Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 20 160 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Mouche - Administratör | 2008-10-02 20:26 | |
![]() | Det är ytterst sällan som jag anser mig berättigad att hoppa in till "försvar" för mina medarbetare här men i detta fallet gör jag det utan tillstymmelse till tvekan. Om man läser inläggen som Vulcan skrev så ser man omedelbart "Henrik-Vulcan" i det skrivna. Han har nämligen alltid ett, i mina ögon, enastående logiskt och rättviseinriktat sätt att uttrycka sig, detta blandat med humor och omtanke. Det han säger är odiskutabelt rätt. Ingen här, vare sig de som tror på mamman eller de som tror på myndigheter m.fl, har någon som helst insikt i allt som skett runt omkring Felicia. Vulcans ord manar till eftertanke och uttrycker hans personliga åsikt, en sak som är fullt tillåten i Betapets Forum. Tragiken, det fruktansvärt orättvisa i att en ung flicka lämnat livet, den finns alltid där för oss alla att tänka på om något liknande händer i vår närhet. Vi kanske kan hjälpa på något sätt, finnas där, trösta, stötta både den drabbade och hans/hennes närstående. Att bry sig om kostar inget och det är vad som saknas i nutiden ... omtanke, kärlek, att verkligen ta sig tid att bry sig om och att visa det! Att, som i det näst sista inlägget här ovan, låta påskina att Vulcan av alla människor, skulle försöka sig på att pådyvla sina egna värderingar på någon, är så urbota taget ur luften att det inte ens behövs diskuteras vidare! Och Nej, Vulcan och jag är inte polare IRL. Mouche | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-10-02 20:28 | |
![]() | Vulcan skriver precis så jag tänker men inte kan sätta på pränt lika fint. | |
| barbi | 2008-10-02 20:29 | |
![]() | jag tror problemet är att han skrev suck.. helt onödigt eftersom det va nåns åsikt ju | |
| Mimikryp | 2008-10-02 20:30 | |
![]() | Baserat på det jag läst tror jag absolut att hon begick självmord. Att hon sedan borde ha fått (en helt annan/bättre) vård på det där hemmet är ju en annan sak. Men jag tycker inte att man kan påstå att det var de på hemmet som mördade henne. Att hon däremot fått en strypskada verkar ju märkligt, men det är klart att man/vi inte vet om detta är sanning eller något som mamman har diktat ihop. | |
| Mimikryp | 2008-10-02 20:31 | |
![]() | Heja Mouche! | |
| Tess 08 | 2008-10-02 20:32 | |
![]() | Mouche! Alltid så bra med ord ;-) Vulcan hade också en bra poäng här... Tycker även att det är lätt att se att även en privat Vulkan kan sucka, det behöver inte vara en forumvärd som gör det | |
| Paniksurr - Ej medlem längre | 2008-10-02 20:42 | |
![]() | Barbi, i ditt första inlägg skriver du att du tror att det är ett mord och uppmanar folk att hjälpa och stödja Felicas mamma. Vad har du läst för material? Vad konkret får dig att redan i första inlägget här tro att det är ett mord? Vad baserar du det på? Och tycker du att du har tillräckligt med material för att göra den bedömningen? Är det inget mer du behöver? Jag blir bara nyfiken. | |
| bizzzy - Ej medlem längre | 2008-10-02 20:43 | |
![]() | Jag tycker att det över lag verkar till att behövas en rejäl översyn på psykiatriska kliniker, behandlingshem etc. De brister i många avseenden när det gäller säkerheten. Det händer allt för ofta att människor lyckas med att ta sitt liv även om de har sk tillsyn.. | |
| vulcan | 2008-10-02 21:06 | |
![]() | Tror det är poänglöst att fortsätta den här sidodiskussionen Men jag vill tacka alla som engagerat sig i den ändå. Kort om sucken en sista gång bara: Den kom sig ju av att jag skrivit ett inlägg med innebörden "Döm inte ut människor som inkompetenta eller korrumperade (något som ju trots allt är en mycket allvarlig anklagelse mot en tjänsteman) utan att ha ett ordentligt underlag för det" Sen gick det bara några få inlägg innan ett sånt fördömande kom igen - från en person som läst en (1) sida i en partsinlaga. Då kunde jag inte undertrycka en suck. Det hade nog varit trevligare att upprepa mina argument igen istället. Jag misstänker dock att det hade gett ungefär samma effekt ändå... | |
| Basta - Ej medlem längre | 2008-10-02 21:08 | |
![]() | Sista sucken har alla rätt till. | |
| vita_syrener - Ej medlem längre | 2008-10-02 21:13 | |
![]() | Tack vulcan. | |
| barbi | 2008-10-02 21:33 | |
![]() | som sagt ja har läst det som finns och ja utgår från det. som många gör näär dom läser om saker i tidningen tex.. ni tror väl på det mesta som ni läser om det står att nån har tex blivit misshandlad. kan ju vara så att den som har blivit misshandlad kanske va den som börja bråka men den andre kanske va starkare hoppas du förstår hur ja tänker | |
| Mysteriet - Ej medlem längre | 2008-10-02 21:55 | |
![]() | Det finns en 3423 inlägg lång diskussion om det här ämnet på Flashback. Den har urartat kraftigt med beskyllningar och påhopp så till den milda grad att det är obehaglig läsning. Tydligen är det så att denna tragiska händelse har blivit något av ett internetkrig. Folk har till och med blivit polisanmälda för sina anklagelser och trakasserier. Inga namn nämnda. Personligen tycker jag det är helt meningslöst att diskutera en så här pass allvarlig sak på internet utan att ha polisrapporten till hands. | |
| alfamarie - Ej medlem längre | 2008-10-02 22:12 | |
![]() | vulcan: jag håller med dig i stort, det antas alltför mycket i det man läser på nätet. "Jag har läst det, det stod på en "officiell" sida, därför är det sanning!?" Jag måste säga att jag trodde att youtube hade mycket mer koll på vad folk får lägga ut på deras sidor. Särskilt efter skolmorden i finland härom veckan, där mördaren i prinicip berättar vad han har tänkt göra och detta väljer de att publicera? Yttandefrihet i all sin ära? Källkritik har aldrig varit fel? Det har aldrig varit mer rätt än nu! | |
| alfamarie - Ej medlem längre | 2008-10-02 22:13 | |
![]() | *Yttrandefrihet | |
| anna-79 | 2008-10-02 23:07 | |
![]() | Man kan diskutera detta i evighet för alla har sina tankar, åsikter och funderingar! Man kan lätt missförstå andras inlägg och svar!! Alla tänker vi olika! Även fast man kanske menar det samma!! Det kan börja med en sak och snurra in i en massa olika saker! Hur som helst så tycker jag synd om Felicia och Felicias familj och alla andra barn och föräldrar som har haft det tufft och har det tufft! Tragiskt att Felicias liv skulle sluta som det slutade, vad som än hände! | |
| Paniksurr - Ej medlem längre | 2008-10-02 23:07 | |
![]() | Barbi, jag tror i och för sig mer på det som står i tidningar än när det uppenbart är en partinslaga. Men jag tror inte med automatik på allt som står i tidningen och skulle inte utifrån vad som står där säga att det är så. Jag själv stör mig otroligt på artiklar av slaget som går ut på att det står att "19-årig flicka våldtogs i går" och sedan har polis och åklagare uttalat sig i texten, men där man inte hört något argument för motsatsen. Ofta är artikeln dessutom publicerad innan den misstänkta ens är förhörd, eller utan att det står något om eventuella skador och så vidare. Och även i sådana fall försöker jag så långt det är möjligt att ifrågasätta trovärdigheten. Jag trodde tidigt t ex att den där tjejen som vittnade i en mordrättegång faktiskt inte blivit utsatt för de saker hon påstod till följd av detta. Jag TRODDE som sagt inte på historien, men jag skulle aldrig någonsin påstå att "jag visste att det var så" eller ens säga att jag inte trodde på det om jag bara hade hört låt säga polisens version. Och det är just källkritiken jag funderade över och ännu inte tycker jag ffått något svar på från dig. När du läste det där, tänkte du då inte någon gång att "varför finns inte fler handlingar?", "vems slutsatser är det som kommer fram i dokumentet och hur har dessa framkommit?" Det är det jag menar barbi.. | |
| belugavis - Ej medlem längre | 2008-10-02 23:17 | |
![]() | Otroligt läskigt. Jag har varit inne på den sidan och ryst oavbrutet...både hela berättelsen men också om länkar till andra ställen. Nej man kan inte veta att hon blev mördad, men det som är tydligt är att Felicia mådde dåligt av att bli mobbad. Istället känns det som att skulden lades på henne och på hennes ADHD. Varför hade skolan ingen plan för det eller gjorde något åt det. Det framgår av berättelsen att man inte tog tag i det. Det man (skola, placeringshem) inte verkar ha gjort var att ge henne bekräftelse i det hon upplevde. En inställning och attityd som finns på många hem och bland vuxna omkring barn som mår dåligt & utagerar, är övertron på den fostrande delen, straffa, stänga in, istället för att möta och försöka förstå orsaken. Kanske för att man inte vet hur man ska göra. Kanske för att man felaktigt tror att det är ett slags trots som ska motarbetas. Men en person som blir mobbad, kan man kalla det utagerandet för trots då eller att hon är destruktiv pga en diagnos. Tycker mer det är fullkomligt logiska reaktioner. Det är otroligt sorgligt att Felicia inte fick bekräftelse och att det inte finns genomsyrat i alla skolor och i allt arbete med barn, när man träffar barn som mår dåligt. Tänk om man istället sagt till henne att man förstår att hon mår dåligt med tanke på det hon är med om i skolan mm. | |
| belugavis - Ej medlem längre | 2008-10-02 23:19 | |
![]() | bekräftelse = upprättelse (lägga skuld utanför sig själv) | |
| Caligatia | 2008-10-02 23:19 | |
![]() | Som många tidigare sagt kan man säkert ifrågasätta behandlingshemmets agerande, men det går inte att jämställa med mord. I länken utmålas behandlingshemmet som skurkarna, som ändrar sina berättelser efter dryga 2 år, men det är också exakt vad modern gör. Det här är en ytterst smärtsam tråd för mig, och ändå försöker jag i så stor grad som möjligt hålla mig objektiv. Jag kan förvisso inte till 100% säga att detta var ett självmord, och behandlingshemmets agerande kan som sagt diskuteras. Men jag var DÄR! Inte precis i dödsögonblicket, men tiden innan det. Det här var en tjej som mådde psykiskt dåligt, av många olika orsaker. Skall man vända på det dessutom. Om det nu är ett mord som skall mörkas, är det då inte krångligt att få det att verka som en självmordshängning? Hade det inte varit så mycket enklare att få det att verka som om hon råkade träffa pulsådern då hon självmant skar sig? Jag tror i ärlighetens namn faktiskt inte att man hjälper Felicias mamma genom att stötta henne i sin kamp för vidare utredning av dotterns dödsorsak. Ju fler som slår vatten på hennes kvarn, ju fler ger henne anledning att inte bearbeta det faktum att hennes dotter är borta, det är det jag (alltså min personliga åsikt) tror allt handlar om. Ett sätt att slå ifrån sig, lägga skulden på någon annan, och att skjuta upp smärtans fullständighet till ett senare tillfälle. | |