Spelrum
| Giraffen | 7 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 7 |
Mobilspel
| Pågående | 19 583 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| micro113 | 2013-06-06 17:25 | |
![]() | Måns_E Jag är givetvis helt övertygad om att man i skolorna berättar om att minst 12% av de ensamkommande flyktingbarnen ljuger om sin ålder. Att många av dem inte alls tappat kontakten med sin familj utan skickas som ankare. Osv... | |
| Gunilla _ | 2013-06-06 17:31 | |
![]() | micro113: Nej, du har inte besvarat min fråga; hur du kan "godkänna" idrott- och hälsa som ett ämne utifrån att det enbart är ensidigt. Ingen idrottslärare lär ut att "du kan bli skadad av fotboll och du kommer inte att bli proffs" i samma andetag som att "nu ska vi lira, du är i lag A". Det är ju trams. | |
| micro113 | 2013-06-06 17:37 | |
![]() | Gunilla _ Hälsa och idrott lärs inte ut ensidigt. Att barnen kan skadas i fotboll och att de därför skall använda skydd har då mina barn fått lära sig. Varför skulle en idrottslärare spå barnens eventuella framtid inom en sport? Mig veterligen är det sådant som sker ute på klubbarna - inte i gympasalen. | |
| Gunilla _ | 2013-06-06 17:41 | |
![]() | I skolan utrustas inte barnen med skydd - varken i fotboll, innebandy eller annat. Att de kan göra sig illa är nog något de begriper alldeles själva dessutom (gjorde inte dina det?). Idrott i skolan är för att gynna elevers hälsa. Att informera om flyktingbarn i skolan är för att gynna elevers förståelse. Mycket bra dessutom - båda delarna. | |
| micro113 | 2013-06-06 17:46 | |
![]() | Gunilla _ Upp till en viss nivå kan man spela vissa sporter utan skydd, andra kräver skydd från start. I de sporter där skydd krävs så skall skolan kunna tillhandahålla det för att kunna begära att eleverna deltar. I andra sporter ingår det att informera barnen om skaderisker och vad som gäller på olika nivåer. Och nej -- man får inte överlåta till barnen att själva tänka att om de klättrar upp i taket eller behandlar olika materiell felaktigt så kan de skada sig. Sådant skall läraren informera om. Detta med att låta barnen lära sig via skador fanns inte ens när jag gick i skolan faktiskt. Lustig pedagogik de måste ha haft i de skolor där du haft dina barn. Att ensidigt leverera snyftare som enbart syftar till att barnen skall "tycka synd om" ser jag inte som positivt - nej. Skolans uppgift är att lära barn kritiskt tänkande - inte köpa koncept. | |
| Gunilla _ | 2013-06-06 17:58 | |
![]() | micro113; ungefär som att skolan ska informera om att ensamkommande flyktingar har haft ett helvete i sina hemländer, förmodligen tappat kontakten helt med släkt och vänner och att de kommer hit för att Sverige har beslutat att ta emot dem ska idrottsläraren peppa och få aktiva, intresserade elever - inte negativa ungar som tror att de ska ramla ner från taket. HUR ska man informera om flyktingbarns situation utifrån ett icke positivt perspektiv tänker du micro113? När det fortfarande handlar om värdegrund och att informera/öka förståelsen. (Idrott och hälsa är fortfarande ett i högsta grad ensidigt ämne. Oavsett evt. skaderisker så kommer eleverna att måsta genomföra det de ska för att det "ska" vara nyttigt. Om de vill ha betyg vill säga. Det spelar ingen som helst roll att läraren informerar att "det kan vara farligt" - ungar trillar och slår sig iallafall. Det hör liksom till.) | |
| wskrzeszenie - Ej medlem längre | 2013-06-06 18:01 | |
![]() | Jag fick lära mig spökboll i gympan i första klass. Jag tyckte att det var rätt kul. Fan vad indoktrinerade och hjärntvättade vi var! | |
| Gunilla _ | 2013-06-06 18:01 | |
![]() | Ja, bara att kalla det SPÖK-boll lix... | |
| wskrzeszenie - Ej medlem längre | 2013-06-06 18:19 | |
![]() | Och ont kunde det göra om man fick in en riktig fullträff. Nä, inte ska vi upplysa våra skolbarn om hur de har det i flyktinglägren. | |
| micro113 | 2013-06-06 18:26 | |
![]() | Gunilla _ Nej, skolan skall ge saklig information - inte snyftare. Många av de ensamkommande "barnen" har inte alls förlorat kontakten med sina anhöriga. De skickas hit som ankare och inget annat. Att ungar trillar och slår sig är väl skilt ifrån att man faktiskt låter inlärningen ske på det viset. Och - ja, man lär barnen om hälsosamma val och mindre hälsosamma konsekvenser som kan vara följden av olika val. Ser inget problem med det faktiskt. Det jag ser som ett problem är när skolan indoktrinerar barnen utan ge alla aspekter. | |
| micro113 | 2013-06-06 18:28 | |
![]() | wskrzeszenie Jag ser inget som hindrar att man upplyser elever om hur det ser ut i flyktinglägren så länge det handlar om saklig information. | |
| Bitte - Administratör | 2013-06-06 18:36 | |
![]() | Länk till det du skriver micro113 Bitte | |
| Gunilla _ | 2013-06-06 18:41 | |
![]() | micro113; först ger man relevant information utifrån vad det handlar om (i det här fallet ska vi försöka öka förståelsen för ensamkommande flyktingbarn eftersom den, enligt undersökningen, är låg och den behöver öka för att klimatet i skolor med dessa ska vara så gott som möjligt). Ungarna ska bli intresserade av ämnet, vilja lyssna, delta och ta del av det som sägs. Iom det skapas frågor, en hel del ifrågasättande, och diskussioner, både positiva och negativa - det hör liksom till. Jag blir verkligen så förbryllad; Anser du att, om detta öht ska tas upp i skolan, det ska berättas om dessa snyltande flykting"barn" i samma andetag som att det ska flikas in att det är synd om de som _faktiskt_ är riktiga flyktingbarn..? Du ser inte att det skulle bli en förvirrande lektion? | |
| micro113 | 2013-06-06 18:48 | |
![]() | Gunilla _ Nej, de levererar snyfthistorier i syftet att svenska ungdomar skall inta hållningen att alla skall få stanna. De skall alltså inte kritiskt kunna förhålla sig till vilka som får asyl och på vilka grunder det sker. I det material som presenteras ges inte utrymme för att ungdomar skall få vara kritiska ... Precis som på de här sidorna med andra ord. Kritik skall tystas med alla medel. | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2013-06-06 18:53 | |
![]() | Jag får *snyft snyft* inte säga *snyft snyft* att flyktingar är snyltare och *snyft snyft* invandring leder till upplopp och inbördeskrig. Och att *snyft snyft* utlänningar stjäl våra jobb. För den kritiken tystas med *snyft snyft* alla medel. Trots det har du väl lyckats skriva en 4000-5000 inlägg med exakt den informationen här i forumet? | |
| Gunilla _ | 2013-06-06 18:55 | |
![]() | Det är tydligt att dina, aningen trångsynta, åsikter styr även din läsförmåga micro113. Jag kan inte alls se något snyftande, bara saklig information. Och det faktum att du påstår att ungdomarna efteråt ska tycka att alla ska få stanna är att se ner på dem. | |
| micro113 | 2013-06-06 18:57 | |
![]() | gnagelram Vem hindrar dig från att säga det? Och nej - det är knappast budskapet i mina inlägg. Däremot är det ju så att så fort man är kritisk till något som helst där invandring finns med i bilden skall man utmålas som rasist av somliga på det här forumet. Rätt kontraproduktiv faktiskt. Det är ju just den hållningen som bidrar till rasismen. | |
| micro113 | 2013-06-06 18:58 | |
![]() | Gunilla _ Att du inte förstår att enskilda människors upplevelser är just partsinlagor .. det förvånar inte mig. Den skola du själv beskriver tycks ju inte ha varit alltför noga med att leverera saklig information. | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2013-06-06 18:59 | |
![]() | *snyft snyft* | |
| Gunilla _ | 2013-06-06 19:01 | |
![]() | Jodå micro113. Oerhört saklig. Men inte dravel. | |