Spelrum
Giraffen17
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
8
Inloggade25
Mobilspel
Pågående19 109

Forumkategorier

Användare Inlägg  
trollet772008-08-23 18:20
Antal inlägg: 63

Jag har oxå bara hört positivt om menskopp, dessutom håller den ju i måååånga år, så den betalar ju sig snabbt i längden. Är också på väg att beställa en själv. De ska tydligen vara extra bra om man har riklig mens, då slipper man hålla på oroa sig för att blöda igenom efter bara en timma.

Stilig_karl - Ej medlem längre2008-08-23 18:23
Antal inlägg: 4127

Ja, det är en pina många gånger. Dyker upp vid olägliga tillfällen och man tvingas ligga i fosterställning den mesta av tiden, själv har jag vart med om att jag inte ens har pengar till mensskydd... Men, det hör till och är naturligt, skulle inte vilja ha det annorlunda, om alternativen är att använda sig av hormoner, smärtstillande och obekväma hjälpmedel så lever jag hellre med den.

upa - Ej medlem längre2008-08-23 18:40
Antal inlägg: 2565

Jag tycker definitivt man ska ta smärtstillande vid mensvärk eftersom smärtan inte alls har någon funktion.

vintage2008-08-23 18:40
Antal inlägg: 120

nämnt menskopp redan i diskussionen om rakningens vara eller icke vara.
jag propagerar LÄTT för menskopp.
man kan ha den i mkt längre än en tampong, man slipper köpa bindor och tamponger, man kan bada med den utan att behöva byta direkt för att den som en tampong blivit genomvåt.
den håller länge. är hygienisk, man slipper torra och irriterande slemhinnor, lukt etc etc etc.
fattar inte varför vissa verkar tycka att den är äcklig?!
testa innan ni dömer ut den.
tycker att det är en av de bästa uppfinningar som gjorts för kvinnor!

upa - Ej medlem längre2008-08-23 19:17

Själv tror jag det är ren lögn att menskopp skulle vara säkrare mot bakterietillväxt. Tamponger förpackas rena, skulle man föra upp bakterier med en tampong är det förmodligen för att man har fingrat på den innan. Med rätt teknik behöver man inte vidröra tamponger mer än minsta möjliga stöd i botten på den.
Menskoppen däremot kräver att man fingrar på den eftersom man måste knöckla ihop den innan insättning. Det krävs också att användaren själv rengör den vilket naturligtvis medför risk för slarv eller felaktig rengöring.
Jag skulle hur som helst inte rekommendera en menskopp till en trettonåring just pga de hygieniska riskerna.

Vasterljung2008-08-23 19:17
Antal inlägg: 261

Jag köpte en, men den fungerar inte bra för mig.

Ulice - Spelvärd/Forumvärd2008-08-23 19:27
Antal inlägg: 3488

upa, det handlar väl om att tamponger stör den naturliga fuktighetsbalansen i slidan genom att suga upp mer vätska än enbart blodet. Den natudligt sura miljön påverkas och därmed rubbas bakteriefloran. Menskoppen suger inte upp någon vätska och balansen påverkas därmed inte. Så har jag fattat det i alla fall.

Jag har dock ingen egen erfarenhet av menskopp, men tycker att det verkar vara ett himla smart alternativ under förutsättning att man inte känner av den.

Pansi2008-08-23 19:30
Antal inlägg: 1

DET ÄR SUPERBRA! har haft menskopp rätt länge nu och den är helt suverän. Den är inte alls speciellt stor, och jag lovar, den känns inte (om man satt inte den rätt..) i princip så att man kan glömma att man har mens.
Och dessutom så blir det ju billigt iom att den hållar ca 10 år...
KÖP! finns även hos tex pepplon.se
lycka till!

upa - Ej medlem längre2008-08-23 19:56

Ulice, det kan hända att fuktighetsbalansen störs i viss mån av tamponger då man har lite mens. Nu talade jag mer om bakterier man tillför. Jag tror heller inte tamponger är den största boven när det gäller förändrad bakteriefloran utan helt enkelt mensen i sig. Många kvinnor upplever problem med rubbad bakterieflora efter mensen, just för att de har haft mens.

Jag kan absolut tänka mig att menskopp är snällare mot slemhinnorna. Oftast lider man ju inte av torra och sköra slemhinnor innan klimakteriet då mensskydd är aktuellt. Jag tror helt enkelt inte att de problem man kan stöta på med förändrad bakterieflora har med tamponganvändande att göra utan har andra orsaker.

hannaroman - Ej medlem längre2008-08-23 20:07
Antal inlägg: 3306

Tack för alla tips!
Tror jag ska köpa den även fast några var lite negativa =))

Sarner2008-08-23 20:29
Antal inlägg: 6

Tips till alla er unga tjejer med jobbig mensvärk - gå till en akupressör och få hjälp att hitta triggerpunkterna på insidan av smalbenen. Sen måste man själv trycka hårt och regelbundet på dem och vips är mensvärken och smärtstillande kemikalier ett minne blott!

Det kanske inte funkar för alla, men min dotter hjälpte det, och hon gick på tunga medel innan för att kunna jobba över huvud taget.

Man ska inte behöva stå ut med svår värk varje månad!

Kram!

hungerstrejk2008-08-23 21:01
Antal inlägg: 524

Jag känner mig äcklad men ändå lite småsugen.

Stilig_karl - Ej medlem längre2008-08-23 21:03
Antal inlägg: 4127

Tack för tipset Sarner :)

puffot - Ej medlem längre2008-08-23 21:09
Antal inlägg: 70

Jag har en sån. fruktansvärt obekväm, så har den bara om jag ska bada, under otursveckan.

Lill-IT2008-08-23 21:14
Antal inlägg: 31590

Jag säger som hungerstrejk: Jag känner mig äcklad men ändå lite småsugen på att prova en sån där.

Vitamin B1 och magnesiumtillskott lindrar svåra mensbesvär och smärtor btw....

Mirr2008-08-23 21:19
Antal inlägg: 265

Otursveckan, menar du att mens är ngt oturligt dvs negativt? Denna vecka har många märkliga namn. Som så mycket som rör kvinnokroppen så har orden om mens, vårat kön etc ofta en nedsättande eller negativ klang. Trist

hannaroman - Ej medlem längre2008-08-23 21:21
Antal inlägg: 3306

Jag tycker bara det är tur att jag får mens för jag vill absolut inte ha barn dem närmsta åren :P

Mirr2008-08-23 21:23
Antal inlägg: 265

Eller så kan man se det som att man har tur för man kan få barn om man skulle vilja

KittyHawk2008-08-23 21:31
Antal inlägg: 11

jag har en, provade den för första gangen för en man sen. Det var det bästa jag köpt!

upa - Ej medlem längre2008-08-23 21:36

Mirr, är du glad över att du känner olidlig smärta när du bryter benet för att det faktiskt är ett bevis på att du lever?

Klart man kan vara tacksam för att kroppen fungerar som den ska men man behöver ju inte ljuga och säga att mens är trevligt och inte alls till besvär. Vem vinner förresten på det?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?