | 2011-01-16 12:41 | |
![]() | Vilken rätt? Sen när blev det en rättighet att äta djur? | |
| fleetwood | 2011-01-16 12:45 | |
![]() | Gillar belsebus inlägg! Äter inte heller några tillskott och mår så mkt bättre efter att jag slutade med kött. Får tom ge blod numera eftersom min järnbrist gett med sig. Just pg av att jag bryr mig vad jag äter nu, vilket jag egentligen aldrig gjort tidigare. Och snälla...att dravla om detta proteinet är så 1980 lr nått. Visst finns det näringsämnen vi går miste om och måste tänka på att få i oss men protein är i regel inte ett problem ens för en vegan... Kanske le-lou svarade på sin egen fråga i senaste inläget. Varför rekommenderas så mkt tillskott till veggisar? Kanske det med har något med storkovan att göra det med? Varför orkar du ens bry dig om vad någon annan äter? | |
| Daggdroppe | 2011-01-16 12:45 | |
![]() | Challe_B: Hur kan någon ta dig seriöst? | |
| Challe_B - Ej medlem längre | 2011-01-16 12:49 | |
![]() | Hur kan du ha rätt att ta någon annans liv? | |
| Daggdroppe | 2011-01-16 12:52 | |
![]() | För att ta reda på det, så behöver vi gå tillbaka miljoner år då människan var tvungen att döda för att överleva. Vill du hänga med? | |
| GranitGert - Ej medlem längre | 2011-01-16 13:06 | |
![]() | Synd att vi inte skapade ett rättssystem för djuren runt 100 000 BC. | |
| belsebus | 2011-01-16 13:20 | |
![]() | tack fleetwood och ja...eller hur ar det trottsamt att hela tiden behova forsvara sitt val att vara vegetarian. typ sant lojligt som att. ar du vegetarian? Nu ska jag dra i mig en blodig biff eller nat annat i den stilen... sa kottigt!!! ligger pa en barnslig niva tycker jag. | |
| GranitGert - Ej medlem längre | 2011-01-16 13:23 | |
![]() | Det är ungefär lika jävla jobbigt att få sådana som Challe_B på sig för att man äter kött. Jag börjar aldrig med dissandet om jag stöter på en vegetarian, men får fanimig alltid en blick från honom/henne när dom får reda på att jag äter kött. | |
| slånbär | 2011-01-16 13:39 | |
![]() | Fleetwood Det intressanta i dina inlägg är ju inte det faktum att du slutat äta kött och mår mycket bättre utan att du sedan du slutade äta kött bryr dig mer om vad och hur du äter. Du hade säkerligen mått mycket bättre långt tidigare om du bytt dig om dina kostvanor redan då. När det gäller hälsan så är det ju det som det hänger på inte huruvida man äter kött eller inte. Det finns alltför mångs vegar som är uteslutare istället för att lära sig hur dom ska äter, särskilt gäller detta unga tjejer. Det kan i längden visa sig vara ett smärtsamt misstag då det kan ge stora problem med bla benskörhet när man blir gammal. På mitt jobb i skolmåltiden så ser jag många just flickor i nio tio års åldern som inte dricker mjölk för dom tror att dom ska bli tjocka. Det märks stor skillnad beroende på vilket typ av område skolan man jobbar i ligger. Den här är i ett övre medelklassområde vilket faktiskt gör skillnad i tex vikten hos barnen. Vi har på 200 st inte ett enda överviktigt barn snarare tvärtom, speciellt flickorna är pinnsmala och äter jättedåligt. Jag tror dom har det hemifrån sina egna mammor som dricker vatten, tränar ,äter lightprodukter och har utseendet som en av dom viktigaste sakerna i livet. Detta är precis lika skadligt som motsatsen. Att lära barn att äta en blandad nyttig kost är det bästa. Det handlar alltså inte om vad man äter utan hur. En köttätare kan lida brist på vissa saker precis som en vegan om dom inte åter rätt. En stor skillnad är att det är lättare att klara av en bra kost när man äter blandat för det krävs mycket mer kunskap och livsmedel, näringslära och matlagning och mer tid om man är tex vegan. | |