Spelrum
Giraffen11
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
3
Inloggade14
Mobilspel
Pågående18 579

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Ärtan Pärtan2008-07-01 01:56
Antal inlägg: 117

De där plackers, de återvänder jag också. Ibland om man bara har använt dem för att det till exempel har fastnat en lite äppelbit mellan tänderna så är den ju som ny ändå. Bara att skölja ur och återanvända vid nästa tandborstning.

När jag köper kvisttomater så brukar jag plocka bort stjälkarna för jag irriterar mig på att jag ska betala för nått som ändå inte går att förtära.

King_J2008-07-01 02:40
Antal inlägg: 27

Kul tråd!

Jag tror att snålhet grundar sig mycket i uppväxt/uppfostran. Jag själv har en rätt snål mamma och det är väldigt svårt för mig att få bort den sidan från mig trots att jag numera har en väldigt hög inkomst. Jag jobbar på det men som sagt, det är jättesvårt. Det är inpräntat någonstans låångt inne.

Jag har väl inte gått så långt som att diska plastpåsar osv men jag jag önskar att jag kunde vara lite mer generös mot kompisar...

le-lou2008-07-01 04:28
Antal inlägg: 17500

Ärtan Pärtan, då kan det vara bra för dig att veta att du förkortar tomaternas livslängd avsevärt om du drar bort kvistarna :).
Kanske lönar sig ändå att ha de kvar?

ordhämnaren - Ej medlem längre2008-07-01 04:30
Antal inlägg: 1045

Jag tycker om att spendera pengar på människor snarare än saker, kan inte påstå att jag är snål

Mimikryp2008-07-01 06:30
Antal inlägg: 9057

Jag brukar också ta bort kvistarna - om det inte är så att de har vanliga tomater för ett dyrare pris, för då riskerar jag ju att få betala priset för vanliga tomater istället för priset för kvisttomater... *ler*

le-lou; Jag vet att tomaterna mår bättre av att sitta kvar på kvisten, men med min tomatkonsumtion spelar det ingen roll. ;-)

PmsKossa - Ej medlem längre2008-07-01 06:47
Antal inlägg: 547

Jag kommer få utveckla min snå..ekonomiska sida ännu mer i höst. Som student så får man snåla på det mesta.

Eeliinaa2008-07-01 08:02
Antal inlägg: 23

Själv passar jag alltid på att frikoppla bilen när det vankas nedförsbacke... haha.. snålt!

dinodog2008-07-01 09:42
Antal inlägg: 4973

En väninnas morsa jag känner sparar på allt. Hon diskar ur alla förpackningar, allt från kött tråg till plastburkarna man får på pizzerian. Hon sparar på clipsen man får på brödpåsen och givetvis alla plastpåsar. För att inte tala om alla dessa gummiband som knappast är ett gummiband längre och snörstumpar.

Ja hon sparar även på presentpapper och julklappspapper, och om det fanns något snöre eller en fin rosett sparar hon den med.
När hon gett bort en present till sin dotter så ser hon till att få presentpappret med sig tillbaka hem.

När det gäller kläder så har hon sparat på väldigt mycket av sina barns kläder som hon nu tycker att barnbarnen kan ta över. Självklart har hon inte kastat något av sina egna kläder, när resåren i hennes trosor är slut syr hon dit ny resår.

Vid ett tillfälle när hon var bortrest rensade hennes man ut ett av hennes "förråd" av plast och kött tråg mm.
När hon kom hem och upptäckte det fick hon ett fullständigt tokspel, tvingade sin man att åka upp till tippen för att ta tillbaka det han slängt.
Men det var givetvis för sent säckarna var redan borta.

Sist men inte minst så sparar hon på tidningar och diverse tidningsurklipp, som hon gladeligen delar med sig självklart har hon kopierat artiklarna. Ja det är en mycket märklig människa men hon har växt upp under andra världskriget i Tyskland så då kanske man blir sådan.

Kom på en sak till, rabattkuponger jisses hon kan åka hela staden runt bara för att handla på rabattkupongen.

-bara Ann - Ej medlem längre2008-07-01 11:20
Antal inlägg: 1029

Okej - jag fattar. Jag fick inga starka sympatier på tandtrådsfronten här heller.

Men konstigt fenomen det där med att diska plastpåsar. Ni verkar vara många plastpåsdiskare där ute. Funkar det med iskubspåsar också tro?

-bara Ann - Ej medlem längre2008-07-01 11:20
Antal inlägg: 1029

Okej - jag fattar. Jag fick inga starka sympatier på tandtrådsfronten här heller.

Men konstigt fenomen det där med att diska plastpåsar. Ni verkar vara många plastpåsdiskare där ute. Funkar det med iskubspåsar också tro?

Budalv - Ej medlem längre2008-07-01 12:02
Antal inlägg: 2199

Vi brukar spara på vatten genom att inte duscha när det är lite vatten i brunnen.

dudeniro - Ej medlem längre2008-07-01 13:30
Antal inlägg: 6214

Det är inte snålt Budalv, det är förnuftigt!

Är det snålt att köra 2-3 te-koppar per tepåse? Det gör jag. Sedan brukar jag avstå från att äta när min familj är borta. Kanske mest är slöhet dock...?

PmsKossa - Ej medlem längre2008-07-01 13:31

Slöhet och dumhet :)

dudeniro - Ej medlem längre2008-07-01 13:34

Det är ju total begreppsförvirring för min del nu, PMS-kossan!
Slöhet
Dumhet
Snålhet
Förnuftighet

Jag erkänner slöheten, men dumhet känns som jag bli lite ledsen och vill ringa mamma (vilket jag inte har tid med just nu). Kan vi kalla det något fint, typ "kostnadseffektivt"?

PmsKossa - Ej medlem längre2008-07-01 13:35

Dumhet! Jag gör ibland det samma, skippar att äta av lathet. Ren idioti ju.

dudeniro - Ej medlem längre2008-07-01 13:42

Amen... ok då, lite dumt kanske då

Filbunke2008-07-01 13:53
Antal inlägg: 16

min snålhet sträcker sig till att sno toapapper från jobbet och kaféer.. det var några år sen jag behövde göra det dock

sirik2008-07-01 13:56
Antal inlägg: 320

Jag tar med påsar att handla mat i, istället för att köpa nya varje gång. Återanvänder också "rena" plastpåsar.
Svimma inte nu...men jag har aldrig kastat ett vy-eller julkort sedan 12 årsdagen.
Sparar inte på något annat... bara kort, så om ni skickar blir min låda ännu fullare...hehe

dudeniro - Ej medlem längre2008-07-01 14:00

Återanvänder du jul- och vykorten då sirik? Annars är det ju inte snålt, utan bara tvångsmässigt! Som sagt, många begrepp här och svårt att hålla sig saklig.

Jag brukade, när jag var student (någon som nu är duktig på att triangulera information kan se att jag håller lite annan profil i studentekonomitråden...) var att posta vykort utan frimärke för att spara in på pengar. Resultatet var väl 50/50 huruvida vykorten kom fram iofs, men totalt sett så sparade jag nog lite pengar.

illiterate - Ej medlem längre2008-07-01 16:41
Antal inlägg: 6521

Jag återvänder vykorten jag får, suddar bara ut avsändaren och skriver dit mitt namn. Sparar både tid och pengar.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?