Spelrum
| Giraffen | 11 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 2 |
| Inloggade | 13 |
Mobilspel
| Pågående | 19 635 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| lisatheman | 2008-07-12 13:04 | |
![]() | Hittils har väl trängselavgiftsprojektet gått back? Sedan har det även finansierat vägarbeten. Mitt SL-kort har blivit ungefär hundra kronor dyrare sen ett år. Var är rabatten? Och: Miljön, miljön, miljön!!! Eller du skiter nog i den.. Heja bländie! | |
| doktordog | 2008-07-12 13:05 | |
![]() | Bottenskiktet brukar skita i miljön.. | |
| sjutusan | 2008-07-12 13:09 | |
![]() | Då är alla i glesbygden bottenskikt då, eftersom vi inte klarar oss utan bil. Skönt, då är det uppklarat och utrett. | |
| Von Lossow - Ej medlem längre | 2008-07-12 13:10 | |
![]() | Vart hamnar ditt bajs då tror du? | |
| lisatheman | 2008-07-12 13:15 | |
![]() | Det här är kul. Har man inga kollektiva förbindelser kan man naturligtvis köra bil. Tredje gången nu tror jag.. Jag hatar inte lantisar. | |
| krutmarie | 2008-07-12 13:18 | |
![]() | För 690,- kr kan man åka hur mycket man vill i en månad på SL-kortet, är inte det tillräcklig rabatt? Finns väl ingenting som kostar så lite och ger så mycket? Bensinen kostar runt 14,- kr/l och det kommer du ca 1 mil på, kanske lite mer om du har en bensinsnål bil. Det kostar alltså, i bara bensin, att åka bil till mitt jobb t o r 4 mil runt 56,- kr/dag ca 22 dgr/mån, det blir 1 232,- kr/mån. Sedan måste man räkna med andra kostnader, försäkring, skatt, olja, service m m. Alltså klaga inte på att SL-kortet har blivit nästan 100,- kr dyrare i månaden. Om man kan/vill åka på det så finns det verkligen inget billigare alternativ. En sak som jag håller med många som skrivit här om: tänk vad mycket skatter vi bilåkare betalar och det går ju till många bra ändamål. Var skulle staten få in alla dessa skatter om inte vi bidrog utan alla bilar plötsligt stod still? | |
| lisatheman | 2008-07-12 13:21 | |
![]() | Menade som svar på att jag skulle vara tacksam för att folk åker bil i stockholm och betalar trängselskatt, då det inte alls leder till rabatterad kollektivtrafik. | |
| YamahaJet | 2008-07-12 13:29 | |
![]() | Sist jag hörde något gjorde trängselskattprojektet vinst. Kan inte tänka mig annat än att några kameror som drar in miljoner varje dag gör annat än vinst. Bara för att ditt SL-kort blivit dyrare betyder inte det att kollektivtrafiken inte subventioneras. Och ja jag skiter i miljön, för jag märker ärligt talat inte någon skillnad i varken klimatet eller utandningsluften de dagar jag undviker att ta bilen. Det gjorde inte du heller innan miljöhysterin drog igång på allvar i fjol eller nåt. Det hade varit en piss i oceanen även om varenda svensk ställde bilen för alltid, och jag har ingen som helst avsikt att sänka min livskvalitet och femdubbla mina totala restider för att "föregå med gott exempel" för tiotusen asiater som skaffar sin första bil imorgon. Dessutom är biltrafiken en piss i oceanen vad gäller den totala miljöpåverkan, man minskar nog sina koldioxidutsläpp mer genom att sluta äta kött än köra bil. Oavsett vilket så skiter jag i det helt, jag tänker inte leva ett sämre liv för en saks skull som ingen i det här landet kan påverka. | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-07-12 13:35 | |
![]() | Intäkter och kostnader Intäkterna från miljöavgifter/trängselska tt var ca 399 miljoner kr under försöket (för tiden 3 januari – 31 juli 2006). Regeringen budgeterade ca 3,8 miljarder kr för kostnaderna för Stockholmsförsöket, för tekniskt system, utökad kollektivtrafik, nya busshållplatser, fler infartsparkeringar, förbättringar i väg- och gatusystemet, informationsinsatser m m. Alla kostnader för försöket betalades av staten. Hur ska användes intäkterna? Den del av intäkterna som översteg första årets avskrivningskostnader för statens investeringar för försöket, 200 miljoner kr, betalades tillbaka till länet för förbättringar i kollektivtrafiken. | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-07-12 13:38 | |
![]() | Vidare kommer projektet tydligen gå back till 2011. www.dn.se/DNet/jsp/p...p; a=744484 | |
| lisatheman | 2008-07-12 13:45 | |
![]() | Du är en riktigt charmig kille, du, YamahaJet. Hoppas inte alla tänker som du. Då har vi ingen planet kvar snart. Mitt SL-kort är dyrare nu än 2006. Tänkte du på att projektet kostade pengar när du tänkte dig? | |
| lisatheman | 2008-07-12 13:46 | |
![]() | Framför allt är det av hänsyn till miljön som vi borde sluta köra bil. Något som från början var idén med trängselskatten - att färre skulle vilja köra bil. | |
| Kolbxbo - Ej medlem längre | 2008-07-12 13:46 | |
![]() | Vi som är födda på 60-talet har nog märkt att vintrarna inte är som förr. Fast det kan ju vara av andra naturliga orsaker t.ex klimatet har vissa cykler med vissa intervaller. Men jag kan tycka luften kändes friskare att andas förr. Kanske är en inbillning. När jag växte upp på 70-talet så var bilarna iofs skitigare men de var inte så många som de är idag. Idag är det mer eller mindre standard att barnfamiljer har minst 2bilar i hushållet. | |
| Budalv - Ej medlem längre | 2008-07-12 13:47 | |
![]() | Jag bor själv på landsbygden. Ser gärna minskat bilåkande även här. Vitsen med att bo i skogen är ju att omgivningen ska hålla käft. | |
| Kolbxbo - Ej medlem längre | 2008-07-12 13:48 | |
![]() | Jag kör en gammal Volvo (med katalysator) som går som en klocka. En ny miljöbil kostar minst 160 000:- Ser det som en ren förlustaffär om jag skulle sälja min gamla bil och köpa en ny. För dessa pengar omräknat till bränsle så räcker det mycket länge. Sen att inte förglömma den grymma värdeminskning som är på nya bilar. Vad händer med min gamla bil? Nån annan som köper den för typ 15000:- o fortsätter att skita ner miljön. Att skrota en bil är i sig miljöpåverkan. | |
| YamahaJet | 2008-07-12 14:04 | |
![]() | "Mitt SL-kort är dyrare nu än 2006. Tänkte du på att projektet kostade pengar när du tänkte dig?" Där fick du mig, den frågan har jag inget svar på. Jag är så dum att jag inte ens förstår den. | |
| lisatheman | 2008-07-12 16:13 | |
![]() | Trängselskattsprojektet. Menar att vi som åker tunnelbana och buss inte tjänar så mycket på trängselskatten som det var tänkt då det nätt och jämt går runt och förmodligen går back eftersom det kostade så mycket pengar. Som tur är går staten in med pengar till kollektivtrafiken. Annars hade ingen kunnat åka förstås. Bästa biten är att du inte bryr dig om miljön och då kan du lika gärna ta flyget till jobbet. | |
| YamahaJet | 2008-07-12 17:06 | |
![]() | Om du läser ovan så framgår det att de inräknade kostnaderna för trängselskattprojektet gått till kollektivtrafiksatsningar . Det innebär alltså inte att det som "blivit över" gått till kollektivtrafiken, utan att det inte blivit något över eftersom pengarna gått till kollektivtrafiken. | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-07-12 17:09 | |
![]() | Kostnaderna för projektet har huvudsakligen gått till IBM och diverse konsulter eftersom politiker inte kan förhandla. | |
| lisatheman | 2008-07-12 17:24 | |
![]() | Tar man bort statens utgifter till diverse vägarbeten och istället lägger det på kollektivtrafiken så blir det andra bullar. Jag kommer aldrig kunna tacka dig för att du kör bil. Det förstör vår jord. | |