Spelrum
Giraffen5
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade5
Mobilspel
Pågående19 931

Forumkategorier

Användare Inlägg  
clownen32008-05-26 18:39
Antal inlägg: 12

sterilisering hjälpte inte på min katt, o det e nu snart 4 år sedan det g´jordes, hon vill kissa på nåt mjukt, Ta upp allt från golvet, det underlättar i alla fall lite. om du kommer på henne, spruta vatten

mommesfrites - Ej medlem längre2008-05-26 18:44
Antal inlägg: 7605

När jag tänker efter, finns det faktiskt människor som jag önskar skulle sova eller göra något vettigt.

Budalv - Ej medlem längre2008-05-26 18:45
Antal inlägg: 2199

Vissa rengöringsmedel innehåller ammoniak. Städa med såpa.

lisatheman2008-05-26 18:46
Antal inlägg: 271

inte ge efter och vara konsekvent på alla plan. Det är inte katten som bestämmer. Så fort du ser den kissa nån annan stans än i lådan så ska du ryta ifrån. Gör så tills den förstår. Det bör den göra. Om den inte får bestämma på andra plan vill säga..

lisatheman2008-05-26 18:49

Beröm den gärna lite extra om den faktiskt går på lådan också..

Budalv - Ej medlem längre2008-05-26 18:50

Jag tror inte att det har med fostran att göra. Protester bör tas på allvar. Är katten inte nöjd med att bo i lägenhet, kan man börja fråga sig vad som fattas i kattens liv. Jag är inte emot att folk har innekatter, men tycker faktiskt man bör vara medveten om att det är en högst onaturlig situation för katten.

Budalv - Ej medlem längre2008-05-26 18:51

Onaturlig = hindrar katten att utöva normalt kattbeteende. :)

lisatheman2008-05-26 18:52

Katter vänjer sig lika snabbt som barn. Det handlar om hur mycket man tolererar. Låter man katten matvägra om den inte får sill? Nä.

lisatheman2008-05-26 18:53

Sen kanske man inte bör bo i en etta på 19 kvadrat med ett djur men det förutsätter jag inte är fallet.

Budalv - Ej medlem längre2008-05-26 18:54

När det gäller revirmarkerande, urinvägsbesvär och annat gör man fel om man straffar katten. Man kan inte sätta sig till doms över biologiska skeenden.

Gariam - Ej medlem längre2008-05-26 18:55
Antal inlägg: 2590

Katter är inte "ouppfostrade" eftersom de inte har någon medveten moral. Det handlar oftast om katter som är stressade eller om att något annat inte är som det ska, och då tror inte jag att t ex straff funkar. Eller iaf inte att det är särskilt bra för katten. Men det allra bästa vore väl att prata med en riktig veterinär istället för med kreti och pleti på internet.

lisatheman2008-05-26 18:56

Straffa? Säga ifrån. Jag menar inte att man ska smälla till katten heller. Att sätta gränser är inte att bestraffa.

trashone - Ej medlem längre2008-05-26 18:57
Antal inlägg: 18678

Och vissa kattindivider är inte helt friska mentalt.

lisatheman2008-05-26 18:59

Katter går att uppfostra. Finns massor med bra kurser, säkert en massa tips på nätet..

mommesfrites - Ej medlem längre2008-05-26 19:03

Det är svårt, kanske omöjligt, att dressera katter som hundar.
Är man för hård, får man nog bara ett kuvat och olyckligt djur.
Avliva en ung och frisk katt, tror jag inte att någon veterinär vill göra.
Man får försöka lösa problemen på ett sätt som accepteras av katten också.
Alternativt försöka få ett nytt hem åt den t ex på landet, där den kan vara ute. Man kan be katthem om hjälp (jag har adresser till flera) om man inte fixar det själv.
Däremot tror jag att katter kan trivas utmärkt i en etta på 19 kvadrat.
Klösträ, klätterställning och mysiga små krypin, ryms på väldigt liten yta. Sen är det väldigt roligt att sitta i fönstret och titta på världen, även om den är för stor och bråkig att vistas själv ute i.

mommesfrites - Ej medlem längre2008-05-26 19:04

Tror nog att katter är mer friska än många människor.

Budalv - Ej medlem längre2008-05-26 19:09

lisatheman:

Det gäller främst att man är uppmärksam på vad man själv gör. Städar man först golvet med AllaHemsAmmoniak-SuperKis sRent och sedan blir sur när katten urinerar på samma ställe har man just utfört ett grymt djurförsök, en trippelfaldigt tvärvetenskaplig studie mellan biologisk psykologi och behaviourism.

blue_moon2008-05-26 19:11
Antal inlägg: 9713

Det kan tydligen finnas många orsaker till Ayshas beteende. Ytterligare ett, ännu inte nämnt, sätt att ta reda på vad som är fel är att vända sig till en person som "talar med djur". Värt att pröva.

trashone - Ej medlem längre2008-05-26 19:12
Antal inlägg: 18678

Iaf folk på detta forum...

Är väldigt nöjd med Piss-Off. Iafs mot lukten...

upa - Ej medlem längre2008-05-26 19:16
Antal inlägg: 2565

haha, städa kattpiss med kattpiss :)

Jag har en väldigt känslig herre här hemma som bajsar utanför lådan när han är missnöjd med nånting. Det kan vara allt från att jag helt plötsligt jobbar extra en dag, jag har sparkat bort honom från sängen i sömnen eller helt enkelt någon av de andra tio orsaker jag inte kommit på än. Oftast räcker det med kvalitativ cosmotid för att han ska bli nöjd och göra i lådan igen.
Har katten beteendestörningar beror det oftast på ägaren och man bör vara lyhörd. En innekatt får inte alls lika mycket stimulans som en utekatt varför det ställer högre krav på ägaren. Börjar katten ruscha i lägenheten är den förmodligen uttråkad, använd fantasin och kommunicera med katten då.
Innan man börjar prova med olika stimuli ska man naturligtvis kolla upp att det inte har med någon sjukdom att göra.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?