Spelrum
| Giraffen | 31 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 5 |
| Grisen Böjningslistan | 20 |
| Inloggade | 56 |
Mobilspel
| Pågående | 19 720 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Sjuksyrra | 2008-09-02 22:50 | |
![]() | På de flesta sjukhus är det förbjudet med piercingar. Där jag jobbar får vi inte ens ha halsband eller örhängen. | |
| Sjuksyrra | 2008-09-02 22:53 | |
![]() | MRSA är inte att leka med. Vi har haft det på min förra avdelning och det var inte i Stockholm. Jag hade det inte men en annan på mitt jobb. Inte kul! | |
| Nunnelunan | 2008-09-02 23:01 | |
![]() | bizzzy: nej jag anser inte att det handlar om fördomar. De yttre attribut vi kan påverka använder vi för att skicka ut signaler till övriga flockmedlemmar om en tillhörighet vi har valt! Första intrycket får vi genom det vi ser, vilket varken du eller jag kan påverka. Exemplet med bilhandlaren talar ju för det - men det har inte något med social tillhörighet/vänskap att göra. Jag skickar ut signaler till andra genom yttre påverkningsbara detaljer, gör vi inte alla det? | |
| eleni | 2008-09-02 23:02 | |
![]() | Vad jag vet så är det faktiskt tillåtet med piercing i ansiktet igen inom Stockholms läns landsting. | |
| Nunnelunan | 2008-09-02 23:03 | |
![]() | Därför tillåter jag mig att göra en första bedömning utifrån om någon är fulltatuerad eller piercad! | |
| Susssen | 2008-09-02 23:04 | |
![]() | Pierca läppen? Urk | |
| Gariam - Ej medlem längre | 2008-09-02 23:05 | |
![]() | Resonemanget fungerar även utan att man använder sig av begrepp som "flockmedlemmar". Klart det handlar om fördomar förresten, om vi inte hade dem skulle signaler genom yttre attribut inte inneha någon betydelse. Och vill man tilltala en specifik subgrupp så brukar övriga "flockmedlemmar" mer eller mindre ogilla detta. | |
| bizzzy - Ej medlem längre | 2008-09-02 23:07 | |
![]() | Nunnan, Men hur kan du göra bedömningen att inte ha ett förtroende för en person bara för att personen har en piercing i näsan? Om det inte handlar om en fördom såsom att piercade människor är mindre vettiga eller vad det nu kan vara? | |
| Nunnelunan | 2008-09-02 23:09 | |
![]() | Gariam: läs gärna tillbaka några sidor. Diskussionen handlade (för mig) om att man använder ordet fördomar som ett skällsord och ett sätt att döda en argumentation! Flockmedlemmar tycker jag är ett strålande ord :) | |
| Nunnelunan | 2008-09-02 23:15 | |
![]() | bizzzy: Detta måste du tolka och du får lov att läsa mellan orden: Jag har valt en viss stil och de som väljer en avvikande stil, är inte lika bra som jag. Därför väljer jag hellre någon med en mer likadan stil som jag! Troligen skulle jag åka ut med huvudet före, om jag sökte jobb på en tatuerarsalong eller ett ställe där man piercar efter en bedömning av mitt yttre - det är samma sak och det är ok för mig. Jag tillhör ju inte den flocken! | |
| bizzzy - Ej medlem längre | 2008-09-02 23:21 | |
![]() | Okej, du gillar helt enkelt inte en viss stil för att det inte är din stil. Det köper jag. Men du måste väl ändå inse att det är en fördom att bestämma sig för att inte ha förtroende för någon pga en näsring. Om du inte kan inse det så är du ju dum på riktigt.. | |
| Nunnelunan | 2008-09-02 23:25 | |
![]() | bizzzy: Fast jag lade in förtydliganden genom att använda ordet flock på olika ställen, så fattar du uppenbarligen nada av det jag skrivit! Jag tänker inte börja om för nu är det sovdags. God natt! | |
| bizzzy - Ej medlem längre | 2008-09-03 00:01 | |
![]() | Jag förklarar för dig som om du vore 4! Nunnan du menar: Läderbyxor förknippas med bögar. En person som vill kännas igen som bög tar på sig läderbyxor för att tillhöra flocken bögar. (Stämmer ibland, ibland inte) Jag menar: En person som gillar läderbyxor tar på sig byxorna för att han tycker det är snyggt. Genast tror folk att han är bög för att han har läderbyxor, trots att han är straight. = fördom Skillnaden mellan dig och mig är att jag tar inte för givet att en läderbeklädd man är en "flockmedlem"av bögarna.. | |
| -bara Ann - Ej medlem längre | 2008-09-03 00:10 | |
![]() | vilken läpp är det som ska piercas? | |
| bizzzy - Ej medlem längre | 2008-09-03 00:11 | |
![]() | fläskläppen ;) | |
| krutmarie | 2008-09-03 00:17 | |
![]() | Apropå fördomar så finns dom överallt i olika åldrar. Kommer ihåg när jag själv skulle tatuera mig (13 år sen) min pappa var helt chockad, för det är bara horor, fängelsekunder och sjömän som har tatueringar sa han. Min mamma var lite mer "modern" och tyckte det var en kul grej. Tror aldrig pappa kom över det egentligen, även om det bara var en liten tatuering på överarmen. Läderbyxor har en av mina döttrar förresten, hon tycker det är snyggt och hon är snygg i dom också. | |
| bizzzy - Ej medlem längre | 2008-09-03 08:14 | |
![]() | Jag har inga problem med att folk tycker piercing ser äckligt ut eller att det är fult med läderbyxor eller vad det nu månde vara. Var och en har ju sin smak! MEN när man automatiskt placerar någon i ett fack, en grupptillhörighet eller som nunnan säger att man är en flockmedlem pga val av smycke eller kläder så har jag problem med det. När man väljer att placera någon i ett "fack" bara genom att kasta ett öga på personen i fråga, då har man en fördom. Hur kunnig man är inom ett visst område sitter inte i klädstilen eller i smycken, tatueringar etc. och inser man inte detta kan många kompetenta människor sållas bort bara genom en hastig blick.. I och med att man vet om att folk dömer hunden efter håren så har man ett val att göra. Rätta sig i ledet för att bli accepterad eller ge fan i vad folk tycker och köra sitt eget race. Det kan dock sluta med att man inte kan få något arbete, så i slutändan vinner fördomarna... Trist | |
| lellemor | 2008-09-03 08:30 | |
![]() | Jag vet en arbetsplats som man får ha piercing men den får inte vara synlig så har man en i ansiktet så är det bara att sätta ditt ett plåster. Och hur snyggt är det Om man tar ut sin piercing sen så ser hålet ut som en finne Grannungarna har gjort det och dom ångrar att dom satt ditt den från början När jag ser en en piercing (angående fördomar) i min värd så är en piercing tecken på ungdomar som inte kan så mycket Som knappt slutat skolan. Fast det funkar ju inte när den ungdomen kommer med lite grå hår=) | |
| Candee | 2008-09-03 09:36 | |
![]() | Håller med bizzzy fullt ut. Kan heller inte förstå dessa fördomar som man har enbart för att en människa valt att pierca sig synligt. Kanske beror det förstås på mig som person också och jag måste väl vara unik som gillar piercingar och tatueringar. Har själv piercat mig i näsan och har 3 hål var i varje öra. Har även funderat på ögonbryn men vågar inte då jag jobbar offentligt och har samarbeta med många högre chefer både inom näringslivet och privata företag. Men ingen har någonsin retat sig på mina piercingar, inte bemött mig konstigt på något sätt. Så jag finner det lite konstigt och lustigt att vissa påstår att man inte inbringar förtroende enbart för att man har piercat sig i ansiktet. Visst har även vi diskuterat det på jobbet men det kanske beror lite grann på hur piercingen ser ut. Jag har ju en lite hängande smycke, även om den är liten, på näsvingen så den retar man sig kanske inte lika mycket på som en piercad läpp eller ögonbryn. Hur som helst..det är inte alla "tanter" som tycker att piercing är fult och white-trash som vissa påstår..det är just nu en trend men för mig är det konst. Och de som piercar och tatuerar sig är inte enbart tonåringar eller white-trash..det är människor som vill göra det för att de själva mår bra och vill ge uttryck för något de tycker om. Så min erfarenhet är att piercingar och tatueringar är inget man växer ifrån, om man nu inte gjorde det enbart för att det var nån modetrend just då.. | |
| Gariam - Ej medlem längre | 2008-09-03 09:48 | |
![]() | Candid: Nja, jag växte ur mina piercingar för att jag började uppleva att de verkligen var i vägen. Det var befriande att ta bort dem. En tatuering har jag också växt ifrån, för att jag var väldigt ung då jag gjorde den och helt enkelt har ändrat smak, men en annan kommer jag aldrig växa ifrån. Det har personligen inget med trender att göra, och det är ju uppenbart bara i denna tråd att det inte bara innebär positiv uppmärksamhet med sånt. Fördomar är så obotligt trist, tusen gånger värre än diverse kroppsutsmyckningar. De som retat sig mest på mig för mitt utseende-experimenterande är nog diverse släktingar, och nu har de äntligen fått pusta ut. :) Och jag har alltid fashinerats av hur andra orkar bry sig så mycket om andras utseende. | |