Spelrum
Giraffen25
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
5
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade51
Mobilspel
Pågående20 015

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Candee2008-09-16 20:05
Antal inlägg: 1256

Den här tråden handlar inte om hur jag ska bete mig när jag går på restaurang. Den handlar om en mycket viktigare fråga än så. Får jag ställa en motfråga..varför hänger du dig så ofta på enbart en liten del av ett inlägg och inte ser helheten i vad som diskuteras?

Det går säkert att svara på hur man beter sig när man går ut och äter på restaurang men nu är det inte alls det som diskuteras i tråden. Kan du försöka med att diskutera den istället. Om du missat det så diskuteras nog VARFÖR och inte HUR..haha

y not2008-09-16 20:06
Antal inlägg: 9014

kermis hållerme

ordhämnaren - Ej medlem längre2008-09-16 20:06
Antal inlägg: 1045

kermis, stämmer utmärkt, du förefaller extremt ohyfsad, om än med ett visst mått av självinsikt.

kermis2008-09-16 20:09
Antal inlägg: 1323

Candee: Förlåt, jag måste ha misstolkat

"Jag är i intresserad av alla tänkbara reflektioner. Både från föräldrar, folk som är i de här åldrarna själva eller bara alldeles vanliga "betapetare" Tack! :-)"

Du kan ju se mitt inlägg som att det var ett exmpel på att även icke-tonåringar kan bete sig så hemskt. :)

y not2008-09-16 20:11

nog diskuterar jag helheten, läser du inte vad jag skrev Candee. om vuxna och ungdomar genom tiden? Är det inte vad frågan gäller. Men du skriver faktiskt ett påstående du inte kan försvara. Är det något fel att påpeka det?

Att framställa floskler som sanningar och bygga argumentationer kring det gör inte argumenten trovärdiga. Det finns ingen sanning om hur man beter sig på rastaurang. Det visar väl första inlägget med all sin tydlighet.
Vad är det som säger att det inte var tjejens språk och beteende som var det mest riktiga på platsen och att det var vulcan som var den som helt missat etiketten?

Palini2008-09-16 20:12
Antal inlägg: 1381

Nu vet jag inte på vilket sätt hon sa det, men kan det inte vara ett väldigt torftigt försök till att faktiskt vara lite artig? Jag menar, är man rätt blyg och ovan vid att be "farliga äldre herrar" maka på sig lite, och förmodligen tycker att det är rätt pinsamt att göra så inför kompisar, är det då helt otänkbart att en 16-åring idag säger "kan du typ flytta på dig", istället för "men, öhhh, lyft på arslet då, gubbe." =)

yayasout - Ej medlem längre2008-09-16 20:13
Antal inlägg: 1408

Vilket trist klimat din kusin verkar prata om vulcan. Sorgligt med ohyfs och brist på helt vanlig vett & etikett. Satt själv på bussen häromdagen då två högljudda tonåringar klev på. Dom satt sig precis bakom mig och började spela musik i mobilen med högtalare på... Kanske inte verkar vara som en så stor grej för vissa. Men jag vet då att när jag var i deras ålder så visste jag att man faktiskt kunde visa hänsyn på allmän plats.

Jag måste säga att jag tror det går i olika årskullar, det där med attityden bland unga. Om jag ser på min gamla högstadieskola tex som har skiftat enormt rent socialt dom åren jag och mina 5 år äldre bröder gått där. Vissa kullar fick utstå så mycket mer än andra fast det bara skilde några år mellan dem. Just nu verkar det tyvärr vara rätt trist klimat på skolan. Mycket inbrott osv. Men jag vill gärna tro att det vänder snart igen.

Sen vad allting beror på är en helt annan sak. Mycket spelar in och inte bara föräldrarna.

Candee2008-09-16 20:16

Hoppsan då y not. Förlåt att jag uttryckte mig så klumpigt. Jag håller dock inte med att du vill se helheten utan tycker titt som tätt att du hänger upp dig på inlägg och gärna försöker reta folk som jag antar att du retar dig på. Eller så tolkar iaf jag dina inlägg. Gärna hugger om du har möjlighet. Jag orkar inte diskutera med en person som inte ger mig något i en diskussion..därför så svarar jag heller inte på dina inlägg i den här tråden mer.
Du hittar säkert någon annan att "diskutera" med.

Candee2008-09-16 20:16

Kermis tolkade dig inte alls så..;)

ordhämnaren - Ej medlem längre2008-09-16 20:17
Antal inlägg: 1045

y not, i mitt eget fall handlar det helt om vad jag själv förväntar mig i en sån situation. Eftersom jag är konservativ har jag en önskan att vi ska sträva efter en relativt enhetlig etikett och inte anpassa varje samhällelig avkrok till respektive minoritets nycker. Jag föredrar en svensk helylle-etikett framför en fragmenterad cocktail av ömsom RFSL-floskler ömsom hedersmordstraditioner.

Det känns som ett land mår bättre när det får ha något slags identitet i vilken majoriteten av dess medborgare kan känna igen sig lite oavsett ålder, kulör eller övertygelse. En sådan identitet bör även innehålla vissa regelverk för hur vi bör kommunicera för att underlätta för varandra, både vad gäller förståelse, men även stressnivå och med hänsyn till eventuella konflikter som kan tänkas uppstå.

zmiley2008-09-16 20:18
Antal inlägg: 2170

Fjortistrollet hade pojkvän och två kompisar hemma i lördags med övernattning. De hälsade artigt när de kom, tackade för maten, sa godnatt och godmorgon, tackade för frukosten, och sist men inte minst tackade de för en trevlig kväll och för att de fick komma.
Tyvärr tror jag att de här ungdomarna tillhör en utrotningshotad gren av mänskligheten.....

y not2008-09-16 20:19

Klart du får tolka mig som du vill Candee det är din personliga frihet. På samma sätt tolkar jag det som att du erkänner att dina argument inte höll och istället för att erkänna det hellre anklagar mig personligen. men det är okey.
Palini uttrycker förövrigt ungefär samma sak som mig fast på ett kanske mer belevat sätt.

Candee2008-09-16 20:20

Nja..så illa är det väl inte zmiley men desto roligare när det händer..;)

Candee2008-09-16 20:21

Mmm..jag behöver inte försvara mina argument y not..men med dig tar man en försvarsställning direkt..du har den effekten. Det är INTE en givande diskussion för mig..du attackerar som en liten bitsk hundracka..

y not2008-09-16 20:23

ordhämnaren, visst skulle en sådan värld vara vacker. Men så är det ju inte. Vi har olika kulturer i vårt umgänge utifrån var vi kommer, inte minst åldersmässigt. Och många gånger tror jag att det är vi vuxna som inte visar ungdomarna tillräcklig respekt, förståelse och empati. Vi om några borde väl ha lärt oss att ungdomar är ungdomar.

Candee2008-09-16 20:23

Nu ska jag glo lite på dumburken..WOFF så länge..!!

mommesfrites - Ej medlem längre2008-09-16 20:32
Antal inlägg: 7605

Jag fortsätter att tjata om bygden jag bor i. Här ser man mellan fingrarna på mycket som grannarna gör. Okej om du ägnar dig åt hembränning, div olovlig körning och jakt men om du inte hälsar ordentligt eller tackar för kaffet anses du svårt sjuk :P
Gubbarna nästan bockar och ber om ursäkt innan man får en smäll.

Vardaglig artighet och kallprat betyder ganska mycket för de flesta. Det känns väldigt torftigt utan.
Tonåringar skulle nog behöva mycket mer vuxna förebilder (ja, inte såna som super och slåss då). När jag tänker på det, så är det skrämmande hur mycket ungdomar sitter med mobilen eller mp3:n klistrad vid örat och liksom inte noterar världen och människorna runt omkring.

Zmiley jaa, så är hundratals tonåringar jag känner också. Du ska veta att det betyder oerhört mycket för dem att känna sig välkomna i ditt hem!

pingvin20072008-09-16 20:33
Antal inlägg: 204

detta kan låta lite konstigt, men jag brukar också säga "dagens ungdom" och själv är jag 14.. men t.ex. när vi hade besök och jag städade och lagade mat och sen bakade jag efterrätt, sa hon som va hos oss: oj, du har en duktig dotter. min dotter sitter bara vid datorn och HATAR att hjälpa till (också 14). mamma skulle precis säga: sån e dagens ungdom. men sen kom hon på att jag e "dagens ungdom" så hon sa: så är de flesta ungdomar idag. men det finns många bortskämda fjortisar. jag kanske är en udda tonåring, men jag tycker att man ska säga : "tack" & "snälla" ibland. om jag ska be någon flytta sig säger jag: kan du vara snäll och flytta dig lite. varesej jag känner personen i fråga eller inte. men jag har många ggr varit med om att någon tonåring sagt: men ta o flytta på dig för ***. då brukar jag gå fram och läxa upp dem (jag e ganska duktig på att läxa upp) sen säger jag utan att tänka på det: dagens ungdom är så ouppfostrad! xD

mrperfect2008-09-16 20:33
Antal inlägg: 11437

Det är aldrig fel att tacka en gång för mycket :P

Gilena2008-09-16 20:44
Antal inlägg: 7250

Jag är en sån där tråkig tjatig mamma om det behövs. Om min dotter (10 år) har kompisar här och jag t.ex bjuder på mat, så förväntar jag mej att de tar undan sin tallrik från bordet och säger - Tack för maten! Den som reser på sej och tänker gå från bordet rakt av bara, får genast ett tydligt men vänligt -Varsågod! med en uppfordrande blick. De flesta fattar genast och ler lite generat innan de tackar, men ibland får jag bli extra tydlig för att budskapet ska gå fram. Hittills har iallafall ingen unge sluppit undan... *s* Samma sak om man kanske skjutsar någon, den som inte tackar för skjutsen när den går ut.... nej nej inte bra, då kommer pinsamma morsan ut ur bilen och säger igen: Varsågod för skjutsen!

Nu är det ju inga huliganer direkt jag hanterar, utan högst "vanliga" 10-åringar - men om man inte får lära sej som "liten" - hur ska det då bli sedan? Hyfs och vanligt folkvett och trevligt sätt tillhör allmänbildning och social kompetens, och det gör mej tokig med otrevliga människor, särskilt om de tänker sej att vara i sällskap med någon i min familj. Gammeldags?? So what!!

Tack kostar inget!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?