Spelrum
Giraffen8
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade8
Mobilspel
Pågående19 591

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Stilig_karl - Ej medlem längre2008-07-26 15:40
Antal inlägg: 4127

Mårten: Jamen (igen) det handlar väl lite om att obereonde av varför man i Sverige så har man samma rättigheter när de är svenska medborgare.. Inte som vissa anser, bara skyldigheter. Därav blir det en onödigt att skilja dem åt i JUST DEN bemärkelsen. I den bemärkelsen MissT verkar ha menat så skulle hon mycket väl kunna svara JA på NadaR:s inlägg. Men det tror jag inte att hon kommer göra, då hon antagligen inte tycker så. Men då kanske hon skall välja sina ord bättre eller omvärdera sina åsikter.

Mårten2008-07-26 15:46
Antal inlägg: 2529

Varför då? Det är inget fel på hennes åsikter.

Jag tror att extremt få svenskar sätter någon större vikt vid just huruvida någon är svensk medborgare eller ej när de bedömer om någon är svensk eller inte. Jag tror att alla svenskar, precis som alla människor i världen har fördomar, skillnaden är att jag tycker det är sunt. Samhället behöver fördomar för att hålla ihop.

trashone - Ej medlem längre2008-07-26 15:51
Antal inlägg: 18678

Ihop mot vadå?

Mårten2008-07-26 15:52

Jag menade "hålla ihop" i betydelsen "inte falla isär (och gå under)"

NadaR2008-07-26 16:00
Antal inlägg: 329

Just medborgarskap ska förpliktiga att man klarar svenska språket.Så som är idag fins det svenskar som kan inte svenska, och det tycker jag inte är rätt.Språk är så viktigt.

Stilig_karl - Ej medlem längre2008-07-26 16:01

Mårten: Tycker du... jag tycker att vissa åsikter måste man kunna försvara linan ut. Säger inte att de är fel. Vill inte diskutera vad som är fel och rätt, finns väl inget sådant?

Och ja, alla har fördomar. Men alla som bor i Sverige är väl svenskar, i ett, annat eller alla avseenden beroende på tycke och smak. Att vissa inte alls skulle vara det tycker jag däremot är befängt. Då följderna och kriterierna för sådana påståendena inte är hållbara om man tar det till sin spets.

trashone - Ej medlem längre2008-07-26 16:05
Antal inlägg: 18678

Tänkte på MissT och misshandeln. Den situationen visar ju bara att idiotism finns i alla grupper av människor.

Mårten2008-07-26 16:05

Alla som bor i Sverige är inte svenskar. Alla som är svenska medborgare är inte ens svenskar (bl.a. av skälet NadaR anger)

Om man drar det till sin spets kan man förstöra vilket argument som helst. Just detta är en av fördelarna med att ha fördomar, att man inte drar sönder det utan håller fast vid något som fungerar.

Om du ska börja prata om att det minsann inte finns svenskar för att folk vandrande från nuvarande tyskland efter senaste istiden tänker jag börja härja om att det inte finns kvinnor eftersom alla människor bara är en slumpmässig ansamling av energi.

Stilig_karl - Ej medlem längre2008-07-26 16:13

Mårten: Ähum, men det faller ju på massa saker. Som inlärningssvårigheter, dyslexi, stumhet osv... du kan säkert lista ut fler själv. Då kan vi ju lika gärna sätta gränsen där också.
Och nu drog jag ut det, men inte till sin spets. Tror att alla argument skall falla sönder så man tillsammans kan bygga ihop något vettigt.

Nej, men man behöver väl inte gå så långt tillbaka i tiden?

upa - Ej medlem längre2008-07-26 16:27
Antal inlägg: 2565

Med risk för att röja en av alla mina fördomar som jag håller kärt. Men är det inte väldigt typiskt svenskt att hitta ursäkter till allting? Det kan ju aldrig varit individens fel att man inte lärt sig språket. Man kan ju rent av vara obegåvad. Inte ska vi behandla de obegåvade annorlunda? Kurr, kurr.

Mårten2008-07-26 16:28

Tack för den fina illustrationen av mitt påstående att med tillräcklig illvilja kan vilket argument som helst smulas sönder. Det finns väl ingen som anser att en person som inte kan TALA svenska på grund av stumhet inte är svensk.

Vi är absolut inte oense om att man kan bryta ner vilket argument som helst bara man drar det tillräckligt långt. Till skillnad från dig är jag däremot beredd att försvara en viss nivå av fördomar för att hålla ihop samhället medan du vill förstöra samhället bara för att det går att göra med roliga retoriska och argumentationstekniska knep.

Det heter ju att "no man is an island", varför då kasta alla i havet istället för att låta dem hålla ihop i grupper som de finner naturliga, med gemensamma yttre fiender som morot för att inte släppa taget?

iothal - Ej medlem längre2008-07-26 16:32
Antal inlägg: 169

Vem/vilka är dom gemensamma yttre fienderna?

Stilig_karl - Ej medlem längre2008-07-26 16:35

upa: inget av de alternativen jag gav tyder ju på att personen i fråga är dum...

Mårten: Ähum, ok. "så man tillsammans kan bygga ihop något vettigt" skrev jag. Tillsammans, ihop är två viktiga ord i den meningen. Precis som du verkar tycka. Tror att vi inte behöver ha ett spöke som motiverar oss att agera och tänka tillsammans. Tror att våra små hjärnor kan bättre än så, även fast den inte vill det.

upa - Ej medlem längre2008-07-26 16:35

Iothal, man måste utesluta andra för att känna gemenskap med sin egen grupp. Hur ska man annars kunna känna tillhörighet om det inte finns de som inte passar in?

iothal - Ej medlem längre2008-07-26 16:36
Antal inlägg: 169

Jag tycker det är bättre att definiera sig som man för tillfället är och inte som man för tillfället inte är.

upa - Ej medlem längre2008-07-26 17:01

iothal, javisst låter det trevligt och jag tror det kan vara en bra inställning till sin egen identitet. Men likväl har vi ett behov av att känna gemenskap med andra, vi vill kunna spegla oss för att bekräfta vår egen identitet. Det är något som jag tror är väldigt viktigt och som man inte kan bortse ifrån. Det är ett basalt behov som får ödesdigra konsekvenser om vi inte tillåter oss känna på det viset.

Nattravn - Ej medlem längre2008-07-26 17:03
Antal inlägg: 9141

upa: Vad för konsekvenser?

upa - Ej medlem längre2008-07-26 17:07

Nattravn, bland annat känslan av rotlöshet. Jag är helt övertygad om att rotlöshet gör det svårare för oss att respektera andra gruppers övertygelser.

Stilig_karl - Ej medlem längre2008-07-26 17:07

upa: Bara för att det ter sig vara en mänskligt behov och att alla har fördomar, betyder det då att det är rätt?
Vad är det för ödesdigra konsekvenser du talar om? Självinsikt?
Finns gott om bevis på vad fördomar har haft för konsekvenser iaf.

Nattravn - Ej medlem längre2008-07-26 17:08
Antal inlägg: 9141

upa: Du menar att om man inte själv känner samhörighet med en grupp, så skapar det en avsky mot andra som har en sådan? Hur då? Genom avundsjuka?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?