Spelrum
| Giraffen | 4 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 18 986 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Lindellan | 2011-09-30 12:31 | |
![]() | NEJ | |
| Lillstölla | 2011-09-30 12:42 | |
![]() | Är ju agnostiker, men lutar ju åt ett nej ändå. | |
| slånbär | 2011-09-30 13:23 | |
![]() | ttiittii-.dina jämförelser är ju helt fantastiska. Liedl har ju i sig inte mycket med just nazismen att göra och ingenting i liedls affärside bygger ju heller på just nazismen . Kyrkan och Gud hänger ju liksom mer ihop då och det som även idag görs i guds namn kan man ju då koppla till en gudstro. Alla dessa avarter som finns inom kyrkan där män(oftast) utövar sin makt över andra i just guds namn är ju bara ett exempel. Sedan kan man ju som du hävda att -nej för då tror inte dom på gud på rätt sätt- frågar du dom så är det just precis deras sätt att tolka bibeln som är det enda rätta. Ska man gå in på bibeln så finns det ju otroligt mycket som kan ifrågasättas i den boken. Precis som Ingson skriver-man kan ju inte svälja allt med hull och hår såvida man inte är rätt korkad och helt enkelt okunnig inom väldigt många områden. | |
| dracena | 2011-09-30 21:26 | |
![]() | Difkepan: "Det minsta du måste göra är att ge upp en del av din humanitära sida för att rationalisera en guds tortyr av miljarder människor och andra djur." " Hur menar du nu? Kan du ge exempel på det?" Enligt dig har kristendomens gud skapat allt och med det är han då ytterst ansvarig för allt inklusive allt lidande.Han låter det hända trots att han kan när som helst kan rycka in och stoppa det.Han kunde ju faktiskt ha skapat ett kosmos utan lidande, eller? Jag har hört alla möjliga invändingar till det här problemet men varsågod och testa mig. "jag väljer ofta att helt enkelt utgå ifrån vad det faktiskt står i bibeln istället för att tolka.". "Då förstår jag om du har problem med bilden av Kristna, Bibeln innehåller en mängd liknelser." Jag har inte problem med bilden av kristna, problemet är att kristna själva inte är överens om vad som ska tas bokstavligt.Som jag sa, 30 000 denominationer.Vad det det gud hade i åtanke, spökskriv en bok som miljarder kommer att tjafsa, slåss eller mörda för att de inte är överens angående vems gud är bäst/vems tolkning av 'heliga' böcker som är rätt? "Ja, det är faktiskt en av bokens styrka att den till stor del bygger på det och just därför tror jag t.ex. inte bokstavligen på ett Brinnande Gehenna." Jag ser inte alls att den till stor del innehåller* liknelser, tvärtom, och de är ett av alla bevis för att den helt och hållet är skriven av människor. "Ta bara det faktum att ju fler som lär sig vad modern naturvetenskap säger, ju fler kristna säger t.ex. "ja men genesis ska ju inte läsas bokstavligt"...". Ja, det är inte konstigt att vi lär av varandra, vetenskapen utesluter inte ett annat högre liv i Universum." Undanflykt noterad. Bibeln visar att dess huvudkaraktär inte existerar genom, t.ex., att påstå att 1: Han har skapat allt 2:Men beskrivningen av universums uppkomst stämmer inte med vad vi VET om det. 3: Sålänge vetenskaplig kunskap inom ett visst område saknas så hävdar vissa religiösa att vissa stycken i bibeln som avhandlar just det området ska tas bokstavligt. 4:När sådan kunskap uppnås och det visar sig att det inte är kompatibelt med bibelstycket så ändrar de sig, nu ska det helt plötsligt inte tas bokstavligt längre. Ser du problemet med det förhållningsättet??!! | |
| dracena | 2011-09-30 21:28 | |
![]() | Apropå "jungfru" maria: Vad sägs om att du ödmjukar dig istället genom att titta på alternativen? Många religioners gudar o.dyl har oskulder till morsor. Ex: Buddha föddes av oskulden Maya efter att den heliga anden kom in i henne . Den Egyptiska guden Horus föddes till oskulden Isis; medan han var ett spädbarn blev han besökt av tre kungar. I Frygia föddes Attis till oskulden Nama. I Tibet föddes Indra av en oskuld.Han steg till himlen efter sin död. I Persien föddes guden Mithra av en oskuld den 25:e dec.En alternativ myt är att han uppstod ur en sten. I Persien föddes även Zoroaster av en oskuld. "Jag respekterar att männsikor menar sig inte tro på Gud, men att säga att man vet att en högre makt och intelligens inte skulle finnas i Universum och att vi inte är sammanlänkade med den på detta påtagliga sätt, är lika drygdumt som att på ett dogmatiskt sätt slå andra människor i huvudet med en Bibel." Eh va? Vad menar du med "påtagliga sätt"? Och nej, det är knappast dumdrygt, tvärtom, det finns inga bevis överhuvudtaget från naturvetenskap för någon av de tiotusentals gudar som det pratas om. De 'heliga' böckerna visar sig ha fel ang. den naturliga världens sammansättning och ursprung, de kopierar vilt från varandra och innhåller kontradiktoriska beskrivningar.Ska jag fortsätta? "bra, ansträng dig mer och se det fantastiska med livet och hur osannolikt det är att vi finns just här och nu i just denna livsform. Slår det dig aldrig eller?" Varför utgår du ifrån att jag inte ser något fantastiskt med livet? Har du gjort en uträkning för att se om vår existens verkligen är osannolik? Naturlagarna (utan en gud) tillåter uppståndelse och evolution av liv.Med tanke på hur stort kosmos är så skulle det vara konstigt om liv inte hade uppstått någonstans.Men har du gjort matten så visa gärna den. "www.youtube.com/watc...S g" "Länk okänd, det kan vara någon bokstav fel? Ta om den." Länken funkar för mig, gå till youtube och sök'Neil deGrasse Tyson DESTROYS intelligent design'. | |
| dracena | 2011-09-30 21:31 | |
![]() | "Ja, men en objektiv hållning kan göra att man "slipper" söka vidare." Ha, så lustigt ironiskt.Det är snarare så att ett subjektivt religiöst förhållningssätt hindrar sökande. T.ex. vetenskapsmän som också har en religion 'lämnar den hemma' när de går till jobbet. "OM man ska pröva Bibeln, så måste man ju försöka tro på den. " Nej, man måste ingenting och har du gjort det med alla andra religioner som finns? Om inte, hur vet du att du inte tror utifrån konfirmeringsbias? www.youtube.com/watc...wV _REEdvxo www.youtube.com/watc...69 TOuqaqXI "Det är ju möjligt att inte ett motsatt förhållande råder, att du klamrar dig fast vid teorier som du vill ska stämma" Skrattretande: Vad sägs om att du slutar låtsas att du vet vem jag är? Du har inte en aning om min bakgrund, huruvida jag någonsin har varit religiös o.s.v. Jag klamrar mig inte fast vid någonting, jag sitter på ett berg av bevis. "och omedvetet finner svar på de frågor du ställer dig i detta sammanhang." Försök igen. "Är du bara anti i största allmänhet mot sådana här frågor eller har du verkligen satt dig in i det och skapat dig en bild som både bygger på kalla fakta och empiriska kunskaper? Har du bett någon gång? Om inte, funkade det inte?" Kan du ge mig bevis för att det önskade resultatet av böner är svar från gud istället för svar från en del av dig själv? Själv har jag bevis för att religiösa upplevelser krymper hjärnan: www.scientificameric...t- of-brain Övriga relevanta länkar: whywontgodhealamputees.co m/ www.youtube.com/watc...6E -4avtddE "Så det finns möjligheter även för dig att eventuellt tro på en Gud, även mo du inte anser att han är personlig. Känns som om vi närmar oss varandra." Knappast, jag kommer aldrig att 'tro' på någonting i meningen eng. 'faith' d.v.s. tro i brist på bevis och med ev. bevis för motsatsen. Om det däremot kommer fram bevis för att kosmos är skapat av 'någon' så tänker jag titta på det. "Har du studerat teologi eller andra närliggande områden, det känns om du är väldigt intresserad av ämnet, trots allt. Humanist?" Skeptiker. "Så de ideér som du tycker är dåliga, ska förstöras?" Nej, att ideer som bevisats vara dåliga har som enda existensberättigande att de kan förstöras. "Jag vill också det och det kommer in många människor med kryckor i kyrkorna som går ut utan dem." Du menar att de under ett besök i kyrkan har förlorat sin tro och lämnar kyrkan som fria människor? Vad bra :) "Tro med, det finns så många slags kryckor här i världen. Vanföreställningen om att vi tror oss veta väldigt mycket och vår existens, är en annan, enligt min mening." Du menar "veta väldigt mycket om vår existens"? Det är ingen vanföreställning, vi vet väldigt mycket om vår existens, så mycket att en mänsklig hjärna inte kan ta in all kunskap.Däremot religiösa som påstår att det finns en osynlig allsmäktig varelse som vet allt för att han har skapat allt men vi har inga bevis för att han existerar utom en röst i vårt medvetande och en 2-6000 år gammal bok som påstår det, det kallar jag vanföreställning. Slutligen, jag har väldigt svårt att inte se det som annat än hypokritiskt i högsta grad när en religiös av din 'färg' föreslår att jag är arrogant. Ni som har mage att påstå att ni är utvalda av en högre makt, han älskar er och vi bör lyssna på er trots att ni inte har tillstymmelse till bevis trots att ni nu har haft flera tusen år på er att fixa det. "Men det är inte vad du säger, utan hur du uttrycker dig ibland...kategoriskt och lite nedsättande faktiskt...man kan inte veta och det förstår allt - inte ens i frågor som rör Gud." Jag tror du menar "speciellt i frågot som rör gud" men jag kan ha fel. Peka gärna ut ett exempel där jag uttrycker mig "kategoriskt och lite nedsättande". | |
| morsans syrr | 2011-09-30 21:40 | |
![]() | Tror gud finns, men han e o ansar skägget ikväll..o det gillar jag.. Jag menar att han e en av oss :)))) | |
| dracena | 2011-09-30 21:51 | |
![]() | Shit vilka långa inlägg det blev, jag glömde att jag är en apa. Irish Monkey dance: www.youtube.com/watc...mM SBn7gtiU | |
| clinton | 2011-09-30 22:03 | |
![]() | Dags att ta ner den här debatten till en nivå så att alla begriper: NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE EEEEEEEEJJJJJJJJJJJJJJJ!! !!!!! Det finns ingen gud! Maria var en otrogen hustru som blev på smällen. Josef, hennes man, var den dummaste, naivaste karlstackaren i historien (jahaa, den helige ande säger du?...hmm...ja men ok, jag köper det), hon fick en oäkting till som som växte upp till att bli en mytoman med storhetsvansinne som fick precis vad han förtjänade. | |
| clinton | 2011-09-30 22:07 | |
![]() | Tycker att hela upplägget är rätt motsägelsefullt, d v s OM nu gud skulle skapat människan (till sin avbild)så skulle han väl inte ha gjort oss så korkade att vi skulle köpa en sån historia som bibeln diktar upp? | |
| clinton | 2011-09-30 22:11 | |
![]() | ....enliten undran till?......de tre vise männen leddes av en stjärna till Betlehem?........en stjärna som ligger på tusentals ljusårs avstånd från jorden ser lika gärna ut att stå direkt över Novosibirsk som korvkiosken i Tranås så hur i helsike kunde en stjärna leda dem till en exakt geografisk plats på jorden? | |
| ANDERStG | 2011-09-30 22:13 | |
![]() | www.youtube.com/watc...b_ BwOMxWzY | |
| clinton | 2011-09-30 22:16 | |
![]() | Gud måste väl inse att folk ifrågasätter historien om en snubbe som gick runt och tyckte han var gudomlig för 2000 år sedan? Jag menar hur svårt skulle det vara för honom att skjuta in lite gudomlig säd i ett gäng brudar i nutid och låta hans avkommor sprida lite nutidsfrälsning? | |
| clinton | 2011-09-30 22:17 | |
![]() | ...och förnya hans budskap lite | |
| -DelikaTorsk - Ej medlem längre | 2011-09-30 22:20 | |
![]() | God is a DJ. open.spotify.com/tra...mF g70LQxc8 | |
| ANDERStG | 2011-09-30 22:32 | |
![]() | clinton: Så här? video.adultswim.com/...o- man.html | |
| slånbär | 2011-09-30 23:09 | |
![]() | På det första konciliet i Nicaea år 325 så drog man upp riktilinjerna för hur den kristna trosläran skulle se ut bla. Man valde vad som skulle anses vara "rätt" och vad som skulle anses vara kätteri. Bla gällande treeningheten och Gudomligheten. Det var ett gäng biskopar från hela det Romerska riket som deltog och helt enkelt röstade fram vad som skulle gälla. Det är alltså människor som har bestämt vad som ska vara guds och inte. Samma sak gäller ju med bibeln. Den är ju bara en sammansättning av skrifter som faktiskt såg lite olika ut från början och som under åren har förändrats en del bla under Luthers tid. Historien med Marias jungfrufödsel är en sån sak som man idå man i Rom insåg att dom kristna inte gick att utrota utan var bättre att få med sig som en maktfaktor helt enkelt tog från bla den gamla Romerska tron för att få lite popularitetsröster helt enkelt. om man hade med något i den nya tron som folk kände igen sig i sedan tidigare så var det liksom lättare att få med folk på tåget. Det var helt enkelt ett juste PR trick. | |
| Marika1987 | 2011-09-30 23:10 | |
![]() | Nej. | |
| Satyra | 2011-09-30 23:12 | |
![]() | slånbär - Det du skriver om utesluter ju ändå inte ATT det kan finnas en Gud. Dessutom har väl dina "fakta"skrifter även de printats ned/analyserats fram av "bara" människor. ;-) | |
| Satyra | 2011-09-30 23:19 | |
![]() | Jag tror inte på en Gud som en gubbe med skägg, någonstans i ovan. Däremot tror jag på ett "alltet", på högre makter, på sammanlänkade, skeenden och existens. Jag tror heller inte att någon Gud medverkat till boken Bibeln och dess skrifter. Däremot tror jag på en Jesus, vilken för mig var en person/agitator med enorm karisma, empati, helande förmågor, människokännedom, psykologiska kunskaper och en massa sunt förnuft, som han kunde förmedla kraftfullt. | |