Spelrum
| Giraffen | 46 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 25 |
| Inloggade | 75 |
Mobilspel
| Pågående | 18 803 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| le-lou | 2008-06-08 11:47 | |
![]() | y not, jag ser en skillnad på husdjur och på vilda djur. Likväl som det är skillnad på människa och djur, eller tycker du vi ska sätta ut våra gamla och sjuka i skogen också ? | |
| hjortfot | 2008-06-08 11:49 | |
![]() | Hej Imbattibile...nej tyvärr inga katter via post...vill man köpa en så får man komma hit personligen... | |
| wotte | 2008-06-08 11:51 | |
![]() | hej ett litet tips! varför inte ta kontakt med djurensvänner .då gör du inte bara dig själv glad uten hjälper någon som behöver det. dom ahar ju allt från kattungar till vuxna katter lycka till | |
| SyrranM | 2008-06-08 11:59 | |
![]() | Hej! Jag kan rekommendera en helt underbar katt som är lugn i sinnet och går bra att ha som innekatt. Den stora och fina katten är. Maine coon. Vi har en kille som snart är 8 år. Titta på hemsidan, den innheåller massor av info, bilder och länkar. www.mainecoon-katten.se | |
| y not | 2008-06-08 12:03 | |
![]() | Le-lou, jag ser skillnad på människa och djur, men i princip inte på om djuren är domnesticerade eller ej. Möjligen att de sjölsliga egenskaperna är lägre rent generellt hos de sönderavlade husdjuren. Alltså vad jag menar är graden av lidande och välmående. För det är väl det vi pratar om? | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-06-08 12:09 | |
![]() | Jag är helt övertygad om att mina katter hade tyckt livet var roligt om jag släppte ut dem trots att de skulle gå döden till mötes så småningom. Men jag har inte mina katter som sällskap för att de ska må så bra som möjligt, det är för min skull. Sen ser jag till att de mår så bra som möjligt under de förutsättningar jag ger dem. | |
| Dr Ultrabra - Ej medlem längre | 2008-06-08 12:12 | |
![]() | y not: naturens lag gäller för alla utom oss människor, det du försöker säga? | |
| Dr Ultrabra - Ej medlem längre | 2008-06-08 12:14 | |
![]() | upa: vad fint av dig, man borde ju bara åka hem till dig och rädda stackarna. | |
| y not | 2008-06-08 13:44 | |
![]() | jo dr, det är väl ungefär det jag säger, att vi människor försöker sätta oss över naturens lagar och fungera vid sidan av dem. Dessutom ser vi oss som betydligt mer värdefulla, intelligenta, kännande än djuren i övrigt. Har du nåt att invända mot det synsättet? Eller tycker du vi skall anstränga oss för att uprätthålla livet hos vartenda djur så länge som möjligt i alla omständigheter. Tex att döda kattungar? är det inte bättre då att göra abort innan tredje fosterveckan? upa, du verkar förstå vad jag menar. Visst är det kul att ha djur. Jag har själv ett par katter och en massa får. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-06-08 13:44 | |
![]() | Jag undrar.. borde inte man avliva mer katter än vad som görs? Katthem i all ära men där blir de bara samlade. | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-06-08 13:52 | |
![]() | Dr Ultrabra, ska du åka hit och släppa ut mina katter i det fria? Jag trodde du var emot det. | |
| y not | 2008-06-08 14:01 | |
![]() | trashone, borde inte man avliva mer människor än vad som görs? städer i all ära men där blir de bara samlade | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-06-08 14:02 | |
![]() | Hehe ja exakt samma sak. *grunnar* | |
| y not | 2008-06-08 14:02 | |
![]() | om vi lägger mänskliga aspekter på djuren vill säga, eller viceversa | |
| nystan1 | 2008-06-08 14:26 | |
![]() | För att hålla mig lite till ämnet då.. =P 1. - Kattlåda (gärna med tak = mindre strö utanför) - Mat- och vattenskålar - Ett bra foder. Vi kör med Hill's och tycker det funkar bra för våra katter. - Nån sorts godis, men det får man nästan pröva sig fram vad katten tycker om. Vi har Whiskas Temptations, det är det enda godis våra gillar. - Leksaker, laserpekare är ett hett tips. De flesta katter blir som tokiga när de ser den röda pricken =) Även såna där störiga bollar som rasslar brukar vara populära. - Kam/borste om du inte ska skaffa nakenkatt. Borstar man lite då och då blir det mindre päls som virvlar omkring i lägenheten. Ta reda på vilken veterinär som verkar bäst där du bor. 2. Köper man stora förpackningar med mat blir det billigare i längden. En säck på femton kilo kostar ca 700 (2 kilospåsarna kostar nåt på 200), men den räcker ganska länge. Här går det åt ca 150 g mat om dagen så du kan ju räkna själv. Sen är det ju olika hur folk gör med maten, vissa ger bara torrfoder, andra bara burkmat och vissar kör både och. Burkmat vete fasen vad det kostar, men det är förmodligen inte så mycket. Förutom torrfoder ger vi våra katter nötfärs, fläskfilé eller räkor ett par ggr i veckan. Kattströ finns det ju en uppsjö av olika sorter, vi har kristaller som vi köper i vanlig mataffär. Det är dyrare än vanligt strö, men dammar mindre och tar bort lite av lukten. Har för mig att en påse kostar 69 eller nåt sånt, räcker för två katter i en månad. 3-5. Jag har bara läst en kattbok, den heter 101 kattfrågor och är skriven av Honor Head. Den kan du säkert köpa på nätet. Den tar upp allt möjligt du ska tänka på med katter, mat, uppfostran, sjukdomar, mm. 6-7. Det går ofta alldeles utmärkt att ha katt i lägenhet, vissa raser är "mer lämpade" för inomhusliv än andra sägs det. Googla det så borde du hitta nåt. Ett tips om du ska ha innekatt och bor själv är att skaffa två katter samtidigt, exempelvis två syskon. Katter trivs väl oftast inte ensamma för länge, har du två så har de ju varann när du är på jobbet eller iväg av annan anledning. Herrejösses så långt det här blev. Hoppas det hjälper i allafall, och lycka till. =) | |
| nystan1 | 2008-06-08 14:43 | |
![]() | .. och lite till då, efter att ha läst andras svar så här i efterhand. Vi hämtade vår minsta katt från djurens vänner, hon var då uppskattningsvis ett halvår gammal, och den första var drygt ett år. Det har gått hur bra som helst, lite fräs i början och en o annan luggning, men efter ca en vecka var det frid och fröjd. Det märks att de uppskattar varandras sällskap väldigt mycket, och Charlie är en mycket nöjdare och lugnare katt sen Pixi flyttade hit. | |
| mamman - Ej medlem längre | 2008-06-08 18:13 | |
![]() | Orkade inte läsa alla inlägg men har ett tips: Ragdoll! Dom är för korkade för att släppas ut och dom brukar rekommenderas att hållas inne. Dessutom är dom lugna, harmoniska och trevliga små (?) djur. Överiga tips är som ovan: Kattmat, låda, sand och någonstans att ligga (filt eller "hus") Kan också berätta att pellets ska vara mer miljövänligt än kattsand om du vill vara snäll mot träden. Vi kör billigaste kattsanden nu för vi har våra katter inne (eftersom dom fått ungar) och kissar/bajsar inne jämt. Annars kan de göra det mesta ute, men nu måste vi tömma lådan så ofta att det blir så dyrt med dyrare sand/pellets. | |
| le-lou | 2008-06-08 18:52 | |
![]() | "har för mig att en påse kostar 69 eller nåt sånt, räcker för två katter i en månad." Om kristallsanden ... ja den är bra, men vi som har två katter klarade oss i 1,5 vecka med det. Så för dyrt blev det, det som står på paketet (åtgång) stämmer ju inte. | |
| andraideal - Spelvärd/Forumvärd | 2008-06-08 19:37 | |
![]() | Jag har ocicat. En ras man inte ska ha om man vill ha lugna katter. Dom klättrar massor och är så otroligt sociala och vill vara med hela tiden. Dom är lite som hundar i beteende, väldigt tillgivna och gillar att gå i sele och att apportera. Ett klätterträd är ett måste. www.katter.nu/raser/oci.h tm En anna sak som är viktigt att tänka på med katt som jag inte tänkt på nu innan innekatter, är det att du kanske inte kan vädra som förr, kanske inte kan ha dörren på vid gavel. Sådana smådetaljer kan vara bra att fundera på. Hur viktigt är det att ha hela blomkrukor, blommor, övriga saker i fred osv. Kan låta som småsaker, men det finns en del bekvämlighetssaker som man inte längre har kvar med katter i hemmet :) Kattsand. Everclean är så bra! Dammar förvisso men jag har aldrig hittills känt nåt från katternas låda, och det räcker hur länge som helst. För mig känns det värt att lägga extra pengar på kattsand. Skulle det finnas ett billigare precis lika bra eller bättre så välkomnar jag ett tips om det! Bild på mina två. gallery.graystone.se...3_ 0041.JPG gallery.graystone.se...3_ 0040.jpg | |
| le-lou | 2008-06-08 19:43 | |
![]() | Everlast är grymt bra faktiskt! Vi kör med Pussi Compact som vi tycker är det mest prisvärda alternativet. Inte riktigt lika luktfritt som Everlast, men ändå tillräckligt bra för att priset ska motivera köp :) Våra två katter får Royal Canin, jag har kört med Hills förrut men de här två föredrar RC. Nån skrev om laserpekare som leksak, och jag håller helt med. Katterna blir som galna, och man kan själv leka med de utan att behöva röra ett finger (nästan) :). Bra köp! | |