Spelrum
Giraffen37
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade52
Mobilspel
Pågående19 382

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Zappast - Ej medlem längre2008-10-21 12:15
Antal inlägg: 348

micro113 (och TS): Tror det finns olika anledningar att inte "sätta ner foten". Den ena är "feghet", som varken gynnar en själv eller den personen man har problem med. Det andra är just att det kanske inte är den bästa lösningen. När jag läser TS:s "Detta är vad jag förstår på hennes barn något som pågått sen dem flytta i stort sett.".. Så låter det som om det kanske är där problemet ligger... Men sedan är det ju bara min personliga ganska så amatörmässiga bedömning också :p... Hur som helst så tror jag säkert det är jättebra och nyttigt att verkligen säga ifrån ibland, och ibland inte. Tror att om någon skulle kunna säga åt någon på ett vuxet och pedagogiskt sätt så är det säkerligen någon som du micro, som verkar ha erfarenhet inom områden där sådan kunskap krävs.

... och tack mommes :)

angie_hell2008-10-21 12:16
Antal inlägg: 494

Vi har sagt detta till henne så jag pratar absolut inte skit bakom ryggen på någon. Problemet är att vi älskar henne och inte vill strunta i henne men hon vägrar lyssna och förstå.Bara för att hon är elak så kan vi ju inte börja ignorera henne. Och hade vi inte haft ungar på alla olika håll så hade det inte varit ett lika stort problem. men som sagt har en morfar som har ahlzaimer och flera andra gamla människor som också behöver vårat stöd.

angie_hell2008-10-21 12:21

nettan23: Det som stör mig är att hon tar bort tre vuxna från deras barn istället för att be en av oss handla. Har försökt ta upp någon slags familjeterapi som förslag men hon vägrar. Har skrikit åt henne vilket resulterar i att hon hotar med att ta livet av sig har suttit ner och förklarat att det är barnen som blir mest lidande då svara hon och varför skulle dem få komma före mig...

nettan232008-10-21 12:32
Antal inlägg: 4086

Ojdå...då förstår jag dig! Vad säger din man om det då? Det finns inget som säger att man måste acceptera ett sådant beteende. Ni får väl ställa ett ultimatum. Antingen skärper du dig eller så kommer vi inte! Hon är en vuxen kvinna som beter sig som ett litet barn! Självklart fortsätter hon manipulera er om ni låter henne!

mommesfrites - Ej medlem längre2008-10-21 12:32
Antal inlägg: 7605

Angie, det låter som en familjeterrorist i mina öron.
Det är ju inte schysst att utnyttja er så och hota med självmord.
Jag tycker nog att främst hennes barn skulle sätta gränser och be en kurator prata med henne.
Hon måste få klart för sig att ni inte slutar älska henne, för att ni inte lyder minsta nyck.
Jag tror nog att hon innerst inne vet att hon behandlar sina barn lite fel.
Om hon går på samtal och bättrar sig, så beröm henne mycket och kom på överraskningbesök.
60 år är ju ingen ålder på en frisk häst heller. Hon kunde ha flera år kvar i arbetslivet.
Som sagt, hennes barn borde ta ett krafttag och inte vika undan för utbrott och hotelser.

Zappast - Ej medlem längre2008-10-21 12:33
Antal inlägg: 348

angie_hell: Usch vad tråkigt det låter att hon inte gick med på familjeterapin. Låter som om det vore en bra lösning och något att satsa på...

angie_hell2008-10-21 12:45

Ja jag tror stenhårt på familjeterpi för jag vill verkligen ha kvar henne i våra liv men just nu så känns allt omöjligt...

micro1132008-10-21 12:56
Antal inlägg: 17542

Zappast

Tack för dina ord -- men jag får nog erkänna att jag inte alltid är särskilt pedagogisk -- utan privat kan jag nog vara ganska opedagogisk .... i jobbet är det en annan sak.

Där är jag tjänsteman, och jag anser inte förolämpningar, dåligt beteende, eller utbrott är riktade till min person -- utan ett uttryck för frustration -- och att mitt jobb är att behålla lugnet och få ordning på situationen....

Det är mycket enklare på jobbet, än hemma där man är känslomässigt engagerad.

micro1132008-10-21 13:02

angie_hell

Jag har faktiskt inte din övertro på familjeterapi....

..jag är uppväxt med eländet, och har genomgått det i vuxen ålder p g a strulande tonåring ......

Under de år -- för de handlar om år -- jag deltagit i sådana samtal så har det alltid slutat med att det utses en syndabock som får bära hundhuvudet för familjens lidande .......... den personen känner sig kränkt och utsatt, och övriga dras med dåligt samvete..

Jag tycker inte du skall ha en övertro på det .... utan istället ge tydliga gränser .... vi kommer på måndagar punkt slut ...

På måndag dyker ni upp och är trevliga och har extra tålamod...

Helt enkelt var tydlig, håll på det ni säger och fall inte för utpressning..

Hon är sannolikt mer beroende av er än ni av henne .... och kommer därför efter en övergångsperiod sannolikt börja anpassa sig.

Hotar hon med att ta sitt liv, så tycker jag ni ringer mobila teamet på orten, och låter dem kolla upp henne .... och inte åker dit själva --- för åker ni dit så har ni ju gett henne världens bästa argument för att ni skall lyda.

nettan232008-10-21 13:11

Hade hon velat ta livet av sig hade hon gjort det, dom som hotar med är osannolika att ta sitt liv! Så det behöver ni ju inte oroa er för. Visst jag kan förstå att ni vill låta barnen ha en farmor, men e det värt det! Nej jag hade inte accepterat det! Hon kommer ju fortsätta. Ni har gjort det ni kan! Du svara förresten aldrig på vad din man tycker om det? E det inte hans mamma vi pratar om? HAN får väl ta ett snack med henne inte du!

nettan232008-10-21 13:12

Sorry sambos farmor, men det e ju fortfarande hans släkting!

hannaroman - Ej medlem längre2008-10-21 13:19
Antal inlägg: 3306

Jag tycker inte alls det var fel av henne att skriva om det här. Hon är ju förtvivlad och orkar inte mer och söker eran hjälp för fan, var inte så elaka jämt. Vad hade ni själva gjort om ni var i hennes skor?
Bryta kontakten, säga ifrån? Lättare sagt än gjort..

mommesfrites - Ej medlem längre2008-10-21 13:21
Antal inlägg: 7605

Micro, på samma sätt har jag haft tålamod på dagis och i skolan men hemma, visst, kunde man ibland känna att give mig frid och åtminstone en ledig helg.

Det där med hot om självmord är hemskt jobbigt.
En del använder ju det hotet för att få tillbaka en partner som gjort slut också.
Man har faktiskt inget ansvar för en annan människas liv och kan i princip inte hindra någon, som verkligen vill dö.
Personen i fråga har ansvar för sitt eget liv och om man själv har gjort det som rimligtvis kan förväntas av en, så bör man inte ha dåligt samvete.

Tufflan2008-10-21 13:22
Antal inlägg: 1254

Angi_hell.

Tänk på vad du kunnat göra istället för att flå runt med tanten, kanske sitta i lugn och ro ensam hemma med sambon och tittat på tv eller nåt, istället flådde du runt med halva släkten och shoppade och ni umgicks och talade med varandra. Sen när hon är borta, kommer allt det och försvinna, och ni kommer minnas de där dryga dagarna. Jag önskar jag hade en tokig kärring i släkten som fick alla på fötter och flå runt och hjälpas åt och träffas .... bara för att en falukorv var billigare på willys. Det är grejer det med såna tanter, det är dem som är klistret i släkt och familj.
Jag förstår också att det är drygt ibland, och man får gnälla på rea hysteriska tanter, det är helt okej, men även om det inte syns och märks just nu, så kan hon vara det bästa ni har, för tack vare henne så får ni andra varandra.

nettan232008-10-21 13:24

Man måste ju kunna säga sin åsikt! tycker ingen har varit elak. Lättare sagt än gjort visst! Men om man inte väljer det då får man väl helt enkelt acceptera sitautionen!

micro1132008-10-21 13:24

mommes

Jag kan bara hålla med dig ... absolut.

hannaroman
Jag skulle bryta kontakten ... om det inte fungerade med gränser ... någon som bara är destruktiv i kontakten med mig och mina barn, är en person som jag inte vill ha kontakt med...

nettan232008-10-21 13:25

Tufflan: Hur kan man vara tacksam över en manipulerande person? Det som håller samman en familj är kärlek. Och när man älskar ngn hotar man inte denne!

micro1132008-10-21 13:29

Tufflan

Jag vet inte vad du har för släkt, men i min släkt är klistret den som ringer runt och bryr sig om andra...

Den som tar sig tid och fixar så att alla träffas över en bit mat -- oftast knytis p g a ekonomin ...

Den som vill väl...

Kittet är min mamma.... och min bror.... och min äldsta lilla syster...

innan dess var det mormor...

Kittet är aldrig den som är jobbig, krävande och otrevlig .... för vem vill umgås under sådana omständigheter.

Tufflan2008-10-21 13:43
Antal inlägg: 1254

Måste vi dömma ut tanten helt, är det antingen eller som gäller? Är allt svart eller vitt in absurdum. Faktum borde vara att om dem springer för tanten flera gånger i veckan, så har tanten nåt speciellt. Och det ÄR drygt med krävande gamla damer, jag tycker inte alls som en del skrivit att det är fel av angie_hell att gnälla om det är drygt. Men jag ser hellre på dem positva saker som kommer ur en dryg gammal reatokig tant än att rekommendera att bryta banden helt. Vi är ju olika, vissa ser allt svart eller vitt och vill plocka fram yxan direkt och kapa banden, det ska vara puttinuttit eller inte alls, jag försöker se fördelar även när det ser mörkt ut. Jag kan inte se att en sån dryg tant som ett stort problem, tyvärr, jag ser fler fördelar än nackdelar med henne utifrån beskrivningen.

nettan232008-10-21 13:48

Tufflan: Tycker du har en snedvriden syn på vad som är kärleksfullt och hälsosamt! Om dom mår dåligt av situtionen vad kan då vara positivt med det! Nee den åsikten får stå för dig. Jag vet vad jag ger mina släktingar och vad jag får utav dem. Såna som får mig att må dåligt, dom har jag inget utrymme för.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?