Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 226 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Måns_E | 2008-12-07 14:41 | |
![]() | Det är bättre att lära sig grundackorden först, de klarar man sig med i 90% av alla låtar, sedan kan man lära sig lite mer obskyra ackord vid behov. | |
| Apan Bollo - Ej medlem längre | 2008-12-07 14:44 | |
![]() | Är det G-moll du är ute efter, men inte som ett barréackord? | |
| _abc_ | 2008-12-07 14:53 | |
![]() | apan bollo: Av besrkivningen jag har ska pekfingret ligga över hela första bandet, B på andra bandet ska hållas ned och D och A på tredje bandet. Och det ska låta fint när man slår an, vilket det inte gör när jag försöker hålla ackordet hahahah!!!! AAAAHAHAHAH jag blir tokig...... | |
| Apan Bollo - Ej medlem längre | 2008-12-07 15:07 | |
![]() | Måste säga att jag inte känner igen det där som ett Gm. Kan du läsa tabulatur? Det är ett väldigt lätt sätt att se hur ett ackord ser ut eller lära sig en låt. Värt att kolla upp. Om du vill ha ett Gm så lägg pekfingret över hela 3:e bandet. Sätt sedan ringfingret på 5:e bandet på A-strängen och lillfingret på 5:e bandet på D-strängen, dvs rakt under ringfingret. Sen är det bara att slå an. Barréackord kan vara svåra att ta i början så misströsta inte. Prova med bara långfingret först och se ifall du kan få det att låta rent, prova sedan att lägga till de övriga fingrarna. Hoppas du förstår vad jag menar. | |
| _abc_ | 2008-12-07 15:12 | |
![]() | Hmmm.. Kan det ha med saken att göra att det är capo på 3e band från början och att det "konstigt" nog stod fr. 7 för ackordet? Men det stod fr.7 G/M, om nu detta är ett G-moll har jag ingen aning om. Skäms... Tabulatur? Som på ultimate-guitar.com där folk lägger upp ackord till låtar? Detta?: -------X--I -----X----I --X-------I --X-------I --X-------I --X-------I Typ.... | |
| Apan Bollo - Ej medlem längre | 2008-12-07 15:19 | |
![]() | Finns inget att skämmas för alls. Precis, så brukar tabulatur se ut förutom att det brukar vara siffror med också, inte bara kryss. Hinner inte kolla på det mer nu men jag kan hjälpa dig lite mer när jag kommer in igen. Tror att det är ett Gm7 du är ute efter, dvs G-moll 7. | |
| Satyra | 2008-12-07 15:30 | |
![]() | _abc_ - Ja det tycker jag är ett bra sätt att nöta in ackord och bytet mellan dem och då samtidigt ha möjlighet att få in taktfärdigheter med högerhanden utan att drunkna i lillfingersättningar, etc ;-) - att öva på låtar som har de enklaste grundackorden i sig så att säga. Alla dessa barréackord och extrauppiffade ackord gör bara allt krångligare än nödvändigt och risken är nog då att du kanske tröttnar?! ;-) Det finns ooootaliga låtar som innehåller enbart de ackord jag skrev ned tidigare. Många rock/pop/blueslåtar t.ex innehåller inte mer än 3-4 ackord. | |
| _abc_ | 2008-12-07 15:34 | |
![]() | apan bollo: Ja, jag antar fr.7 står för det. Och nu förstår jag vad du menar, jag kan inte läsa de som har siffror i sig nej. Har inte lärt mig än. Kör bara på rena ackord där det på den sidan anvisas som X för nedsättningen. Men jag tar gärna emot lektion i hur man läser av tabulaturen. Satyra: Du har en poäng där, lätt att slänga gitarren i golvet när barre-ackorden inte funkar för en... Så kanske ska nöta de lättare desto mer nu. | |
| Apan Bollo - Ej medlem längre | 2008-12-07 15:43 | |
![]() | vilken låt är det du försöker lära dig? Har du ngn länk? | |
| Satyra | 2008-12-07 15:58 | |
![]() | Den länk jag la ut förut - Klickade du på raden: "Starta ackordsgeneratorn..." där? Där kommer då nämligen upp en Javabaserad sida med 250 ackord - hur man tar dem OCH hur de låter - på ett väldigt enkelt sätt. Där finns alltså även Gm7 med som du eftersökte. ;-) | |
| _abc_ | 2008-12-07 17:12 | |
![]() | Jag freudenslippade, är ute efter G/B, inte G/M, fick det nog ifrån att ni kallade det för moll. G/B på ackordsgeneratorn överensstämde konstigt nog inte med det jag har från sidan, ni får gärna kolla vad som är fel med G/B från sidan satyra och apan bollo om ni har tid över. www.ultimate-guitar....ce _crd.htm Sedan vore det kul att veta hur man läser av tabulatur som denna: www.ultimate-guitar....ue _tab.htm Har annars bara kört ackord rakt igenom i den men det skulle vara kul att plocka introt så man känner igen originalet bättre. | |
| Apan Bollo - Ej medlem längre | 2008-12-07 17:52 | |
![]() | Ok, har kollat på sidan du länkade till. Dom har krånglat till det lite tycker jag, ska försöka förklara. Du har som sagt en capo över 3:e bandet, vi kan räkna det som 0 istället för 3 då (det är vad dom har gjort på sidan). För att ta det ackord som dom anger som G/B sätter du pekfingret på 2:a bandet (räknat från capon då alltså) på A-strängen, ringfingret på 3:e bandet på B-strängen och sen lillfingret på 3:e bandet på den ljusa E-strängen, rakt under ringfingret alltså. Sen slår du an alla strängarna utom den översta, mörka E-strängen. Inget barré behövs, D och G strängarna i mitten är öppna. | |
| Apan Bollo - Ej medlem längre | 2008-12-07 17:56 | |
![]() | Vad gäller tabulatur: De 6 olika linjerna är så klart de olika strängarna. Den översta raden motsvarar den ljusa E-strängen, nästa B osv. Du läser från höger till vänster, siffror som är rakt under eller ovanför varandra spelas samtidigt medans siffror som kommer efter spelas efter. En siffra, säg en trea, på en linje säger att du ska spela tonen som ligger på 3:e bandet på den sträng som linjen motsvarar. Svårare än så är det inte. Säg till om ngt är oklart. | |
| _abc_ | 2008-12-07 18:55 | |
![]() | Med krångel menar du att man inte behöver spela G/B som han som lagt upp ackordet gör utan man kan köra en enklare variant som du nyss beskrev? För du såg att det är HELT annorlunda fingersättningar i hans besrkivning? | |
| Apan Bollo - Ej medlem längre | 2008-12-07 19:03 | |
![]() | Nej, jag tror det är ngt du missat i så fall, det är faktiskt så han skrivit ner det. Det är att han säger att det är ett G som är lite konstigt för det är det inte, vilket han förklarar lite senare. | |
| _abc_ | 2008-12-07 19:28 | |
![]() | Är helt lost apan... FÖr det första ser jag inte var han förklarar detta, för det andra hittar jg inte ett enda ackord som stämmer överens med din beskrivning, av de som finns i låten, bocka i"Show chord diagrams" och kika på vad jag menade med G/B, hur han skrivit ut det. Förstår ingenting nu... Den första länken, inte den andra. | |
| Satyra | 2008-12-07 19:58 | |
![]() | G/B (eller G-B som det är skrivet i den sida jag länkade till) tar man ju mycket enklare än någon av er beskriver det - eller menar vi helt olika ackord? :-O Långfingret på A-strängen (andra strängen uppifrån när du håller gitarren) på andra band. Ringfingret på tunna E-strängen på tredje band. Översta strängen - grova E alltså - ska inte spelas på alls. Om du är helt en nybörjare _abc_ så tycker jag att sidan du länkar till är överöveröverkurs för dig. Sidan är riktad till en gitarrist - alltså någon som redan kan spela gitarr, som jag ser det, och inte till en nybörjare. ;-) Men visst - vill du starta med det grövsta direkt så är väl det ok. Känns bara lite onödigt överentusiastiskt i mitt tycke. Bättre är det nog att lära sig grunderna från grunden och inte hoppa på kvalificerad gitarristkurs direkt. ;-D | |
| söt i basker - Ej medlem längre | 2008-12-07 20:01 | |
![]() | www.looknohands.com/...ho rdhouse/ | |
| _abc_ | 2008-12-07 20:15 | |
![]() | VIsserligen har jag nu plinkat en del med apan bollos förslag till ackord och jag är nöjd med det ljudmässigt och sett till svårighetsgrad. Funkar. Satyra: Jag visste inte att det skulle vara en sida lämpad för de som endast kan spela, polarn rekommenderade den då han skulle lära mig spela. Men herregud, jag har ju spelat i tre månader nu, det där ska väl funka =). Jag är sån, sniffar på om jag har fallenhet, har jag inte det ger jag upp med saker och ting, vill det sig inte är det inte mer med det. | |
| Satyra | 2008-12-07 20:31 | |
![]() | Hehe, ok - jaja - vi har alla olika taktik för att lära oss det vi vill här i världen, man får göra vad som passar en bäst bara. Skulle jag startat mitt gitarrlärande med den typ av sidor du länkar till skulle jag gett upp direkt. Men det är ju jag det. ;-) | |