Spelrum
Giraffen23
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade42
Mobilspel
Pågående20 061

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Pajas - Ej medlem längre2008-06-10 21:22
Antal inlägg: 397

Instämmer med Stormvind. :-)

"The Lord is my light and my salvation; whom shall I fear? The Lord is the strength of my life; of whom shall I be afraid?"

Nu tar det nog hus i helvetet här! :-D

Uffetuffe2008-06-10 21:27
Antal inlägg: 246

Skulle Gud se allt så ligger de flesta risigt till...

Zampano2008-06-10 21:36
Antal inlägg: 237

Med tanke på att de flesta har rent mjöl i påsen från början finns det väl ingen anledning då att filtrera all internet och telefontrafik från början.
En läskig sak med FRA-lagförslaget är inte att de kommer att filtrera ALL mail/internettrafik/sms/m obiltelefoni, utan att det kommer att lagras en lång tid framöver.

Zampano2008-06-10 21:51
Antal inlägg: 237

kom igen, är det ingen som ogillar storebrorsfasoner? Har ni ens hört talas om 1984?

DennisPlz2008-06-10 22:53
Antal inlägg: 4031

För er som har rent mjöl i påsen: uppsök läkare snarast!

Nemi2008-06-10 23:21
Antal inlägg: 5952

"Dagens DennisPlz-citat sponsras av Överskottsbolaget" ;p

Jag är emot FRA-lagen, jag anser inte att det är ok att övervaka alla sveriges medborgare och deras bekantskaper med argumentet att det "kan komma att behövas" och likaså att övervakningen lagras. Det känns obehagligt. Vem vet vad det är för typer som kommer hantera all denna information och vad för urvalskriterier de har för den information de vill hitta. Det finns tyvärr alltid risk för att information kan hamna fel, tolkas fel, spridas vidare.
Jag vill inte ses som en möjligt misstänkt.

illiterate - Ej medlem längre2008-06-10 23:44
Antal inlägg: 6521

Den som letar tillräckligt noga hittar oftast det han letar efter när han har tillräckligt stor datamängd. Vare sig det finns eller inte. Därför behövs stora mängder data så att det blir lättare för de kunniga att fabricera "säkerhetsrapporter" som lämpligen kan tas fram när man behöver få någon mindre trevlig lag snabbprocessad utan för mycket rabalder hos pöbeln.

ordvältaren - Ej medlem längre2008-06-11 01:13
Antal inlägg: 2483

Uffetuffe, De flesta ligger risigt till

Budalv - Ej medlem längre2008-06-11 02:06
Antal inlägg: 2199

¿Prohíbe este a mi amigo japaneese enviarme cuadros de la cereza?

love_ya - Ej medlem längre2008-06-11 08:38
Antal inlägg: 209

För mig känns det helt irrelevant. Jag kommer med största sannolikhet aldrig att hamna ens i "sparade mail". Men visst är det lite otäckt.

ordvältaren - Ej medlem längre2008-06-11 09:10

Alla ni som tycker att ni har rent mjöl i påsen och inget att dölja, vad är det som får er att tro att det spelar nån rolll? Tror ni att det är maskiner som kommer sköta övervakningen? Naturligtvis kan ni också bli övervakade om nån skulle vara intresserad av det. Det räcker att er före detta partner känner nån på polismyndigheten, att ni vinner på lotto, hamnar i gräl med rätt eller fel person eller helt enkelt råkar vara på fel ställe och av misstag säga fel sak :). Det är väldigt lätt att hamna i ett register, men nästan omöjligt att ta sig ur. Argumentet om rent mjöl i påsen håller bara om man är dum nog att tro att myndigheter inte kan göra misstag och att deras anställda inte vill tjäna pengar. Ett annat populärt argument är de av typen "men de tänker ju bara lyssna på brottslingar, vad är problemet?". Problemet är att fri avlyssning och övervakning aldrig sätts i samband med resten av systemet:

Polis sålde hemliga registeruppgifter
En polisman i Göteborgsområdet har dömts för dataintrång för att ha lämnat ut hemliga uppgifter ur polisregister till utomstående.
www.idg.se/2.1085/1.15230

Olust inför massavlyssning
Gårdagsdebatten visade att det finns olust inför en del av punkterna också inom de två borgerliga regeringspartierna. Framför allt inför tanken att, om det nu är tekniskt möjligt, att massavlyssna tele- eller datatrafik i hela bostadsområden.
www.sr.se/ekot/artik...ke l=735507

Om Säkerhetspolisen (Säpo) begär ut uppgifter om patienter som hotat politiker eller kungafamiljen ska sjukvårdspersonalen bryta sin tystnadsplikt. Det kommer regeringen att föreslå inom kort.
www.dn.se/DNet/jsp/p...nd erType=6

Allt fler kommer att DNA-testas av polisen. Regeringen vill införa en ny lag från årsskiftet där skäligen misstänkta för brott tvingas lämna DNA-prov.
www.dn.se/DNet/jsp/p...nd erType=6

Bilder på kroppar efter flodvågskatastrofen i Sydostasien har dykt upp på en skola i Skåne. Rättsmedicinalverket har polisanmält en anställd för brott mot den sekretess som råder för de anställda.
www.svd.se/nyheter/i...46 5093.svd

elPatron - Ej medlem längre2008-06-11 12:27
Antal inlägg: 2131

bordvältaren: Vikken tur man bor i Spaniet :))

ordvältaren - Ej medlem längre2008-06-11 12:33

elPatron, Spanien, Italien, Sverige, tror du det är nån skillnad? Senast jag kollade var Cintra fortfarande spanskt :)

elPatron - Ej medlem längre2008-06-11 12:38
Antal inlägg: 2131

ordbyggaren: ja det gör skillnad för mig, for me to know for u to find out

ordvältaren - Ej medlem längre2008-06-11 12:48

elPatron, Det enda svar jag kan ge dig:
www.clipfish.de/play...E2 NjM2NTU=
Lyssna på texten.

Humlesurr - Ej medlem längre2008-06-14 11:06
Antal inlägg: 189

Det är vad medierna i dag handlar om..På radion nu. Annars får ni lyssna på nätet.

Gariam - Ej medlem längre2008-06-14 11:30
Antal inlägg: 2590

Jag har inte heller något att döjla (hoppas jag) och jag är inte rädd och inte heller orolig. Men jag stör mig däremot väldigt mycket på ignoransen inför den här typen av kritik, därför att jag tycker att analys, ifrågasättande och kritik av makt och makthierarier är absolut nödvändigt. I den här ignoransen verkar även en avsaknad av historiskt och globalt perspektiv ingå, och det stör mig också.

y not2008-06-14 11:48
Antal inlägg: 9014

personligen reagerar jag mest på att man startar en tråd som ett personangrepp på tre namngivna personer och upprepar de angreppen i åtskilliga inlägg utan att betapoliserna reagerar.
Detta är tydligen mindre allvarligt än att önska medresenärer farväl på sin väg till jobbet. Men det är ju bara ett exemplel på hur selektiv övervakning kan bli när man tittar på rubrik utan att bry sig om innehåll

Gariam - Ej medlem längre2008-06-14 11:54
Antal inlägg: 2590

Ja, fast de är åtminstone öppna med det! ; )

frefax2008-06-14 12:07
Antal inlägg: 26

Jaha så blev det med demokratin! Överlämna all din personliga makt till dem som vet bättre o låt dem ta alla besluten. DE vet ju vad som är bäst för oss får som som inte förstår vårt eget bästa. Kan någon tala om för mig den faktiska skillnaden på demokrati och diktatur, förutom att vi som lever i s.k demokratier tror att vi har något att säga till om?

MVH En som aldrig röstat och är stolt över det!

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?