Spelrum
Giraffen44
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
32
Inloggade78
Mobilspel
Pågående19 666

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Storamamman - Ej medlem längre2008-08-21 13:17
Antal inlägg: 26

Har varit ute ett tag. men här har hänt lite ser jag.

Att INTE jämföra djurens straff med människors är faktiskt fullt försvarbart. I grund och botten har vi alla samma överlevnadsinstinkter. Men katter kan inte säga till bara.
Den människan som "äger" katten kan helt plötsligt komma med de löjligaste bortförklaringar om att vi blev allergiska, katten är sjuk i huvudet eller det sämsta av allt. vi skall ha barn så katten måste bort.
Sen traskar 15 % till veterinär och avlivar resten av procenten då... jo dom tar till alla metoder som en sjuk människa kan komma på.
Lägga katten under ett bilhjul o köra. slå skallen på den osv med mycket mer sjuka metoder.

Detta anser dom sig ha rätt att göra då katten var "sjuk" i huvudet.

I detta fallet anser jag INTE katten skall avlivas.
Finns andra sätt.

Leopardhonan2008-08-21 13:18
Antal inlägg: 556

Hej lelou! istället för att skriva här, tycker jag verkligen du ska ta mod till dig och säga ifrån till din kompis som äger katten. Det är verkligen inte normalt för en frisk katt att bara attackera en människa utan anledning. Frågor man kan ställa sig är; Har katten växt upp normalt, eller är det en hittekatt? Labila katter beror ju alltid på nånting, precis som med labila människor.. oftast handlar det om att katten blivit misshandlad, sparkad, slagen etc av oss tvåbeningar.. och därför inte är trygg i våran värld. Att den bara attackerat dig och inte ägaren, tycker jag också låter högst osannolikt, det är nog bara en vit lögn av ägaren för att få behålla sin katt.

Däremot förstår jag att hon vill behålla den. Jag har själv två katter, som betyder väldigt väldigt mycket, dom är som barn för mig.. och att avliva en av mina katter skulle vara som att avliva en dotter.

Om du nånsin besöker henne igen, och katten, så får du stå på dig och KRÄVA att hon ska ha den instängd när det kommer besök!! Gå ihop så alla kräver detsamma, som ska besöka henne å psyko-kissen, så kanske hon får upp ögonen för att den inte mår bra.. och att inte ni mår bra i närheten av den..

ha det gott! /sara

Leopardhonan2008-08-21 13:21

håller med maddox helt och fullt förresten. Katten har som jag skrev också förmodligen varit med om något hemskt, annars beter den sig inte sådär.

Leopardhonan2008-08-21 13:24

Men, den kan ju även ha något verkligt fel också.. i hjärnan.. det får vi nog aldrig reda på tyvärr. Att den blev fråntagen mamman för tidigt lelou, tror inte jag på dessvärre, såna katter blir oftast överdrivet "mammiga" och ska snutta och vara nära hela tiden, låter inte som den här katten är en sån.. Den verkar mer rädd och skygg, och försvarar sitt revir..!?

Bergarn12008-08-21 13:33
Antal inlägg: 726

Om en katt skulle flyga på mig, bita sig fast och inte släppa skulle jag tagit avlivningen i egna händer. :P Synd att du inte bor i USA och kan stämma människan som är ansvarig för katten :-P
Husdjur som behöver leva fritt men inte kan leva tillsammans med människor kan man inte ha kvar som husdjur. Sen finns det jue ormar och grejer som heller inte är så vänliga alla gånger, men det sitter ju i sitt terarium och kan inte göra en fluga förnär (förutsatt att flugan håller sig utanför terariet).

micro1132008-08-21 13:52
Antal inlägg: 17542

Margana

Du får nog läsa mitt inlägg igen;

Jag skriver att om katten vaktar mot andra ÄN katter -- dvs jag tycker det är fullt normalt att de vaktar sina revir mot andra katter.

micro1132008-08-21 13:53

Jag tror att de som förespråkar att man skall dalta med och rehabilitera katten helt enkelt aldrig råkat på en tokig katt -- eller sett vilka konsekvenser en kattattack kan innebära.

Storamamman - Ej medlem längre2008-08-21 13:59
Antal inlägg: 26

micro 113 jag vet vad jag talar om när jag talar om rehabilitering. Jag tar emot dödsdömda katter. Jag rehabiliterar dom, betalar ur egen ficka veterinärer, samt ser vad det är med dom. sen har jag genom advokat upprättat ett kontrakt där den som köper (liten summa för syns skull) katten binder sig till vissa grejer.

Jag har haft katt hela mitt liv. rehabiliterat katter (bondkatter) i snart 7 år.
så du skall kolla vem som vet något om rehabilitering innan du säger nått. Och rehabilitering fungerar utmärkt. Sen finns det katter inget går att göra nått för. men det bestämmer tiden, veterinären och katten själv

le-lou2008-08-21 14:02
Antal inlägg: 17500

Gladibyxan - Jag gick igenom ett stort rum, katten strök längst väggen, jag på andra sidan av rummet och skulle in genom en dörr. Ena stunden ser jag katten på andra sidan, i nästa satt den runt benet på mig.

Exakt samma hände den andra som blivit attackerad, hon gick förbi hallen, han kom farande ut från vardagsrummet och flög på. Ytterligare en annan satt och fikade vid köksbordet när katten klättrade upp på hennes stol, på baksidan och började riva i huvudet på henne.

Det du pratar om är djurs normala beteende som tex flyktinstinkten. Detta är inte inte naturligt beteende för en katt, så mkt vet jag efter att ha haft katt i hela mitt liv.
Katten är inte speciellt rädd heller av sig, det är inte så att han ligger och trycker. Han brukar mest ligga och stirra uppifrån nån byrå nånstans.

le-lou2008-08-21 14:05

Leopardhonan - när man läser om konsekvenser för för tidigt tagna kattungar från mamma, nämns ofta just aggressivitet som en av de psykiska konsekvenserna man kan bli tvungen att tampas med senare i kattens liv.

HannahWred2008-08-21 14:08
Antal inlägg: 48

Läste inlägget nyss, och jag skulle utan tvekan avliva katten. Har själv 3 katter och jag skulle INTE respektera sådant beteende. Har dom en gång bitit så kommer nog katten att bita igen, och precis som du skrev "tänk om katten skulle flyga på ett barn" Usch, vill inte ens tänka den tanken.

Hoppas att dina sår kommer att läka bra.

grönöga - Ej medlem längre2008-08-21 14:14
Antal inlägg: 5570

Leopardhonan: "Hej lelou! istället för att skriva här, tycker jag verkligen du ska ta mod till dig och säga ifrån till din kompis som äger katten."

Hennes kompis lyssnar/fattar/tar uppenbarligen inte in det folk i hennes omgivning säger till henne.
"Spy" på du Le-lou, det behöver alla få göra ibland, och ibland lite mer..=)

Och vad katten anbelangar så ska den väck.

bosse642008-08-21 14:18
Antal inlägg: 8

jag har haft en katt med liknande betende!trist men sant fick avliva henne! men om din kompis inte ser alvaret i detta betend! så köp en liten bok till henne!tips,( simon bond )101uses for a dead cat !! krya på dig

le-lou2008-08-21 14:18

jo jag har visst sagt vad jag tycker om katten men det är ju hennes katt och hon som bestämmer över den.
Det var mer när hennes "förklaringar" började komma ...på beteendet alltså som jag ville skriva här och få synpunkter.

mommesfrites - Ej medlem längre2008-08-21 14:25
Antal inlägg: 7605

Jag är verkligen emot att döda djur i onödan och husdjur får aldrig bli en slit-och-slängsak men i ett sånt här fall förordar jag avlivning med det snaraste.
Man ska inte ha husdjur, som inte kan umgås med människor. En hund kan ev rehabiliteras och bära munkorg men en katt? Den kan bli bokstavligen livsfarlig. Vad skulle hända om vi inte hade tillgång till antibiotika och stelkrampsvaccin?
Det är helt oförnuftigt att dra mänskliga paralleller med ett djur!
Visst har jag djupt sörjt vissa husdjur men att jämställa dem med mina barn? Nej, nej. Efter en tid skaffar jag en ny mysig katt eller hund och gläds över den men jag kan inte precis köpa en ny pojke om det händer min son något, eller? Det är livets mening att mina barn ska överleva mig men husdjur har sin begränsade tid hos oss.
Djur borde ö h t få lov att vara djur och inte tillskrivas mänskliga egenskaper.
En hyperaggressiv katt eller hund skulle f ö knappast leva länge i det fria, då förmodligen andra djur skulle försöka få bort den.

upa - Ej medlem längre2008-08-21 14:28
Antal inlägg: 2565

Jag vet inte hur det fungerar med katter men har aldrig hört att någon tvingats avliva en katt just för att man kan hålla den inomhus. En hund måste få röra sig ute vilket gör att den kan vara en fara för andra och därför tvångsavlivas.

Jag förstår att du är upprörd le-lou, men du kan nog inte göra så mycket åt saken så länge inte katten attackerar utanför ägarens hem.

le-lou2008-08-21 14:29

upa - nej jag vet :/

micro1132008-08-21 14:31

storamamman

Jag har aldrig träffat på ett djur som själv klarar av att fatta beslut om avlivning -- om du har det så är det nog så att du lever i en annan verklighet än oss andra.

Att det finns folk som in absurdum tror sig kunna bota och rehabilitera djur är en anledning till att vi har djur med beteenden som inte hör hemma i vårt samhälle.

Jag har också rehabiliterat djur, både hundar och katter -- men jag har också haft förstånd om att skaffa mig kunskap om mentalitet så att jag kan ta ett beslut om avlivning både för djuret och omgivningens skull när det krävs.

le-lou2008-08-21 14:32

tillägg: det som oroar mig är bara att vi har vänner med små barn som är där ibland.
Och jag frågade henne "tänker du inte på vad som skulle kunna hända om han hoppar på XXXXX tex? "
Hennes svar blev att "det skulle han aldrig göra, för då är han ju sjuk i huvudet".
Jag: "Litar du verkligen på honom efter detta?"
Hon: "Ja det gör jag". (!!?)

Jag har redan gjort det klart för henne, att ska vi ses hemma hos henne i forts, så får hon stänga in honom i ett annat rum. Han har gjort sitt hos mig.

Gladibyxan - Ej medlem längre2008-08-21 14:32
Antal inlägg: 42

"Det du pratar om är djurs normala beteende som tex flyktinstinkten."

Ja, med fly menas att man kan fly tills man skapat ett så pass stort avstånd mellan sig och fienden att man inte längre är i fara. Går inte det får man ta till aggression för att skapa avstånd.
Med avstånd menas oftast att den ena parten viker undan, utom synhåll om det är en utomstående fiende.
Kan ju vara så att katten har blivit präglad på människor eftersom den är tidigt tagen från mamman och har små rivalstrider med er besökare. Man brukar skilja på försvar av revir och rivalitet. Tror fortfarande inte du svarat på om katten är kastrerad. En kastrering skulle kanske eventuellt kunna dämpa både rivalitet och vaktande av revir..? Verkar öht lite tossigt att inte ta den till veterinär för en grundlig genomgång.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?