Spelrum
Giraffen13
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
5
Inloggade18
Mobilspel
Pågående19 082

Forumkategorier

Användare Inlägg  
kermis2008-10-04 15:22
Antal inlägg: 1323

bara ett tillägg (till de som inte tänkt på saken..) :

Man måste komma ihåg att skilja på näringslära och säljargument. Just att "burkmat innehåller en massa vatten" är ett säljargument. Det blir mycket pengar att betala för vatten, tungt att släpa på, opraktiskt att utfodra med om man bara ger blötmat. Argumentet har ingenting med kattens näringslära att göra.

På utbildningarna våra leverantörer ger, får vi båda delarna. De flesta bedriver riktig, seriös forskning i samband med fodertillverkningen så de vet vad de sysslar med i de flesta fall. Dock är ju de utbildningarna ensidiga, då de inte direkt jämför med andra märken eller torr- vs burkmat osv, så vill man veta såna saker får man vara intresserad och läsa på andra ställen :)

SaraAras2008-10-04 16:46
Antal inlägg: 222

Kollade på nyhetmorgon för nån vecka sen där råd&rön hade gjort undersökning på kattmat. Visade sig att den dyraste var sämst och att en billig variant på lidl var bland dom bästa. Intressant tycker jag. Billig mat är alltså inte lika med dålig mat, kan vara tvärtom.

Dalkullan2008-10-04 17:15
Antal inlägg: 1256

f-n...var in på deras sida och kollade men så klart så måste man vara medlem för att kunna läsa..de verkade jätteintressant

kermis2008-10-04 17:19

också intressant att testet vad köpt från tyskland. :)

Till exempel fanns Almo Nature med i testet och det skrevs ner eftersom det inte var helfoder (det saknar viktiga vitaminer och mineraler). I Sverige är den registrerad som kompletteringsfoder, INTE helfoder... Vilket pucko som helst borde kunda lista ut det eftersom till exempel "kycklingfile" innehåller ENDAST kycklingfile samt kokvatten.. Inte särskilt allsidigt.

Det var också intressant att artikeln innehöll rena faktafel om katter och foder... Till exempel påstods det att det fanns BARF för hundar men inte katter... :D

Kommentarer fick de från en person som forskat i hundfoder, inte någon som kunde KATTmat...

Ja, riktigt säker och pålitlig källa med andra ord. :)

Dalkullan2008-10-04 17:29

sökte lite på nätet och läste i nåt forum...folk var inte så glada över testet

vill nog mest veta hur pussi stod sig mot de andra..mina får oftast det, både torrisar och blötmat ibland

och ja, förstår att det inte är bäst men vi har 4 katter och jag har inte råd med det dyraste...snälla börja nu inte argumentera om det

kermis2008-10-04 17:41

Dalkullan: hur har du kommit fram till att pussi är billigare än annat...? Du som har 4 katter borde ju köpa stora förpackninar... då kan du komma väldigt nära i pris.. en 20kgs säck orijen till exempel.. kostar ca 2,50-3 kronor per dag och katt

Dalkullan2008-10-04 17:55

jag portionerar inte ut torrisar....det står alltid framme

pussi mjukmat är det som luktar bäst och mina katter gillar det

Dalkullan2008-10-04 17:57

köpte några dyra torrisar hos veterinären med extra näringsinnehåll en gång när min perser varit försvunnen i skogen några veckor och sen hittades...

hon var då tovig och smal som en sticka...jag fick tvinga i henne de dyra torrisarna för hon föredrog de vanliga

Dalkullan2008-10-04 18:03

att pussi inte är det bästa det förstår jag men hoppas att det inte är det sämsta heller.....det händer såklart att de får andra märken ibland beroende på var vi handlar och jag försöker alltid köpa så stora förpackningar som möjligt

Gigi512008-10-04 18:22
Antal inlägg: 271

Mina 2 katter äter Royal Canins torrfoder. Jag köper det i 10-kilos säckar 499 kr och det räcker länge efter som de ska ha 90 gr per dag och katt. Det är stora katter ( 6-7 kilo väger de) om de är mindre så ska de ha mindre mängd per dag. Det blir inte så dyrt per dag alltså. På lördagar får de dela på en burk pussibullar i gele och det är förståss mums.

kermis2008-10-04 18:27

jag menade inte att du skulle portionera ut maten. dagskostnaden beräknas genom att se vad en katt äter per dag osv... har du fyra vuxna, normalstora katter så hamnar priset på det jag sa, du ser på förpackningen ungefärliga tabeller...

Dalkullan2008-10-04 18:57

men tänk om de äter som grisar då?

kermis2008-10-04 19:03

då borde det synas på dem... Har du räknat ut hur mycket pussi kostar per dag? Du måste ju i alla fall veta hur länge en förpackning av nån storlek räcker..?

Skoghall - Ej medlem längre2008-10-04 19:07
Antal inlägg: 20

Gigs 51, till dig ett stort tack. Jag får utså mycket spott och spe för att jag, som du, låter mina små missar äta av det bästa små missar kan, kosta vad det kosta vill! Mina raringar har druckit så mycket blod och ätit så mycket kött från min kropp att husläkaren funderar på att ge mig en remiss till psyk.

Men det bryr jag mig inte om det minsta, kissegosingarna ska äta naturlig föda, om det så ska vara ur min egen kropp eller det naturliga royal canins torrfoder struntar jag blankt i.

kermis2008-10-04 19:12

Skoghall: gjorde du en ny användare bara för att säga det där..?

Skoghall - Ej medlem längre2008-10-04 19:14
Antal inlägg: 20

Nej, tänkte lira en match till, sen somna inlogad på din sida.

kermis2008-10-04 19:15

coolt

Dalkullan2008-10-04 19:19

nej jag har inte kollat hur mycket det äter...men jag vet att det varierar en hel del

eftersom de är utekatter så äter de nästan inget på sommaren, men på hösten äter de massor

sen blir det svårt att kolla priser då jag handlar på massor med olika affärer beroende på att vi inte bor så centralt och då får det bli handlande där det passar sig, dvs dit man ändå har ärenden

Dalkullan2008-10-04 19:22

varför just pussi är för att jag tycker deras mjukmat inte lunktar lika äckligt som annan kattmat och sen blir det pussi för de brukar ha stora förpackning....det här att de äter whiskas också men deras torrisar ser så konstiga och kladdiga ut eller hur jag ska förklara

det har även hänt att de varit tvungen att äta lidltorrisar nån enstaka gång...typ 1 gång/år

det är en balansgång mellan bra mat kontra mina små inkomster...det var därför jag ville veta var pussi hamnar på den där listan...vill ju inte ge dem det sämsta som finns..bara jämka lite som vi andra i familjen får göra

Dalkullan2008-10-04 19:23

ursäkta stavfelen men ni förstår nog ändå...

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?