Spelrum
| Giraffen | 37 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 25 |
| Inloggade | 62 |
Mobilspel
| Pågående | 19 502 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| y not | 2008-08-17 15:38 | |
![]() | fallos symbol, hrmpf. Det är ju den fullbordade akten som syboliseras även om den nån gång gjorts om till ett kristet kors med två ringar. Men i originalet så träs faktiskt yoni över fallos. Gärna som en symbolisk ahandling där kvinnorna gör och håller i yoni occh de manliga deltagarna kläsr opch skjuter in stången. Skulle dessutom aldrig falla mig in att försvara ett land militärt. I grunden anser jag att det är individen som avgör om hon är svensk eller ej. | |
| sejmårr | 2008-08-17 15:49 | |
![]() | Den som känner sig svensk är svensk... | |
| Teppy | 2008-08-17 15:50 | |
![]() | även fast man inte ens är född här? | |
| iothal - Ej medlem längre | 2008-08-17 15:57 | |
![]() | Om man befinner sig i Sverige och vill leva där så är man Svensk. Dvs alla som inte är i Sverige som turister borde logiskt sett vara Svenskar. För 100 år sedan så hade jag nog svarat något annat men det Svenska samhället har förändrats något oerhört och fortsätter att förändras i snabb takt. Det blir intressant att se var Sverige är om 10-20 år redan, mini-USA? | |
| Teppy | 2008-08-17 15:59 | |
![]() | Fast det är svårt för en som mig, att känna sig riktigt svensk.. Då folk inte ens ser mig som svensk. Här är jag en blatte... i mitt hemland är jag "svensk"... | |
| Iamx | 2008-08-17 16:32 | |
![]() | Man är nog svensk i sina egna ögon om man känner sig hemma i Sverige. Att gå till banken/skattemyndigheten/ eller vad man nu kan tänkas sig gå för att uträtta ett ärende utan att vara rädd för att man inte förstår vad de säger att känna att man vet hur det funkar (även om man inte gör det). Att känna viss lycka när sverige vinner i sportsammanhang (i alla fall herrlagen) och tycka det är kul att hitta en burk abbas sill en utländsk matafför (eller vad man nu tycker är skojigt) Sen hur man blir svensk i andras ögon är ju något svårare. Tror inte att det räcker med ett pass...att till fullo behärska språket på ett ledigt sätt hjälper men så länge någon har krusigt hår, stora läppar och platt näsa blir det svårt att tas för svensk även om man är född här, har en svensk familj, gillar kalles kaviar, snusar, kollar på hockey, trivs i Växsjö (hur sjutton nu man kan göra det) och tycker att Kairo är "vilda västern". Vi människor är ganska ytliga och jag tror helt enkelt att man idag får acceptera att svensk idag inte längre är samma sak som lång, blond, och lite dummare men det är enklare sagt en gjort. Dock tror jag att många har svårt att ta till sig att "Mr. Jones" är Afrikan, född i Johannesburg, talar flytande Afrikaans och har "mörka" barn men är själv rödlätt och brunrött hår, känner sig främmande i Europa men bra i Soweto ...afrikaner är ju svarta | |
| pensionären | 2008-08-17 16:55 | |
![]() | Svensk? När det är sport, håller jag alltid på Sverige först, när dom är utslagna, håller jag på Danmark i fall dom är kvar, och till sist Tyskland. Jag är född i Tyskland, uppväxt i Danmark är svensk medborgare och har bott här sedan 1962. | |
| tilduskan - Ej medlem längre | 2008-08-17 16:59 | |
![]() | mitt efternamn har varit svenskt sen typ 16hundratalet men jag får ändå frågan vart kommer du ifrån???? Namnet gör en definitivt inte till svensk inte utseendet heller. men va tusan gör en å andra sidan till amerikan? eller för den delen till en italienare? räknar du dig till svensk? eller är det moderslandet som är ditt land? jag tror det är väldigt individuellt för egen del. för betaraktaren som undrar undrar mest för att han inte känner igen det inom sina egna referensramar. fö är du svensk på papper så är du svensk, oavsett om du väljer att känna dig som en italienare. men å andra sidan betyder inte det att du inte är italienare. Det ena behöver inte ta ut det andra som jag ser det. | |
| sideway | 2008-08-17 17:21 | |
![]() | Tycker dock att svenskar e snyggare än andra.. Men har lika svårt som alla andra att svara på vad en svensk e. Fast jag skrev ju just svaret.. Svenskar e alla som e snygga ...eller hmrpf..? | |
| Limerick - Ej medlem längre | 2008-08-17 17:37 | |
![]() | "Eller om Sverige är förstavalet - alla kategorier - att försvara om det skulle bli krig." Och de människor som anser sig vara vapenvägrare då, vad tillhör de för nationalitet? | |
| ewaleena - Ej medlem längre | 2008-08-17 18:08 | |
![]() | Svensk? Minst 5 generationer.. Obs, ironi.. Kan inte en vapenvägrare försvara sitt land då? Det finns väl annat att göra än att lyfta vapen mot människor när det är krig?? | |
| Limerick - Ej medlem längre | 2008-08-17 18:25 | |
![]() | Det var inte så jag tolkade meningen jag citerade Ewa, men jag hoppas innerligt att det är din tolkning som är den rätta. | |
| Ärtan Pärtan | 2008-08-17 23:54 | |
![]() | Jag tycker att det är synd att så många fjantar sönder tråden och ännu tråkigare är det ju med påhopp. Frågan är ju intressant. Idag så kallar vi folk för första generationens invandrare, andra generationens invandrare, tredje generationens invandrare. Folk som har fötts här av föräldrar som har fötts här och haft svenskt pass sen de föddes kallas för invandrare, så det är ju inte utan att man undrar vad som egentligen krävs för att bli kallad för svensk. Min son t ex har en utländsk pappa men han har växt upp med mig, som är svensk, och har alltid haft svenskt pass. Är han utlänning bara för att hans pappa kommer ifrån ett annat land, och även fast sonen inte har träffat honom på en herrans massa år? Personligen så tycker jag man blir svensk så fort man har fått svenskt pass, och på individnivå så handlar det nog mer om man känner sig svensk eller inte. Det där med att kunna svenska tycker inte jag avgör om man är svensk eller inte. Hur skulle det i så fall vara med folk som föds med handikapp som gör att de aldrig kan tala eller förstå vad andra säger, är de inte svenskar då? Hur blir det då med alla de personer som envisas med t ex att säga "som mig" fast det ska vara "som jag", är de mindre svenska än nån som pratar mer korrekt. Nä, det verkar konstigt att mäta svenskheten i hurvida man talar ett språk. | |
| Ärtan Pärtan | 2008-08-18 00:21 | |
![]() | Förresten, skulle det vara språket som avgjorde om man är svensk eller inte så ska då inte de finsktalande svenskarna i Pajala vara svenskar då? Och om en same bara skulle prata samiska, är han/hon inte svensk då? Är finlandssvenskar svenskar då? De har ju svenska som modersmål. Nä, det funkar inte att definiera svenskheten beroende på språk utan det måste vara det svenska medborgarskapet som gäller. | |
| Rigoletto | 2008-08-18 00:33 | |
![]() | Fråga är ju ganska komplicerad. Det enda rent juridiska är ju passet. Har man svenskt pass är man ju visserligen svensk medborgare. Men är man svensk för det...... Dels handlar det ju om vad man känner sig som, vilket tyvärr inte alltid kan förenas med vad andra tycker. Jag är andra generationens invandrare från visserligen ett europeiskt land och har aldrig bott i mina föräldrars hemland (visserligen besökt ofta) men känner mig till hundra procent svensk. Men är inte säker på att alla i min omgivning skulle kalla mig svensk. | |
| Rigoletto | 2008-08-18 00:39 | |
![]() | Många hävdar också att def på svenskhet är att känna sig hemma och kunna identifiera sig med den svenska historien, vaggan och kulturen. Men hur många känner den svenska litteraturen, konsten, musiken så pass väl idag att man kan hävda den åsikten. | |
| Rigoletto | 2008-08-18 00:44 | |
![]() | Nej det är väl dags att bryta ned det gamla nationaltänkandet och se människor som världsmedborgare. Gränser suddas ut och tack vare allt informationsflöde och möjlighet till information blir världen mindre och mindre. Gärna lokala traditioner och fester som grundar sig i närhet. Men öppna alla gränser och låt människor flytta hur de vill utan att för den skull sortera i invandrare eller utvandrare. | |
| micro113 | 2008-08-18 02:06 | |
![]() | Innan man ens börjar fundera på när andra definiferar en som svensk -- så måste man nog själv börja göra det. Är den egna definitionen att man är andragenerationsinvandrar e -- halv grek etc .... så är det självklart att det är den definitionen som gäller. För min del är man svensk när man har Sverige som fosterland -- och inte Sverige och något annat land. Samt när man har integrerats såpass att man har en god förståelse för det svenska normsystemet -- observera att jag säger förståelse, inte att man måste leva exakt som alla andra. Att kunna svenska är ju bra -- men i ärlighetens namn så förstår inte ett smack av t ex skånska, så jag kan inte säga att det är nödvändigt. | |
| Teppy | 2008-08-18 15:11 | |
![]() | jag har både svenskt och italienskt pass.. är medborgare i båda länderna..är inte född här..men ah.. är det någon mer som har det som mig? Att man inte känner sig hemma i något land riktigt.. är man här är man blatte och är man i sitt hemland är man "turist" typ.. | |
| Pottränad - Ej medlem längre | 2008-08-18 15:27 | |
![]() | Jaså, Teppy, du ses som en blatte. | |