Spelrum
Giraffen | 21 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 2 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 27 |
Inloggade | 51 |
Mobilspel
Pågående | 20 155 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
carlmartin - Ej medlem längre | 2013-09-02 00:10 | |
![]() | ina - jag tycker att du överdriver med din häxliknelse. Tror du inte att det löser sig för dem, helt ärligt? | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2013-09-02 00:12 | |
![]() | konkret lösning: se till att eleverna slutar med systematiska kränkningar. Skolan har fått den chansen flera gånger. | |
jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-09-02 00:15 | |
![]() | Carlmartin, att det är just våld under nollning som bör föranleda stängning (och inte systematiska kränkningar som den kommunala huvudmannen sedan anlitar advokat för att försöka avfärda t.ex.) är ett så svagt argument att jag skulle kalla det halmstrå. | |
Måns_E | 2013-09-02 00:16 | |
![]() | Svensk avundsjuka? Det är väl snarare så att Lundsberg inte har kommit till rätta med påtalade problem. Det har inget med avundsjuka att göra, om jag hade barn så skulle det sista jag önskade vara att de fick gå på ett internat av formen Lundsberg (med gamla aaaanor om kamratuppfostran som härrör från ett system som instiftades före andra världskriget) Om en religiös friskola hade fått stängas för att det hade uppmärksammats missöden som hade med en lång tradition av ett hierarkiskt uppfostringssystem bland eleverna att göra så hade ingen ifrågasatt någonting överhuvudtaget. Så varför skall andra regler gälla för Lundsberg, och de elever som blir drabbade? | |
Måns_E | 2013-09-02 00:24 | |
![]() | Jag tycker för övrigt att det här är en ganska bra artikel om fenomenet Lundsberg: www.svd.se/nyheter/i...vd ?sidan=2 Att det handlar om avundsjuka och att Skolinspektionen bara är elak och inte tänker på eleverna ger jag inte mycket för. Systemet sitter i väggarna, och systemet i sig är utdaterat och föga samhällsutvecklande. | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2013-09-02 00:30 | |
![]() | jaap - ok - jag håller inte med dig. :) Jag väljer att hålla med S.I - du gör det inte - jag har en utredning som stödjer min hållning. du tycker att fler skolor bör läggas ner i konsekvensens namn. tror du på att detta leder till mindre mobbning så tycker jag definitivt att du har rätt. | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2013-09-02 00:31 | |
![]() | jag håller inte med dig om att det är oväsentligt att övergreppen ägde rum under utförande av skolans traditioner. :) | |
Bucket Redux - Ej medlem längre | 2013-09-02 00:34 | |
![]() | carlmartin 2013-09-01 17:26 "att vara bemedlad har säkert sina egna utmaningar - men om du själv skulle välja utmaningspaket - vad valde du då?" Det är en intressant fråga. Skulle förmodligen välja att göra om de utmaningar jag redan gått igenom (född i arbetarhem utan akademisk tradition). Tror att tillfredsställelsen av att klara en utmaning växer linjärt med storleken på utmaningen. "jag säger det igen - samhället har oändliga fördelar för den med pengar. därför har en person med dessa fördelar ett moraliskt större ansvar än den utan." Det köper jag i viss mån. Men då är det på sin plats med en påminnelse om hur fantastiskt bra en knegare i Sverige har det i ett globalt perspektiv. Utgår från att man hädanefter börjar ta moraliskt ansvar i proportion till sina fördelar jämfört med arbetare i U-länder. En fin start vore att sluta döma människor på löpande band bara för att de har en viss bakgrund. Och om vi ska spinna vidare på det här med moraliskt ansvar vill jag gärna höra dina åsikter om huruvida personer som håller liv i ideologier som i VARJE land de testats lett till förföljelse, fängsling och mord på oliktänkande (och en ekonomi körd i botten) har något extra moraliskt ansvar? | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2013-09-02 00:38 | |
![]() | men ok - hade man kunnat stoppa övergreppen på skolan så var det att föredra framför att stänga. | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2013-09-02 00:41 | |
![]() | vilka ideologier och vilka personer talar du om? Måste gå och lägga mig - sorry | |
Bucket Redux - Ej medlem längre | 2013-09-02 00:57 | |
![]() | Inget att be om ursäkt för. Det är mänskligt att bli trött. Sov gott! Hoppas att du får en bra måndag. De personer jag talar om är till exempel kommunister, marxister och leninister och alla andra varianter på samma tema. De ideologier jag talar om är följaktligen kommunism, marxism och leninism och alla andra varianter på samma tema. Fast vi kan skippa den frågan, det blir lite väl OT. Gällande Lundsberg hoppas jag att de tar tag i problemen och att skolan öppnas igen så att ungarna får undervisning. Dessutom tycker jag att den dubbla skolpengen de får bör dras in. Ser i och för sig en poäng med riksinternatens existens men man får väl höja årsavgiften då. Att SI ska vara konsekventa i sin bedömning av andra skolor är nog inte troligt. Som Bobo antydde kanske man statuerar ett exempel med en medialt uppmärksammad skola. Förhoppningsvis leder detta till något bra, inte bara på Lundsberg utan på alla skolor. | |
jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-09-02 01:00 | |
![]() | Måns, men nu är det ju faktiskt så det sista eleverna på lundsberg verkar vilja är att gå på en kommunal skola där övergreppen rent statistiskt är vanligare. Vad spelar det då för roll var du vill skicka dina barn? | |
Måns_E | 2013-09-02 01:08 | |
![]() | Jaapmeister, de verkar ju vara välkomna till Grenna, så vad är problemet? Förövrigt så finns det väl gott om alternativ som inte är kommunala skolor, om man nu verkligen inte vill gå på en sådan? | |
jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-09-02 01:28 | |
![]() | Problemet är alla barn som far illa på kommunala skolor och som ingen bryr sig om. (Eftersom våldet inte går att härleda till något religiöst eller ideologiskt dokument från 1800-talet). | |
Rultatultan | 2013-09-02 01:33 | |
![]() | Fast nu har ju stängningen av LS ingenting med ANDRA skolor att göra, varken fria eller kommunala skolor, utan det handlar ju om hur det fungerade på LS. Ingen annan stans. | |
Måns_E | 2013-09-02 01:38 | |
![]() | Så du menar att eftersom det finns barn som far illa på kommunala skolor så kan man inte stänga ett internat som har en problematik som bottnar i ett mångårigt hierarktiskt system med penalism bland sina elever? Du får ursäkta men jag får verkligen inte ihop det. | |
Resurrection - Ej medlem längre | 2013-09-02 01:40 | |
![]() | Jag är lite nyfiken på hur många kommunala skolor som har ett mångårigt hierarktiskt system med pennalism bland sina elever. | |
karmannghia | 2013-09-02 08:01 | |
![]() | Bucket redux: Jaha, nu hamnade vi hos Pol Pot igen, märker jag. Det är ju med saken att göra. Eftersom Pol Pot var vedervärdig bör inte Lundsberg stängas? Jo, för det är ju ett såssepåhitt att stänga Lundsberg och såssarnas högsta önskan är att Pol Pot ska styra Sverige. Jag kan t o m ana mig till att SI tycker att sommarkatter är ett allvarligt och utbrett problem. Vadå barnen vill gå på Lundsberg? Om barn vill vara prostituerade eller idka djävulsdyrkan på skoltid, ska de få det då bara för att de vill? | |
jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-09-02 08:34 | |
![]() | Ok, jag måste ge er rätt. Hittade den här texten i förarbetena till skollagen (prop. 2009 10/165, s. 554). Låter som om SI faktiskt agera i enlighet med sitt mandat: ''I mycket allvarliga fall ska tillsynsmyndigheten kunna med omedelbar verkan helt eller delvis förbjuda en viss verksamhet. Denna möjlighet ska finnas oavsett om huvudmannen är offentlig eller enskild. En sådan åtgärd bör dock endast kunna tillgripas i undantagsfall när ingripanden i vanlig ordning inte kan avvaktas på grund av exceptionella omständigheter. En första förutsättning bör vara att det är sannolikt att myndighetens utredning kommer att leda till ett beslut om återkallelse av en enskild huvudmans godkännande eller rätt till bidrag eller om statliga åtgärder mot en kommunal huvudman. För det andra ska det föreligga en allvarlig risk för barnens eller elevernas hälsa eller säkerhet. Denna risk ska särskilt beaktas viktig när det gäller skolor där det florerar mediauppgifter att problemen bottnar i ett hierarkiskt system med penalism bland sina elever. Det är därför inte troligt att några andra skolor än högadliga internatkolor kommer att komma i fråga, även i det fall den faktiska kränkningen är avsevärt grövre.'' | |
Bim1964 | 2013-09-02 09:14 | |
![]() | Kan man ens jämföra kommunala skolor och internatskolor? | |