Spelrum
Giraffen5
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade5
Mobilspel
Pågående19 972

Forumkategorier

Användare Inlägg  
emman2008-05-28 18:46
Antal inlägg: 1630

Haha. På tal om ingenting: Jag lärde mig för drygt en månad sen att en björntjänst inte är nåt mysigt/Baloo-lurvigt/jätt ebra

upa - Ej medlem längre2008-05-28 18:47
Antal inlägg: 2565

Minta, det är ju alldeles riktigt men jag kan fortfarande inte se varför det ska ändras för att de flesta missuppfattar vad som är korrekt. Känns lite underligt att göra om det felaktiga till det rätta, för vems skull? Att nya ord läggs till är ju en helt annan sak.

Minta2008-05-28 18:48
Antal inlägg: 20042

Var och en får förstås föra sina egna korståg mot det de tycker är "styggelser" och hoppas det får effekt, men det är majoriteten som bestämmer. I den meningen är språket "demokratiskt".

upa - Ej medlem längre2008-05-28 18:48

Krokodiltårar brukar missuppfattas med :) Blir lite fel om man använder det i fel sammanhang.

upa - Ej medlem längre2008-05-28 18:49

Dö i barnsäng satt jag och klura på en del som barn.

partyfralla2008-05-28 19:00
Antal inlägg: 81

Jag skriver inte mycket i forumet men läser desto mer.
Jag har sen tredje klass upp till nionde klass kämpat med min stavning(dyslektiker), har fått specialundervisning.
Jag spelar för att underhålla ordförådet och lära mig se stavningar, det är inte helt naturligt för mig att se hur ett ord stavas.
Om jag är osäker på en stavning av ett ord FRÅGAR jag, gillar inte när folk skrattande/hånande tillrättavisar mig.
Ni som tillrättavisar måste tänka på att det kan kännas sårande och att det finns dom som kan ta åt sig.
Så länge man förstår vad som skrivits så spelar det väl ingen stor roll?

emman2008-05-28 19:10

Jag tycker att det spelar roll. Däremot är det milsvid skillnad på dyslexi och sms-svenska. Jag är inte för att tråka folk för deras stavning osv, däremot har jag själv inget emot att folk påpekar fel jag gör. Stavfel, visst. Alla slinter på tangentbordet, men om jag upprepade ggr stavar ett ord fel eller använder ett od i fel sammanhang så betyder det antagligen att jag _tror_ att jag använder ordet rätt. Då gör ju folk en välgärning om de upplyser mig om saken.

"haha, är du dum i huvudet? Jag tänker inte diskutera med någon som tror att "det" stavas "dte".." är bara idiotiskt att slänga ur sig, och är inte tänkt att hjälpa utan bara förminska personen ifråga.

emman2008-05-28 19:10

haha...givetvis...gaah... od = ord

Minta2008-05-28 20:23

Det är mycket olika. Försök rätta en invandrare som säger "fel". En tycker det är bra, en annan kan bli mycket sårad. Det är helt enkelt mycket känsligt med språk och stavning, så ta det lite försiktigt. De som vill bli rättade är antagligen inte de som har problem med språket i skrift.

Minta2008-05-28 20:26

upa, det är ingen som gör om utan det sker spontant av språkanvändarna och vinner fäste i språket. Det finns ingen instans som sätter upp riktlinjer för hur språk ska användas. Det finns en skriftnorm som kan vara bra att känna till (den ändras från tid till annan alltefter hur språket används) men alla har inte sinne för språk och alla ska inte bli författare. Författare är dessutom ofta de som laborerar med språk och ord men har naturligtvis känslan för språket i grunden.

lutherhuvve - Ej medlem längre2008-05-28 20:56
Antal inlägg: 40

Ot så det ryker; Men vulcan!! Inte packar väl DU barnens gympapåsar? Generalfel min bäste herre. (Sådant gör man (möjligen) tillsammans, senast från första klass).

Hälsn. "Inte bara mamma"...

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?