Spelrum
| Giraffen | 45 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 4 |
| Musen Böjningslistan | 3 |
| Grisen Böjningslistan | 33 |
| Inloggade | 85 |
Mobilspel
| Pågående | 19 636 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| vural | 2008-07-24 18:12 | |
![]() | elpatron, är du då äckelsvensk? hur kan du kalla ett helt folkslag äckliga. stanna hemma i sverige... | |
| elPatron - Ej medlem längre | 2008-07-24 18:14 | |
![]() | ja, äckelsvensk ja..det e därför jag flyttade till Spanien för att slippa svensk äcklig avundsjuka o äckelparagrafer tex..så det har du rätt i.. jag skäms för att va svensk ibland...men turkar e inte bättre när de försöker lura turister på pengar o polisen står på tjuvens sida... blä | |
| Iamx | 2008-07-24 18:33 | |
![]() | Turkiet är ett bra land...men har dessvärre inga tips till en som är 13...kanske några bra böcker, solkräm, hink och spade, serietidningar, och medlemskortet i Bamseklubben. | |
| magre_memed | 2008-07-24 19:33 | |
![]() | om turkiet är inte diktatur så är jag från rymden... jag har levt där i 13 år och hur kommer det sig att dem kan förbjuda mitt språk?! | |
| Iamx | 2008-07-24 19:36 | |
![]() | Syftar du på kurdiska? Är det verkligen förbjudet? Var väl det men är det inte längre eller misstar jag mig, det är väl bara så att turkiska myndigheter vill att alla kurder skall behärska turkiskan (som ju är landets officiella språk)... men visst landets politik gentemot minoriteterna lämnar mycket att önska | |
| magre_memed | 2008-07-24 19:41 | |
![]() | rena lögnen.. det är fortfarande förbjudet dem vill bara bli medlem i EU... fortfarande är kurdiska namn förbjudna, fortfarande blir man slagen för att man lyssnar på kurdisk musik i bussen (mp3)... men visst kan man sända några timmar på kurdiska i offeciella kanaler och sedan slå folk på gatan... det är helt okej... | |
| rispåse | 2008-07-24 20:42 | |
![]() | Nämen nu!! Det är inte så illa som magre_memed påstår. Min svärfar är polis i Turkiet så viss info har jag. Det är alldeles riktigt att man talar turkiska i skolan, men kurdiska är inte förbjudet. Samiska är inte förbjudet i Sverige heller för den delen. Men visst, det har varit mycket skit speciellt i de östra delarna, men stor skuld i detta hade PKK. | |
| Sigrid1901 | 2008-07-24 20:47 | |
![]() | Jag skulle inte påstå att turkiet är en diktatur, däremot inte sagt att det är en perfekt demokrati, det finns stora och uppenbara brister. Poängen är att utvecklingen är påväg åt rätt håll, den process mot det regerade partiet för (plats för ett cyniskt skratt) separatism och religös aktivisim kommer sannolikt på sikt underminera militärens och elitens makt och stärka demokratin, såsom ironiskt sätt har skett varje gång man försökt ingripa mot demokratin. Det är djupt tragiskt att det går så sakta med att förbättra kurdernas situation i landet, men förändringar är påväg och jag tror att det bästa man kan göra är att knyta turkiet närmare europa, bidrar till kulturutbytet och stärka de liberala krafterna och anpassningen till EU. Om man får Turkiet att känna sig som den självklara del av Europa och Europas historia som man faktiskt är, då är det också enklare att ställa krav. Bilden av Turkiet i Europa som en outvecklad fattig diktatur där galna militär styr mot muslismska fundamentalister (regeringspartiet är ungefär lika fundamentalistiskt som CDU) är långt ifrån den enda, Turkiet genomgår en enorm moderniseringsprocess just nu (jämförbar med Attaturks och utvecklingen i Spanien och Portugal under 80-talet), landet är den femtonade största eknomin i världen och den ekonomiska uppgångens sprids bland de anatoliska tigrarna samtidigt som demokratin och rättigheterna för medborgarna långsamt stärks. Jag tänker inte skönmåla Turkiet, men det finns en poäng att nyansera bilden. Några talade om kvinnornas rättigheter, att man utifrån ett feminististiskt perspektiv borde undvika Turkiet. Då borde man undvika hela mellanöstern (med undantag för Israel möjligen, som man kanske borde undvika av andra skäl), det är det mest demokratiska och jämstäldda landet i en region som präglas av de grövsta brottten mot mänskliga rättigheter och kvinnors rättigheter i värklden. Men med alla konflikter mellan öst och väst, skulle det bli bättre om vi slutade besöka varandra. Turkiet är en intressant brygga mellan två världar och ett facineradnde land trots alla sina brister, inget blir bättre för att vi slutar åka dit. | |
| rispåse | 2008-07-24 21:02 | |
![]() | Bra sagt Sigrid! | |
| 1stclassriot | 2008-07-24 21:15 | |
![]() | jag ska dit om mindre än en månad. det var min mamma som bokade resan och jag ångrar att jag tackade ja, vill inte alls åka dit, vill hellre till nåt land inom EU. På nåt sätt känns det inte tryggt att åka till Turkiet, jag vet inte varför. | |
| lenathu | 2008-07-24 21:35 | |
![]() | våran familj vi bara älskar Turkiet och Alanya. Varigt där 4 ggr på 7 år. Kommer att åka nästa år i gen. Maten är underbar, havet lika så. Kvällarna på basarerna är kul och intressanta. Måste tala om att jag blir avis på dig. | |
| Kolbxbo - Ej medlem längre | 2008-07-24 21:57 | |
![]() | Varför inte åka lite senare efter augusti då den värsta värmen lagt sig? Fattar inte hur folk står ut med värmen därnere. Jag var i Alanya aug -94. Det turkiska köket överraskade mig totalt. Maten är väldigt bra. | |
| vulcan | 2008-07-24 22:12 | |
![]() | Jag gillade allt i Turkiet utom de ohyggligt påträngande och allestädes närvarande försäljarna. Maten är som sagt mycket god - flera klasser bättre än hos de grekiska grannarna. Nationalismen är dock ohöljd - jag tror inte att den skandinavisktalande guiden på den bussresa vi gjorde förstod hur hans naiva och reservationslösa stöd åt den turkiska regimen och styrelsesättet där skorrade i mer medvetna passagerares öron. De kritiska frågor som några försökte ställa verkade han inte ens förstå att de var kritiska, utan svarade glatt på med något som lät som en förformulerad fras från propagandaministeriet. | |
| beritlind78 | 2008-07-24 22:17 | |
![]() | Kolbxbo: Sådär säger alltid min mamma också..."varför åker ni iväg mitt på sommaren när det är så varmt". Jag brukar svara att man får åka när man har semester helt enkelt. Jag har varit i Turkiet i juli månad och ja det var varmt men att asa sig den lilla biten från hotellet till stranden för att sen ligga där hela dagen funkade hur bra som helst. | |
| Limerick - Ej medlem längre | 2008-07-24 22:34 | |
![]() | Mig, mig, mig!!! Packa ner mig! | |
| Skataan | 2008-07-24 23:06 | |
![]() | Drar iväg imorgon, tack för alla bra tips, hoppas att jag har fått med mig allt nu. Får väl bara hoppas på det bästa, god mat, ingen magsjuka, och att inget krig utbryter just när vi är där. (Skulle gärna vilja Limerick, men tror tyvärr inte att det går :P) Ha det gött så länge :) | |
| Limerick - Ej medlem längre | 2008-07-24 23:10 | |
![]() | Attans rackarns... ha en bra resa ändock! | |
| Skataan | 2008-07-24 23:13 | |
![]() | Haha, tack :) | |
| DILLIGAFF - Ej medlem längre | 2008-07-24 23:15 | |
![]() | turkiet känns som ett ganska genomruttet land.. men säkert schysst i turistorterna! | |
| halvkass | 2008-07-24 23:17 | |
![]() | Vad gäller säljarna så var bestämd från början. Titta bara i butiker där du själv vill titta, annars är ett bestämt "Nej tack" och vandra vidare det som gäller. | |