Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 19 988 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| lemjau | 2008-05-10 15:08 | |
![]() | Hur kan en handling vara positiv oavsett konsekvenserna? Får den negativa konsekvenser, så är det väl ingen positiv handling? | |
| le-lou | 2008-05-10 15:09 | |
![]() | "Vegetarianer och veganer Om du är vegetarian eller vegan bör du vara uppmärksam. B12 finns nästan enbart i animalisk kost. I människans tarm sker en syntes av B12 men det är osäkert om vi kan tillgodogöra oss det. Vi människor jämför oss ofta med djur som lever på vegetabilisk föda, t ex gorillorna, men de får sitt B12-behov tillgodosett genom att äta sin avföring." från www.primavi.se/Narin...am in%20B12 lemjau- De flesta rekomenderar att man tillför B-12 i tablettform för att få i sig tillräckligt om man är veggo. Det räcker alltså inte med enbart mejeriprodukter då dessa innehåller alldeles för lite B 12 i jämförelse vad du får i dig när du käkar kött. Säger inte egentligen bara detta ganska tydligt att människan faktiskt är skapt att äta kött? Våra kroppar behöver det, och är inte skapta att enbart tugga grönt. | |
| Elmis | 2008-05-10 15:09 | |
![]() | Tänderna vi har är tillför att klara av sega kolor, inte kött. :) | |
| habukaz - Ej medlem längre | 2008-05-10 15:12 | |
![]() | Jag är inte vegarian men äter bara kött som antingen är ekologiskt eller som någon bekant har nedlagt i skogen (typ älg).Viktigt att komma ihåg är att ersätta de ämnen som försvinner i och med att välja bort köttet, annars är det lätt hänt att det blir både brist på något och leda till allvarliga hälsotollstånd. Det brukar bli en kötträtt per vecka, annars är det olika sojaprodukter som gäller. Anledningen till att jag i stor utsträckning avstår från att äta kött är de många exemplen som finns dokumenterade om hur djur behadlas illa och okänsligt. Människan är en allätare och klarar t.o.m. att mumsa i sig rått kött (större risk för smitta och infektioner dock) så att äta kött kan aldrig ses som "fel". Däremot tycker jag att det inte ger oss rätten att behandla dem hur som helst. | |
| Mårten | 2008-05-10 15:13 | |
![]() | Det finns ju miljöaktivister som hävdar att vi till exempel inte borde bekämpa sjukdomar som aids, då detta ses som ett försök till självreglering från naturens sida för att hindra att vi blir så många att vi förintar jorden med hjälp av växthuseffekten (som ju skulle resultera i att allt mänskligt liv på döden dör ut - något som ses som värre än om bara en del av mänskligheten dör i aids), om vi lyckas stoppa aids kanske naturens nästa försök är något som har stora chanser att släcka allt mänskligt liv på jorden. Luftburen ebola med fem-tio års inkubationstid och utbrottscentrum i centraleuropa någon? | |
| habukaz - Ej medlem längre | 2008-05-10 15:16 | |
![]() | le-lou, alldeles korrekt. Det största som skett människans hjärna brukar ju tillskrivas då hon kunde knäcka djurbenen på mitten och slicka i sig märgen där. Kött är en del av vår kost, men är samtidigt ersättningsbar. Antingen går det via olika bönor (sojabönor ska visst vara bäst) men också några tabletter om dagen går finfint. | |
| Mårten | 2008-05-10 15:17 | |
![]() | >> "Hur kan en handling vara positiv oavsett konsekvenserna? Får den negativa konsekvenser, så är det väl ingen positiv handling?" Det är just det moralfilosoferna slåss om, huruvida det är konsekvenserna eller avsikterna som räknas. en.wikipedia.org/wik...ca l_ethics en.wikipedia.org/wik...ue ntialism | |
| habukaz - Ej medlem längre | 2008-05-10 15:18 | |
![]() | Mårten, "Luftburen ebola med fem-tio års inkubationstid och utbrottscentrum i centraleuropa någon?" Vad gör du i din källare på kvällarna egentligen? Tror jag ska ringa ett visst nummer och skvallra för pappa polisen... :D | |
| lemjau | 2008-05-10 15:20 | |
![]() | Jag vet inte om man kan tillgodogöra sig det B12 man får i sig i tablettform. Har hört lite olika saker om det. Nu kollar jag på mitt mjölkpaket. :O Jag dricker sepe-mjölk (laktosfri), och på den står det att 2 dl mjölk innehåller 80% av rekommenderat intag av B12. Människan kan ju välja. Jag tror inte att vi är skapta till att åka flygplan eller köra bil eller sitta hela dagarna, osv, heller. Men det gör vi ju. Vi gör väl egentligen massvis av grejor som vi "inte är skapta till"? Fast så har vi ju iofs också själva påverkat våran evolution en hel del och kommer att fortsätta med det. Vi är ju liksom det enda djuret som kan välja hur vi ska manipulera våran egen utveckling. Sedan så behöver vi väl inte just rött kött? Den optimala kosten borde väl bestå av fisk, fågel, frukt och grönt? Sett till människans hälsa under hennes livstid, så tror jag att det är det bästa. Sett till mänsklighetens bästa vet jag inte riktigt. Sett till djurens bästa är det ju såklart bäst att inte äta dem. :I | |
| Mårten | 2008-05-10 15:21 | |
![]() | Du kan lämna din pappa i fred, jag har lagt ner de där planerna sedan länge. De biologer jag hade kontakt hävdade att det var ganska svårt att i laboratoriemiljö mutera fram ett virus som inte visar sina riktiga egenskaper förrän efter tio år. Man får ju inte så många försök förrän man går i pension. | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-05-10 15:41 | |
![]() | Jag är ofrivillig miljövän. Skulle önska att jag var lite dyrare i drift, få känna mig lite viktig. Men faktum är att jag inte kommer lämna särskilt mycket avtryck efter min död. Källsorterar inte i ren protest. Men nu visade det sig att det bara är en ren lögn att renova tar hand om våra omsorgsfullt ursköljda gladburkar och ihopvikta tidningar. | |
| lemjau | 2008-05-10 15:56 | |
![]() | Du kanske inte hinner lämna några avtryck i vilket fall. Jorden lär väl inte hålla så jättelänge till. | |
| DennisPlz | 2008-05-10 16:22 | |
![]() | Djävulens bästa trick var att övertyga världen om att växtätare är mer värda än köttätare. | |
| lemjau | 2008-05-10 16:32 | |
![]() | Eller att sätta sådana där griller i huvudet på köttätare. Det handlar väl inte om VEM som är bäst, utan vad som är bäst, för alla? Eller? | |
| DennisPlz | 2008-05-10 16:34 | |
![]() | Djuren (läs: kor, får, grisar m fl godsaker) har köttätarna att tacka för sin existens. Tack vare dem så behöver ni inte gå till cirkus och djurparker för att se dem, nu räcker det med att gå till ICA. | |
| hannes75 - Ej medlem längre | 2008-05-10 16:37 | |
![]() | Japp, sedan tjugo 25 år tillbaka. | |
| dVb - Ej medlem längre | 2008-05-13 19:12 | |
![]() | men fy fan. Att äta kött är underbart! Häst, ko och gris är underbart!! | |
| Lius | 2008-05-13 19:21 | |
![]() | Även jag är vegetarian :) | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-05-13 19:21 | |
![]() | Men DennisPlz, vitsen med djurparker är ju att man ska kunna se djuren levande. På konsum är allt stendött. | |
| dVb - Ej medlem längre | 2008-05-13 19:22 | |
![]() | slaktade djur är fin fint! | |