Spelrum
| Giraffen | 8 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 8 |
Mobilspel
| Pågående | 19 583 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| micro113 | 2013-05-27 14:00 | |
![]() | Locomondo Du tycker alltså att huligansism har samma berättigande och tillför samhället lika mycket som kirurgi och matematik? Lite udda åsikt måste jag säga. Mord - existerar redan i bibeln, tycker du det också hör hemma i och bör accepteras av samhället? | |
| micro113 | 2013-05-27 14:04 | |
![]() | pink ribbon Dels vet du nog inte vad hon känner samhörighet med. Är hon fortfarande ett barn så har knappast någon uppfattning om det själv heller. Dels så är det skillnad på att leva i och känna samhörighet med ett samhälle - och att har ursprunget i/tillhöra ett visst folkslag. Att ha utländska rötter eller tillhöra ett annat folkslag gör inte en människa mindre berättigad till att de av samhället som andra som bor här .. Det anti-rasister som vill göra den åtskillnaden - att man måste vara "svensk" för att få räknas. | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2013-05-27 14:05 | |
![]() | Micro: Nej, jag tycker inte det är ok. Men jag ser inte på det som att "svenskar" aldrig skulle hålla på med huliganism eller mörda. Jag ser det som att på jorden kan begå dessa handlingar oavsett namn, färg på huden eller födelseplats. Det är ju där din och min åsikt verkar skilja sig? | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2013-05-27 14:06 | |
![]() | +alla (innan "på jorden") | |
| micro113 | 2013-05-27 14:12 | |
![]() | Locomondo Vad är poängen menar du - med att blunda för att de kravaller som nu sker, den stenkastning som blivit vardag i vissa områden, oskicket att elda bilar, hota omgivningen osv.. faktiskt sker i invandrartäta områden och företrädesvis utförs av fösta och andra generationens invandrare? Kommer man framåt genom att låtsas att det minsann när lika "svenskt" som Kalles kaviar? | |
| micro113 | 2013-05-27 14:17 | |
![]() | RASISM EDITH ESCOBAR OM RASISM Många av oss med rötter i andra länder kräver oftast vår rätt att vara vilka vi är. Vi kräver att bli accepterade med våra kulturer och traditioner. Vi vill ha den rätten att våra barn ska ha modersmålsundervisning i våra svenska skolor, men sedan klagar vi på att vi blir särbehandlade. [...] Ska vi prata om rasism då bör vi prata även om den här rasismen, den mot de blonda och blåögda, med sina traditioner och kultur. Alternativet är att sluta tjafsa om detta och försöka bygga upp ett samhälle åt alla. www.newsmill.se/arti...-p ratar-om ------------------------- ------------------------- ---------------- Skälet till att hon förhållandevis oproblematiskt kan uttrycka detta är ju ironiskt nog att hon inte är "svensk". | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2013-05-27 14:20 | |
![]() | Poängen är just den som du målat in dig i och inte riktigt vet hur du ska ta dig ur. Den att när sånt här sker så försöker man se till varför det har skett, vilka är faktorerna, de ekonomiska, de politiska, de sociala som har förorsakat detta och hur ska vi förebygga det? Inte att direkt börja ordbajsa saker som ras, kultur och invandring och tro att det är det som är problemet. Attackera problemet på ett vuxet vis om du så vill. | |
| micro113 | 2013-05-27 14:28 | |
![]() | Locomondo Nej, jag har inte målat in mig i något hörn. De ekonomiska, politiska och sociala förutsättningarna som finns i förorterna är inte värre än på många andra håll i Sverige. Tvärtom faktiskt. Du lär ha större möjligheter till arbete och utbildning i en förort än du har om du levere i en döende landsbyggd. Skillnaden är hur protester tar sig uttryck - och varför man anser sig äga berättigande att vända sig mot samhället på det sätt som sker. Den gemensamma nämnaren för dålig förankring i samhället är personernas invandrarbakgrund. Inte att de är arbetslösa och sysslolösa. Vågar man inte se det kan inte heller åtgärda några problem. | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2013-05-27 14:30 | |
![]() | Ok, vi säger så. Jag orkar inte dividera med dig längre... | |
| Lika bra | 2013-05-27 14:52 | |
![]() | micro Det här är helt befängt. Låt mig se om jag har förstått dig rätt. Du menar alltså på fullaste allvar att "invandrare" har större benägenhet att lösa problem med våld än svenskar? Du drar upp några haltande exempel om avfolkningsorter, som att situationen skulle se likadan ut där som den gör i Husby? Det är milsvid skillnad mellan att vara uppväxt i en storstadsförort jämfört med att växa upp i en by i Norrbottens inland. | |
| limpan__2 | 2013-05-27 14:56 | |
![]() | Ja, den som är uppväxt i en storsatsförort har alla världens möjligheter några stationer med kollektivtrafik bort. Den som växt upp i en by i Norrbottens inland har oftast ingen chans alls till att kunna leva kvar utan måste ställa in sig på att flytta ganska långt för att finna ett arbete. Att då bränna upp sin bil vore lite att bita sig i svansen... | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2013-05-27 14:58 | |
![]() | Det är ju iofs inte sina egna bilar de bränner upp i storstaden. Men jag tror de främsta anledningarna stavas anonymitet och folkmängd. | |
| blue_moon | 2013-05-27 15:01 | |
![]() | Den sociala kontrollen brukar också vara betydligt större på landsbygden och i mindre orter. Alla känner alla, så det är inte opportunt att "utmärka sig" genom att bränna bilar och förskolor. | |
| blue_moon | 2013-05-27 15:01 | |
![]() | Instämmer med limpan och gnagelram. | |
| micro113 | 2013-05-27 15:04 | |
![]() | Lika bra Ja, det är en milsvidd skillnad minst sagt. Ungdomar i förorterna kan ta tunnelbanan till möjligheterna. De i den döende landsbygden kan inte det. | |
| Lika bra | 2013-05-27 15:07 | |
![]() | micro Så problemet ligger alltså i att "invandrare" har större benägenhet att lösa problem med våld än svenskar? | |
| Guldplate | 2013-05-27 15:07 | |
![]() | Vårt språk tillåter inte att vem som helst kallar sig svensk. En stor skillnad mellan Sverige och USA samt England är att USA är en nation byggd av flera nationer/statet och därför ingår det i ordet amerikan att man är av en blandning av folk. Är du invandrare i England så kan du säkert inte säga att du är engelsman. Däremot kan du använda ordet britt och genast har du samma fenomen som med ordet amerikansk. I det allra flesta andra länderna i världen så existerar inte den möjligheten i språket. Svensk är synonym med landet och dess urbefolkning. Alternativet är att börja använda uttrycken europe eller skandinav då de berättigar folk av flera folkslag/nationaliteter. | |
| krysopras | 2013-05-27 15:10 | |
![]() | Någonstans väljer man ju själv att vara destruktiv när man ställs inför problem. Det handlar inte om att man är tvungen att protestera genom att bränna bilar. De svälter inte, de kan inte direkt plågas av polisen eftersom polisen inte ens får ta med sig en 12-13-åring i bilen. Jag tror de gör det för att de kan. Då b ehöver vi inte mer dalt och tycka-synd-om, vi behöver möjligheter att hindra dem från att bete sig som små svin. | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2013-05-27 15:12 | |
![]() | Vilka möjligheter tänker du dig? | |
| micro113 | 2013-05-27 15:13 | |
![]() | Lika bra Ser du till brottsstatistiken så ser det så ja. Eller vad är din fråga egentligen? | |