Spelrum
Giraffen | 24 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 15 |
Inloggade | 39 |
Mobilspel
Pågående | 20 146 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
ryssbrud - Ej medlem längre | 2008-10-10 12:22 | |
![]() | niggaball | |
Entragian - Ej medlem längre | 2008-10-10 12:22 | |
![]() | Mat tant = ekonomibiträde = WTF | |
jesssinikka | 2008-10-10 12:24 | |
![]() | Gariam du skiter fullständigt i att jag tar illa upp att kallas finne? jag vill inte att acne-finnar ska heta finnar! jag vill inte jämföras med varflyllda blämmor! men det skiter världen i! hellre skulle jag jämföras med en finnboll! låter det inte konstigt? | |
Gariam - Ej medlem längre | 2008-10-10 12:25 | |
![]() | Entragian: Det var bara jag som gjorde mig lustig över årtalet. Jag tror inte att du är nazist. | |
älskaTess | 2008-10-10 12:25 | |
![]() | Jesssinikka, det låter jätte konstigt | |
ryssbrud - Ej medlem längre | 2008-10-10 12:25 | |
![]() | jessi: å andra sidan har ni ett helt jeansmärke uppnämnt efter er eller, hur tänkte jag nu? | |
Gariam - Ej medlem längre | 2008-10-10 12:26 | |
![]() | jess: "Gariam du skiter fullständigt i att jag tar illa upp att kallas finne?" Alltså, kom igen. Vad vill du? | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2008-10-10 12:27 | |
![]() | Lol@Ryssbrud! :) | |
ryssbrud - Ej medlem längre | 2008-10-10 12:28 | |
![]() | får man sjunga "negro" i låtar då? | |
jesssinikka | 2008-10-10 12:30 | |
![]() | jösses Gariam: enligt dig handlar det ju om att mörkhyade tar illa upp | |
älskaTess | 2008-10-10 12:39 | |
![]() | Och det faktum att ordet neger har en stark negativ koppling vilket har gjort att många tar illa upp och känner sig träffade på ett nedsättande sätt när de hör det ordet. Detta är ju fakta folk känner till. Jag känner dock inte igen att ordet finne är nedsättande. | |
boffertomte | 2008-10-10 12:42 | |
![]() | Finska pinnar hetter väl så för att de är inspirerade av ngt finskt bakverk, turkisk yoghurt kallas turkisk yoghurt för att det är en sorts yoghurt som ingår i traditionell turkisk matlagning. Ursprunget till ordet negerboll har knappast att göra med ngnslags basföda bland mörkhyade människor. Att ordboken anger att man bör välja ngt annat ord, beror väl på att människor som vill lära sig svenska är intresserade av gängse språkbruk och av "klangen" hos ord vars användning av ngn anledning är kontroversiell. | |
Gariam - Ej medlem längre | 2008-10-10 12:44 | |
![]() | jess: Ja, och? Det handlar även om en mild aversion mot att sandlådepromt kalla något för att "det alltid hetat så" bland annat. Jag förstår argument om värdeladdning kontra neutralisering, men tycker att diskussionen i stort är lite väl hysterisk i proportion till vad det handlar om. Jag kommer förmodligen att fortsätta tycka att det är pinsamt med folk som säger "negerboll" och jag kommer förmodligen fortsätta att betraktas som fånig för att jag tycker det. Whatever. | |
ryssbrud - Ej medlem längre | 2008-10-10 12:45 | |
![]() | men älska tess: det känns lite mossigt och gammalt det du säger: som sagt, de festa som gått i skola eller liknande med "mörkhyade" människor (bara det låter ju nedsättande) Med människor från andra länder, och det verkar inte som de tar så himla illa upp? spec inte va just ordet "negerboll" Kanske värre om man skulle ropa: "jävla negerfitta" eller (klassiskt) "svartskalle" men alla ord som missbrukas får ju en negativ klang oavsett hudfärg. =) | |
katalias - Ej medlem längre | 2008-10-10 12:48 | |
![]() | älskaTess... det är just det där "många som tar illa upp" jag har svårt att köpa. Jag har bara hört talas om fåtalet. Min uppfattning (och nu har jag sannerligen ingen statistik) är raka motsatsen, att en liten minoritet bland negrerna tar illa upp. De som tar illa upp, eller blir generade, verkar vara vita som till varje pris vill vara politiskt korrekta. | |
ryssbrud - Ej medlem längre | 2008-10-10 12:51 | |
![]() | ja katalias nu kom posten | |
BiNo8 - Ej medlem längre | 2008-10-10 12:53 | |
![]() | Negerbollen är utan tvekan mitt absouluta favoritbakverk. Jag älskar negerbollar i alla storlekar, former och smaker - torra som blöta, starka som smaklösa. Vi har något speciellt, negerbollen och ja…”Uräkta det heter inte negerboll, det heter faktiskt chokladboll”. *Tar ett djupt andetag, drar mig i öronsnibbarna och andas ut samtidigt som jag säger wooooooosssssah* Jag vet att någon idiot ansåg att det var stötande och såg till att namnet byttes, Men: FÖR HELVETE!!! Negerboll är inget rasistiskt, neger är inget rasistiskt. Neger kommer, för er som inte visste det, ifrån ordet “negro”. “Negro” är latin och betyder svart. Färgen svart, inte mörkhyad utan svart, svart som i kolsvart eller utan ljus - SVART. Att det sedan finns människor som “råkar” vara svarta gör inte ordet svart rasistiskt. Eller? Alltså kan ordet neger inte heller vara rasistisk. “Det spelar ingen roll om det inte är rasistiskt, det är ändå nervärderande och folk tar illa upp”. Jag har faktiskt aldrig stött på en mörkhyad som tar illa upp för att det heter negerboll. Däremot har jag stött på åtskilliga moralmorsor och politiskt korrekta som tycker det är fruktansvärt kränkande. Och det är där skon klämmer, vi svenskar är så sjukt rädda för att vara rasistiska. Vi vågar inte längre vara svenska, det kan ju uppfattas rasistiskt! Överdriver jag? Om du skulle se en kille som bar en tröja med svenska flaggan och nationalsången på, skulle du då tänka “han är nog rasist”? Kanske inte, men MÅNGA skulle det, jag skulle det nog. I de flesta skolor har vi inte längre våra avslutningar i kyrkan och vi sjunger inte heller nationalsången - det är ju stötande mot de som inte är svenska och/eller inte kristna. Snart är all undervisning i Sverige på engelska eftersom det ju faktiskt är stötande att den är på svenska när alla inte vuxit upp med svenska som modersmål. Anledningen till att neger kan uppfattas som kränkande är pga engelskans “nigger”. Nigger skapades som ett namn åt de afroamerikanska slavar som utnyttjades i USA under triangelhandeln som pågick från slutet av 1500-talet inpå 1800-talet. Nigger skapades från från det engelska ordet “negro” som precis som svenskans “neger” kommer från latinets “negro” och också betyder svart. I USA är det fullt accepterat att kalla en mörkhyad för negro och det används ofta i officiella sammanhang. Att det inte är ok att kalla en mörkhyad för neger i Sverige beror antagligen på att man tror att neger kommer från engelskans nigger och således är ett negativt laddat ord. Det beror helt enkelt på ett missförstånd. Så istället för att döpa om alla ord kan vi väl istället förklara deras betydelse? Jag skall förklara vad negerboll betyder för mig. Negerboll för mig betyder kärlek. Därför ska jag inte kränka negerbollen och kalla den för något så fult som chokladboll. Aldrig. Så när du kallar min kära negerboll för chokladboll kränker du vår relation och tvingar mig till woooosah-meditation. | |
BiNo8 - Ej medlem längre | 2008-10-10 12:53 | |
![]() | hitta övanstående på nätet och håller fullständigt med | |
älskaTess | 2008-10-10 12:55 | |
![]() | Jag refererar till de mörkhyade jag känner och där är det en stor del som tar illa upp. Hur det ser ut i övriga landet har jag ingen aning om, men som någon sa innan. Det är ju ingen stor uppoffring och så kan man iallafall vara säker på att ingen tar illa upp. Jag kan inte för min värld förstå varför ni är så sugna på att bråka om er rätt till att använda er av ordet? | |
BiNo8 - Ej medlem längre | 2008-10-10 12:56 | |
![]() | älska Tess. det är inte frågan om att vara sugen på att bråka utan att stå för sin åsikt | |