Spelrum
Giraffen48
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
31
Inloggade81
Mobilspel
Pågående20 270

Forumkategorier

Användare Inlägg  
barbi2008-06-11 18:29
Antal inlägg: 1924

va bra att ja nådde fram till dig lyre:=) som sagt bara för man läser lite på nätet så kan man inte allt:=) men ja kommer gärna me råd sen..

lsaw2008-06-11 18:36
Antal inlägg: 351

Bra rytet Lyreco. Dina råd är mycket tydliga och den som säger att alla linjeavel bara ger genetiska bristfälliga djur, bör läsa in sig bättre om genetik. De flesta genetiska skador ärvs genom reccessiva anlag. Således gäller det att hålla avelsbaserna breda inom raserna och sprida avelsmaterial väl. Viktigast är att de som skall syssla med avel har tillräcklig kunskap. Att blandisar är friskare än rashundar är oftast riktigt, men många av de genetiska felen kan nedärvas även om man kör med blandisar (det kan ta några generationer, men…). Dessutom tar man bort en del av avelsbasen för de hundar som är framavlade för sina "älskade egenskaper" (både psyke och utseende) genom att främja avel av blandisar... Lär gärna mer genom att gå till: hem.passagen.se/vreta/ - - - Artiklar - - - Genetikartiklar. Även om jag skrev om höns där, så gäller genetikgrunderna för alla levande varelser och jag har skrivit på ett enkelt sätt som de flesta kan förstå (har publicerats både i häst-, hund- och fågeltidskrifter).

trashone - Ej medlem längre2008-06-11 18:38
Antal inlägg: 18678

Saken är den att det är inte din hunds fel att den finns, även om jag är emot blandrasavel. Om det visar sig att hon är gravid så måste hon få det så bra som möjligt. Läs på, bra böcker finns på bibban.

Dock står jag fast vid lösningen efteråt.

doofus2008-06-11 18:39
Antal inlägg: 17

det här var väl den sjukaste diskussion jag har läst på länge.
barbi, stå på dig! herregud vilka vridna människor det finns. blandraser är kanonbra hundar! jag har precis förlorat min ögonsten, en blandras som blev 13 år. frisk ända till slutet. varför ska barbi ta bort valparna??? helt sjukt... bara för att man inte är registrerad hunduppfödare är man väl inte en sämre människa? och dessutom: hundar har väl också känslor! jag hoppas verkligen att lyreco inte funderar på att skaffa barn med den synen på avel och födslorätt. jisses.

barbi2008-06-11 18:42

klart ja vill min tiks bästa därfår frågade ja här för de brukar finnas massa seriösa:=) men ja kommer INTE att avliva nån o de står ja fast vid!
när ja har läst på nätet så står de så många olika saker om samma sak..

barbi2008-06-11 18:42

tack doofus!

trashone - Ej medlem längre2008-06-11 18:43

Jämnföra hundar och människor? Dålig idé doofus.

trashone - Ej medlem längre2008-06-11 18:43

Stava.se... sorry

trashone - Ej medlem längre2008-06-11 18:46

Uppfödarboken vis SKK är bra.

Qrakki2008-06-11 18:52
Antal inlägg: 351

Barbi hade du cement i sandlådan som liten.. eller har din hink varit trasig för länge..

oldvalley2008-06-11 19:00
Antal inlägg: 1

hej.

jag har två hundar, med den ena hunden,den lilla(chihuahua/terrier/v em vet vad) blandningen parade jag med en jack russel hane, valparna blev helt underbara o är världens trevligaste idag. under tiden hon var dräktig så fick hon leva som en prinsessa.
läs mycket böcker o ta gärna kontakt med veterinär om du har frågor.
min tik fick väldigt komplikationer under tiden hon diade dem då hon helt plötsligt blev jätte dålig i akut calsiumbrist, ngt jag inte läst om tidigare så kolla upp allt sånt om vad som faktiskt kan hända efter att ungarna väl ploppat ut om allt gått bra så långt.

sen med min andra tik (korsning schäfer/huskey) så skedde det en tjuvparning, hanen som var hennes bror smet ut ur deras hus o hipps vipps satt dom ihop, det går otroligt fort alltså så det kan hända den bäste, o då får jag upp o konstaterade att hon var dräktig o tog då en spruta, bror o syster kan ju inte få valpar, det kändes väldigt fel.. o allt med sprutan gick bara bra, inga som helst problem.

barbi2008-06-11 19:05

japp ska läsa på så mkt ja kan o prata me vet:=))

stved2008-06-11 19:20
Antal inlägg: 15

Jag önskar dej LYCKA TILL.(har två hundar själv)

CHL2008-06-11 19:22
Antal inlägg: 1212

inte alls för att hoppa på dig nu barbi.

Själv kämpar jag för att bli uppfödare. Det krävs utbildning, erfarenhet och enorm kännedom om just avel.

Kan dock säga att jag lärt mig att blandrasavel är då inget en oerfaren ska syssla med, det kan ju faktiskt gå preciiis hur som helst.
Det kan bli jättebra hundar, vilket många blandraser konstigt nog blir. Fast dom kan fortfarande bära med sig många fel i generna, som kan visa sig om nån av dina valpköpare också planerar att blandrasavla.

Det finns så extremt mycket raser att välja på, så det finns egentligen ingen anledning att blanda dom.
Det finns redan raser för alla smaker.

Det finns en anledning att tex skk inte tillåter blandrasavel, att blandraser inte får tävla (på högre nivå) eller ställas ut. Finns också en anledning till att de allra flesta hundkunniga människorna faktiskt är emot det.

Som i en annan tråd, där man diskutterar kamphundar.
Tänk dig själv om alla blandar hundar som dom vill, kan vi då ansvara för resultatet?

CHL2008-06-11 19:24

snabba dig på att gå en uppfödarutbildning, samt ta kontakt med din uppfödare och be om hjälp, samt läsa allt du kommer över, samt kontakta veterinär...

barbi2008-06-11 19:24

tack:=)!

CHL2008-06-11 19:26

ja.. å hoppas du har gott om pengar, för att ta valpar kostar mer än det smakar.

Dom ska ha mat, försäkring, veterinärsbesiktning osv...

barbi2008-06-11 19:30

chl ja håller inte me dig alls när de gäller blandraser:( o gått om pengar har ja inte men ja har spar pengar till mina hundar om de skulle hända nåt me dom så de skulle fixa sig!

barbi2008-06-11 19:33

vem som helst förstår att de kostar pengar att ha valpar hemma jo visst ja nån tror ju att man blir rik:P
klart dom ska ha mat allt som ens hund har tidigare.. varför ja starta tråden va för ja vill ha råd från nån som har haft en dräktig tik tidigare o alltså inte hur man sköter om valparna för de vet ja att vi klarar av:=) o ja har inte frågat om folk gillar blandraser heller

CHL2008-06-11 19:53

nä... du får ursäkta mig om jag gick från din fråga. Det var bara en åsikt som har med din fråga att göra.

Det jag sa om blandraser handlar inte om att hålla med eller inte, det var ren fakta. Kan leta upp alla länkarna om detta på skk åt dig om du vill såsett.

Jag har inte hafft en dräktig tik än. Vågar inte, väntar tills jag är mogen för det.
Har dock hafft hundar i 23 år.

www.adlibris.com/se/...91 70552614
den är bra :)

Lycka till

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?