Spelrum
Giraffen37
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade56
Mobilspel
Pågående19 564

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Gentiana2008-08-09 23:14
Antal inlägg: 297

Köp thailändskt SIMkontantkort till mobilen på första bästa seven-eleven.

Taxi i Bangkok=taxametern på direkt! Annars är det bara att kliva ur, tycker jag i alla fall. I rusningstid vill många chafförer inte köra vissa vägar, det är värt att betala avgiften på betalvägarna då. Eller ta sky train eller t-banan eller åk båt på floden(allra härligast) om det passar.
Trafiken i Thailand är faktiskt HEMSK!! Köer jämnt. Tuc-tuc avråds från att åka, men song-thew är ok o billigt.

Utanför Pattaya finns en häftig och stor trädgård som heter Nongnuch, vill man se orkidéer i massor samt hur mycket blomster, växter och träd som helst är detta rätt ställe. Tar en hel dag, dom har också elefantshow om man gillar sånt, samt fjärilshus, Stonehengekopia mm, mm. Kanske passar det den motsträviga flickvännen? Chefen där lär vara svensk.
Nästan inga falanger, utan bara inhemska turister, finns en stor souvenirshop, men inte ett vykort (är det bara falanger som skickar?)
Själva Pattaya vet jag inget om, har aldrig varit där.

En sak som är bra att kunna på thai (eller säg på engelska) "No sugar please" när man beställer mat, en del sockrar massor annars, vilket är synd på den så goda maten. En av mina favoriträtter är pad thai kung (kung=med räkor), den brukar gå ner en gång om dan.

Alla frukter är mumsich! Skalad och rensad pomelo/sweetie är toppen strandgodis. Medföljande blandning av socker o chili kan man lämna tillbaka till försäljaren om man inte vill ha den.

Köp en guidebok vetja, det finns många bra. Bra att kunna hälsa o tacka på thai, som är ett ursvårt språk...men dom blir glada när man åtminstone försöker.

I Bangkok är det värt att masa sig upp en tidig (före kl 7) morgon o ta sig till Lumpini Park. Ta med träningsgrejer o spring en runda, eller kolla bara in alla gamlingar (och ungdomar) som tränar allt möjligt, med o utan svärd. Underbar stämning och svalt innan solen går upp.

Thailändare är oftast vänliga o gillar att skratta o skämta, mycket mer än svenskar ( i ofs inte så svårt...) och man kommer långt med samma attityd. Blir man arg så har man förlorat ansiktet, stor skam.

Ta med telefonnummer till ECPAT och anmäl om du ser barn som far illa. 328/1 Phayathai Road, Rachathewi, Bangkok, Thailand 10400 Telephone: +662 215 3388
www.ecpat.net/EI/mai.../i ndex.asp

Det finns internetcaféer överallt.

Ha det så bra!

Gentiana2008-08-09 23:31
Antal inlägg: 297

PS Någonstans åt Rayonghållet ska det finnas möjligheter att simma med delfiner, men det är bäst att noga kolla upp var det bästa stället är innan man åker. Det finns tydligen bättre o sämre varianter.

Mimikryp2008-08-09 23:53
Antal inlägg: 9057

Jag och mamsen var i Rayong över jul och nyår nu senast... Helt underbart!
Vilket hotell ska du bo på? Åker du med Ving?

En lunch på ett normalt ställe går på mellan 50 och 80 baht, vilket är ca 10 kronor. En lyxpizza på en fin restaurang går loss på kanske 400 baht, vilket är typ 80 kronor.
Märkeskläder köpte jag inga, så det kan jag inte uttala mig om, men kolla upp vad man ska kolla efter för att veta att de är äkta eller om de är fejkkopior som de vill tjäna pengar på.
Taxi åkte vi knappt alls, men från Rayong till Ban Phe ville de ha (om jag minns någorlunda rätt) 300 baht, men buss (vilket är mycket trevligare) kostade nog 30 baht, tror jag. Det är alltså bara några kronor. Jag har för mig att bussen går en gång i halvtimmen, hel och halv timme, om de inte har bytt tidtabell. ;-)
Jag kan ju tillägga att lokal"bussarna" i själva verket är ett slags lastbilar med flak med bänkar (under tak), där man sitter - eller står - och trängs. Ser bussen full ut och man tycker att man kan ta nästa, så nä då, folk trycker ihop sig och alla kommer med. Sedan att ett par thailändare hänger halvt utanför är ju en annan sak. *fnissar*
I Ban Phe finns ett litet apotek om det finns behov av det, men de är kassa på engelska, så det krävs ganska mycket fantasi och teaterspelande för att de ska fatta vad man är ute efter. ;-)
När man kommer från Rayong och kliver av i Ban Phe (slut"hållplatsen"), ligger det bara några meter fram på höger sida en affär med en massa saronger och liknande hängande ute. De har massor med fina och sköna klänningar. Jag köpte två olika modeller, totalt 10 klänningar, för 400 kronor. Jag har använt dem mycket och de verkar vara av bra kvalitet. Supersköna, väldigt svala och nice att ha på sommaren.

Ett tips är att ta med (eller på plats köpa) någon form av solhatt eller keps, för solen kan steka på rätt bra även mitt i vintern.
Ska du vara ute på kvällen/natten (julafton eller nyårsafton till exempel), kan jag rekommendera en långärmad tröja eller tunn jacka, för när solen gått ner blir det genast ganska svalt.
Appropå det, när solen gått ner (19-tiden kanske?) blir det direkt väldigt mörkt, så ta med reflexer!!! Det finns inga gatlampor, och det är bra att synas när man går längs den stora vägen. Jag frågade om man ska gå på höger eller vänster sida, men det spelar visst ingen som helst roll, bara man syns...
En annan grej som vi gjorde var att inte växla till oss Baht i Sverige, utan vi växlade till dollar (USD) och växlade sedan till oss Baht i Thailand. Då får man tydligen en bättre kurs, plus att man då kan växla till sig mer baht i hamnen i Ban Phe till exempel. De lär ju knappast ta emot SEK där. ;-)

Thailändarna är väldigt trevliga och tillmötesgående och vill väl och skulle aldrig göra en fluga förnär. De tänker ju på sina gudar och karma hit och dit och vill ju inte återfödas som en sämre människa eller nå't så'nt tjafs, men håll i plånböcker och värdesaker ute bland folk, för det finns tjuvar - som dock är ditresta "turister".
Det brukar dock finnas värdeskåp i alla hotellrum, så man kan låsa in grejer där...

Har du varit i Thailand förut, så du känner till det här med deras toaletter? Och dricksvatten?
Fråga gärna via mess, så ska jag försöka svara! :-)

Mimikryp2008-08-09 23:54

Just det, en grej till om bussarna där... Det finns både blå och svarta, och jag har glömt vilken av dem som går till Ban Phe, så det får du fråga någon om... Men man känner igen bussarna på att de har gula skyltar, och inte vita, som "vanliga" fordon.

Mimikryp2008-08-10 00:01

Just det, läste att någon skrev om bussar med luftkonditionering... Johodu, långfärdsbussarna har så mycket luftkonditionering att man gärna kan ta på sig den där långärmade tröjan för att slippa frysa! Kan vara bra att tänka på.

Och frukter... Jag älskade durianfrukten! Den är väldigt god både färsk och torkad. Köp dock ingen HEL durianfrukt, för skalet på dem luktar fruktansvärt och så vitt jag förstår är de därför förbjudna på alla hotell (oskalade alltså, inte skalade, så som de oftast säljer dem). :-)

mammmaMU2008-08-14 14:14
Antal inlägg: 81

tack för all info mimikryp!
toaletterna, är det så att det kanske finns ståvarianter? det var jag med om i tokyo.. och vatten är väl sällan rekommenderat att dricka utomlands. flaskvatten gäller eller? :)

le-lou2008-08-14 14:16
Antal inlägg: 17500

Åk överallt i Thailand utom Phuket. Phuket är en turistfälla och enligt mig en hemsk plats.

Lojsan6662008-08-14 14:38
Antal inlägg: 3

Hej hej åh vad skönt att åka till thailand, har varit där 3 gånger å vi fastnade för Krabi Ao nang. Det är mitt paradis, natur reservat så där kan man glömma sol stolar å parasoll bara att ta en longtail bår till en öde ö man är typ helt själv. Finns många öar att utforska och snorkla runt, helt underbart faktiskt.
Var även i Phuket å det kan jag inte rekomendera för i sådana fall kan man lika gärna ta en sista minuten till mallis. Tyckte inte om Phuket.
Flaskvatten är ett måste om man inte vill bli sjuk men har inte provat i kran heller tar det säkra före det osäkra ja när man reser med barn.

mammmaMU2008-08-20 02:33

kom att tänka på det här med shopping. jag är rätt stor (jämfört med thaikvinnor), blir det problem att hitta linnen & jeans i storlek 38/40?

Mimikryp2008-08-20 06:58

Jag är betydligt större än vad du är, men jag var inte på jakt efter linnen eller byxor... Men klänningar var lätt att hitta iaf. :-)

Toaletterna... Det är ofta så att det sitter en liten dusch bredvid toaletten, och så en papperskorg... Då får man inte släppa papper i toaletten, utan när man uträttat sina behov ska man ta duschen och skölja sig i ja-du-vet-var och så torka och sedan slänga papperet i papperskorgen. Släpper du det i toaletten blir det stopp och översvämning! Eller så bara stannar det där, och då får du fiska... ;-P
Det var bara på enstaka udda ställen, som bensinmackar och så, som de hade "ståtoaletter".

Vatten... På de flesta hotell får man två flaskor "drinking water" per dag. Övrigt vatten får man köpa, och då finns det i affärerna dels mineralvatten och dels då "drinking water". Mineralvatten är ju just mineralvatten, men drinking watret (skumt att böja ett engelskt ord på svenska) är som jag förstår det rengjort kranvatten. Det är inte jättegott, men det är fullt drickbart och mycket billigare än mineralvattnet.
Självklart kan man borsta tänderna och så'nt i deras kranvatten, men man bör alltså inte dricka det.

mammmaMU2008-08-20 11:41

ooh.. jag trodde det bara var greker som var så urbota dumma att dom byggt för trånga rör för att kunna spola ner papper i ;p

intressant med drinking wateret (roligt med svengelska) :)

hur är det med kyckling? ska man vara försiktig, kanske bara äta det på restauranger och inte i gatustånd? eller ska man hoppa över kycklingen helt?

Wilsson - Ej medlem längre2008-08-20 12:23
Antal inlägg: 325

mammmaMU skrev 2008-08-08 21:51:
"Jag vill mest slappa, shoppa någon dag och göra nån spännande utflykt kanske.."

Får jag fråga varför du lägger pengar på en dyr resa om du mest ska slappa o shoppa ngn dag, och KANSKE göra en utflykt? Då kan du lika gärna åka till Kanarieöarna i december om du ändå bara ska ligga på rygg o slappa i solen ;)

För övrigt: Kap-kon-kha/khap (stavning?)=Tack.
Åk inte buss mellan Bankok o Koh Samui det gjorde jag och det var en skräckupplevelse. Körde om i krön o kurvor men inte på raksträckor.
Använd flyget så mycket det går, Thai Air är bäst på allt.
Gör inte narr av deras kung, då åker du in.
På biografen måste du stå upp innan till nationalsången, annars böter.

mammmaMU2008-08-20 17:53

kanarieöarna lockar helt enkelt inte.

det verkar bara vara i sverige det är ok att skoja om knugen...

får man lov att fotografera folk eller vill dom ha betalt då? jag menar som i somliga muslimska länder, det är ju förbjudet att avbilda människor inom islam. finns det någon liknande regel inom buddhismen?

Mimikryp2008-08-20 19:19

Jag åt kyckling flera gånger (på restaurang), men inte från gatustånd. Inte för att jag trodde att det skulle vara någon fara, men tillfället uppenbarade sig inte.

Jag vet inte om man får fotografera folk rent allmänt, men det tror jag. Jag är inte mycket för att fota folk rent generellt, men när vi var och kollade på ett stort tempel (i Bangkok) var det en kvinna som höll på att sätta dit små mosaikgrejer och henne fotade jag utan att ha en tanke på att det kunde vara olämpligt.
Favoritkillen på suveräna restaurangen Ken's (vid stranden i Rayong) frågade jag om jag fick fota, just bara för att han var så gullig och trevlig och gav oss så bra service. (Och han sa ja.)
När vi var på en show med "ladyboys" (dragqueens och transvestiter) fotade jag massor, men det är kanske en annan sak när det är ett uppträdande som man betalat för...

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?