Spelrum
Giraffen20
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
4
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade48
Mobilspel
Pågående19 720

Forumkategorier

Användare Inlägg  
imsavimsa2008-09-04 13:56
Antal inlägg: 49

Ni som har/har haft häst:
När är man redo att skaffa egen häst? Alltså, rent kunskapsmässigt och erfarenhetsmässigt.
(Vi bortser från den ekonomiska biten. Jag vet att det kostar massor.)

Nephelia - Ej medlem längre2008-09-04 13:59
Antal inlägg: 677

Jag har god erfarenhet av de ridskolor jag har ridit i, där man just sätter hästarna i centrum, där hästarna får mycket god omvårdnad och blir ordentligt motionerade, allt efter hästens individuella behov och begränsningar. Däremot har jag träffat alldeles för många privatägare som har noll koll och verkligen inte vet särkilt mycket om hästars skötsel och behov, som gör en massa allvarliga fel som ibland har gjort mig riktigt j*vla upprörd.

Nephelia - Ej medlem längre2008-09-04 14:04

imsavimsa: Man ska skaffa häst, när man är beredd att lägga ner extremt mycket tid och jobb på det, året runt, varje dag. Man måste ha ett lämpligt ställe att ha hästen på, tillsammans med andra hästar. Man måste verkligen ÄLSKA det här med hästar, om det ska funka bra med hästägande, annars blir det till ett tråkigt "måste" som inte kommer att ge varken häst eller ägare något vidare trevlig tillvaro. Bara spontant svarat sådär..

Budalv - Ej medlem längre2008-09-04 14:06
Antal inlägg: 2199

Nephelia: På vilket sätt tar de hänsyn till en hästs individuella behov och begränsningar? Har de möjlighet att låta hästarna jobba i olika takt och hur går det till? Kan en häst ha en veckas skrittpass om den behöver vila i utvecklingsfasen exempelvis?

Nephelia - Ej medlem längre2008-09-04 14:11

Budalv: Hästarna går olika antal lektioner i veckan, och ja, alla hästar är inte lämpliga för att gå nybörjarlektioner, såsom alla heller inte är lämliga för att gå på lektioner på avancerad nivå. Är hästen halt/ung/gammal eller så, så anpassar man antalet ridlektioner och "svårighetsgraden" efter detta. Likaså, så är lärarna väldigt noga med att ryttarna rider på ett så skonsamt sätt som möjligt, ur hästens synvinkel, det är det första som nybörjare får lära sig.

imsavimsa2008-09-04 14:17
Antal inlägg: 49

Ja, jo... Jag vet ju hur mycket tid det tar och att jag måste ha en bra plats och allt det där. Jag vet inte hur jag ska säga så det blir rätt...

Vad måste jag kunna innan det är dags? Vilka är de absoluta grundkunskaperna jag måste ha?
Har man aldrig haft häst så är ju den första en helt ny erfarenhet, och det finns ju säkert massor som kan gå fel i början.

Vad har ni för erfarenheter av förstahästen?
Hur var det?
Vad gick bra och vad var det som inte fungerade?
Tips och råd?

=)

Nephelia - Ej medlem längre2008-09-04 15:14

Ett par länkar som kan vara bra att kika på: (leta på nätet, finns en hel del bra artiklar inom ämnet)

www.dogman.se/hast.p...su b=skaffa

www.horsetrading.se/...kl ar/9.asp

Vad du måste kunna beror alldeles på vad hästen kan/behöver. Ridningen måste vara trygg och säker för både häst och ryttare, ni ska också utvecklas och trivas tillsammans. Hästen måste bli omskött på rätt sätt, man kan läsa sig till en hel del, men det bästa är att ha personlig erfarenhet, eller någon som kan hjälpa dig, som har stor kunskap och erfarenhet.

Men framförallt måste du ha tid och intresse, en aldrig sinande kärlek, vilja och envishet, för alla hästägare upplever någon gång att hästägandet känns allt annat än just roligt.

oozaa2008-09-04 15:15
Antal inlägg: 347

Förrän vi skaffade hästarna var jag orolig att jag inte skulle ha tid, pengar eller nerver att ha ansvaret för en häst, nu vet jag att tiden hittar man och pengarna räcker också, man får dra in på annat istället, det som jag nu tycker är jobbigast är ju faktiskt oron att något ska hända hästen eller dom som rider..(men den ständiga oron är man ju egentligen van att leva med om man har barn..)

Budalv - Ej medlem längre2008-09-04 15:15

Nephelia: Det låter positivt :) Jag hoppas att ridskolorna fortsätter att förbättras och att kraven skärps. För mig är det ändå en alltför opersonlig hantering av djur och jag har svårt att tro att det skulle vara en fördel för någon häst att konfronteras med en massa olika människor dagarna i ända. Som du skrev finns det gott om enskilda hästägare som behandlar sina hästar felaktigt på ett eller annat sätt, men jag tror ändå att de som verkligen bryr sig om sina djur och kan satsa tid och pengar på dem kan ge dem en bättre villkor än den ridskolorna i regel erbjuder.

Tigera2008-09-04 15:33
Antal inlägg: 545

Jag red på ridskola jag var liten och är nu så glad över att jag har återupptagit det efter ca 25 år. Det är helt underbart roligt att rida och pyssla om hästarna. Nu har jag dessutom min 10-åriga son med mig också, så vi går på samma nybörjarlektioner. Det är jättekul att göra något ihop eftersom han jämt är ute och cyklar BMX med kompisarna annars :-)

Vi rider på en liten ridskola som är jättemysig och lugn. Alla hästar står i varsin rejäl box. Alla är vänliga och hjälpsamma.

Nephelia - Ej medlem längre2008-09-04 15:35

De ridskolor jag har erfarenhet av (och det är ganska många), där har man ocks regler för hur mycket/när folk får springa omkring i stallet. Och vad man får/inte får göra i stallet. Man är noga med att gå ut med budskapet att stallet är hästarnas hem, där man måste visa stor hänsyn och respekt. De flesta barn som tillbringar mycket tid i stallet, pysslar om hästarna mycket kärleksfullt, och måste som sagt anpassa sig efter stallets regler. Dessutom så har ju folk utifrån insyn i hur hästarna hanteras och sköts, alltså kan inte misskötsel/vanskötsel pågå utan att någon lägger märke till det. Ridskolans elever, som kanske rider en gång/ett par ggr i veckan, har oftast en enorm kärlek till hästar, de där få ridpassen i veckan blir kanske den enda kontakten de har med hästar, och då uppskattar de det verkligen, och är de bästa människor som hästar kan ha omkring sig.

Självklart finns det ridskolor där saker och ting sköts mindre bra eller rentav riktigt kasst, men jag tror och har erfarenhet av, att de flesta ridskolor gör ett utmärkt jobb, och fungerar som en alldeles utmärkt miljö för både hästar och människor att vistas i.

Budalv - Ej medlem längre2008-09-04 16:28

"Dessutom så har ju folk utifrån insyn i hur hästarna hanteras och sköts, alltså kan inte misskötsel/vanskötsel pågå utan att någon lägger märke till det."

Tror det är så att stallägare har ett visst ansvar för att ingen häst blir misskött även i ett privat stall (möjligtvis beroende på antalet inhyrda hästar). Så det är inte unikt för ridskolor det du nämner.

Jag ifrågasätter inte ridskolornas existensberättigande, tycker bara att det inte är det roligaste eller mest lärorika sättet att hålla på med hästar och jag skulle aldrig i livet acceptera den standarden för min egen häst, även om den är helt dräglig och på intet sätt har med djurplågeri att göra. Jag har väldigt höga krav helt enkelt.
När jag var liten var det ingen som höll på med horsemanship eller något alternativt så jag hade inte så mycket att jämföra ridskolan med. När jag köpte egen häst jag en lättnadens suck, faktiskt. Hade jag haft samma erfarenheter nu som då hade jag valt att följa en duktig privatperson istället.

Jag misstror inte ridskoleelever, jag känner mycket väl igen mig i det du beskriver, just att man älskade hästar över allt annat och såg fram emot veckans ridlektion :)

Nephelia - Ej medlem längre2008-09-04 16:58

Stallägaren har ju inte så mkt att säga till om på vilket sätt/hur ofta ägaren väljer att rida och sköta om sin häst, hur ofta den skos, hur skador sköts om/följs upp, vilket foder hästen får, vilken utrustning den har, hur den hanteras i samband med tävlingar, transporter mm.

Tyvärr har jag stött på många privatägare, som vet alldeles för lite, som bryr sig alldeles för lite, som har tappat passionen och intresset de hade i början. Hästen blir dåligt riden, får stå alldeles för mycket, ägaren kommer till stallet för att endast göra det absolut nödvändigaste. Jag har mött en del, som till och med är rädda för den egna hästen, som inte vågar rida och handskas med den, hästen har utvecklat dåliga vanor och det hela verkligen har ballat ur. Ägare som gör de mest konstiga saker med sin häst i ren okunskap. Jag tycker dessutom att alla privatägare ska ta lektioner i någon form, det är sällan som häst och ryttare kan utvecklas tillsammans helt på egen hand. Det är svårt att själv se sina egna fel och brister, möjligheter till förbättring och utveckling.

Jag påstår inte att ridskolor är den enda optimala platsen för hästar, men ofta fungerar det alldeles utmärkt, hästarna mår bättre än vad de gör hos många privatägares. Precis som det finns privatägare, som har en sund relation till sin häst, där allt fungerar alldeles utmärkt.

Budalv - Ej medlem längre2008-09-04 17:13

Jag är inte helt säker men jag har för mig att stallägaren kan ställas till svars om hästar i hans/hennes stall missköts. Det är alltså inte bara hästägaren som är ansvarig för sin häst. Så stallägaren har för egen del skyldighet att se till att hästarna får i sig tillräckligt mycket mat osv. Men det är sant att ridning och hantering till stor del är helt upp till ägaren.

Självklart ska folk inte skaffa häst utan förkunskaper. Det tror jag alla är överens om :)

alfamarie - Ej medlem längre2008-09-04 17:18
Antal inlägg: 1003

Jag har samma trevliga erfarenhet av "min" ridskola som Nephelia har, de har hästar som är från sju år och uppåt och de har bland annat en som börjar närma sig tjugo år. Hon är livsglad och hel, fortfarande efter femton år på samma ridskola. Dotter till Robin Z, f.ö. Hon används till skolridning, uteritter och cavaletti men inte till hoppning, längre.

Nu ska hon tyvärr säljas men jag tycker att det är en värdig pension hon får med några år i lugn och ro hos någon som promenadrider henne i skogen...

Angående att det är en ungdomsgård, så är vi åtta stycken i min grupp och ingen av oss är under 35 år och detsamma gäller för gruppen före och gruppen efter min. Vi är ett gäng tanter och gubbar som har mycket roligt ihop. Och ja: det finns grupper med 16 - 22 åringar i också. OCH några med killar i!
Jag tycker bara att det är en fördel att vi är blandade "från vaggan till graven" i ålder, då vi har samma intresse så är inte ålder så himla viktigt!

alfamarie - Ej medlem längre2008-09-04 17:25
Antal inlägg: 1003

Tänker på en sak som står på en snygg tavla i ridhuset på ridskolan:
"där kunskapen tar slut, där tar våldet vid"

Det skulle en del kommentatorer på TV behöva tänka på när man ser hoppryttare rappa till hästen ordentligt innan ett hinder, ibland. Det skulle vara trevligt om de kunde säga något om "det där var väl inte så himla snyggt gjort!" eller nåt.
Jag påminner ungarna om att hästen kan känna en fluga gå på ryggen, så våld behöver man inte bruka mot den!

Det är sällan man ser någon med sporrar på ridskolan och ungarna brukar fråga: behöver man spö på den hästen? innan de rider.

Budalv - Ej medlem längre2008-09-04 17:39

"Det skulle en del kommentatorer på TV behöva tänka på när man ser hoppryttare rappa till hästen ordentligt innan ett hinder, ibland. Det skulle vara trevligt om de kunde säga något om "det där var väl inte så himla snyggt gjort!" eller nåt.
Jag påminner ungarna om att hästen kan känna en fluga gå på ryggen, så våld behöver man inte bruka mot den!"

Exakt! Det är så patetiskt när de blir så besvikna att de inte ens kan berömma hästen efteråt. Inte oväntat alls, i tävling används ju hästen för människans nöje först och främst.

magyarisch2008-09-04 17:48
Antal inlägg: 169

Har hand om 6 hästar, tre vuxna, en åring och två st 2 månaders föl.

oeronbarn - Ej medlem längre2008-09-05 01:34
Antal inlägg: 2288

jag har en vän som är något i hästväg. räknas det?

Knevertism - Ej medlem längre2008-09-05 01:46
Antal inlägg: 1032

Är inte kentaurer ett slags hästfolk?

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?