Spelrum
| Giraffen | 5 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 20 160 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| micro113 | 2008-10-04 12:37 | |
![]() | Y not Mycket klokt skrivet. | |
| CD II | 2008-10-04 12:39 | |
![]() | bekräftelse...to be or not to be... /e | |
| oeronbarn - Ej medlem längre | 2008-10-04 12:44 | |
![]() | jag brukar tänka att dö ska man göra ändå förr eller senare, det är inget man kommer missa, så då kan man passa på att förströ sig så gott man kan tills dess. bara något så enkelt som att dricka kaffe, lyssna på sigur rós och slösurfa i betaforumet är ju väldigt njutningsfullt en halvmulen lördagsmorgon som denna. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2008-10-04 12:59 | |
![]() | ryss- jag lägger speciellt märke till två saker i det du har skrivit intill vidare. 1. du jämför dig med andra. 2. du försöker förverkliga ett ideal (diamant) att jämföra sig med andra är en säker och outtömlig källa till obehag. du kan alltid hitta någon som du tycker står över eller under dig. och här ligger ett tankefel. genom att jämföra dig med andra flyttar du fokus från ditt eget liv. det som är viktigt är att du själv tycker att det du presterar är bra. för att bedömma och adressera detta krävs ärlighet, mod och tålamod. tycker du att det du gör med ditt liv är bra nog åt dig själv? vill du göra mer? mindre? går du i den riktning du vill? viktigast- vad har du lust till? (denna "undersökning" ska du göra för att rensa ditt inre från tvångsmässiga och automatiska handlingar och få chansen att ersätta dem med aktivt valda och motiverade sådana. det gäller både fysiska handlingar och tankemönster) när du har rannsakat dig själv (daglig övelse) ska du ha tålamod med att det tar tid att ändra de beteenden som du anser för oönskade- men, när du har tillkämpat dig nya vanor kommer du att dra nytta av den samma seghet- goda vanor är också svåra att ändra:) kardinalpunkten i detta resonemang är att det är DU som ska värdera ditt liv utifrån vad som är viktigt för dig, och inte blanda in andra människor. vad är bra nog för dig? idealet: det är fint att ha något att sträva efter- men du kan också acceptera att du är där du är i ditt liv, du är inte färdig och det blir du aldrig. (om du blev det, vad skulle du då ta dig till?) du är redan den där diamanten i kraft av att du alltid gör ditt bästa i alla situationer. ditt bästa kan vara mer medvetet, övervägt och målinriktat- och det kommer att ge dig en större acceptans och aptit på livet. ps. synd att du har svårt för att ta emot hjälp av profesionella... våga gärna släppa lite på din position för att ge människor som vill hjälpa dig plats. du väljer ju själv vilka råd du vill följa. pps jag bor i köpenhamn ;) | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-10-04 13:07 | |
![]() | Det bästa sättet är nog att se till att man inte har för mycket tid över att tänka på sitt eget liv. Fokusera på andras liv, t ex sonens, eller någon annan som behöver hjälp. Då får man plötsligt en känsla av att vara behövd, vilket gör att man inte känner hur meningslös man är som individ. Kollektiva aktiviteter är nog också bra av samma anledning, där man fokuserar mer på flockens bästa än sitt eget. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2008-10-04 13:37 | |
![]() | illi- avledningsmanövrar bör endast användas som tillfällig rekreation. det är snarare det att man känner att livet är meningslöst som är problemet. det kan man göra något åt. | |
| y not | 2008-10-04 13:42 | |
![]() | men om livet är meningslöst? | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2008-10-04 14:05 | |
![]() | y not- det är en åsikt och inte ett faktum. (frö till stor filosofisk diskussion) | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-10-04 14:08 | |
![]() | Varför kan det inte vara ett faktum? | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2008-10-04 14:17 | |
![]() | livet kan te sig meningslöst ibland för en individ och ibland kan det te sig meningsfullt för samma individ- eller för en annan. vad livet är och om det har en objektiv mening är en fråga jag inte kan besvara, inte heller kan jag säga att det har en mening för andra än mig, men jag kan med säkerhet säga att det har en mening för mig just nu. alltså håller "livet är meningslöst" inte som ett faktum som inte kan motsägas. det handlar om "tyckande" | |
| klobba2 - Ej medlem längre | 2008-10-04 14:19 | |
![]() | Livet är meningslöst! men det är ju inte alla dagar det känns så. Bota dödsångest eller ens lindra är jag tveksam om det går. Var livrädd för döden som liten, brukade ligga under täcket och hålla andan i mörkret och försökte föreställa mig det skulle kännas för alltid..... Naivt och tänka på det viset men var endast ett barn. Man har nog inget medvetande efter dödens inträde. Jag höll på att förblöda efter en olycka, men vaknade efter ett par dagar på sjukhus till ljudet av ett svagt surrande och en kvinnoröst vars ansikte jag knappt kunde urskilja i ett starkt motljus. Är ej religiöst lagd tror ej heller på något efter döden. men i det ögonblicket var jag övertygad att jag avlidit och att en ängel tog emot mig, sen när den grymma sanningen var att "ängeln" var en sköterska, surrandet var sjukhusutrustning. Och att anledningen att jag mådde så bra var morfinet........ Kände mig så fruktansvärd liten och ynklig. Tillhör inte den gruppen människor som springer runt och ler och tycker att livet är så jävla fantastiskt och underbart. Har ej heller någon dödslängtan, trots att tankar på självmord funnits. Så är det inget som känns aktuellt. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-10-04 14:23 | |
![]() | carl: Jaha jag trodde du pratade om alla, inte bara dig själv. | |
| HumbleBug | 2008-10-04 14:28 | |
![]() | Sök upp en fxcking jävla psykolog och ryck upp dig för helvete. | |
| Gariam - Ej medlem längre | 2008-10-04 14:29 | |
![]() | Vad jag menar är att livet är meningslöst i bemärkelsen att det inte finns någon hidden agenda bakom livet, utan att livet är sin egen mening precis såsom det är. Det är inte samma sak som att själv uppleva att livet är meningslöst och "tråkigt". Tvärtom tycker jag att det är ett stort äventyr. *käck* ;) | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-10-04 14:32 | |
![]() | Upplevandet blir ju en typ av subjektiv fakta om ens liv. Så visst kan det vara meningslös utifrån ens egna tankar. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2008-10-04 14:37 | |
![]() | thrash- du har helt rätt. jag talar utifrån egna erfarenheter och teorier. kan inget annat. | |
| y not | 2008-10-04 14:42 | |
![]() | så för den som har sanningen/tron, att livet är meningslöst. Så är det precis lika sant som meningen är för dig. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2008-10-04 14:48 | |
![]() | yes. men ska inte ett faktum gälla för alla, hela tiden? | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2008-10-04 14:53 | |
![]() | så om man anser att livet är meningslöst kan det vara värdefullt att vara uppmärksam på att det inte ter sig så för alla, hela tiden. | |
| y not | 2008-10-04 14:55 | |
![]() | i så fall måste det omvända vara precis lika värdefullt. Sen kan det ju vara så att det finns ett objektivt och absolut sant svar på frågan, och den kan mycket väl vara att livet är meningslöst. | |