Spelrum
| Giraffen | 40 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 23 |
| Inloggade | 63 |
Mobilspel
| Pågående | 19 236 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| blue_moon | 2012-04-17 20:09 | |
![]() | Om man har vigt sitt liv åt man och barn, vad är man sen när barnen flugit ut och mannen träffat en yngre kvinna? Kunskaper, yrkesutbildning, arbets- och livserfarenhet stärker identiteten och självförtroendet. Man mår bra av att vara självgående, även i en tvåsamhet. | |
| slånbär | 2012-04-17 20:47 | |
![]() | Men herregud Ttiittii- nu får du ju ändå ta och börja tänka lite innan du kommer med dina konstiga inlägg. Det är väl en jäkla skillnad på din jämförelse och mina. Dom har ju åtminstone relevans för trådens innehåll. Jag gör realistiska exempel på sådant som faktiskt händer folk hela tiden runt omkring, jag vet flera kvinnor som inte vet ett skit om hur man sköter ekonomin, som har bil men aldrig har bytt däck eller besiktigat den, kvinnor som har dumpats av sina män och hamnat i panik under en period och behövt hur mycket hjälp som helst med så simpla saker som att betala sina räkningar, binda om bolån(om man har sådana) ordna bra elavtal m.m. Har dom dessutom varit hemmafruar i trettio år så måste dom till råga på allt hitta ett sätt att försörja sig på. Sannolikheten att alla skolmatsalar skulle stänga och dessutom alla arbetsförmedlingar är obefintlig och så långt ifrån ett realistiskt exempel så det är näst intill skrattretande. Det är nog det i särklass konstigaste du har kommit med hittills i någon tråd tror jag. Varför-därför att det finns ingen verklighetsförankring i ett sådant påstående utan det blir bara dumt och ingenting annat. Du får nog försöka anstränga dig lite mer om man ska kunna ta dig på allvar. Dessutom Ttiittii så har jag aldrig behövt gå till en arbetsförmedling utan jag har skaffat alla mina jobb för egen maskin och jag har självklart inte bara jobbat i skolmatsal-jag har haft flera andra jobb innan dess och dessutom två yrkes utbildningar men inom områden som jag inte kan eller vill jobba med just nu. | |
| corlini | 2012-04-18 13:19 | |
![]() | jag förstår fortfarande inte argumentet om att kunna betala sina räkningar, man har ju inga egna räkningar i en familj!? de räkningar som kommer läggs i en hög och betalas, vems namn som står på är väl inte relevant då man lever som par, familj och enhet. allt är ju gemensamt. att en mor eller kvinna för den delen som vill vara hemma för att det fungerar bra, trivs och barnen är glada ska väl med rent samvete få vara det utan att bli kallad naiv eller blåst? man kan väl som i era exempel som sträcker sig på 30års hemmavarande inte basera faktumet att man måste jobba för sin egna trygghet? ska man jobba i 30år bara för att "tänk om" jag blir lämnad om 35år vad gör jag då??? snacka om trist, negativt och nedstämmande tänk. man lever garanterat nu, säkert i dag och antagligen i morgon. men man kan ju inte kompromissa sin vardag och välja bort saker nu bara för att om man har maximal otur blir man lämnad om 20år eller vid 55års ålder. och SURPRISE det finns inte skitmycket jobb till en kvinna på 55 där ute oavsett om hon jobbat 2 år eller 32år. att dessa kvinnor som haft den oturen inte vet hur man tankar, besiktigar eller byter däck på bilen själv har inte med hemmafrudebatten att göra, det är helt och hållet den enskilda kvinnliga individens inkompetens. bluemoon, man blir ju inte pantad eller ointresserad av sysslor, hobbys, intressen, utan kunskaper eller det övriga sociala nätverket bara för att man är hemmafru, har du en fördom om att man bara går hemma och vattnar blommor och passar på klockan så man har maten klar itid? | |
| slånbär | 2012-04-18 17:31 | |
![]() | Corlini-du måste väl ändå hålla med om att det kan vara bra att veta hur man gör när man betalar räkningar i alla fall? Det livet som du och din familj lever är ju inte alls i närheten av det som diskuteras i tråden eftersom du och din man lever att fullt ut jämlikt liv även om du inte arbetar utanför hemmet utan i ert eget företag och håller på med din sport /hobby på elitnivå. Ni har försäkrat er om att ni båda står på alla papper och inga konstigheter skulle kunna inträffa om det oförutsedda skulle inträffa. Ni är säker ypperliga förebilder för era barn och ger dom en mycket bra syn på vad jämlikhet är för just er. Dom jag och andra talar om är kvinnor som faktiskt inte har tänkt den tanken ens en gång, kvinnor som faktiskt inte har något skydd alls om något inträffar. Du måste väl också ha hört talas om att det finns kvinnor som varit hemma med barnen och skött markservicen åt en man som i sin tur klättrat på karriärsstegen och efter ett antal år träffar en ny ung tjej och dumpar den gamla som i sin tur står inför ett liv som hon inte alls känner till med saker som måste göras som känns helt främmande och till råga på allt måste hitta ett arbete utan några andra meriter än att ha skött hemmet under 25 år. För det händer faktiskt fortfarande även om det inte är lika vanligt här i Sverige som i många andra länder just pga att det inte är lika vanligt att kvinnor är hemmafruar. Däremot vet jag flera som är helt handfallna kring allt praktiskt och ekonomiskt även om dom själva yrkesarbetar- det är liksom mannens sak att ta hand om ekonomin och bilen tex. Det är den synen som känns gammaldags och förlegad-.Det genusarbete som idag förekommer i stor utsträckning på förskolor och skolorna handlar mycket om just detta-att få tjejer att tycka att det faktiskt är lika självklart för dom att hålla på med traditionellt manliga sysslor . Att få tjejer att våga sig på "manliga" yrken tex.Omvänt för killarn då förstås. Det var bara för några år sedan helt otänkbart med kvinnliga brandmän och kvinnliga poliser var inte tänkbart bara för någon generations sedan- på samma sätt som killar inte skulle arbeta som sköterskor eller barnskötare. Hur man själv väljer att göra hemma är ju helt upp till var och en men skolan och förskolan tar det på största allvar att faktiskt ge tjejer och killar en bredare syn på dom traditionella könsrollerna just för att det inte ska bli så för morgondagens kvinnor som det har blivit för många av "gårdagens". Tjejer ska veta om att det är lika viktigt för dom att kunna göra killgrejer som det är för killar att kunna göra tjejgrejer. Men det betyder inte att man måste gå till ytterligheter och göra miljön könsneutral- långt ifrån. | |
| ektis - Ej medlem längre | 2012-04-18 17:44 | |
![]() | jag tycker det verkar tråkigt att leva bara utifrån en man. vad hände med egna tankar, idéer, viljor och så vidare. verkar ju sjukt tråkigt. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-04-18 18:30 | |
![]() | ektis hur gör man om man lever utifrån en man? | |
| ektis - Ej medlem längre | 2012-04-18 18:57 | |
![]() | vet inte exakt.. var en spontan tolkning efter jag läst lite i tråden. | |
| corlini | 2012-04-18 19:16 | |
![]() | slånbär, jag håller med om allt i ditt senaste inlägg. men jag tycker det finns ett stort stort MEN. dagens generation 27 - 45 åriga "hemmafruar" är i mycket mycket högre grad representerade av kvinnor med god utbildning, minst några års yrkeserfarenhet och ganska stor insatthet i allt från ekonomi till samhället än de var förr. jag tycker hemmafrustämpeln hela tiden representeras av skräckexempel på en äldre generation som växte upp i ett annat sverige med en annan arbetsmarknad än det samhälle vi har idag. och därför tror jag inte vi kommer uppleva samma utsträckning av skräckexempel vid tex skiljsmässor som vi gjort hittills via den äldre generationen. mot bakrund av detta tycker jag det är på sin plats att faktiskt tvätta bort den negativa fulstämpeln från ordet hemmafru. ektis, man lever inte utifrån en man. man lever utifrån en egen önskan och vilja, baserad på känslor och beslut fattade gemensamt vid bildandet av familjen. för mig är det livskvalitet att barnen är med mycket, att jag som mor spenderar mycket tid med barnen och familjen. att jag kan vara hemma och göra det jag vill, att jag slipper stressa eller åka och hämta på dagis ger mig mera kvalitetstid och mera ro. att slippa "svänga förbi" dagis genom rusningstrafiken för att skynda hem är för mig underbart. jag ser inget förlegat, ofeministiskt eller negativt i det. | |
| slånbär | 2012-04-18 19:59 | |
![]() | Corlili-du har rätt i att utbildningsgraden är högre idag än förr men det är framförallt i städer. När det gäller småstäder och landsbygd så är det vanligare att tjejer skaffar barn i väldigt ung ålder utan att utbilda sig vidare efter gymnasiet eller jobba. Till stor del beror ju detta på arbetslösheten bland ungdomar så det faller sig naturligare att tjejer på platser med hög arbetslöshet skaffar barn och blir hemma än i tex större orter med bättre möjligheter att få jobb. Jag tycker att det absolut är ett livsval som inte är sämre än något annat men det är under förutsättning att man gör som i ert fall och ser till att man inte faller i nån kvinnofälla. Jämlikhet handlar ju inte om vad man gör utan hur man tänker. Om mannen byter däck på bilen och kvinnan sköter tvätten spelar ju ingen roll så länge båda två faktiskt KAN göra det. Att sitta som en dumbimbo och vimsa om att det är så himla okvinnligt att smutsa ner sig är ju verkligen inte i tiden. Även om det är den stereotypen av tjejer som ungar matas med dagligen i media. Det är väl i så fall ett större hot mot jämställdheten än att några väljer att stanna hemma med sina barn. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-04-19 00:05 | |
![]() | jag lämnar in bilen så byter dom däck på 4 minuter,varför är det viktigt att kvinnor byter däck på bilen varför är det viktigt att kunna det,det måste bara vara ett prestige tänkande | |
| limpan__2 | 2012-04-19 09:21 | |
![]() | Om du får punktering kan det vara bra att kunna byta däck? För övrigt kan man väl köpa allt så varför ska man kunna något, det verkar bara vara ett prestigetänkande... | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2012-04-19 10:48 | |
![]() | Trams! Byta däck är väl ingen nödvändig kunskap. Laga mat är en betydligt viktigare kunskap att besitta för ens överlevnad. | |
| Lillstölla | 2012-04-19 11:07 | |
![]() | Man behöver ju faktiskt inte välja, kan ju faktiskt både kunna laga mat och byta däck. Som för övrigt är en bra sak att kunna. | |
| Sangria | 2012-04-19 11:09 | |
![]() | Men inte behöver man vara hemmafru för att kunna laga mat heller? Och som limpan skriver-allt går ju att köpa så även färdig mat om man har råd. | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2012-04-19 11:17 | |
![]() | Har aldrig sagt att man behöver vara hemmafru för att kunna laga mat. Tycker bara det blir fånigt att gå ner på detaljnivå och hacka på andra vad som denne bör kunna och inte, därav ovanstående inlägg. Alla har väl olika intressen och kunskaper och det har inget alls med att vara hemmafru eller inte att göra. | |
| Måns_E | 2012-04-19 11:28 | |
![]() | Vad är det som är svårt med att byta däck? Man kan bli smutsig, och behöver veta hur en domkraft fungerar. Annars så är det väl tämligen självinstruerande? Förstår inte riktigt vad det har med saken att göra. | |
| Lillstölla | 2012-04-19 11:28 | |
![]() | Nu har ju inte jag hackat på nån, men tycker ändå att byta däck är en nödvändig kunskap, precis som att kunna fylla på spolarvätska, tanka osv är bra och för mig i alla fall grundläggande kunskaper när man kör bil, man kan ju faktiskt behöva göra det och det finns inte alltid nån som kan hjälpa en. | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2012-04-19 11:45 | |
![]() | Nu menade jag inte specifikt dig Lillstölla, utan jag menar som jag skrev att det inte har med att vara hemmafru att göra! Har sett flera inlägg där olika kunskaper ställs mot varandra som om allt hängde på det. Visst är det en av många bra saker att kunna om man är bilburen, men inte en nödvändighet som vissa vill få det till. | |
| Lillstölla | 2012-04-19 12:11 | |
![]() | Nej du har rätt, har inget med att vara hemmafru att göra, snarare en fråga mer generellt om manligt och kvinnligt. | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2012-04-19 12:28 | |
![]() | Ja, eller snarare om olika intressen och därav olika kunskaper. Att bilar hör till manligt, då är att leka med bilar när man är liten också manligt, eller? Det blir ju helfel och det stämmer inte heller tycker jag. Det är fel att generalisera på det sättet och hör inte nutiden till. | |