Spelrum
Giraffen16
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
7
Inloggade25
Mobilspel
Pågående19 623

Forumkategorier

Användare Inlägg  
trashone - Ej medlem längre2008-07-23 16:19
Antal inlägg: 18678

Avlivning är aldrig skoj. Som djurägare så passerar ju ett antal djur ens liv och därtill deras död. Man får sörja sitt djur, det gör jag med.

Budalv - Ej medlem längre2008-07-23 16:51
Antal inlägg: 2199

Skulle ni sörja en forummedlem som dog, om det inte var en person ni hade haft mer ingårende kontakt med?

Budalv - Ej medlem längre2008-07-23 16:51

ingående

trashone - Ej medlem längre2008-07-23 17:03

Nej.

Budalv - Ej medlem längre2008-07-23 17:10

Jag förstår inte alls resonemanget med att man inte ska ta över där andra misslyckats. Andra människors planer om ansvar och vilka val de gör och hur väl de tar konsekvenserna, tycker jag är helt ointressant.

Vill du ta hand om en ko till exempel så tror jag inte att bonden har föresatt sig annat än att den ska slaktas. Han/hon har valt det och tagit ansvar. Men du tycker att kossan och vill ta hand om den. Varför ska du öht förhålla dig till vad förre ägaren haft för ambitioner?

Budalv - Ej medlem längre2008-07-23 17:27

Jag tycker att det verkar som om många sitter i små lägenheter i storstäder och tänker på hur härligt det är med individualism. Bodde ni på landet skulle ni inte ens veta vem som hade börjat mata vilken av alla dessa 50 änder/gäss/rådjur som ni skulle känna er manade att fortsätta mata. Kanske skulle det komma fler katter än era egna katter när ni ställde fram matskålarna? Ni skulle förmodligen inte gå ut i skogen, avbryta ett slagsmål mellan en halvvild katt och en räv och lämna in katten till katthem/avliva den. Naturen är väldigt stor och det går inte att ta ansvar för alla djur, precis som det inte går att ta ansvar för alla människor i världen. Saker och ting kan ha ett egenvärde trots detta. Katter blir uppätna, katterna äter fåglar. Välkommen att ta ansvar för naturen, gör era val i en mindre steril miljö. Kanske skulle ni se att det inte är upp till er att välja om allt levande trots allt?

Att tala om ansvar är helt befängt. En familj med den bästa planering och ekonomi kan drabbas av plötslig olycka. Då är det bra att det finns andra omkring som kan rycka in och ta hand om djuren som samhället inte ställer upp för.

Budalv - Ej medlem längre2008-07-23 17:35

Kan också tillägga att det inte för alla handlar om att ta ansvar för någon annans "nöje". Katten räknas delvis som ett nyttodjur. Tar du över en annans katt och låter den fånga sork kan man också se det som att du får ett nyttodjur, gratis.

nella356492008-07-23 17:36
Antal inlägg: 282

Hmmm det var många inlägg de :) tyvärr verkar det som om de flesta tror att jag är en hjärtlös msk som skaffat en sommar katt eller ngt o nu bara vill bli av med den!
Så är inte fallet alls. Jag tog hand om Sune som jag hittade en kall novembernatt på stan. Eftersom hon var så liten o lite halt o inte lämnade min sida de 5 km jag hade att gå hem, så tog jag givetvis in henne till värmen där hunden glatt välkommnade den lilla.

Katten är idag 3 år ung, älskar att vara ute men tyvärr är alla grannar i mitt område katthatare o inte så vänligt inställda.
Det faktum att jag inte är hemma så mkt har med flytt att göra, o dit jat tänker flytta finns personer som har svår allergi. Katten älsakr jag och JA jag har förhört mej med alla ja känner men ska genast kolla upp trådarna ni seriösa gett mej. Tack

_Candid - Ej medlem längre2008-07-23 17:38
Antal inlägg: 2602

Mm, jag håller med dig i det Budalv.
Många valde att inrikta sig på att trådskaparen själv borde fortsätta att ta hand om katten, utan att veta särskilt mycket om dennes situation och varför denne inte längre har all den tid som h*n känner att h*n borde lägga ner på katten.
Då tycker jag att det var väldigt ansvarsfullt och omtänksamt att försöka hitta ett nytt hem till kissen, beslutet verkar ju redan taget och avlivning kändes inte som en bra lösning för trådskaparen.
Tycker därför att man borde se till själva frågeställningen "var hittar jag ett nytt hem till min katt" istället för att tvista så mycket om ifall det beslutet är rätt eller fel?
Bara en liten fundering sådär...

Caligatia2008-07-23 17:40
Antal inlägg: 2187

Jag vet inte om jag är oseriös för att jag tror att en omplacering helt enkelt inte är bra för alla katter, men det måste du ju bedöma bäst själv eftersom du känner henne.
Jag menar inte att man MÅSTE avliva en katt hellre än att lämna bort den, men att man skall kunna vara beredd att göra det hellre än att katten far illa.

Budalv - Ej medlem längre2008-07-23 17:44

_Candid: Håller med. Verkar som om viljan att uppfostra andra människor ibland är större än att ta reda på hur saker och ting verkligen förhåller sig. Sedan håller jag med mommesfrites att man inte ska dra alla djurhem över en kam, även om jag samtidigt håller med upa och trashone om att djurhemmens funktion och enskilda djurhem anbsolut går att diskutera.

mommesfrites - Ej medlem längre2008-07-23 17:46
Antal inlägg: 7605

Min erfarenhet är att katter kan trivas minst lika bra med ny vårdare, medans hundar kan lida mycket mer av omplacering.
Katter är inte så "trogna" och personfixerade som hundar.

Budalv - Ej medlem längre2008-07-23 17:48

Lever man på det sättet att man själv skaffar ett djur och planerar i förväg kanske man utågr ifrån att andra gör det. Jag har köpt en råtta en gång, men resten har jag hittat, fått eller köpt loss från förhållanden som hade slutat i slakt eller fortsatt lidande. Man kan etablera relationer till djur man inte äger och känna ansvar för djur man inte själv har varit med om att föda upp.

krutmarie2008-07-23 17:49
Antal inlägg: 1696

Håller helt med dig Caligatia. Vet man inte vart ens katt hamnar, om den får den kärlek och omtanke som man önskar att den ska gå så tror jag personligen att det är bättre att låta den somna in.

När man tycker mycket om/eller älskar sitt djur så vill man ju vara säkert på att den inte far illa och katten kommer ju inte att kunna förstå varför den inte fick bo kvar hos dig längre. Den kanske blir förändrad i psyket och inte bli kelig och gullig om den nu får en ny matte/husse och då kanske dom blir irriterade på katten och då far den ju illa. Jag har själv en katt som är 1 år ganska precis, min förra blev drygt 20 år och om nån av mina barn hade fått allergiska besvär t ex av vår förra katt så hade jag inte lämnat bort den till ett katthem och sedan inte vetat vem som tog hand om den och om han fick kärlek och omtanke där. Då hade jag hellre låtit honom få en spruta.

Faktum är att det alltid är svårt att göra sig av med ett djur, jag fick ringa 3 ggr till veterinären när jag skulle beställa tid för jag klarade inte av att beställa tid. Sedan när allt var klart stod vi utanför och grät i säkert 1 timma (barnen, maken och jag). Bestämde mig då för att aldrig mer ha ett djur, men som sagt nu är jag fast i en ny liten kissekatt som kanske även han blir 20 år eller mer.

Tänk alltid på kattens bästa hur du än bestämmer dig. Känner du, eller dina kompisar ingen som verkligen VILL ha din katt och kommer att ta hand om den på bästa sätt?

mommesfrites - Ej medlem längre2008-07-23 17:50

Budalv, absolut!

trashone - Ej medlem längre2008-07-23 17:59

Ang detta med ansvar. Som visst är viktigt. Jag finner inte att lämna sin katt på katthem som att ta sitt ansvar. Visst katten lever vidare en stund, sen då? Att sälja den och försöka finna någon vettig känns bättre, speciellt om man kan ta tillbaka katten om det inte funkar.

Jag nervärderar inte TS alls, ändrade livsformer kan vem som helst drabbas av. Det är just katthemmen som gör mig bekymrad.

mommesfrites - Ej medlem längre2008-07-23 18:02

Men, trash, det är ju katthemmens ambition att hitta nya hem åt övergivna katter.
Ett katthem ska funka som en korttidsplacering, där katten får erfoderlig vård. Ett katthem är inte som ett koncentrationsläger!

trashone - Ej medlem längre2008-07-23 18:03

Nej men alla katter placeras inte om där heller. De får till slut somna in ändå.

mommesfrites - Ej medlem längre2008-07-23 18:05

mm:( men det är inte säkert.

trashone - Ej medlem längre2008-07-23 18:05

Allvarligt, var tror ni alla katter tar vägen?

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?