Spelrum
Giraffen44
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
31
Inloggade76
Mobilspel
Pågående19 711

Forumkategorier

Användare Inlägg  
delta92013-03-23 16:23
Antal inlägg: 1041

krysopras, den snubben var en idiot i största allmänhet. Man blir inte våldsam av cannabis, snarare tvärtom. Med det sagt så säger jag inte att man inte kan vara våldsam som person och därmed misshandla någon men det har inget som helst att göra med själva substansen i fråga :)

teamgrens2013-03-23 16:36
Antal inlägg: 763

Mina föräldrar är båda före detta narkomaner, fast min mamma rökade enbart hasch och maja. Aldrig något starkare. Detta gjorde hon ett par gånger i veckan i 9 års tid. Hon slutade när hon blev gravid med mig. Och har man växt upp med henne så är man inte för att legalisera hasch.

ingson2013-03-23 16:37
Antal inlägg: 4285

Jag talade om frihetsinskränkningar, Hancock talade om frihetsinskränkningar beträffande psykedliska droger ,oklart vilka. krysopas och delta talar uteslutande om cannabis.

OK låt oss bara tala om cannabis,låt oss ge det en särställning.

Om man anser att cannabis bara är hälsosamt och att hur man än brukar det så är det bara av godo, ja då faller hela mitt resonemang.

Men om man kan tänka sig att överdrivet bruk av cannabis kan leda till skador av för individ och samhälle så kommer vi i en annan situation.
Om man tänker sig att cannabisbruk legaliserades (och då inte på recept för vissa sjukdomar vilket är en helt annan sak som vi redan avhandlat och tycks vara överens även om vissa här tycks ha en våldsamt överdriven tro på cannabisets medicinska fördelar) så är det inte en obefogad tro att cannabisbruket kommer att öka. Jag säger inte att det blir så men det är ganska troligt speciellt som vissa drömmer om reklamkampanjer och haschspas. Om det sammanlagda bruket ökar så ökar med största sannolikhet skadorna (om vi kan enas om att visst bruk kan vara skadligt) Det är det som oroar lagstiftaren.
Hade lagstiftaren varit säker på att det sammanlagda bruket och ffa "riskbruket" varit oförändrat så hade det funnits färre skäl att inte legalisera cannabis.

Det är ungefär som med alkohol (om jämförelsen tillåts, vapen var ju inte tillåtna). Ju större vinkonsumtionen totalt är i landet är desto större blir samhällets kostnader för skador. Även om era kompisar bara sitter och smuttar på fina viner.

Återigen, detta är ingen argumentation i ena eller andra riktningen, det är bara lite perspektiv på hur man kan fundera.

Crazy Monday2013-03-23 17:08
Antal inlägg: 421

jag tycker man kan ge det en särställning.åtminstånde i den här tråden. vetinte vad du missat. jo man kanjämföramedalkohol, eftersom det är en legal drog, som brukas av de flesta.

dinodog2013-03-23 17:45
Antal inlägg: 4973

Om nu cannabis är så bra som en del här hävdar. Varför har det inte legaliserats världen över för länge sedan?

Jag kan inte säga att man bli på det ena sättet eller det andra. Kan inte hävda att andra har fel och jag har rätt. Men så mycket har jag varit med om och upplevt att jag kan säga att cannabis inte har fört med sig något gott i min umgängeskrets.

Nu i veckan stoppades en busschaufför som körde påverkad av cannabis med bussen full av passagerare. Hur vet jag att nästa gång jag ska åka buss att föraren inte har rökt på? Visst vad han gör på sin fritid har jag inte att göra med.
Men det kommer alltid att finnas dom som inte använder sitt omdöme.

Det kommer alltid att finnas de som prövar tyngre droger. Likaväl de som bara röker på då och då.
.
Men det har aldrig kommit någonting gott ur droger bara elände. Finns ingen missbrukare som lyckas livet förr eller senare tar drogen ut sin rätt och man faller igenom oavsett vilken drog man nyttjar.
Exempeln är många på kändisar som dött på grund av drogerna.

Crazy Monday2013-03-23 18:25
Antal inlägg: 421

det har varit legalt längre än det varit illegalt. det är den drog som använts mest i flera tusen år. enligt kemin är det som om vi vore gjorda för varann. ja så sa dom i en dokumentär som vetenskapens värld, tv 2 visade för ett tag sedan. den härstammar vilt från kaukasus. Det finns inga belägg för att den är skadlig efter puberteten.
Nu kryper den ner i åldrarna, för det är spännande med förbud. och ungdomarna vet inte att dom ska vänta. Det är så mycket skräckpropaganda och felaktig info. och när dom märker det, så tar dom inte informationen på allvar, i stället för en relevant information.

Folk kör onyktra varje dag, det har inte med om det är legalt eller inte att göra. Det är ju vanligt att piloter kör på fyllan t.ex.
Varför det blev illegalt kan vi bara spekulera om.
Kanske för att vapen sex och knark, är väldigt luckrativa marknader. och dom går hand i hand. Maffian helt enkelt.

och det är knappast några kändisar som dött av hasch.

SylviaPlath - Ej medlem längre2013-03-23 18:49
Antal inlägg: 31064

Teamgrens, hur tror du att haschet påverkade din mammas personlighet på lång sikt?

ingson2013-03-23 18:58

Crazy Monday
Det finns troligen ökad risk för plötslig hjärtdöd även för kändisar vid cannabisrökning

Källa! Skador av hasch och marijana sid 106-107

Enkel översiktlig text som lätt laddas ned

ingson2013-03-23 19:01

Och Crazy Monday. Samma källa anger att risken för självmord pga hopp från höga höjder är 18 gånger högre vid cannabispåverkan.

Hur tusan man hu kan ha räknat ut det, begriper det inte.

delta92013-03-23 19:01

"Den till synes anmärkningsvärda relationen mellan kardiovaskulära händelser och unga friska personer som missbrukar cannabis har inte bearbetats i något
egentligt forskningsarbete" - Källa! Skador av hasch och marijana sid 106-107

dinodog2013-03-23 19:11
Antal inlägg: 4973

Suck jag blir så trött. Har inte skrivit att kändisar dött av haschrökning, utan droger. Om de rökt på eller inte har jag ingen aning om.

Visst kör det dagligen omkring nänniskor på fyllan. Men nu rörde det ju sig om en busschaufför som rökt cannabis och sedan kört buss i linjetrafik.

Hävdar fortfarande att det kommer ingenting gott ur droger. Såg på nätet häromdagen en mamma som fick sin 2 åring att röka cannabis. Låter inte som någon med gott omdöme.

delta92013-03-23 19:13

ingson: "det inte en obefogad tro att cannabisbruket kommer att öka" det håller jag med om. Till en början kommer det möjligtvis öka på grund av nyhetens behag men inom ett år så tror jag att intresset kommer att ha svalnat så som med alla andra nya leksaker man får här i livet :)

Dinodog: "Om nu cannabis är så bra som en del här hävdar. Varför har det inte legaliserats världen över för länge sedan?" Som en annan skrivent skrev så har cannabis varit lagligt otroligt mycket längre än det har varit olagligt, och t.om USA har börjat släppa på sin onödiga kriminalisering av (medicinsk) cannabis. Usch vad jag tjatar om just det medicinska, men jag känner mig tvungen till det p.ga jag älskar smärtlindringen som cannabis ger mig personligen som inte ens tramadol ger :P

"Men det har aldrig kommit någonting gott ur droger bara elände" <- Kolla upp hur upptäkten av DNA hittades. Det var en forskare som hade tagit LSD som lade grunden till all dna-forskning, sådetså ;) Och Steve Jobs (Apple) gillade också att röka en joint då och då. Men jag förstår vad du menar. Inget gott har kommit ur t.ex heroinister direkt om man säger så, förutom inom musiken då.

Cannabis har också en baksida som flera har påpekat. Det är inte hälsosamt att enbart röka 24 timmar om dygnet rent själsligt dvs. Om det enda man har att göra är att tänka på, och använda droger så blir det en sorts ond spiral speciellt i samband med tristess eller psykiska sjukdomar som t.ex depression i vissa fall.

Föreställ dig att cannabis är samma sak som ett glas exklusivt vin. Dricker man varje dag och det enda man tänker på innan man slutar jobbet är "åh vad skönt det ska bli att gå hem och dricka en flaska vin!" så är det ett problem.

ingson: anledningen till varför jag nämner cannabis hela tiden och inte en annan psykoaktiv/psykedelisk substans är för att jag vill inte gå off-topic alldeles för mycket då denna tråd handlar om just hasch. Jag håller med den där snubben i videon som du skrev ifrågasatte det där med att det är lite knasigt att slänga folk i fängelse för att dom väljer att anävnda sig av en psykoaktiv substans som råkar vara olaglig, vilken substans det nu än är stort sett

delta92013-03-23 19:15

"Såg på nätet häromdagen en mamma som fick sin 2 åring att röka cannabis. Låter inte som någon med gott omdöme." Exakt. Såna människor ska låsas in vare sig det är lagligt eller olagligt. Samma människa hade garanterat låtit sin 2åring tagit amfetamin eller ätit lustiga svampar om hon hade tillgång till det.
Det är sinnessjukt!
Samma gäller folk som drogar ner sina djur med brajj också. Det är hemskt gjort

ingson2013-03-23 19:30

delta9 19:13
Kul att vi nu är överens om att det även finns en baksida.
Jag är dock mer osäker än du och ser fler risker med ett explosionsartat bruk och missbruk vid en legalisering, även efter ett år.
Dig är jag dock inte ett dugg orolig för eftersom du tydligen är en smärtpatient och jag önskar att du inte skulle behöva smyga

No Maam2013-03-23 19:36
Antal inlägg: 106

Om det skulle visa sig att Amsterdam med sitt fria hasch har dels lägre andel tunga narkomaner och dels lägre brottslighet än vad Stockholm med sitt svenska förbud mot hasch har. Vad skulle man då kunna dra för slutsatser?

ingson2013-03-23 19:48

Ingen alls beträffande cannabis om vi accepterat påståendet att det inte finns något samband mellan hasch och senare tunga droger?

No Maam2013-03-23 19:55

Hur utbredd är denna acceptans då...?

delta92013-03-23 20:00

ingson: tack :) jag har faktiskt stort sett slutat rökt efter 6-7 års dagligt missbruk av både cannabis och allt annat. röker runt en gång i månaden nuförtiden.

No Maam: Grattis till ditt hundrade inlägg!
Det är inte Om det skulle visa sig att Amsterdam har ett lägre antal tunga missbrukare så skulle man kunna dra slutsatsen att deras tankesätt är ungefär att knark är dåligt, och att coffeeshopsen förhindrar tunga drog-försäljare att nyrekrytera brajjrökare till dom tyngre sakerna, och att dom har lärt sig utav det faktum att droger inte är tabu i Amsterdam och dom har fått information sen barnsben att det är skillnad på drog och drog och romantiseringen och fascinationen för droger och den sortens berusninhar försvunnit. Eller nåt i den stilen. Har du nån slutsats på hur det kan vara så att Holland har ett lägre antal heroinöverdoser per år?

ingson: inkörsportsteorin är just vad det låter som. En teori och inget som är applicerbart i praktiken eftersom cannabis leder till hunger och trötthet, inte att nån som röker blir sutomatiskt sugen på att äta massa tabletter eller ta nåt okänt pulver bara-för-att.

Jag brukar säga så lite skämtsamt att vatten är inkörsporten till alkohol, och alkohol är inkörsporten till cannabis :P

delta92013-03-23 20:05

no maam: sorry, jag läste inte ditt inlägg ordentligt så jag svarade inte på nåt egentligen. my bad. hatar att man inte kan ta bort eller redigera inlägg här, annars hade jag redigerat

No Maam2013-03-23 20:13

Man kan ju leka med tanken att alla tänkbara droger vore legala. Vad skulle det få för effekt på samhället?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?