Spelrum
| Giraffen | 35 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 14 |
| Inloggade | 49 |
Mobilspel
| Pågående | 19 004 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| 125478 - Ej medlem längre | 2013-09-16 17:41 | |
![]() | Ja, jag tycker ju att det hör till den individuella friheten att få välja vad man ska ha på sig. Det är inte alla tjejer (apropå håriga ben) som vill gå i kjol. Om skolan nu främjar olikheter, varför skulle det inte gälla val av klädsel? | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2013-09-16 17:43 | |
![]() | Att en 15-åring inte skulle få prata kläder och smink i skolan, det är väl ändå att ta i. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-09-16 17:43 | |
![]() | Kanske för att man då skulle se de verkliga (de som är viktiga) olikheterna. | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-09-16 17:47 | |
![]() | Siffran, tror du inte att om eleverna kommer med märkeskläder till skolan, att det uppmanar till diskussioner kring detta? Har du aldrig varit med om att man i skolan pratar om andra elevers klädval? När jag gick i skolan gick många raster åt att tissla och tassla om vilka som hade samma kläder på sig flera dagar i rad, eller vem som inte hade tillräckligt dyra gymnastikskor. Jag tror nog dessa samtalsämnen skulle plana ut lite om man införde skoluniform. Precis, Porla. | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-09-16 17:49 | |
![]() | Man kan väl göra så att eleverna får välja mellan kjol och byxor? Är väl ingen som säger att tjejerna måste ha kjol och killarna byxor bara för att man inför skoluniform? | |
| rien de neuf - Ej medlem längre | 2013-09-16 17:56 | |
![]() | Nu vet jag iofs inte hur diskussionen hamnade här men vill man mobba någon finns det alltid något att hacka på, även om man lagstiftar om uniform och rakad skalle. Att försöka sudda bort olikheter är ett klumpigt och ohållbart sätt att bekämpa mobbing. | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-09-16 17:59 | |
![]() | Jag står fast vid min åsikt. Men, givetvis har man som vuxen ett ansvar att lära eleverna att det är fel att mobbas, att förespråka acceptans för varandra. Men, i verkligheten så finns det många barn som kanske finner det extra jobbigt att komma till skolan i sin gamla slitna t-shirt för 3 dagen i rad, medan kompisarna går runt med det senaste modet. Det är väl de barnen jag tänker på. | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2013-09-16 17:59 | |
![]() | Tror inte att det skulle leda till något annat än en falsk känsla av att alla har det bra, ingen blir retad för sina kläder då är vi en enda stor jätteform allesamman. Oj vilken bra skola vi är, typ. Det finns alltid saker att reta varandra för, och det har med personligheten att göra - inte olika kläder. | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-09-16 18:00 | |
![]() | Det behöver ju inte ens vara så att barnet blir mobbad p.g.a sin klädseln, ångesten kan ju liksom finnas där ändå, även fast klasskompisarna inte säger något. Jag ser iaf fler fördelar med att införa uniformen än nackdelar. Jag är givetvis för olikheter och att eleverna skall kunna uttrycka sin personlighet. Men detta kan man göra på många sätt :-) | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-09-16 18:01 | |
![]() | Nåväl, vi tycker olika i den frågan helt enkelt :-) | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-09-16 18:04 | |
![]() | Det finns ju många yrken som har uniform. Då borde det vara lika konstigt. Jag önskar att alla hade uniform på jobbet. Satan så skönt att slippa välja vad man ska ha på sig varje dag. | |
| Nattisnatt - Ej medlem längre | 2013-09-16 18:07 | |
![]() | Porla: Vem hindrar dig att faktiskt ha samma kläder var dag? Som en personlig uniform. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-09-16 18:09 | |
![]() | Man vill ju inte sticka ut mer än man redan gör. ;) | |
| Gloria56 | 2013-09-16 19:42 | |
![]() | ........."en falsk känsla av att alla har det bra, ingen blir retad för sina kläder....." Det är väl härligt om de utsatta barnen åtminstone kan få koppla av klädmobbingen i skolan. | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2013-09-16 21:32 | |
![]() | Det jag menar är att det redan är alltför många skolor som negligerar mobbing. Inte skulle det ha någon större betydelse med uniform i alla fall. Jag får inga trevliga vibbar av att barnen ska bära uniform, det känns varken nutida eller särskilt inbjudande till att "vara olika". | |
| Gloria56 | 2013-09-16 21:37 | |
![]() | Att vara olika i dagens skola kräver fler vuxna kring barnen som kan observera och jobba med de som gör tillvaron sur för sina kamrater. Tyvärr finns inte resurserna. | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2013-09-16 21:45 | |
![]() | Ja men det hjälper inte att ungarna ser så lika ut som möjligt. | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-09-16 21:48 | |
![]() | Det hjälper nog den elev som bara har trasor att sätta på sig. När jag var liten hade min familj sjukt lite pengar. Ibland önskade jag faktiskt att vi hade skoluniform, så slapp man gå till skolan i sina gamla trasor. Man kanske måste ha varit i en sådan situation själv för att kunna förstå? | |
| rien de neuf - Ej medlem längre | 2013-09-16 21:51 | |
![]() | Känns som att ett bättre alternativ vore att bekämpa barnfattigdomen då, i den mån den nu finns? Går man runt i trasor är klasskompisarnas åsikter inte direkt det största problemet. | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-09-16 21:54 | |
![]() | Det känns som att det krävs mer krafter för att bekämpa barnfattigdomen? Trasor och trasor, det var väl mest begagnade kläder och inte så mycket märkeskläder. | |