Spelrum
Giraffen30
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade56
Mobilspel
Pågående19 195

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Minta2008-11-05 16:39
Antal inlägg: 20042

Jo, jag förstår att man vill kompensera sig för ockerhyra utomlands, men jag tycker ändå inte att det är rätt. Risken är kanske för hög ändå.

_abc_2008-11-05 16:40
Antal inlägg: 2200

paniksnurr: "Du frågar sedan din fastighetsägare vad som gäller vid uthyrning av din lägenhet och beskedet blir att "Lägenheter får hyras ut i andra hand vid tillfälligt jobb på annan ort eller längre utlandsvistelse. Hyran får då högst överstiga 15 procent av din egen hyra", vad har du då för nytta av att "men det finns ju liknande lägenheter där hyran är 10 000"?"

Det här var ju något nytt för mig. Jag förstod faktiskt inte att det var stor risk för ett sådant scenario. Du har helt rätt. Jag har börjat i fel ände. Tack för att du påpekade det nu iaf för nu vet jag att jag måste börja där såklart. Debatten är ju smått meningslös för mig om jag får ett sådant besked som du tar som exempel.

åsnis2008-11-05 16:42
Antal inlägg: 215

"Min månadskostnad är hyra och räntor på lån, inga amorteringar inräknade. Hur svartmålad ska jag bli egentligen?" Skrev du för ett tag sen, detta tolkade jag som att du ville hyra ut din lgh för motsvarande månadsavgift+räntekonstna d. Och då påpekade jag förnumstigt att du inte fick räkna med räntekostnaderna ity de är irrelevanta. De är kostnaderna för din investering, inte för din lgh kan man säga om man vill vara kryptisk. Och det vill jag.

Det är fasen att jag sitter i en tyst kupé, hade gärna ringt Stockholmshem och kollat deras snitthyror, eller ringt hyresgästföreningen och utgett mig för att vara andrahandshyresgäst för att snoka rätt på lite snittpriser (så låg är min moral)

åsnis2008-11-05 16:44

_abc_ paniskurrs tips gäller hyresrätter, bostadsrätter har lägre månadskostnad än hyresrätterna har i månadshyra, därför får man jämföra sin bostadsrätt med en i strl, läge, standard motsvarande hyreslgh

åsnis2008-11-05 16:48

Du har inte rätt att ta ut vilken hyra du vill av andrahandshyresgästen. Du kan bli återbetalningsskyldig om hyran inte är skälig i förhållande till lägenhetens bruksvärde - alltså jämförbar med en hyra för en motsvarande lägenhet i den kommunala allmännyttan. Är det en hyresrätt du hyr ut i andra hand är det troligt att din hyra motsvarar bruksvärdet, men om det är en bostadsrätt kan det skilja sig från månadsavgiften. I föreningar med låga månadsavgifter kan du tjäna på att hyra ut i andra hand medan du i omvända fall inte har rätt att ta ut hyra som täcker din månadsavgift om föreningen har höga månadsavgifter!

Det är tillåtet att lägga på 10-15 procent på andrahandshyran om lägenheten hyrs ut fullt möblerad. Lägenhetsinnehavaren har även rätt att ta betalt för el, Internet, kabelt-tv, p-plats och liknande faktiska kostnader som finns för lägenheten.

...så sger konsumentverket. Varsågod

Apan Bollo - Ej medlem längre2008-11-05 16:49
Antal inlägg: 993

Samtidigt som de flesta verkar vara överens om att 12000kr är en för hög hyra, hur många hade tyckt att det var ok att lägga på bara lite grann?

Exempel: Hyran för bostadsrätten är 3000kr, likadana hyreslägenheter i området ligger på 5000kr. Vem hade dragit sig för att försöka ta 6000kr (omöblerat kan vi säga)?
Det hade nog jag kunnat tänka mig att göra då det känns som att det ligger på 'rätt sida' om ngn slags moralisk gräns för mig.

Paniksurr - Ej medlem längre2008-11-05 16:50
Antal inlägg: 242

Nu förstår jag inte åsnis...Jag skrev ju "Säg så här....Du hittar hyresrätter i Stockholm med samma standard eller sämre än din och dessa har en hyra på 10 000...."....Hyresrätt skrev jag

_abc_2008-11-05 16:51

åsnis: Du tolkade mig rätt, och ja, du och alla andra har rätt i att jag har fel i att vilja ta betalt för lite räntekostnader här och där. Det är här jag är en girigbuk. Men amorteringarna har jag då aldrig nämnt, det var det som var överjävligt när folk beskyllde mig för att vilja få mina lån betalda på hyresgästens bekostnad. De måste ha läst ett inlägg i ett parallellt universum.

Ditt senaste inlägg, sakligt var det etc. Men det säger mig ingenting. Min lya kan hyras ut för 3-12tkr eller? Vad är skäligt för min lya egentligen? Jag kan inte förstå hur man ska ta reda på det. SOm någon nämnde, lägenheter i samma område med samma kvm-yta hade dubbla hyran på andra sidan gården.

åsnis2008-11-05 16:55

Jag hyr ut min bostadsrätt möblerad med noll kr i påslag; de betalar för avgift, el och bredband. Möjligen framstår jag som en idiot som inte skor sig på andra, men å andra sidan har jag två tjejer i min lgh som tycker att det är kalas att de bara betalar vad det kostar (har visat alla kostnader) och som sköter sig, hör av sig ibland och står ut med att kranen i köket är lite lös.

(Sen att jag spöar min sambo, knycker kontorsmaterial på jobbet och svär åt små barn är ju en helt annan femma)

Dallonpaj2008-11-05 17:00
Antal inlägg: 92

Jag undrar om inte någon övervakare kan stänga denna på gränsen till kriminellt betonade tråd?

_abc_2008-11-05 17:02

Åsnis: Vad behjärtansvärt att du inte har något påslag. Men du väljer sannerligen dina moraliska strider. Jag skulle t ex aldrig få för mig att svära åt små barn, usch.

Det apan bollo säger stämmer det med imo. Att alla drar vi en gräns nånstans, somliga (som jag) går lite längre.
Då är dock min mentalitet att jag infinner mig i att betala ockerhyra utomlands, ser inte varför de inte skulle ta mycket av mig, efterfrågan finns ju i mig och konkkurrerande hyresgäster. När jag väl själv betalar ockerhyra förväntar jag mig att ta ut ockerhyra själv. Så enkelt är det väl, att de människor som förkastar att ta ockerhyra av andra inte heller själva kommer betala ockerhyra.

åsnis2008-11-05 17:03

Jamen komigen nu _abc_. Gjorde dina kompisar läxan åt dig i skolan? Tänk utanför boxen; ring Stockholmshem fråga vad deras lgh ligger på, säg som det är, att du vill hyra ut i andrahand (sen kan du ju ljuga och säga att du inte vill sko dig på andra utan därför är ute efter allmännyttans pris i det området, m den standarden osv), ring hyresgästföreningen och säg att du har blivit erbjuden en "2a mitt i smeten med tipptoppkök, möblerad med enskiiitstor tv, grill på gården yadayada" och att du undrar vad som är en rimlig andrahandshyra - du har fått budet 10papp, verkar det rimligt?" (Och när Hyresgästföreningen frågar om du är medlem kan du ju säga att du tänker bli - för tillfället bor du i villa i småland)

Fö tyckler jag att det verkar väldigt konstigt att kommunen inte vill ge dig svar. Ring i gen!

Innan 15.00 imorgon torsdag vill jag att du avrapporterar i ett pm till mig. Minst en, max 2 A4. JAg ger IG, G och VG

Basta - Ej medlem längre2008-11-05 17:04
Antal inlägg: 3528

Ja Dallonpaj tänk om alla barn som läser det här börjar hyra ut sina föräldrars lägenheter.

åsnis2008-11-05 17:05

Min moral och mitt EKG följer ungefär samma kurva, en jämn kurva med toppar och dalar

_abc_2008-11-05 17:11

Åsnis: I skolan betalade jag folk för att göra mina läxor så du har ju återigen rätt. Får väl prova Sthlmshem imorn då. Hyresnämnden och hyresgästföreningen var bottennapp iaf, vad du än säger.

_abc_2008-11-05 17:22

dalonpaj: Jg tycker att ditt tidigare inlägg luktar förtal. Den där biten om att du insinuerar att jag håller på med rena olagligligheter angående amorteringar etc, amorteringar som jag inte nämnt i det sammanhanget. Jag låter det här passera för denna gång, men nästa gång tvekar jag inte med att rapportera dig till någon av värdarna. Fattar du inte att jag tar illa vid mig när du kommer med lögner om mig, särskild när det har med illegal natur att göra som du säger? Ska du kalla mig för mördare nästa gång?

Paniksurr - Ej medlem längre2008-11-05 17:24
Antal inlägg: 242

Några exempel:

www.lagenhetsbyte.se...hy res.aspx

Dallonpaj2008-11-05 17:30

abc: det är helt rätt uppfattat, du får inte ta ut hyra för dina lån. Dvs det är olagligt.

Jollz2008-11-05 17:32
Antal inlägg: 673

DU ligger i lä _Abc_, någon tjomme på lägenhetsbyte vill ha 26000:- för sin trea ;)

Dallonpaj2008-11-05 17:33

Inte heller för andra omkostnader du kan ha i ditt liv.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?