Spelrum
Giraffen | 29 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 2 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 26 |
Inloggade | 57 |
Mobilspel
Pågående | 19 275 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
yxes74 | 2008-11-03 22:13 | |
![]() | bacon i mitten missade jag =) | |
micro113 | 2008-11-03 22:22 | |
![]() | Yxes Pitepalt 1,5 kg potatis skalad 7 dl kornmjöl 2dl vetemjöl 2 msk salt 400 g sidfläsk, eller bogfläsk ............inte bacon! Mjölet kan man behöva lite mer av, det beror på hur blöt potatisen är -- och då får man höfta. Degen skall inte vara för hård -- och du använder vatten i händerna vid utbaket, inte mjöl. Man sköljer händerna mellan varje palt, och låter fukten vara kvar i händerna när man jobbar med nästa. Serveras med extrasaltat smör ... tycker jag är godast. En del gillar lingonsylt till. Här är paltzerians web ... gå in på paltmenyn så kan du titta på hur palten ser ut. Bild ett är pitepalt. www.paltzerian.net/ | |
klibaza | 2008-11-03 22:33 | |
![]() | kollade på paltzerans hemsida! kamsen ser ut som palten i formen men är nog mer lik flatpalt i smaken tror jag, åtminstonde där jag bor! =) | |
mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-11-03 22:44 | |
![]() | De ska sjuda i saltat vatten i minst 45 min - inget ska vara rått inuti. Mina paltar blir mindre än en tennisboll. Även förskolebarn och fina fröknar vill ha en hel :) | |
Sotfinger | 2008-11-03 22:45 | |
![]() | Paltzerians palt är ingen höjdare tyvärr, tycker jag. Smetig och trist. Jag kör med kornmjöl, lite vetemjöl, råriven mandelpotatis och lite salt. Inte för hård, inte för lös. | |
Nunnelunan | 2008-11-03 22:46 | |
![]() | Micro: den länken hamnade bums bland favoriterna! | |
mrperfect | 2008-11-04 14:30 | |
![]() | Finns det fler ställen typ restauranger som serverar palt? Förslag? | |
bennyboll - Ej medlem längre | 2008-11-04 19:09 | |
![]() | Pitepalt är ju väldigt gott! Kan ingen bjuda mej på det? Morsan har ju som sagt var, fått en stroke, så hon gör ingenting sånt längre...:( * dreglar* | |
ralfus | 2008-11-04 19:22 | |
![]() | palt är snuskigt gott! Själv har man även blivit serverad "Potacos" i skolan. Paltdegen var kryddad med chili och inuti var det tacokryddad köttfärs. Åts tillsammans med lingonsylt eller tacosås, och smör. Ganska konstigt att få i skolan, men helt okej! | |
ralfus | 2008-11-04 20:22 | |
![]() | Någon annan som blivit serverad detta i skolan? | |
bennyboll - Ej medlem längre | 2008-11-04 20:26 | |
![]() | NOPE | |
Beardo - Ej medlem längre | 2008-11-04 20:58 | |
![]() | Ralfus, vad rökte dina mattanter? | |
Plinka | 2008-11-04 21:11 | |
![]() | Visst fan kan man servera pitepalt utan fläsk; flatpaltn' kallas det då. Vidare så är paltkoma en försvenskning av pitmåle, paltschwiimen heter det och ingenting annat. | |
ralfus | 2008-11-05 21:52 | |
![]() | mycket beardo, mycket! | |
honkan01 | 2008-11-07 15:16 | |
![]() | för övrigt....all mat har sitt ursprung i palt....*L* man får dock betänka att under de årtusenden som den vandrat över jorden så har en del lokala företeelser lagts till...men man kan ändå spåra grundidén.. går vi österut hittar vi piroger, kebaber, dumpings mm mm...grundrecept med deg och köttfyllning känns igen... i sydamerka finns tortillas, tacoskal osv...samma ingredienser..deg med köttfyllning.... en pizza är inget annat än en utbakad palt..konceptet anammades även i sydeuropa... tom usa...som är ett kulturlöst land och i övrigt saknar god smak tog till sig tanken och skapade hamburgaren..men.som vi nu vet..ett gammalt beprövat recept....*L* för övrigt har palt en gynnsam och stärkande effekt på både hälsa och moral...bara att äta på...ett par i v rekommenderas..*L* | |