Spelrum
| Giraffen | 31 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 14 |
| Inloggade | 46 |
Mobilspel
| Pågående | 18 732 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| nystan1 | 2010-01-10 17:01 | |
![]() | Enligt mitt bmi är jag underviktig, men kollar man på vad jag käkar borde jag väga ungefär 150 kilo. Vill INTE veta mitt kolesterolvärde kan jag säga! | |
| Satyra | 2010-01-10 18:28 | |
![]() | amb1 - Ok, då förstår jag. Och här kommer nu då ett problemexempel in med att fortsätta en gammal tråd med liknande ämne, så som man ombedes göra. ;-) För mitt nystartsinlägg hade inte den frågeställningen som ursprungsinlägget hade. Därför fattade jag inte ditt svar. ;-) | |
| Satyra | 2010-01-10 18:31 | |
![]() | katalias - hur gör man i sådana här lägen? Om ni inte vill att man startar nya trådar inom samma ämne och man då gör som jag gjort nu, vilket för med sig att folk läser första inlägget som grundinlägg, fast jag då alltså återöppnat en gammal tråd med en lite annan startinläggsforumering - dock inom samma ämne alltså? Snurr, snurr. ;-) | |
| Satyra | 2010-01-10 18:41 | |
![]() | INickel - det är väl egentligen bara människor med större muskelmassa som inte kan få ett någotsånär rättvisande BMI? Det är heller inte så vanligt, som folk tycks tro, att man har skillnader på benstomme. Och skillnaden i vikt, för en med klenare benstomme, till en med kraftig är runt kilot, har jag förstått. Men jag ska inte svära på något av det jag just skrev, är inte hyperinsatt i det. ;-) | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2010-01-10 18:58 | |
![]() | Jag bryr mig int om att plöja igenom tråden, så vet ej om någon redan ställt dig frågor om detta du skrev; "En läkare sa förövrigt till mig en gång (hade lite för lågt BMI den gången) att det är mer skadligt för kroppens organ att vara lite för underviktig än det är att vara lite för överviktig." ................... Jag har varit rejält smal ända sedan tidiga tonåren (borträknat graviditetstiderna förstås), men aldrig hört detdär ovan. - Det brukar annars vara de något runda individerna som kan ha anmärkningar på min vikt ibland, och den typen av kommentarer brukar jag låta passera med en axelryckning. Så fick du någon mer ingående förklaring vad läkaren menade med det? På vilket vis skulle lätt undervikt kunna vara skadligt för kroppens organ? Och det är just ordvalet, "lite för underviktig" jag reagerar på. För just _lite_för_underviktig har jag alltid ansett vara enbart sunt. - Och för mig är denhär frågan jätteviktig för mina barn är precis likadanna som jag, något underviktiga, och aldrig har t.ex skolhälsovården haft att anmärka på det... | |
| Linn79 - Ej medlem längre | 2010-01-10 18:59 | |
![]() | Det är möjligt att många bantar för andras skull. Själv bantar jag aldrig, men tycker det är viktigt med bra vanor och träningsrutiner. Jag mår inte bra om jag går upp i vikt, och det handlar inte bara om estetik utan om hur rörlig jag vill vara. | |
| Satyra | 2010-01-10 19:20 | |
![]() | Miss Yoco - Minns faktiskt inte exakt vad läkaren sa om varför det var så men det hade något att göra med att de inre organen fick arbeta hårdare, av någon anledning. Jag frågade nog tyvärr inte så ingående och har därför inte några detaljerade svar att ge dig. Däremot VET jag att om man alltid varit lite underviktig, alltså är sådan till naturen helt enkelt, så anses det som ens normalvikt och är inte skadligt på det viset som läkaren tog upp med mig. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2010-01-10 19:47 | |
![]() | Satyra, att någon svarar på ursprungsfrågan är helt korrekt, men att du tar in ytterligare en dimension i ämnet är helt okej! Jag anser däremot att amb1 gjorde ett litet fel när h*n inte utvecklade närmare, men lät ändå inlägget stå kvar eftersom du återkopplade till det i ett senare inlägg. Alltså, när ni kommenterar saker så gör det inte med bara ett enda ord, eftersom det kan bli ganska obegripligt. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2010-01-10 20:10 | |
![]() | OK, Satyra, då förstår jag bättre. | |
| Lill-IT | 2010-01-10 20:23 | |
![]() | Jag hade ett bmi på 16 innan jag skaffade barn. Då var jag för smal. Nu är jag rätt mullig, men det är skönare än att vara trådsmal. Kul att ha lite bröst också, skulle jag banta så försvinner väl de med min tur först:( | |
| Rob Gubbrock - Ej medlem längre | 2010-01-10 20:25 | |
![]() | He he, din vanliga otur, Lillith. <3 | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2010-01-10 20:51 | |
![]() | Lill-IT, huvudsaken att man trivs och är nöjd med sig själv, eller hur? Skulle jag bli mullig, så skulle jag få alldeles för tunga bröst och det tror jag vore jobbigt för ryggen bland annat... Så jag tror inte man här heller ska jämföra sig med några andra, utan rätta sig efter sin egen kropp... | |
| Behringer | 2011-01-02 20:47 | |
![]() | Jag tror den här gamla tråden kan passa...? I tråden om det Stefan Hanna skrivit sin blogg angående eventuell skatt för feta personer har den ena efter den andra hävdat att övervikt inte beror på vad man äter. Vad beror övervikt om inte hur mycket energi du tar in kontra den energi du gör av med? d v s vad du äter. Och nej! Jag är inte ute efter att slå på personer som har problem med matmissbruk etc utan vill bara veta vad som reglerar kroppsvikten om inte energibalans | |
| Bitte - Administratör | 2011-01-02 20:49 | |
![]() | Hormoner, olika sjukdomar , mm,mm Bitte | |
| Behringer | 2011-01-02 20:50 | |
![]() | vilka hormoner eller sjukdomar alstrar då energi som inte finns i maten? | |
| Pocaloca | 2011-01-02 20:51 | |
![]() | ....det känns som att vi inte får se ut hur som helst nu då alltså....för mig är detta obegripligt | |
| Gautama | 2011-01-02 20:55 | |
![]() | Måste säga att jag tror det är ytterst ovanligt att människor går upp i vikt av andra saker än vad de äter kontra vad de rör sig. Visst det finns vissa hormonsjukdomar och mediciner som gör att man kan öka i vikt men det är inte vanligt. De flesta har tyvärr ätit det till sig. Och jag får säga det för jag är överviktig:-) | |
| caughtbock | 2011-01-02 21:01 | |
![]() | Det finns väl hormonsjukdomar som gör att man har extremt låg ämnesomsättning. Då är det ju maten man får energin från, så klart, men man går upp i vikt fastän man äter normalt. Själv har jag alltid sagt att om jag inte hade så bra gener så hade jag varit tjock, för jag äter verkligen inte energisnålt eller lite. | |
| Behringer | 2011-01-02 21:03 | |
![]() | Rätt, caught... och om man då styr om till kost som inte är så energität så.... | |
| SecondChance | 2011-01-02 21:04 | |
![]() | Självklart är det för mycket in och för lite ut, det säger sig ju självt. Kruxet kan dock vara att man har en sjukdom som försvårar för personen, t ex att röra sig eller att begränsa sitt intag. Det hjälper föga att påpeka att den är lat eller "bara dum", för som någon skrev i en annan tråd - ingen vet så väl som en överviktig hur fel den gör... :) | |