Spelrum
Giraffen | 5 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 3 |
Inloggade | 9 |
Mobilspel
Pågående | 19 560 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
nystan1 | 2012-10-15 20:13 | |
![]() | Sen måste jag, helt ot, lägga till att jag tycker det är lite skrämmande att det arbetar folk inom äldrevården som INTE tycker det är utvecklande. Så det kanske var bra att ts slutade med det. För mig är det otroligt utvecklande, för att inte tala om hur mycket glädje det ger och hur ödmjuk man blir inför livet. | |
boffertomte | 2012-10-15 20:39 | |
![]() | Corlini dina inlägg från 18.15 och 19.39 motsäger varandra. I det ena ska man blint förtrösta på kärleken och gemenskapen, tvåsamheten, att dela allt lika. I det andra inlägget ska man ha "koll på avtal och försäkringar" - jag antar att du menar nåtslags avtal mellan makarna för den händelse något skulle inträffa. T ex en skilsmässa. Man bör förvisso skriva testamente, men skilsmässor är svårare att reglera i avtal då skilsmässor ofta inte sker i vänskapligt samförstånd. Hausfrau: Om du blir allvarligt sjuk men inte dör, hur länge vill din man försörja dig när du inte kan bidra till ert gemnensamma liv med något hemmafruarbete? Några år? Hela resten av era liv? Hm. | |
slånbär | 2012-10-15 20:42 | |
![]() | corlini- Mina exempel är tyvärr alltför representativa för hur många kvinnor idag faktiskt lever. Jag roade mig med att kolla runt på jobbet och dom flesta (bara kvinnor) har ingen koll på den gemensamma ekonomin utan låter mannen sköta allt. Händer det något så vet dom inte ens vad dom har för elavtal. Och jag kan ju tillägga att dom alla tror på kärleken och tänker att det inte händer dom. Dessa kvinnor jobbar trots allt och har som sagt en möjlighet att skaffa en egen bostad åtminstone vid en ev separation eller dödsfall. Har du inget jobb och plötsligt står ensam och inte har råd att bo kvar i tex huset så är det näst intill omöjligt att få en hyresrätt utan fast jobb lika lite en bostadsrätt. Alla äger ju inte en hästgård som man kan få ut några mille för....... | |
Kaffevåffla - Ej medlem längre | 2012-10-15 23:07 | |
![]() | Man ska inte hänga upp sitt liv på nutiden, utan framtiden. Om man är vis. De flesta är nog ovisa. | |
corlini | 2012-10-16 07:58 | |
![]() | boffertomte, jag syftade på så enkla saker som att bägge står skrivna på alla tillgångar, fullmakter till konton etc. att man är varandras förmånstagare vid olika försäkringar osv. testamenten mm sådana grundläggande saker. det stämmer, alla har inte hästgård utan vissa har "bara" en gemensam lägenhet eller ett litet radhus med hög månadskostnad. men principen är ju ändå att även om man bor i en kartong så ska den kartongen vara säkrad sin käresta vid olycka eller dödsfall, vid separation ska den delas oavsett vem som fixade fram den. Kaffevåffla, självklart skall man se mot framtiden men det är stor stor skillnad att göra det med skepsis och varje dag gå till jobbet för att gardera sig eller göra sig oberoende omifallatt och att leva i nuet, slappna av, planera för vad man i familjen vill hitta på för kul härnäst eller om man rent av skall börja spåna på att kanske börja plugga eller starta eget, kanske sälja nåt via nätet eller jobba hemifrån nu när ungarna börjar bli stora. kort sagt, man kan se på framtiden med olika grad av osäkerhet, skepsis, negativitet, garderingar eller lättsamhet och avslappning. livet skall vara roligt, inte reserverat med backup planer. | |
karmannghia | 2012-10-16 08:08 | |
![]() | Kaffevåffla, nuet är allt vi har. Jam yesterday and jam tomorrow, but never jam today, som den vita drottningen sade. | |
Relax74 | 2012-10-16 08:11 | |
![]() | Skulle aldrig säga upp mig om jag hade gott om pengar... Har världens bästa jobb och kollegor. Jobba är bland det viktigaste för mig. Men hade jag haft massor av pengar skulle jag öppna eget :) Sen är det upp till var och en hur de vill ha det. Tänk bara på att spara så ni har någon trygghet om ni blir lämnade. | |
Kaffevåffla - Ej medlem längre | 2012-10-16 11:30 | |
![]() | Hemmafrau har inte valt mellan ett roligt jobb där hon trivs mot ett liv som hemmafru (obetald hemarbetare). Värt att tänka på. Killar som vill ha markservice fullt ut ska satsa på tjejer som vantrivs på jobbet! | |
Kaffevåffla - Ej medlem längre | 2012-10-16 11:32 | |
![]() | Vill tillägga att jag inte har något emot dem som stannar hemma och tar hand om sina barn, om de har exakt samma levnadsstandard som sin man nu och i framtiden. | |
corlini | 2012-10-16 13:17 | |
![]() | klart standarden är samma, man bor ju ihop. dummare villkor får man ju leta efter. alla hushåll minskar i standard när en inkomst faller bort varför man aldrig kan garantera framtiden. men man kan försäkra sig via spar, försäkringar, avtal och andra ekonomiska mellanhavanden. orkar ni på fullaste allvar leva med tanken OM konstant eller med en konstant backupplan, väg ut, reservation? usch vilken usel vardagskvalitet. hur mår man då, som enskild och som relation? | |
dumsnut1 | 2012-10-16 13:28 | |
![]() | sjukt att man ska behöva jobba & slita 40-45 år för att säkra sina sista 10 (20?)år av sitt liv | |
lamaglama | 2012-10-16 13:29 | |
![]() | Det är väl tvärtom så corlini, att om man har allting i ordning och en back-upplan som verkligen är vattentät, då behöver man inte ägna så mycket energi och tid åt tanken OM. Spara, föreslog Relax74. Ska man spara av makens inkomst på sitt eget konto då eller? För om man har gemensamma konton så är det inte otänkbart att de är tömda precis lagom till den dagen då den ena parten säger "Jag vill skiljas". | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-10-16 13:49 | |
![]() | >> sjukt att man ska behöva jobba & slita 40-45 år för att säkra sina sista 10 (20?)år av sitt liv Hur skulle det annars funka? | |
lamaglama | 2012-10-16 13:54 | |
![]() | Det var en väldigt konstig kommentar av dumsnut1, men den har inget med huvuddiskussionen att göra så vi kan väl strunta i den? Eller starta en ny, separat tråd? | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-10-16 13:55 | |
![]() | Så intresserad är jag inte. | |
lamaglama | 2012-10-16 13:56 | |
![]() | Fast kanske menar dumsnut1 att det blir svårt för den som vill vara hemma med sina barn att få ihop till en pension man kan leva på eftersom man då inte har 40-45 år på sig att förvärvsarbeta. Om man inte skaffar barn när man är 13 eller så. | |
lamaglama | 2012-10-16 13:59 | |
![]() | Till det kan man bara säga: Någon ska ju betala för dina omkostnader under dina sista 10-20 år i livet. Rimligast är väl att du gör det själv om och medan du har förmågan? Annars måste ju någon annan jobba i 80-90 år för att försörja både dig och sig själv på ålderns höst. | |
Kaffevåffla - Ej medlem längre | 2012-10-16 14:04 | |
![]() | Undrar om hemmafrau tänkt gå hemma till barnen flyttar hemifrån, i dagsläget vid 25-30-årsåldern om de är studenter i storstad... allt för att slippa jobba. Just det där att inte ha någon enda plan eller önskan mer än att "vara hemma" är kanske det som är mest intressant i denna debatt... | |
Kaffevåffla - Ej medlem längre | 2012-10-16 14:06 | |
![]() | Lamaglama: Hemmafrau kanske hoppas på att barnen tar hand om henne? Generellt är det väldigt svårt att inordna sig i ett annat system med släkt och familj som stödben i en samhällsekonomi som inte alls är avpassad efter det. Där är själv bäste dräng, därför blir hemmafraus val så väldigt knepigt att verkligen genomföra på ett bra sätt, om man inte är ekonomiskt oberoende. | |
lamaglama | 2012-10-16 14:07 | |
![]() | Förr kunde man vara hemma med fibromyalgi och sjukpenning. Numera måste man ha fatt på en tät karl. Man slipper iofs fibron =) | |