Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 620 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| trashone - Ej medlem längre | 2008-07-28 23:32 | |
![]() | Jag tycker att om man inte fått cert på sin hund så skall man inte diskutera här. Eller CK och minst b*kl2 för er med bruksras utan bruksmerit. | |
| barbi | 2008-07-28 23:33 | |
![]() | suck... frågan ÄR varför man ställer ut?! inte om vilka du tycker ska få skriva här | |
| CHL | 2008-07-28 23:35 | |
![]() | med dina hundar kommer du aldrig få veta hur det är på en utställning här i Sverige heller, det du har sett kommer inte härifrån! | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-07-28 23:35 | |
![]() | Jag ställer ut för att jag finner det roligt. Och för att jag vill visa vilka djur jag har för de som ev skall använda dem. Vissa hundar gillar det inte och de brukar få slippa efter ett tag. Men det är inte de som bestämmer, det gör jag. Roligt eller ej. | |
| barbi | 2008-07-28 23:36 | |
![]() | chl?? | |
| lsaw | 2008-07-28 23:37 | |
![]() | Tyvärr handlade inte tråden om meriter (gå tillbaka till ruta 1). Jag har ingen hund och tråden handlar inte om hundar. Det är bra att du tycker, men det var inte heller vad tråden handlade om (ruta 1 igen). | |
| CHL | 2008-07-28 23:38 | |
![]() | jag ställer sällan, första utställningen på tiken gav ett CK.. inte orkat ställa mer efter det såsett. Hanen jag tagit över fick rapporteringskod A... Men att få honom tillbaka på banan känns lite roligt dock... | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-07-28 23:38 | |
![]() | lsaw: Det är ts som är mitt problem, inte du. Var det något? | |
| CHL | 2008-07-28 23:38 | |
![]() | ja barbi? | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-07-28 23:41 | |
![]() | En sak jag reagerade på världsutställningen var att man kunde haft lite mer överseende på skällande irriterande hundar. Där var det så jäkla packat. Vanligtvis på Sveriges utställningar så har vi ganska luftigt runt ringarna, trots folks gnäll. | |
| lsaw | 2008-07-28 23:42 | |
![]() | Självklart. Jag vill inte peka på någon enskild, men jag blir så j--la trött på alla som bara sabbar trådar. Tyckte det kunde vara roligt att läsa seriösa kommentarer på detta ämne. | |
| barbi | 2008-07-28 23:53 | |
![]() | "med dina hundar kommer du aldrig få veta hur det är på en utställning här i Sverige heller, det du har sett kommer inte härifrån!" vad mena du? de är alltid samma som förstör i trådarna:( ja har vart på några utställningar ja tyckte mest synd om hundarna där dom flesta satt i småburar o bara vänta:( men som sagt ja har inte själv hållt på me sånt så ja vet inte om djuren har kul utgår bara från de ja har sett | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-07-28 23:57 | |
![]() | Vi, de samma som "förstör" har ju en helt annan hundsyn än du. Kanske det inte är oss det är hela tiden fel på. Ang burar på utställning. Det är en sak man vänjer dem som små. | |
| mamman - Ej medlem längre | 2008-07-29 00:13 | |
![]() | Borde inte hundar sitta i bur i bilen också?? Jag menar burar används väl på fler ställen än på utställningar, de kanske är ganska vana. En kompis har en hund som självmant bor i buren. Dörren är öppen, men lille vovven känner sig kanske hemma där.... | |
| CrazyQ | 2008-07-29 00:14 | |
![]() | Jag var på en utställning för brukshundar en gång med min förra hund, Bichon Frisé, för att socialträna honom. Var ett yppans tillfälle tyckte jag då utställningen skulle hållas i ridhuset med promenadväg från mig. Väl framme på ridhuset, så fick jag en smärre chock! Manegen var indelad i 4 ringar. I schäferringen var det ett dj***a liv! Hussar och mattar sprang utanför ringen med pipdjur, hojtade, skrek och gömde sig bakom dörrarna för att få sina hundar att ställa upp sig!!?? Flera av dem fick tillsägelser, det tror f*n det! Där och då sjönk mitt "öga" till schäferägarna....faktiskt . Och min valp då? Jo tack och lov så var han inte så brydd. Själv gick jag på utställning med min hund, för att uppfödaren ville det. Fick blodad tand då vi var med i en valputställning och han blev BIR av 12 valpar. :) Så rullade det på några utställningar och han fick 1:or och hederpris varje gång och blev BIR en gång till. Men så började jag fundera.....hur klokt är det att hålla på i 9-10 timmar med kammning, badning, blekning ( Som var A och O för att ha en chans. Kritvit hund, annars ingen idé. ) föning och klippning? Hur bra mådde min hund av detta eg.? Snacka om att det slet på både honom och mig. Så jag bestämde mig att det är inte värt det för hans skull. Skulle för övrigt aldrig skaffa en Bichon igen, då det är så enormt mycket jobb att hålla pälsen fin. För köper man en rashund som ska se ut på ett speciellt sätt, då tycker jag att den ska se ut som en sån också, men till vissa gränser. En dag kanske jag köper en ny renrashund. Men då ingen som kräver så mycket pälsvård. | |
| Eldbiten | 2008-07-29 00:14 | |
![]() | I ett försök att få tillbaka tråden till ursprunget. Det kan finnas många vettiga anledningar till att ställa ut djur, vanligtvis kopplade till att bevara en ras, ibland med tusenåriga anor. Det handlar inte om att djuret bara ska se snyggt ut, det ska ha de att de attribut som krävs för att klara sig i sin ursprungliga miljö och för att utföra sitt ursprungliga jobb, vad nu det månde ha varit. För att raserna ska kunna överleva behövs någon form av bedömning av vilka individer som är rastypiska, och vilka som avviker för mycket för att klara sig. I det naturliga urvalet hade de kanske sållats ur på ett brutalare sätt. Därmed inte sagt att jag tycker att utställningar är enbart av godo. Det finns gott om avarter inom utställningsvärlden och många djur som avgjort inte gillar det. Andra tycker det är toppen. Som med det mesta här i världen är det en blandning av surt och sött. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-07-29 00:15 | |
![]() | Jag kör med grindar. De går gärna in och lägger sig där, då slipper de äckliga ungar som skall talla på dem. Har mer än en gång önskat jag oxå hade en hage att gömma mig i. | |
| mamman - Ej medlem längre | 2008-07-29 00:18 | |
![]() | Har du också äckliga ungar efter dig, som vill talla??? ;-) *förlåt att jag pajjar tråden, men jag kunde inte hålla mig* | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-07-29 00:18 | |
![]() | (Jag ser visst vänlig ut irl) | |
| mamman - Ej medlem längre | 2008-07-29 00:18 | |
![]() | trashone: Grindar funkar ju bra, men de är väl mer till stora hundar. En liten kan ju flyga som en vante vid snabb inbromsning eller krock... | |